English version of this page

Kunnskap om bærekraftig helse er viktig for fremtiden

Studenter ønsker å fordype seg i bærekraftig helse samtidig som de er masterstudenter.

Bildet kan inneholde: anlegg, himmel, tre, fritid, gatelykt.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Å forstå komplekse sammenhenger

– Jeg håper å få benyttet kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom dette programmet i et fremtidig arbeidsforhold for å kunne opplyse og informere andre mennesker om helse og bærekraft. Da kan flere både tenke og ta bærekraftige valg i fremtiden. Dette vil forhåpentligvis igjen gi ringvirkninger, sier Cathrine Brandt. Hun har valgt å ta honours-sertifikat i bærekraftig helse ved siden av mastergrad i pedagogikk.

Ansikt, lyst hår, smil, kvinne
Cathrine Brandt studerer master i pedagogikk i tillegg til honours-sertifikatet i bærekraftig helse.
Foto: Privat.

Brandt forventer å få en helhetlig forståelse av én-helse og systemtenkning. Dette handler om hvordan planeten, mennesker og dyr er sammenkoblet og påvirker hverandre. Hun er opptatt av hvordan man kan tenke bærekraft fra ulike perspektiver.

–  Jeg søkte først og fremst for å få økt kompetanse om bærekraftsbegrepet. Samtidig ønsket jeg å samarbeide tverrfaglig med andre studenter, sier hun.

Honours-sertifikatet i bærekraftig helse er et tverrfaglig emne for alle på masternivå ved Universitetet i Oslo. Sertifikatet passer for deg som ønsker å skaffe deg kunnskap om noen av vår tids største helseutfordringer og hvordan vi kan takle disse. Sentrale spørsmål er hvilke helseutfall som er knyttet til klimaendringer og forstyrret av økosystemer, samt hvilke metoder vi kan bruke for å analysere problemstillinger knyttet til bærekraftig helse. Studiet gir 20 studiepoeng.

Tverrfaglig studietilbud

Studentene ved honours sertifikatet i bærekraftig helse kommer fra en rekke forskjellige fag bakgrunner; folkehelse og epidemiologi, tverrfaglig helsevitenskap, sykepleie, pedagogikk, klinisk ernæring og international community health. Dette gir en høy grad av tverrfaglig læring og ikke minst utveksling av erfaringer.

Ansikt, kvinne, smil, briller
Terese Signal studerer klinisk ernæring, tar honours-sertifikatet i bærekraftig helse og arbeider med Studenter for kloke valg. Foto: Privat.

– Natur, klima, biologisk mangfold og flere andre faktorer henger sammen og påvirker hverandre mer enn jeg trodde tidligere.

Sammen med student Cathrine Brandt går også Terese Signal. Hun tar master i klinisk ernæring. Hennes ønske er å bli bedre på å implementere bærekraft i så mange deler av livet sitt som mulig. Hun vil også gjerne bli kjent med andre studenter med samme interesse.

– Det å kunne ta et sertifikat ved siden av en grad åpner opp for at sånne som meg kan utforske andre fag som er interessante ved siden av hovedstudiet uten at man må ta en grad i det.

Kritisk system-tenkning

Forelesningene er på ettermiddagen. Faglig ansvarlig, Tony Sandset, er forsker ved Senter for bærekraftig helseutdanning/Enhet for bærekraftig helse. I en av forelesningene fokuserer han på FNs bærekraftsmål.

–  Bærekraftsmålene kan komme i konflikt med hverandre. I utgangspunktet er de tenkt å skulle fungere synergisk, men det er ikke nødvendigvis slik. Og det er viktig å huske på at de 17 målene fungerer ulikt i ulike land.

Sandset mener mange har en for snever forståelse av bærekraft og at tendensen er at man fokuserer kun på karbonavtrykk og finans. Vi trenger en bredere forståelse av bærekraft, mener han. Helse, klima og økonomi må ses sammen.

To menn, smil, hår, briller
Ernst Kristian Rødland og Tony Sandset er lærere i honours-sertifikatet i bærekraftig helse.
Foto: Trine Kleven

–  Piloten har så langt vært veldig fin; studentene har gitt veldig gode tilbakemeldinger på undervisningen og læringen. Sertifikatet gir en mulighet til å virkelig dykke ned i tematikk som handler om helse og bærekraft forstått bredt; fra klima og helse til overbehandling og bærekraftige helsesystemer, og fra antibiotika resistens som bærekraftproblem til hvordan man kan jobbe med å utvikle grønnere byer og helsevesen. Sånn sett er sertifikatet viktig både for å fremme tverrfaglig læring og for å tilby Norges eneste honours-sertifikat i bærekraftig helse tematikk, forklarer Sandset.

Er du nysgjerrig på UiOs sertifikater?

Honours-sertifikatene gir studentene en unik mulighet til å styrke sin egen kompetanse med perspektiver og ferdigheter fra andre fagområder. Studenter fra forskjellige disipliner møtes og lærer sammen – og av hverandre. I undervisningen møter du blant annet forelesere fra ledende forskningsmiljøer og representanter fra arbeidslivet. Undervisningen legger vekt på innovative metoder og studentaktiv læring.

Som UiO-student kan du nå styrke mastergraden din med et honours-sertifikat på 20 studiepoeng. Du kan velge mellom tre ulike sertifikater, alle er tverrfaglige. UiO er eneste universitet i landet med dette tilbudet.

I løpet av sertifikatene får studentene også erfaring med å kommunisere og formidle kunnskapen sin videre.

Sertifikatene går over ett år og tas parallelt med et master – eller profesjonsstudium. Alle tre sertifikatene er engelskspråklige og gir 20 studiepoeng. Tilbudet er tenkt for særlig motiverte og ambisiøse studenter som ønsker ekstra utfordringer.

Lenke til UiOs honours sertifikater.

Emneord: honours-sertifikat, Honours Certificate Av Trine Kleven
Publisert 30. apr. 2024 15:16 - Sist endret 28. mai 2024 10:25