Honours-sertifikat i Education for Sustainable Health åpent for søkere

Studenter ved Universitetet i Oslo kan nå lære å arbeide praktisk med bærekraft og få erfaring med å jobbe tverrfaglig.

Studenter sitter ute på,en benk med blomster rundt seg.

Alle studenter på profesjons- eller masternivå ved Universitetet i Oslo kan søke på Honours-sertifikat innen 1. november. Foto: Jarli & Jordan, UiO.

Det medisinske fakultetet og Senter for bærekraft i helseutdanningene har opprettet et nytt tilbud til faglig ambisøse studenter med honours-sertifikat i Education for Sustainable Health

– Med honours-sertifikatet i Education for Sustainable Health vil studenter sette seg inn i forholdet mellom bærekraft og helsetjenester, sier Ben René Bjørsvik, student ved Universitetet i Oslo.

Ben René Bjørsvik er medisinstudent ved Universitetet i Bergen og bachelorstudent i matematikk og informatikk ved Universitetet i Oslo.

– Som student vil du jobbe i tverrfaglige team med sikte på å forstå, adressere og søke løsninger på utfordringer i helsevesenet, i møte med klimaendringer som forurensning og utarming av naturressurser. Ved å engasjere deg i disse temaene vil du være forberedt på å møte utfordringene som ligger foran deg, forklarer Bjørsvik.

Honours-sertifikatet i Education for Sustainable Health har til hensikt å forberede fremtidens helsepersonell på å etablere og opprettholde bærekraft i helsevesenet  – dette er en stadig mer relevant problemstilling, skyter Bjørsvik inn.

Utfordringene med å sikre bærekraftig helsevesen

Utfordringer som diskuteres i undervisningen inkluderer klimaendringer, biodiversitetsskifter, forurensning, arealbruksendring, ressursutarming (mat og vann) og endringer i biogeokjemiske strømmer (nitrogen og fosfat).

Bjørsvik forteller at studentene også skal lære systemtenkning for en mer helhetlig måte å forstå komplekse systemer på.

Smilende ung mann.
Ben René Bjørsvik. Foto: privat.

– Studenter på vil få mulighet til å jobbe tverrfaglig i møte med høyst relevante utfordringer. Gjennom "learning by doing" vil du få innsikt i hvordan du kan tenke på komplekse problemstillinger og hvordan du løser dem, sier Bjørsvik.

Tverrfagligheten til programmet legger til rette for å utvikle et felles språk rundt problemene av interesse, og legger til rette for synergier på tvers av ulike helseprofesjoner.

– Du vil også bli utfordret til å tenke utenfor deres eget fagfelt, og utvide verktøykassen din for problemløsning, legger han til.

Du vil engasjere deg i tverrfaglig samarbeid

Honours-sertifikatet er et tverrfaglig supplement på masternivå som du kan tilegne deg samtidig med hovedstudiet ditt.

– I løpet av to semestre skal du samarbeide om å planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt i en begrenset tidsperiode. Denne erfaringen vil være direkte nyttig når du fullfører prosjektoppgaven. I undervisningen vil du lære hvordan konseptuelle verktøyene som systemtenkning gjør deg i stand til å håndtere store komplekse problemer. Dette er ikke bare relatert til helse, men er aktuelt for alle fagretninger, legger han til.

I løpet av honours-sertifikatet vil studentene lære om hvilke problemer som ligger foran oss når det gjelder bærekraft i helsevesenet. Du får mulighet til å lære verktøy som gjør at du kan angripe komplekse problemer på en systematisk måte, som for eksempel hvordan forstyrrelser av økosystemer påvirker helsen vår, og lære pedagogiske verktøy for å videreføre denne kunnskapen.

Søk innen 1. november

Studenter vil tillegne seg verktøy som lar dem gå inn for endring på sin egen arbeidsplass mot bærekraft. Dette inkluderer å fremme sin egen kunnskap om komplekse systemer og problemer, og hvordan man kan skape synergier for å løse dem.

– Å oppleve tverrfaglighet kan også utvide horisonten for mulig fremtidig arbeid, sier Bjørsvik.

– Sertifikat i Education for Sustainable Health er for den ambisiøse, nysgjerrige og fordomsfrie studenten, sier Bjørsvik.

– Hvis du ønsker å lære nye verktøy som hjelper til med å legge til rette for endring mot bærekraft i helsevesenet, er dette programmet for deg, legger han til.

Education for Sustainable Health (honours certificate)

Utdanning for bærekraftig helse

Som eneste universitet i landet tilbyr UiO nå tverrfaglige sertifikater til ambisiøse studenter.

Publisert 18. okt. 2023 16:23 - Sist endret 18. okt. 2023 16:23