Vil forske på alderdom

– Jeg tror jeg helst vil bli forsker. Med flere eldre i verden må vi også ha god helse slik at det blir gode liv, ikke bare lange liv!

Bildet kan inneholde: våtdrakt, personlig verneutstyr, overflate vannsport, surfing, boardsport.

Nysgjerrig på forskning? Profesjonsutdanning i medisin gir mange muligheter til spesialisering og fordypning i det du er interessert i. Illustrasjonsfoto: Colourbox

• Jens Sune Fuierer Hauge
  • Alder: 19 år
  • Bor i: Volda på Sunnmøre

–  Jeg har alltid vært en nysgjerrig type og synes at mange yrker virker interessante. Det kunne nok også ha blitt et annet studium, men menneskekroppen er spennende. Jeg tror jeg helst vil bli forsker. Det blir flere og flere eldre i verden, vi greier å få folk til å leve lenger. Da må vi også ha god helse slik at det blir gode liv, ikke bare lange liv! Derfor ønsker jeg å forske på alderdom.

Jens Sune Fuierer Hauge. Foto: Privat

Vanskelig å komme inn?

–  Ja, det var et høyt snitt i år men jeg har jobbet hardt. Jeg er heldig og lærer ganske lett. Når jeg også gjør en ekstra innsats får jeg igjen for det. Det var viktig for meg å få gode nok karakterer så jeg hadde frihet til å velge studier etter det som interesserte meg.

Kultur og natur

–  Jeg er veldig glad i å møte nye folk og bli kjent med andre kulturer og samfunn. Dessuten er jeg  mye ute i naturen, jeg er liker å bevege meg og driver med kitesurfing. Det kan man gjøre alle steder der det er godt med vind og sol, så senere utveksling til New Zealand, Australia eller Sør-Afrika er lokkende.

Hvorfor Universitetet i Oslo?

–  Jeg liker bylivet og har vært lite i Oslo. En god venn av meg skal også studere der, så jeg tror dette blir veldig bra.

Av Hanne Bjerknes
Publisert 6. aug. 2020 11:02 - Sist endret 10. aug. 2020 14:25