Sterkt motiverte studenter på klinisk ernæring

Klinisk ernæring får høy skår på studentenes motivasjon, studieinnsats og opplevelse av det faglige miljøet.

Student som smiler på laboratorien

Studentene på klinisk ernæring er motiverte, engaserte og fornøyd med det faglige miljøet. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Resultatene for Studiebarometeret for 2022 viser at studentene på de ulike studieprogrammene på Det medisinske fakultet jevnt over er godt tilfredse med studiene, med en skår på 3,8 av 5 poeng. En av kategoriene som har gått noe opp i år, er "vurderingsformer". Denne oppnår 3,6 av 5 poeng.

– Studentene synes varierte vurderingsformer er positivt, noe som ble spesielt lagt merke til gjennom pandemien, sier Eli Feiring, visedekan for bachelor- og masterstudier.

Resultatene fra Studiebarometeret ble offentliggjort 16. februar 2023, og undersøkelsen er gjennomført for tiende gang. Studiebarometeret er en årlig spørreundersøkelse som omfatter 2. og 5. års-studenter fra alle norske universiteter og høyskoler.

Samlet sett skårer overordnet tilfredshet litt ned fra året før, med 3,8 poeng mot 3,9 poeng i fjor.

Fornøyde studenter på klinisk ernæring

På klinisk ernæring er studentene veldig godt fornøyd med studiet. Klinisk ernæring har de siste tre årene markert seg med en positiv tendens, og skårer høyt med 4,3 på overordnet tilfredshet.

– Studentene våre bruker i snitt mye tid på studiene, og masterstudentene spesielt. Da er det ekstra godt å se at det faglige og sosiale miljøet trekkes frem som positivt fra ernæringsstudentene på årets Studiebarometer, sier Eli Feiring.

Studentene på klinisk ernæring skårer samtidig studiets arbeidslivsrelevans og -tilknytning noe lavere enn tidligere.

– Vi ser frem til å se hvordan innføringen av de nye retningslinjene for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS) vil påvirke studentenes opplevelse av kontakt med arbeidslivet, sier Feiring.

Lav svarprosent ved årets undersøkelse

Bare 25 prosent av studentene ved fakultetet som ble spurt om å delta, svarte på undersøkelsen. Generelt har svarprosenten vært markant synkende for Studiebarometeret de siste årene, og i 2022 var den nasjonale svarprosenten på 39,5 prosent.

– Jeg vil rette en stor takk til studentene som har svart på Studiebarometeret. Denne spørreundersøkelsen kartlegger studentenes opplevde studiekvalitet. For å bruke resultatene i arbeidet vårt med å utvikle studiekvalitet og læringsmiljø, er vi avhengig av at studentene svarer. Så lover vi å gjøre vårt for å få opp svarprosenten, sier Feiring.

Studiebarometeret

Dette blir studentene spurt om i Studiebarometeret:

• Undervisning
  • Tilbakemelding og veiledning
  • Faglig og sosialt miljø
  • Organisering
  • Vurderingsformer
  • Studieprogrammets evne til å inspirere
  • Eget engasjement
  • Forventninger
  • Bruk av digitale verktøy
  • Tilknytning til arbeidslivet
  • Fysisk læringsmiljø og infrastruktur
  • Overordnet tilfredshet

Her ser du alle resultatene fra Studiebarometeret som ble offentliggjort 16. februar 2023

Hele 3 av 4 UiO-studenter er fornøyde med studieprogrammet de går på.

Av Christina Heesch
Publisert 16. feb. 2023 09:48 - Sist endret 17. feb. 2023 08:02