Sunn mat på studentbudsjett

Skal du lage mat til bare deg selv for første gang? Her er åtte gode tips fra en av ernæringsforskerne våre.

Førsteamanuensis Christine Henriksen

Mange tror at sunn mat er dyrt, det er ikke nødvendigvis riktig, forteller Christine Henriksen, førsteamanuensis i klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo. Foto: Trude Hamnes, UiO

Studenter har gjerne med et ønske om å spise sunt, men med et begrenset budsjett. Er det mulig å få til?

Overraskende enkelt, egentlig

Først må vi fastslå hva som er sunn mat. Når du leser aviser og sosiale medier, kan det virker det som det er stor uenighet om akkurat dette. Går du derimot til kunnskapsoppsummeringer, slike som ligger til grunn for de nasjonale kostrådene, er det overaskende stor enighet.

Forskere over hele verden har kommet fram til samme resultat: sunn mat er hovedsakelig plantebasert, det vil si inneholder mye fullkorn, grønnsaker, belgvekster, frukt og bær. Et balansert kosthold inneholder også fisk, magre meieriprodukter, planteolje samt en begrenset mengde kjøtt.

Heldigvis er havregrøt, grovt brød og knekkebrød både sunt og billig. Vegetariske middager, basert på ris, grønnsaker og belgfrukter er dessuten mye billigere enn kjøttbaserte middagsretter.

Basisvarer

Men hvordan går du fram, når du har flyttet for deg selv og sitter alene med tomt kjøleskap? Start med å kjøpe inn basisvarer som havregryn, knekkebrød, ris, pasta, bønner, linser, vegetabilsk olje og krydder. Velg store pakker da disse oftest har lavest kilopris. Dette første innkjøpet koster litt penger, men holder i lang tid. Ferskvarer som melk, egg, grønnsaker og annen middagsmat bør kjøpes inn en gang i uken. For å få til dette må du planlegge ukens meny og lage handleliste. Da slipper man å gå innom butikken hver dag, og det er bra for lommeboka.

Spar tid, og penger

For å spare tid, er det lurt å planlegge for at en rett skal rekke til to middager, som betyr at du kanskje ikke spiser like variert som du er vant til hjemmefra. Men helsemessig er det ikke noe i veien for å spise fiskekaker to ganger den ene uka, og laks to ganger den andre uka. Det er gjennomsnittsinntaket som teller. Planlegg gjerne for 2-3 vegetariske middager i uka, da det vil bli billigere enn å spise kjøtt eller fisk hver dag.

Det kan være mange penger å spare på å handle på tilbud. Dagligvarekjedene tilbyr opptil 50% rabatt på mat som snart går ut på dato, eller de har «frossenfisk-uker», 10-kroners marked eller lignende. Hvis man ikke liker handlelister, er det fullt mulig å planlegge ukens middager avhengig av hva som er på tilbud. Det finnes også app'er som viser hvor du finner tilbudsmat og som gir rabatter hos de ulike kjedene.

Ikke gå i lettvint-fella

Mat som er bearbeidet, skåret opp og pakket i små porsjoner er lettvint, men kiloprisen for slike matvarer er lang høyere enn de som selges hele. Dette gjelder for eksempel ost, salat, salmalaks og sjampinjonger. Ferske bær i små porsjoner er også lettvint og godt, men det er langt billigere å kjøpe dypfryste bær i store poser. Da er det godt å vite at dypfryste bær har akkurat like bra næringsinnhold som de ferske.

Fellesmåltider er både hyggelig og rimelig

Et annet tips er å spise middag sammen med andre. Fellesmåltider er både hyggelig og bra for lommeboka. Inviter for eksempel en eller flere medstudenter på middag en lørdag eller søndag. Ved å spleise på ingrediensene og lage maten sammen, blir det ikke så mye stress for hver enkelt.

Noen studenter lager «middagsklubber», der de bytter på å lage middag for hverandre en gang i uken. Fellesmiddager er også forbundet med god helse – og et av kjennetegnene på kulturer der mange lever til de er over 100 år.

Se – lukt – smak

En utfordring i små husholdninger er matsvinn. Undersøkelser viser at vi kaster i snitt 25 % av all mat som kjøpes inn til privathusholdninger, så her er det virkelig mye penger å spare. At mat har gått ut på dato betyr nemlig ikke at den må kastes.

Benytt følgende huskeregel: Se – lukt – smak. Hvis maten ser muggen ut, må den dessverre kastes. Men hvis den ser grei ut, går du videre og lukter på maten. Dersom den lukter greit, kan du ta en liten smaksprøve. Og hvis maten smaker bra, kan den spises.

Restedag

En morsom måte for å holde oversikt over innholdet i kjøleskapet er å legge inn en «bruke opp rester dag», gjerne dagen før du skal handle ferskvarer på nytt. De fleste ferskvarer kan kuttes opp og puttes i en omelett – eller inngå i en restepizza.

Min erfaring er at mange studenter etter hvert blir veldig kreative, finner på smarte måter å spare penger på. Jeg oppfordrer alle studenter til å dele sine beste sparetips med hverandre.

Kort oppsummert

1. Spis hovedsakelig plantebasert kost