Tar brodden av patologifaget

Undervisningsprisen på modul 6 for høstsemesteret 2023 går til professor Ben Davidson. – Jeg underviser på gamlemåten, sier prisvinneren.

Bilde av professor Ben Davidson med prisen.

– Jeg er opptatt av selve formidlingen, av overføringen av kunnskap, sier vinneren av undervisningsprisen på modul 6 høsten 2023, professor Ben Davidson. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO

Professor og patolog Ben Davidson underviser i patologi i modul 6, som er det tredje største faget i modulen etter pediatri og gynekologi. Det er andre gang han vinner prisen.

– Det å få prisen for andre gang betyr mye for meg. Det gir meg bekreftelse på at studentene verdsetter tiden jeg investerer i undervisningen, sier prisvinneren.

Davidson er den eneste underviseren i patologi på modulen.

Hvert semester har han opp mot 20 undervisningsaktiviteter som inkluderer forelesninger, seminarer og kurs.

– Jeg pleier å advare studentene i starten om at vi kommer til å se hverandre mye gjennom semesteret, sier han med et smil.

Hjelper studentene gjennom det de opplever som det vanskeligste faget

Mange studenter opplever, ifølge dem selv, patologi som et av de vanskeligste fagene å komme seg gjennom. Patologifaget handler om å forklare hvordan forandringer i celler og vev forårsaker sykdom.

I deler av patologiundervisningen demonstrerer Davidson mikroskopiske undersøkelser, hvor studentene lærer å se på prøver fra pasienter i mikroskop, og såkalt makroskopiske undersøkelser, som innebærer å beskrive forandringer i organer som du kan se med det blotte øyet.

Studentene synes at Davidson tar brodden av patologifaget med sin undervisning.

I begrunnelsen for prisen trekker de frem at Davidson har ledet dem gjennom alle mikro- og makrokursene på en ryddig og oversiktlig måte. De mener at han viser stor kunnskap i faget og setter pris på at han svarer på spørsmål på en enkel måte.

«I tillegg kommer han med teite, men morsomme, vitser som «spicer opp» en ellers tung forelesning med mye stoff», skriver studentene i begrunnelsen.

God, «gammeldags» undervisning

Professoren har et stort hjerte for patologifaget. Han er opptatt av å videreformidle sin kunnskap til neste generasjon leger.

– Jeg motiveres av behovet for å forberede studentene på kravene leger har i det 21. århundret, sier han.

Davidson legger mye tid inn i undervisningen og oppdaterer forelesningene jevnlig.

– For min del er det viktig å vise engasjement i undervisningen og å forelese på en måte som holder studentene fokusert, forteller prisvinneren.

Han forteller at undervisningen hans er av den mer tradisjonelle sorten.

– Jeg som er fra steinalderen er ikke så glad i å bruke digitale hjelpemidler. Jeg underviser på gamlemåten, påpeker professoren.

En dyktig formidler

Davidson har gjennom et langt yrkesliv fått solid erfaring med å formidle patologifaget. I tillegg til undervisningen av medisinstudenter, har han holdt en lang rekke foredrag på internasjonale kongresser.

– Jeg er opptatt av selve formidlingen, av overføringen av kunnskap, sier han.

I tillegg til selve undervisningen sitter han i modulutvalget og eksamenskommisjonen.

Han skriver også alle eksamensoppgavene selv.

Variasjon i undervisningsmetoder

Flere og flere undervisere bruker digitale hjelpemidler i undervisningen, og noen er skeptiske til hvorvidt tradisjonelle forelesninger er en god måte å undervise på.

Tildelingen av prisen til Davidson kan tyde på at dersom undervisningen er engasjerende og pedagogisk, så kan også mer tradisjonelle undervisningsformer som forelesninger fungere godt.

Selv tror Davidson at studentene ønsker variasjon i undervisningsmetoder.

– All undervisning trenger ikke å foregå på samme måte, jeg tror at variasjon i undervisningen er viktig og at studentene setter pris på mer tradisjonell undervisning som en del av helheten, sier han.

Utdanningsleder ved Klinmed gratulerer

– Vi gratulerer Ben Davidson med denne prisen, sier utdanningsleder og professor Knut E. A. Lundin, og fortsetter:

– Davidson har i en årrekke levert topp undervisning. Nivået er høyt og studentene får noe å strekke seg etter, men slik er jo også moderne spesialisthelsetjeneste. Studentene får et verdifullt innblikk i moderne patologidiagnostikk.

Lundin mener at det at han holder all undervisning selv og skriver «sine egne» eksamensoppgaver sikrer et forutsigbart nivå.

– Det er veldig interessant at studentene belønner opplegget med sin undervisningspris. Det er også god grunn til å legge merke til at tradisjonell undervisning verdsettes så høyt, selv om det sannsynligvis er «hele pakken» som gir så gode resultater. Gratulerer nok en gang!

Undervisningsprisen modul 6

Modul 6 utgjør det niende semesteret av medisinstudiet ved UiO. Modulen omfatter fagområdene gynekologi, obstetrikk og pediatri, med tilhørende andre fag. Undervisningsspråket er engelsk, da modul 6 er et utvekslingssemester. Alle undervisere på modulen kan nomineres til undervisningsprisen.

Prisen deles ut to ganger i året, én gang på vårsemesteret for undervisningen om høsten og én gang på høstsemesteret for undervisningen om våren. Alle studenter ved Modul 6 har hatt muligheten til å nominere til årets pris.

Beslutningen om tildeling av prisen fattes med bakgrunn i en avstemming blant alle studentene. Prisen deles ut på modulens lærermøter.

Av Elin Martine Doeland
Publisert 31. mai 2024 11:22 - Sist endret 5. juni 2024 14:59