Utdanning for bærekraftig helse

Honours-sertifikatet Education for Sustainable Health tilbyr en innovativ og miljøvennlig utdanning som verdsettes av arbeidsgivere.

SMilende personer som jobber sammen med laptop.

Kompetanse innen helse og bærekraftighet er relevant for flere jobber og arbeidsgivere. Foto: Jarli & Jordan, UiO.

Honours-sertifikatet i Education for Sustainable Health er for studenter med en genuin interesse for å bli en endringsagent for å oppnå en rettferdig og bærekraftig helsesektor og i samfunnet generelt.

– Kompetanse innen helse og bærekraftighet er relevant for nesten alle jobber og enhver arbeidsgiver, sier Ernst Kristian Rødland som vil være faglærer ved honours-sertifikatet i Education for Sustainable Health.

Ernst Kristian Rødland jobber som seniorlege og spesialist innen infeksjonssykdommer i Divisjon for klima- og miljøhelse ved Folkehelseinstituttet. Han er også førsteamanuensis ved SUSTAINIT ved Universitetet i Oslo.

– Ved Folkehelseinstituttet (FHI) øker fokuset på potensielle helsekonsekvenser av klimaendringer og forstyrrede økosystemer, og det forventes å være relevant for mer eller mindre alle aktiviteter for å sikre god helse og trivsel for befolkningen. Dette er enda høyere på dagsordenen internasjonalt, hovedsakelig på grunn av større sårbarhet for endringene som skjer i de fleste andre land, forklarer Rødland.

Arbeidslivsrelevans både i og utenfor akademia

– Jeg tror dette kurset er relevant for studenter med hvilken som helst ambisjon, spesielt mot studenter som planlegger å jobbe innen helsesektoren og som ser seg selv med undervisningsansvar eller en veilederrolle i sitt  fremtidig arbeid, sier Ernst Kristian Rødland.

Bildet kan inneholde: person, panne, hake, smil, frakk.
Ernst Kristian Rødland. Foto: privat.

Honours-sertifikatet har som mål å gi studentene forståelse for pedagogiske prinsipper og verktøy basert på UNESCO-rammeverket for utdanning for bærekraftige utviklingsmål, med sikte på å bygge kompetanse som trengs for å takle utfordringene med bærekraftig helse og helsetjenester.

Studentene vil også bli introdusert for planetarisk helse, som er relevant også for helsesektoren, hvordan endringer i naturlige systemer forårsaket av menneskelige aktiviteter har blitt de største truslene mot helse.

Presserende utfordringer innen bærekraftig helsetjeneste

–  De største utfordringene for global folkehelse anerkjennes å være nært knyttet til natur- og klimakrisen, som begge er uunngåelig knyttet til bærekraftig utnyttelse av naturressurser, fortsetter Rødland.

–  Bærekraftighet, til tross for at noen kan hevde at det har blitt misbrukt og mistet sin betydning, må bli innarbeidet i alle menneskelige praksiser, inkludert levering av helsetjenester. Bærekraftige praksiser er også sentrale i arbeidet med å oppnå FNs bærekraftsmål (SDG), sier han.

Norge sammen med mer enn 60 andre land forpliktet seg til COP26-helseprogrammet, noe som innebærer at helsesektoren reduserer sine utslipp av klimagasser, tilpasser seg den nye virkeligheten og forbereder seg på potensielle endringer i sykdomsbyrden, både nasjonalt og internasjonalt.

– En betydelig del av kurset vil kreve aktiv deltakelse fra studentene, og jeg tror sterkt at mitt nettverk innen feltet vil være til nytte for studentene, for eksempel når de jobber med oppgaver og prosjektoppgaven. Det er flere andre spennende fagpersoner fra Senter for bærkraft i utdanningen (SHE) som er involvert i dette kurset, som har pågående forskningsprosjekter ved universitetet. Jeg er sikker på at dette vil gjenspeiles i både undervisning og veiledning.

Rødland har en liten stilling ved Center for Sustainable Healthcare Education (SHE), utelukkende knyttet til utdanning. Han har også en rolle i flere prosjekter og mange aktiviteter ved Institutt for klima og miljø, NIPH, alt om betydningen av et sunt miljø for menneskers helse og trivsel.

–  Alt dette vil bli inkludert i min undervisning og aktiviteter med Honours-sertifikatet, avslutter han.

Ta honours-sertifikatet ved siden av din profesjon- eller masterutdanning

• Honours-sertifikatet gir 20 studiepoeng og er åpent for studenter som er tatt opp til master eller profesjonsstudie ved Universitetet i Oslo.
  • Studenter som er tatt opp til et 2-årig masterprogram som starter om høsten, kan søke i sitt første semester, og de som starter om våren kan søke i sitt andre semester.
  • Honours-sertifikatet i Education for Sustainable Health går samtidig med ditt profesjonsstudie eller masterprogram.
  • Honours-sertifikatet er utviklet for studenter fra medisinstudenter til studenter fra andre relevante fagområder som Livsvitenskap og andre masterprogram ved Universitetet i Oslo, og er unikt i Norge.
  • Søknadsfristen er 1. november og studentene vil starte høsten 2024.

Education for Sustainable Health (honours certificate)

Honours-sertifikat i Education for Sustainable Health åpent for søkere

Publisert 18. okt. 2023 16:14 - Sist endret 18. okt. 2023 16:14