- Det er mye god medisin i god mat!

- Jeg har alltid vært interessert i realfag og særlig biologi. Jeg vurderte medisin, men kjenner en som studerer klinisk ernæring og det jeg hørte derfra virket riktig for meg. Jonas Lorenzini (21) er klar for studiene og forteller her om interesser og motivasjon for fagene.

Bildet kan inneholde: person, hår, gul, frisyre, hake.

For Jonas Guy Lars F. Lorenzini er det helt opplagt at ernæring er viktig for å forstå kropp og helse. Foto: Privat

Navn: Jonas Guy Lars F. Lorenzini
Alder: 21 år
Bor: På Slemmestad i Viken

Mat er god medisin

- Jeg har alltid vært interessert i realfag og særlig biologi. Jeg vurderte medisin, men kjenner en som studerer klinisk ernæring og det jeg hørte derfra virket riktig for meg. Mange av fagene er felles. Jeg har også erfart at riktig kosthold har hatt bedre effekt enn medisiner. Det synes jeg er viktig og superspennende!

Viktig å føle seg bra

- Jeg har selv blitt mer og mer klar over hvor viktig det er at maten vi spiser gir kroppen det den trenger. Det blir flere allergier og intoleranser, i noen deler av verden er det flere og flere som blir fete samtidig som de er underernærte. Da er det noe som må være helt galt med maten! Jeg tror ikke dette var et stort problem tidligere, dette vil jeg gjerne finne ut av.

- Jeg er opptatt av problemløsning og å hjelpe folk, jeg vil jo at flest mulig skal ha gode liv. Det viktigste med det vi spiser er jo ikke å se bra ut, men å føle seg bra! Her får jeg kombinert min interesse for naturfag og kropp med å hjelpe folk.

Kreativ fritid

Bilde av student- Jeg elsker å tegne og vurderte både kunst, design og arkitektur. Men etter et år på kunstskole fant jeg ut at jeg heller ville gå i en annen retning.

Det hjelper med gode illustrasjoner for å forklare kompliserte sammenhenger, så kanskje jeg kan kombinere mine interesser og lage animasjonsfilmer som forklarer hva slags næring kroppen trenger?

Om studieprogrammet klinisk ernæring.

Les også denne saken om nye studenter i 2020: Høye krav til medisin- og helsefag

Av Hanne Bjerknes
Publisert 27. juli 2020 10:09 - Sist endret 29. juli 2020 11:38