Bærekraft inspirerte til valg av utdanning

De fleste har fått med seg at hva man spiser har betydning for helsa og miljøet. Men hvordan henger disse tingene egentlig sammen?

Foto av grønne spirer

Heldigvis er det som er bra for kroppen ofte også bra for jorda. Foto: silviarita/Pixabay

Hva kan jeg legge i handlekurven for å ta vare på meg selv og kloden, samtidig? Siri Quamme ble så oppslukt i denne tematikken at hun måtte studere den. Valget falt på klinisk ernæring på Universitetet i Oslo.

Portrettfoto av Siri Quamme
- Alle monner drar! Siri Quamme studerer ernæring, leder Mathjelpen og er opptatt av bærekraftige valg i hverdagen.

Hva lærer man når man studerer klinisk ernæring?

Klinisk ernæring er et 5-årig masterprogram på Det medisinske fakultet. - Vi har litt over ett år felles med medisin før vi spesialiserer oss i ernæring, forteller Siri.

- På studiet lærer vi blant annet om hvordan mat kan påvirke kroppen og behandle sykdom, hvordan vi leser og tolker forskning, hvorfor vi spiser som vi gjør og hvordan man kan skreddersy kosthold til ulike behov. Andre interessante emner er mat og menneskerettigheter, politikk, ulike kulturer, psykisk helse og bærekraftig mat.

En ferdigutdannet klinisk ernæringsfysiolog kan gjøre utrolig mye spennende – for eksempel behandle sykdommer, utvikle produkter, gi individuelle kostråd, knuse myter og jobbe for å påvirke kostholdet i befolkningen.

Ernæringsstudentens beste tips

Både ernæringsstudenter og andre studenter kan ha glede av å spise sunt, godt og bærekraftig. - Heldigvis er det som er bra for kroppen ofte også bra for jorda.

Mitt beste tips er å tenke på hva man kan spise mer av. Du kan slenge med noen bønner eller linser i tacoen og bolognesen (husk å skylle av laken!!), teste ut en veggisburger, velge noen norskproduserte varer som havre, bygg, rapsolje og rødbeter - kanskje til og med noen som er i sesong! Alle monner drar, lover hun.

Inspirasjon og oppskrifter

For inspirasjon og oppskrifter, anbefaler Siri å sjekke ut studentforeningen til klinisk ernæring – Mathjelpen!

- Mathjelpen samarbeider med Helseetaten i Oslo om ernæringsopplysning til barnehager og sykehjem og vi samarbeider med Mental Helse Ungdom om en kostholdschat for unge. Dessuten arrangerer vi faglig påfyll og sosiale arrangementer for studentene, og vi deler tips og oppskrifter gjennom kanalene våre på Instagram (@mathjelpen), Facebook og på nettsiden www.mathjelpen.no!

Masterprogram i klinisk ernæring

Emneord: Ernæring, Klinisk ernæringsforskning, klinisk ernæringsfysiolog Av Hanne Bjerknes
Publisert 31. aug. 2021 12:38 - Sist endret 31. aug. 2021 23:37