Tor Inge Tønnessen får undervisningsprisen på modul 8

Å formidle kunnskap har alltid motivert professoren i anestesi. – Se på undervisningen som en investering i fremtiden, råder han andre undervisere. 

Bilde av Tor Inge Tønnessen med undervisningsprisen.

Professor Tor Inge Tønnessen med undervisningsprisen. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO.

Nok en gang har avgangsstudentene på medisinstudiet stemt frem vinneren av undervisningsprisen på modul 8. På sin siste fellesforelesning kåret de professor Tor Inge Tønnessen til beste underviser. 

– Det er en ære å motta prisen. Jeg var uforberedt på å få prisen da jeg møtte fram på den siste forelesningen og ble meget glad og rørt, sier vinneren. 

Hvert år underholder Tønnessen studentene på semesterets siste forelesning, og det var en overrasket professor som tok imot prisen. Som takk stilte han opp med noen selvskrevne revynumre. 

– Jeg elsker å skape god stemning og latter, sier han. 

Faget anestesiologi har vokst de siste årene

Tønnessen underviser i faget anestesiologi som omfatter intensivmedisin, anestesi ved operasjoner, smertebehandling og akuttmedisin. 

Han har plenumsforelesninger på modul 3 og modul 8 på medisinstudiet. Han har også klinikkundervisning, smågruppeundervisning og praktiske kurs for studentene. 

– Anestesiologi er et fag som har vokst de siste årene og som nå utgjør en stor del av skriftlig eksamen og OSKE, forteller han.

Vil inspirere neste generasjon leger

Professoren ser på undervisningen som en meningsfull del av jobben. 

– Kunnskapsformidling har alltid motivert meg. Det er få ting som gjør meg mer glad enn å se studenter som får inspirasjon og mestringsfølelse av undervisningen, sier han, og fortsetter: 

– Ekstra motiverende er det når LIS-leger eller overleger som jeg treffer i mitt arbeid forteller at de husker undervisningen min fra studiet som både inspirerende og medvirkende til deres valg av spesialitet.

Får studentene til å «undervise hverandre»

Tønnessen har god erfaring med ulike undervisningsopplegg. 

I klinikkundervisningen kommer han med problemstillinger rundt spesifikke pasienter som studentene har undersøkt. Studentene presenterer sykehistorien og så diskuterer de problemstillingene sammen. 

– Studentene er veldig aktive og deltar i diskusjonene, forteller han.

I smågruppeundervisningen tar professoren en rolle som moderator og får studentene til å «undervise hverandre». 

Studentene setter pris på de gode historiene 

I begrunnelsen for prisen trekker studentene frem Tønnessens evne til å formidle det komplekse faget anestesiologi og vanskelig fysiologi på en enkel måte med gode forklaringer. De påpeker at han har et stort engasjement for faget som smitter over på dem. 

Studentene setter også pris på stemningen han skaper i undervisningsrommet med bruk av humor og gode historier fra egen klinisk praksis. 

– Se på undervisningen som en investering i fremtiden

Tønnessen har lang erfaring med undervisning på medisinstudiet. Han var med på å utforme studieplanene Oslo 96 og Oslo 2014. Nå er han undervisningsleder i anestesiologi og sitter i modulutvalget for modul 8.

Professoren vil gjerne at flere ser verdien i rollen som underviser. Han har noen råd til hvordan andre kan skape gode undervisningssituasjoner.

– Ta studentene på alvor, involver deg, forbered deg godt og by på deg selv, råder han, og legger til: 

– Se på det som en investering i fremtiden. 

Kontakt

Emneord: Undervisning Av Elin Martine Doeland
Publisert 13. des. 2023 15:47 - Sist endret 12. jan. 2024 15:25