Medisinstudentene fra UiO Campus sør tar sommerjobb på Sørlandet

Etter avsluttet semester blir de fleste studentene fra UiO Campus sør igjen i Agder for å jobbe.

Medisinsstudent som behandler en pasient.

Studentene ved UiO Campus sør har jobbet tett med pasienter og faglærere på Sørlandet sykehus gjennom studiene. Foto: Lars Singelstad, SSHF.

De første studenten som har gjennomført UiO Campus sør har skaffet seg jobb i Agder. Åtte av ti studenter har fordelt seg rundt på kirurgisk avdeling på Sørlandet Sykehus i Kristiansand, ABUP i Kristiansand, barne- og ungdomsavdelingen på Sørlandet Sykehus i Kristiansand, ved voksenpsykatrien, kommunens legeteam og på Lund Legesenter.

Kvinnelig medisinstudent.
Tora Skog. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO.

Tora Skog likte seg godt på Lund Legesenter i praksisperioden og skal jobbe her i sommer. Arbeidshverdagen hennes er veldig variert, og at hun lærer mye.

–  Mine viktigste oppgaver er alle mulige pasientkonsultasjoner på fastlegekontoret, sier Skog.

Hun starter klokken 8.30 og har pasienter frem til rundt klokken 14.00, og svarer ut blodprøver og henvendelser utover ettermiddagen. Det er alltid noen leger å spørre på kontoret når det er noe Tora lurer på.

– Ved undervisningen på UiO Campus sør likte jeg spesielt godt at det var mye pasientkontakt og en til en-undervisning.

Varierte dager og lærer noe nytt hver dag

Iselin Hedvig Sørensen Graarud synes året på UiO Campus Sør har gått veldig raskt.

Smilende medisinstudent.
Iselin Graarud. Foto: Lars Singelstad, SSHF.

–  Noe av det jeg har likt aller best er å være en liten gruppe som er så tett på underviserne. Underviserne våre har vært engasjerte og virkelig ønsket å gi oss et godt læringsutbytte gjennom året, forteller Graarud.

– I sommer jobber jeg som LIS1-vikar på kirurgisk avdeling på Sørlandet sykehus Kristiansand. Jeg søkte hit fordi det er en fin erfaring å ha med seg videre, både til sisteåret på studiet og til videre karriere etter studiet. Dagene er så variert og jeg lærer noe nytt hver dag.

I denne stillingen bytter jeg på å jobbe på kirurgisk post med postarbeid, og å være i akuttmottaket og skadepoliklinikken for å ta imot og behandle pasienter. En typisk dag i akuttmottaket inkluderer å ta innkomst på pasienter, forsøke å finne årsak til pasientens plager og ev.entuelt starte behandling. Mine viktigste arbeidsoppgaver er å ta en god sykehistorie og utføre en klinisk undersøkelse, gjøre meg opp en mening på hva jeg tror feiler pasienten før jeg i samråd med LIS2/3 legger en plan for pasienten, sier Graarud.

Blir tatt i mot som kollegaer under studietiden

Martin Schjærven Aagaard er ferdig med studiene ved UiO Campus sør og jobber nå på psykiatrisk akuttmottak på Sørlandet.

Mannlig mediisnstudent.
Martin Aagaard. Foto: Lars Singelstad, SSHF.

– Jeg satte helt klart mest pris på det sosiale aspektet av året - vi fikk komme nært på underviserne og vi ble tatt imot som kollegaer. Jeg søkte meg til psykiatrien fordi jeg vet jeg vil gå den retningen etter LIS-1, og er på akuttmottaket over sommeren og stortrives så langt, sier han.

Det Schjærven Aagaard liker mest er samtalene med pasientene. Det å få innblikk i livene og tilliten fra pasientene er den beste følelsen. De fleste er veldig takknemlige når de har fått behandling over noen dager.

– Mine viktigste arbeidsoppgaver er å delta i konsultasjoner og skrive journalnotater og epikriser.  Vi diskuterer med overlegene og personale om hvordan vi vurderer pasienten i fellesskap. Når man har vakttelefonen er man ansvarlig for alle innleggelser på avdelingen, samt spørsmål fra personalet i alle avdelingene. På nattevakt er man den eneste legevikaren i bygget og tar hånd om alle innleggelser, henvendelser fra personalet i bygget og de to tilhørende DPSene - med bakvakt som bidrar via telefon.

Beste tips for sommerjobb

Tora Skog, Iselin Hedvig Sørensen Graarud og Martin Schjærven Aagaard har følgende råd til de som vil jobbe på Sørlandet.

– Finne ut hva du interesserer seg for, og være interessert og engasjert når du er innom den aktuelle avdelingen/praksisstedet. Å stå på eksamen, eller konten er også ganske lurt. Sjansene for å få jobb på Sørlandet er der, men man er ikke garantert lisensjobb på sykehuset selv om man går på UiO Campus sør. Jeg var på intervju men hørte ikke noe mer etter det, forteller Skog.

Schjærven Aagaard skal søke LIS-1 på Sørlandet neste høst, og håper at det å ha vært en del av UiO Campus sør setter søkerene i et positivt lys.

– Jeg tror ikke at det skal bli et problem å få jobb, og LIS-1-stilling her. Søk Campus Sør, ta en sommerjobb eller to her nede og bli kjent i miljøet. De fleste legene jeg har vært i kontakt med her nede har vært åpne og tilrettelagt arbeidsoppgaveme til nivået vårt, sier han.

– Mitt beste tips for å få jobb ved siden av studiet på Sørlandet er å kontakte de avdelingene på sykehuset/innstansene i kommunen man er interessert i, og høre om de har noe jobb å tilby. Alle vi som har vært her nede har hatt jobb ved siden av studiet og det har ikke vært noe problem å finne noe relevant, sier Graarud.

Det medisinske fakultet har også avtale med Sørlandet sykehus om praksisplasser i forbindelse med fordypningspraksis, som er en 4-ukers praksisperiode i sisteåret. Da kan man velge seg til en avdeling av interesse og dermed få enda mer lokal praksiserfaring i Agder.

Fra høsten 2024 vil det ene nye kullet på UiO Campus sør ta to hele år i Agder. Tilbakemeldingene fra de ti første studentene som nå har avsluttet er klare. – Vi skulle ønske vi kunne blitt her lenger.

Velkommen til UiO Campus sør

Av Christina Heesch