– Jeg vil hjelpe syke barn!

– Barndommen er så viktig og så kort! Det er ille om denne tiden preges av sykdom, så om jeg kan bidra til at denne perioden blir så bra som mulig skal jeg være veldig fornøyd!

Bilde av student

– Jeg visste ikke hva jeg ville bli, men likte natur- og samfunnsfag på ungdomsskolen. Da var studiespesialiserende videregående riktig, sier Mehdi Haidar Hassan Aldujaili.  Foto: Privat

• Mehdi Haidar Hassan Aldujaili
  • Alder: 19 år
  • Bor: På Lillestrøm utenfor Oslo

– Det var på tivoli, under byfesten i Lillestrøm. Det lå en gutt på bakken, han klarte nesten ikke å puste. Alle rundt meg ropte og var fortvilet. Men så kom mamma.

– Har noen en epi-penn?, ropte hun. Hun skjønte at det var snakk om allergisjokk, fikk tak i en epi-penn og på et blunk pustet gutten normalt og ble i fin form igjen. Mamma er lege og jeg var så stolt! Jeg var vel 12-13 år og denne episoden gjorde sterkt inntrykk på meg. Tenkt å kunne hjelpe folk i en sånn situasjon?!

Menneskets kompleksitet

– Det fascinerer meg veldig å tenke på hvor komplekst et menneske er. Jeg har alltid vært interessert i mennesker og i vitenskap, og jeg vil gjerne hjelpe folk. Da er jo medisin helt perfekt. Det er så stort og kombinerer så mange ulike muligheter. Medisin har muligheter for alle. Vil man jobbe mye med hendene kan man bli kirurg, om man foretrekker data og analyser kan man tilbringe hver dag med forskning på laboratorier. Vil man jobbe mer direkte med mennesker kan man gjøre det som lege, eller man kan fordype seg i adferd og psykiatri. Medisin har virkelig alt!

Vil gi syke barn barndommen tilbake

– Jeg tror jeg vil spesialisere meg på å arbeide med barn, kanskje det blir pediatri? Jeg er veldig glad i barn, elsker deres energi og åpenhet. Barndommen er så kort og den er utrolig viktig. Da er det så trist når noen barn mister viktige år på grunn av sykdom. Om jeg kan bidra til at denne perioden blir så kort og bra som mulig skal jeg være veldig fornøyd!

Ville ha alle dører åpne

– Jeg visste ikke hva jeg ville bli, men likte natur- og samfunnsfag på ungdomsskolen. Da var studiespesialiserende videregående riktig. Jeg var fortsatt veldig usikker på hva jeg ville bli videre, men i løpet av det første året der bestemte jeg meg for at mitt mål måtte være å ha alle dørene åpne slik at jeg kunne velge det jeg ville og ikke måtte angre på noe. Derfor satte jeg meg et skyhøyt mål: 6 i snitt! Det var egentlig et urealistisk mål, men det motiverte meg hver gang jeg syntes skolearbeidet ble for tungt.

Balanse i livet

– Det er viktig å gjøre forskjellige ting i livet. Jeg er kjempeglad i å være med vennene mine, gjerne ute på tur med masse frisk luft. Også er jeg opptatt av kunst, jeg maler og lager skulpturer i ulike materialer. Men nå gleder jeg meg skikkelig til alt jeg skal få lære som medisinstudent!

Av Hanne Bjerknes
Publisert 10. aug. 2020 14:05 - Sist endret 18. aug. 2020 15:06