Vellykket praksisuke i modul 3

– Praksis gir motivasjon til å lære det vi trenger for å gjøre en god jobb som lege, sier student Anna Holmedahl.

Illustrasjonsbilde av helsepersonell og en pasient

I praksisuken fikk studentene være med leger, sykepleiere og annet personell som arbeider ved en sykehusavdeling. Illustrasjonsfoto: Ine Eriksen, UiO

Studentene i modul 3 termin 1 på medisinstudiet har i høst for første gang hatt én uke praksis ved en sykehusavdeling. Fra og med høsten 2023 vil studentene ha to uker praksis i modul 3, en i termin 1 og en i termin 2. Dermed har de totalt 24 uker praksis i løpet av studiet. 

Utdanningsleder og professor ved Klinmed Knut Lundin
Utdanningsleder ved Klinmed Knut Lundin. Foto: UiO.

De nye praksisukene erstatter og utvider tidligere ordning med to dager hospitering. De fortsatt ferske medisinstudentene ble fordelt til ulike kliniske avdelinger ved OUS (Ullevål sykehus, Rikshospitalet og Aker sykehus), Ahus (Nordbyhagen og Kongsvinger), Diakonhjemmet sykehus og Lovisenberg sykehus.

– Hovedhensikten er at studentene skal få innblikk i hvordan leger, sykepleiere og annet personell som arbeider ved en sykehusavdeling og skal kunne følge pasienter over flere dager, sier utdanningsleder og professor ved Institutt for klinisk medisin, Knut Lundin. 

Regner med et stort læringsutbytte

Utdanningslederen mener at praksisukene gir stort læringsutbytte og er svært tilfreds med gjennomføringen. 

– Effekten av denne verdifulle læringen er vanskelig å måle. Men ut ifra alle de positive tilbakemeldingene som vi har fått fra både veilederne og studentene, føler vi oss trygge på at hensikten med praksisuken er oppnådd til fulle, sier Lundin.        

Alle studentene fikk praksisuken godkjent. Omtrent halvparten deltok på alle fem dagene, den andre halvparten deltok på fire dager.

Studentene fikk være med på mye forskjellig på avdelingene

I evalueringer har studentene delt at de fikk være med på mye forskjellig, alt ettersom hvilken avdeling de var på.

Mange var med på morgenmøter, visitt og ulike undersøkelser som ekko, ultralyd og gastroskopi. Noen fikk observere en benmargsbiopsi og innsettelse av pacemaker, andre deltok i ulike konsultasjoner, fikk se lårhalsbrudd, observere en demensutredning eller være med på akutt geriatrisk avdeling. 

Flere av studentene fikk gjøre undersøkelser selv og skrive journalnotater.

Lager en plan for aktivitetene studentene skal være med på

Portrettbilde av Henrik Schirmer
Professor Henrik Schirmer. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Professor og kardiolog Henrik Schirmer var blant dem som veiledet en gruppe studenter gjennom praksisuken. Han er også modulleder på modul 3.

– Min erfaring er at studentene er takknemlige og at et enkelt opplegg kan gi stort læringsutbytte. Og så er det morsomt å vise studentene hvorfor det er gøy å være lege!

Schirmer har noen råd til hvordan praksisveiledere kan bidra til at det blir en god opplevelse både for studentene og for de ansatte på avdelingen.

– Start med å lage en enkel plan for aktivitetene som studentene skal være med på, råder han.

Første punkt på planen kan være å vise studentene rundt.

– En liten halvtime er nok. Vis dem hva som skjer på avdelingen og hvor ting skjer. Si til studentene at de ikke trenger å huske alt fordi de kan spørre om det de lurer på. Da føler de seg velkommen, mener han. 

Gir studentene et oppdrag som de kan mestre 

Hans neste råd er å gi studentene et oppdrag som de kan få til å levere på. Oppgaven Schirmer gir dem er å finne ut av hvorfor pasientene tok kontakt med helsevesenet.

– Det er viktig at studentene har et oppnåelig mål for dagen og noen krav. Da føler de seg sett og ivaretatt. Gjennom å snakke med folk klarer de å finne ut av hva som egentlig foregår, sier Schirmer.

På slutten av dagen samler han praksisstudentene. 

– Da diskuterer vi oppgaven og snakker om det studentene har opplevd. Hvis pasienten har symptomer, spør jeg studentene hvorfor de tror det er slik og hvor symptomene kommer fra. Studentene må da tenke på det de kan fra før av, forteller han. 

Alt er spennende når du ser det for første gang

Schirmer oppfordrer ansatte på avdelingene til å sette seg inn i studentenes perspektiv. 

– Dersom en student spør om du har noe spennende på gang, så skal du alltid svare ja. Alt er spennende for en som aldri har sett det som foregår før, sier han, og fortsetter: 

– La studentene få være med deg. Gi dem noe som gir dem følelsen av at de bidrar og vis dem hva du gjør. Jeg forteller jo pasienten hva jeg gjør uansett, så da kan studentene bare lytte, sier professoren.

Praksis gir et innblikk i hvordan arbeidsdagene kan være etter endt studium

Bilde av praksisstudent Anna Holmedahl
Medisinstudent Anna Holmedahl er svært fornøyd med praksisuken. Foto: Medisinstudentforeningen i Oslo.

Medisinstudent Anna Holmedahl var i praksis ved Thoraxkirurgisk avdeling på Rikshospitalet. Professor Arnt Fiane var ansvarlig for praksisen.

Hun er svært fornøyd med praksisuken.

– Jeg opplevde praksisuken som både lærerik, inspirerende og nyttig. Å observere det kliniske arbeidet og diskutere med de ansatte på avdelingen ga mange praktiske eksempler og et annet perspektiv på teorien vi lærer i forelesninger, sier hun.

Studenten synes at praksisuken ga et viktig innblikk i hvordan arbeidsdagene kan være etter endt studium. 

– Praksis gir motivasjon til å lære det vi trenger for å gjøre en god jobb som lege. Derfor tenker jeg at det er supert å få det så tidlig som mulig på studiet, forteller hun.

Fikk følge pasientene over flere dager

Holmedahl synes det var nyttig å være til stede på avdelingen gjennom en hel uke. På denne måten fikk hun et godt innblikk i de daglige rutinene på avdelingen. 

– Det ga oss også mulighet til å følge pasienter over flere dager av behandling og sykdomsforløp. Jeg lærte mye om både anvendt fysiologi og anatomi, og om hvor viktig samarbeid i team er i forbindelse med kirurgi og intensivmedisin, sier hun. 

Hun følte seg godt tatt imot på avdelingen. 

– Jeg opplevde at spørsmål og nysgjerrighet ble positivt mottatt med grundige forklaringer og svar. Jeg ser allerede frem til mer praksis senere i studiet!

Utdanningslederen berømmer alle involverte

Utdanningsleder Knut Lundin berømmer de ansatte i undervisningsenheten på Klinmed, alle involverte UiO-ansatte lærere og alle ledere og klinikere i sykehusene for at praksisen har latt seg gjennomføre.

– Det var ingen ledig tid i timeplanen for to uker praksis i modul 3. Mye måtte derfor endres og mange fag utenom indremedisin og kirurgi fikk redusert sin andel av undervisningen for å få det til, forteller han.
 

Av Elin Martine Doeland
Publisert 20. des. 2023 14:16 - Sist endret 20. des. 2023 14:16