Rekordmange søker til medisin i Oslo

1233 søkere har i år medisinstudiet i Oslo som sitt førstevalg. Det betyr 11,2 søkere til hver av de 110 studieplassene.

Bildet kan inneholde: medisinsk prosedyre, tålmodig, medisinsk assistent, lege, sykehus.

Seksjonsoverlege og førsteamanuensis Helge Skulstad veileder legestudentene Victoria Vinje og Line Stensland på Kardiologisk avdeling på Rikshospitalet. Foto: Ine Eriksen, UiO

Dette viser søkertallene som ble offentliggjort i dag. Alle våre helsefaglige utdanninger opplever en tydelig økning. – Vi er glade for at så mange ønsker å bli student hos oss, sier prodekan for medisinstudiet Elin Olaug Rosvold. Hun tror arbeid i helsesektoren har engasjert ekstra mange nå.

Da søknadsfristen utløp den 15. april hadde 1586 søkere satt grunnutdanning ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo øverst på listen, en tydelig økning fra i fjor. Mange ønsker en sikker utdanning i usikre tider.

Økning i alle helsefag

Det er ikke bare det 6. årige profesjonsstudiet i medisin som har tydelig økning i antall søkere. Fakultetet tilbyr flere andre helsefaglige utdanninger og masterprogrammer og den samme trenden viser seg i alle studieprogrammer:

• 1233 studenter hadde profesjonsstudiet i medisin som sitt førstevalg i høst, det er en økning på 27 prosent fra i fjor. 11,2 studenter per studieplass.
  • 213 studenter hadde bachelor i helseledelse som sitt førstevalg i høst, det er en økning på 10 prosent fra i fjor. 5,3 studenter per studieplass.
  • 140 studenter hadde 5-årig master i klinisk ernæring som sitt førstevalg i høst, det er en økning på 32 prosent fra i fjor. 4 studenter per studieplass.

- Det å arbeide i helsevesenet har trolig fått en ekstra oppmerksomhet i forbindelse med koronapandemien. Det medisinske fakultet har utdanninger som kvalifiserer til mange ulike jobber i helsevesenet, og den siste tiden har til fulle vist at dette er viktige og meningsfulle oppgaver, sier Rosvold.

På masternivå øker antall søkere i seks av syv programmer.

En oversikt over alle studier ved fakultetet finner du her: Studieprogrammer

Velger en sikker utdanning i usikre tider

- Vi er svært glade for at UiO også i år har svært høye søkertall. Våre profesjonsutdanninger, som medisin, psykologi og odontologi, tiltrekker seg som vanlig de beste studentene. Det er åpenbart at enda flere velger en sikker utdanning i usikre tider, sier rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen.

Bakgrunn og overordnet informasjon

• Universitetet i Oslo har i år en økning på 16 prosent søkere, nasjonalt er økningen 9 prosent søkere.
  • UiO har nå 3,41 søkere per studieplass og det er totalt 21 062 søkere som har UiO som sitt førstevalg.
Av Hanne Bjerknes
Publisert 24. apr. 2020 10:22 - Sist endret 21. mars 2024 15:57