UiO- og UiA-studentene med felles sykehustrening

Sykepleiestudenter fra UiA og medisinstudenter fra UiO Campus Sør har gjennomført sin aller første simulering. Samarbeidet får gode tilbakemeldinger fra studentene, og mer er i kjømda.

Bildet kan inneholde: hånd, se, helsepersonell, helsevesen, erme.

Simuleringen fant sted i UiAs simuleringslab ved Campus Grimstad. Ett av scenariene som ble øvd på var gjenoppliving av et nyfødt barn. Foto: Anne Marit Føreland, UiA.

– Dette var veldig lærerikt. Mange av sykepleiestudentene har mer klinisk erfaring enn oss, så vi lærte mye av dem, sier Emilie Nord.

Hun er med i det aller første kullet med medisinstudenter ved Universitetet i Oslos (UiO) Campus Sør.

– Vi øvde på to forskjellige scenarier, med medisinstudenter som teamledere. Vi har drillet mye på enkeltøvelser tidligere, men dette var første gang vi øvde på å håndtere en akutt situasjon fra start til slutt, sier Nord.

Mer samarbeid i vente

Foreløpig er det ingen formell avtale om videre samarbeid, men det er stor velvilje både fra UiO og UiA for å få noe til.

– Denne første gangen ble litt på sparket, men vi ser på et samarbeid som veldig nyttig for begge. Vi ønsker å få til mer avanserte simuleringer, og forhåpentlig kunne forske og publisere sammen. Nå ser vi på hva som er ønskelig og mulig å få til videre, sier Halvor Øygarden, campusleder for UiOs Campus Sør.

– Det er veldig bra at UiOs medisinstudenter får ha praksisøvelser sammen med sykepleierstudenter og forelesere fra UiA. På den måten møtes profesjonene, styrker samarbeidet og gir en bredere tverrfaglig forståelse hos den enkelte student, sier UiA-rektor Sunniva Whittaker.

Saken ble først publisert på UiAs nettsider.

Av Magnus Nødland Skogedal, UiA
Publisert 24. nov. 2023 08:50 - Sist endret 8. juli 2024 12:53