Nye studieplasser for medisin på Sørlandet

Regjeringen øker antallet studieplasser for desentralisert medisinutdanning ved UiO Campus sør med 20 plasser.

Studenter i legefrakker utenfor sykehus

De første studentene er allerede på plass på UiO Campus sør. Foto: Åsne Rambøll Hillestad/UiO

I august ble de 10 første studentene ønsket velkommen til Sørlandet sykehus HF der de skal gjennomføre deler av medisinstudiet. Tildeling av flere studieplasser gir oss stor mulighet til å styrke satsingen på UiO Campus sør. Dette vil bli et løft for hele regionen.

– Vi er veldig glade for å ha etablert en medisinutdanning på Sørlandet sykehus, sier Hanne Flinstad Harbo. Med etablering av UiO Campus sør legger vi og Sørlandet sykehus HF til rette for bedre rekruttering av leger til regionen.

Dame som smiler.
Dekan Hanne Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO.

– Nå velger regjeringen å finansiere 20 nye studieplasser. Dette kommer veldig godt med i vår satsing på å kunne få flere fastleger, sykehjemsleger og sykehusleger i vår region, sier administrerende direktør ved Sørlandet sykehus HF, Nina Mevold.

UiO trenger fortsatt flere studieplasser ved Innlandet

Det medisinske fakultet, UiO har i lengre tid planlagt for å etablere en desentralisert campus i Innlandet. Nå er det bestemt at NTNU skal opprette desentralisert medisinutdanning på Gjøvik.

– Dette var ikke hva vi ønsket oss, sier Dekan Hanne Flinstad Harbo, og vi tar det til etterretning.

Det medisinske fakultet har i over 20 år hatt et nært og godt samarbeid med Sykehuset Innlandet og med 134 medisinstudenter hvert år i praksis er de en viktig samarbeidspartner innen medisinutdanningen.

– Det er derfor viktig at denne beslutningen ikke skaper utfordringer for medisinutdanningen som allerede pågår der, avslutter Flinstad Harbo.

Publisert 4. sep. 2023 14:18 - Sist endret 18. des. 2023 13:29