Ny campusleder på UiO Campus sør

UiO Campus sør inviterte medisinstudenter ned til Kristiansand på studietur for å bli bedre kjent med campus, ny campusleder og campuskoordinator.

Gruppe mennesker samlet på rekke utendørs.

Studieturen til Kristiansand inkluderte et møte med studiedekan, medisinstudenter og nyansatt campusleder og campuskoordinator. F.v. Magnus Løberg, Unni Mette Stamnes Köpp, Mina Sofie Lilleheier, Emma Kristensen, Ronja Hallem, Anniken Seim, Marie Tøfte, Halvor Øygarden, Ingvild Vistad og Heidi Lidal Fidjeland. Foto: Julie Philman, UiO.

Medisinstudentene og studiedekan Mangus Løberg var for første gang på besøk sykehuset for å treffe kommende undervisere og kollegaer, se på UiO Campus sør sine lokaler og fasiliteter, og blir bedre kjent i Kristiansand.

–  Jeg er sikker på at dette blir et veldig fint tilbud for våre studenter. Vi har vært så heldig å få ansatt flinke undervisere på UiO Campus sør som virkelig brenner for undervisning og våre studenter. Jeg gleder meg til å være med på åpningen av UiO Campus sør i august og ønske de ti heldige studentene velkommen til Sørlandet, sier Magnus Løberg, studiedekan for Det medisinske fakultet.

UiO Campus sør er et samarbeidsprosjekt mellom Sørlandet sykehus (SSHF) og Universitetet i Oslo, hvor medisinstudentene tar modul 6 og 7 i Agder med samme undervisning som i Oslo.

Søknadsfristen til UiO Campus sør er 1. juni. Studentene som søker nå starter våren 2024.

Medisinstudentene på studieturen er godt fornøyd med opplegget og anbefaler studenter som er interessert i UiO Campus sør om å delta på studieturene fremover.

Studentene har flere gode tilbakemeldinger om UiO Campus sør:

• Veldig bra iniativ med god oppfølging og mye vilje og gjennomføringskraft for å gjøre opplegget bra.
  • Liker godt at man føler seg ettertraktet og at meningene våre føles verdsatt i utarbeidelsen.
  • Hvor ivrige dere virket etter å legge opp undervisning pluss alt rundt, for at det skal bli best mulig!
  • Omvisning på avdeling, og at det var såpass gjentenkt som det var. Ved spørsmål så ble det vist handlekraft.

Ny campusleder og koordinator på plass

Under studieturen fikk studentene møte Halvor Øygarden, ny campusleder som vil ta imot de første medisinstudentene. Han er overlege i nevrologi og har en doktorgrad på hjerneslag hos unge fra Universitetet i Bergen.

–  Jeg ser mest frem til og gleder meg til studentene kommer til høsten, vi er mange som har jobbet hardt for at dette skal bli så bra som mulig, og det blir gøy å vise hva vi har fått til. Vi har flotte team med meget kompetente undervisere og jeg er overbevist om at vi har et godt opplegg å tilby studentene som velger Campus sør, sier Øygarden.

–  Vi har brukt mye tid og ressurser på å lage en timeplan og en undervisning som er tilpasset våre fortrinn. Mindre forhold på sykehusene gir mulighet for tettere kontakt med undervisere. Dette gir mulighet for at studentene i større grad involveres i egen læring. Vi har derfor et sterkt fokus på studentaktiviserende undervisning som et førende prinsipp for vår undervisning på Campus sør.

Øygarden er veldig glad i å undervise, og har tatt på seg flere forskjellige undervisningsoppdrag gjennom årene.

– Etter hvert har jeg også fått interesse i å tilrettelegge for god undervisning på et mer administrativt plan. UiO Campus sør er et veldig viktig prosjekt for Sørlandet, og jeg har lenge hatt lyst til at vi skal få et større innslag av medisinstudenter på sykehusene våre på Sørlandet. Når jeg fikk muligheten til å kunne være med på å endelig få dette til på en god måte, så var det en mulighet jeg måtte gripe, forteller Øygarden.

Tre blide personer
Campusleder Halvor Øygarden, studiedekan Magnus Løberg og koordinator Julie Pihlman er klare for studietstart i Agder. Foto: Sverre Gaupås, UiO.

Julie Pihlmann er studieveileder og koordinator for Campus Sør. Det betyr at hun både skal være med å administrere den desentraliserte medisinutdanningen i Kristiansand, og være tilgjengelig for studentene i saker som angår deres studiehverdag.

–  Studentene kan henvende seg til meg med stort og smått. Jeg skal være tilgjengelig stort sett hele tiden, og vil ha lav terskel for å ta imot studenter. Kanskje de til og med har noen ideer til hva vi kan gjøre annerledes her?, sier hun.

Klare for studiestart og offisiell åpning i august

Pihlmann tenker at det viktigste for Campus Sør blir å skape et studiested der studentene blir sett både av fagpersoner og administrasjon, hvor studentene har kort vei til alt de trenger, og har en stemme til forme sin egen studiehverdag.

– Derfor tenker jeg å være til stede og tilgjengelig for studentene, og skal gjøre så godt jeg kan for at Campus Sør blir et engasjerende, givende og hyggelig studiested, sier hun.

Øygarden legger til at antallet studenter skal økes hvert halvår, så de jobber videre med tilrettelegging for denne økningen og etter hvert vil vi ha 40 studenter i forskjellige deler av studiet på UiO Campus sør samtidig. Noe som blir krevende og spennende.

– Studentene kan forvente at jeg er synlig og tilgjengelig, og at jeg jobber med en målsetning om å gjøre deres studier her på Campus sør til et så godt studie som mulig, sier Øygarden.

– Vi har et klart mål om at studentene skal ha det bra hos oss, både faglig og sosialt. Vi har derfor investert i et nyoppusset studentsenter og gjort avtaler med SiA for at UiO Campus sør-studentene skal bli like fornøyde som resten av studentene i Agder, sier han.

– Jeg gleder meg mest til å fylle studentsenteret vi har bygget med studenter, så det blir litt liv og røre her. Nå står nesten alt klart til semesterstart, og jeg tror det kommer til å bli et helt spesielt studentmiljø her på UiO Campus Sør, legger Pihlman til.

Av Christina Heesch
Publisert 22. mai 2023 13:26 - Sist endret 25. mai 2023 10:33