Første masterprogram i Norge med egen studieretning innen epidemiologi

Samfunnet trenger kunnskap om hvordan vi kan iverksette og gjennomføre folkehelsetiltak, og om hvilke tiltak som er effektive og rettferdige.

Studenter ute på campus, som smiler, studerer og snakker sammen

Illustrasjonsfoto Foto: Jarli&Jordan/UiO

Portrettbilde av Randi Opheim
Programleder og førsteamanuensis Randi Opheim Foto: Anbjørg Kolaas

– Mastergraden i folkehelsevitenskap og epidemiologi ved Universitetet i Oslo er et nytt masterprogram. Det ble opprettet fordi vi så at det var et kompetanse- og et samfunnsbehov, sier Randi Opheim.

Hun er programleder for masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi, og førsteamanuensis ved Avdeling for folkehelsevitenskap.

– Pandemien viste oss at epidemiologisk kompetanse er etterspurt, og at det er mangel på epidemiologer i Norge. Med en mastergrad i folkehelsevitenskap og epidemiologi lærer du å vurdere hvilke folkehelsetiltak som er bærekraftige og fungerer, sier Opheim.

Kunnskap innen epidemiologi trengs i samfunnet

Epidemiologi er læren om befolkningens helse; sykdommers forløp, årsaker, konsekvenser, utbredelse og demografi. Epidemiologisk metode og tenkning er avgjørende når man skal planlegge, gjennomføre og vurdere effekten av folkehelsearbeidet, og iverksette tiltak for å bedre folkehelsen.

På masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi tilbys en egen studieretning innen epidemiologi.

– Studieretningen innen epidemiologi passer for deg som liker å jobbe med tall og store data, som befolkningsundersøkelser, populasjonsbaserte kohortstudier, og registerdata, sier Opheim.

Mange som jobber med folkehelse i kommunene har nytte av kunnskap om epidemiologiske metoder og tenkning.

– Dette danner et kunnskapsgrunnlag, som kan brukes for å innføre universelle, helsefremmende tiltak, og målrettede tiltak for risikogrupper som har stor sjanse for negative helseutfall, mener Opheim.

Eksempler er tiltak for å bedre folks kunnskap om sunt kosthold for å unngå livsstilssykdommer, eller tilrettelagt informasjon om smittevernråd og risiko slik Covid-19 pandemien viste.

På studieretningen innen epidemiologi lærer du epidemiologiske metoder, som er svært aktuelle for deg som er interessert i klinisk rettet epidemiologi.

– Er du interessert i forskning, så er denne studieretningen også et godt valg, fordi du får solid metodekunnskap som kan danne grunnlag for videre studier, sier Opheim.

Fordypning i epidemiologiske metoder og tenkning

På masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi kan du velge mellom to studieretninger: Epidemiologi og Folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester. Allerede i første semester starter du å fordype deg i studieretningen du har valgt.

– Epidemiologi-studentene vil få en dypere innføring i epidemiologisk tenkning og  helseøkonomisk tenkning i første semester. Videre vil studentene fordype seg i ulike epidemiologiske metoder, som for eksempel logistisk og cox regresjon og kausal inferens, sier Opheim.

– Studentene skriver en masteroppgave, som de begynner å planlegge tidlig i studieløpet.  Her får du muligheten til å skrive om samfunnsrelevante oppgaver, og noen også på oppdrag fra arbeidsgivere, sier Opheim.

Mange ulike emner på masterprogrammet i folkehelsevitenskap og epidemiologi

Studieprogrammet er bygd opp med fellesemner, og utvalgte emner for de to studieretningene. Studentene starter første semester med et fellesemne på 10 studiepoeng som er en innføring i folkehelse, epidemiologi og bærekraft.

– Her vil du møte forskere som jobber med disse tematikkene. Du vil få belyst hvorfor bærekraft er relevant for folkehelse, for organisering, ansvar og roller i folkehelsearbeidet. Du lærer hva epidemiologi er, og får blant annet kunnskap om smittsomme og ikke- smittsomme sykdommer, pandemier, antibiotikaresistens og overbehandling, sier Opheim.

–  Du vil lære å identifisere årsaker til sosial ulikhet, og kunnskap om hvorfor det å utvikle tiltak for å redusere forskjeller i sosiale og økonomiske levekår i samfunnet er bærekraftig, fortsetter hun.

– Vi trenger studenter som vil bidra til å finne nye, innovative løsninger på fremtidens folkehelseutfordringer! sier Opheim.

Kompetanse innen folkehelsevitenskap og epidemiologi trengs i samfunnet og i arbeidslivet.

– Vi gleder oss til å ta imot nye studenter til høsten, og ser frem til å møte deg! avslutter hun.

Søk master i folkehelsevitenskap og epidemiologi ved Universitetet i Oslo innen 15. april.

Gode grunner til å velge studieretningen innen epidemiologi:

• Behov for epidemiologisk kompetanse (metode og tenkning) i samfunnet.
  • Etterspurt kompetanse i arbeidslivet.
  • Danner grunnlaget for folkehelsepolitikken og folkehelsearbeidet.
  • Du lærer å identifisere og beskrive årsaker til sykdom og uhelse.
  • Du lærer å planlegge, gjennomføre og vurdere effekten av folkehelsearbeid.
  • Du kan iverksette effektive tiltak for å bedre folkehelsen.

Av Mathilde Coraline Aarvold Bakke
Publisert 23. mars 2023 10:14 - Sist endret 27. mars 2023 13:13