Her kan studentene få jobbe med stamceller og miniatyrorganer

Skaperverkstedet LagLivLab inviterer medisinstudenter til å lage «lab-on-a-chip», og å gjøre eksperimenter med celler på disse brikkene.

Bildet viser en mann med munnbind foran en dataskjerm med et bilde, og en kvinne med munnbind bak ham ved et mikroskop

Senterleder og professor i medisin Stefan Krauss ved HTH og postdoktor Ludivine Delon håper flere medisinstudenter vil jobbe med prosjekter gjennom LagLivLab. (Foto: Haakon Berg Johnsen, UiO)

Ved LagLivLab åpner forskere laboratoriene sine, og kan bidra med veiledning for prosjekter som studenter ønsker å utføre.

Her har de utstyr for å produsere spesialdesignede lab-brikker («lab-on-a-chip»), og laboratorium for å studere cellebiologi på disse brikkene for eksempel ved bruk av integrerte elektroniske og optiske målsystemer.

Studentene får dyrke humane stamceller

Studentene får dyrke, manipulere og karakterisere humane stamceller og miniatyrorganer, såkalte organoider.

– LagLivLab gir den enkelte student en unik mulighet til å få innsikt og erfaring fra forskning og innovasjon tidlig i karrieren. Det vil også gi dem verdifull erfaring med tverrfaglig prosjektarbeid, og det å forklare og presentere sitt arbeid for personer med annen fagbakgrunn, sier professor i medisin og senterleder ved HTH Stefan Krauss.

Hybrid Technology Hub (HTH) er et senter for fremragende forskning ved Det medisinske fakultet, og de samarbeider med Fysisk institutt om skaperverkstedet LagLivLab.

Krauss tenker at et slikt prosjekt vil gi studentene et godt utgangspunkt for en karriere innen forskning, industri og utdanning.

Får veiledning av forskere på høyt nivå

Eksempler Krauss nevner som mulige prosjekter, er å utføre farmakologiske tester på små framdyrkede miniatyrorganoider av lever, eller testing av hjertemuskel-organoider innen fibrose. Du kan også være med på å dyrke gastruloider – 3D-cellestrukturer som kan brukes til å studere den tidligste fasen av hjertets utvikling.

– Prosjektene gir ikke studiepoeng i seg selv, men kan inngå som prosjekt i MED5090/5095. Studentene vil få veiledning av et team av forskere på høyt nivå fra en rekke fagfelt innenfor livsvitenskap, understreker professoren.

Tilbudet gjelder studentene på 1. til 3. år på medisinstudiet. Studentene kan ha egne prosjekter, eller oppgaver på oppdrag fra forskningsprosjekter innen livsvitenskap. 10 studenter slipper til hvert semester.

Her kan du lese mer om utlysningen, og hvordan man ser for seg et LagLivLab prosjekt.

Av Cecilie Bakken Høstmark
Publisert 17. feb. 2022 09:19 - Sist endret 17. feb. 2022 09:19