Studiebarometeret viser økt motivasjon hos studentene

Motivasjonen til studieinnsats er nå tilbake på samme nivå som før pandemien for studentene ved helsefag og medisin viser resultatene fra Studiebarometeret.

Gruppe med studenter som smiler.

Studentenes engasjement øker og svarprosenten til årets Studiebarometer har gått opp. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Resultatene for Studiebarometeret for 2023 viser at studentene på de ulike studieprogrammene ved Det medisinske fakultet jevnt over er godt tilfredse med studiene, med en skår på 3,9 poeng av 5 poeng.

Studentene rapporterer at undervisningen dekker sentrale deler av pensum godt, og at vurderingsformene de møter både krever forståelse og resonnement. Ikke minst viser undersøkelsen at vurderingsformene har bidratt til faglig utvikling for studentene.

Kustig intelligens er et nytt tema for studentene på spørreundersøkelsen. Resultatene viser at dette har blitt et verktøy som har blitt en del av studenthverdagen.

Flest fornøyde studenter på masterprogrammene Tverrfaglig helseforskning og Helseadministrasjon

Studentene ved de to masterprogrammene Tverrfaglig helseforskning og Helseadministrasjon er svært tilfreds med studieprogrammene de går på. Begge programmene har økning i tilfredshet fra fjorårets undersøkelse. Studentene på Helseadministrasjon gir i 2023 neste full skår med 4,8 av 5.

–  Dette er gode tilbakemeldinger for programmene, sier Eli Feiring, studiedekan for bachelor og masterstudiene ved Det medisinske fakultet.

Høy svarprosent ved årets undersøkelse

Flere enn tidligere svarte på årets Studiebarometer ved Det medisinske fakultet.

– Her har hele fakultetet jobbet godt for å få opp svarprosenten og vi har holdt vårt løfte om å få opp svarprosenten, sier Feiring.

Totalt gikk svarprosent opp fra 25 prosent fra i fjor og opp til 48 prosent i år for hele fakultetet. Flest svar på spørreundersøkelsen var det studentene på Tverrfaglig helseforskning som ga. Her endte svarprosenten på 71,4 prosent.

– For å bruke resultatene i arbeidet vårt med å utvikle studiekvalitet og læringsmiljø, er vi avhengig av at studentene svarer, og i år har vi lykkes, sier Feiring. Vi setter stor pris på at nesten en av to studenter har tatt seg tid til å svare på undersøkelsen! Dette betyr at vi kan stole mer på tallene enn ved tidligere undersøkelser.

Overordnet tilfredshet går opp

Studentenes tilfredshet med læringsmiljøet har gjennomgående høye skår og nå er nesten på nivå med resultatene i 2019, som var siste undersøkelse før pandemien. Studentene sier også at de er motiverte for å studere. Som tidligere mener studentene at arbeidslivsrelevansen av studiene er lavere enn de ønsker.

– Arbeidslivsrelevans er ett av områdene vi skal fokusere på i tiden som kommer, sier Feiring.

Resultatene fra Studiebarometeret ble offentliggjort 15. februar 2024, og undersøkelsen er gjennomført for ellevte gang. Studiebarometeret er en årlig spørreundersøkelse som omfatter 2. og 5. års-studenter fra alle norske universiteter og høyskoler.

Studiebarometeret

Dette blir studentene spurt om i Studiebarometeret:

• Undervisning
  • Tilbakemelding og veiledning
  • Faglig og sosialt miljø
  • Organisering
  • Vurderingsformer
  • Studieprogrammets evne til å inspirere
  • Eget engasjement
  • Forventninger
  • Bruk av digitale verktøy
  • Tilknytning til arbeidslivet