UiO tar inn 10 medisinstudenter fra Gaza

Universitetet i Oslo vil bidra til akademisk nødhjelp til Gaza ved å hjelpe palestinske legestudenter å fullføre studiene.

Studenter foran sykehus i Gaza før bombingen.

Kvinnene Manar og Farah foran den medisinske bygningen på Al Azhar-universitetet sammen med smågruppe sin. Manar til høyre og Farah til venstre har fått opptak til utveksling på UiO. Nå haster det med oppholdstillatelse Foto: Privat

Det er nå et svært stort behov for helsetjenester og medisinsk personell på Gazastripen, både som følge av krigshandlingene, men også for å håndtere ordinære sykdommer i befolkningen. Alle universiteter er ødelagt og all utdanning på Gazastripen har stoppet opp. Dette gjelder også de to store universitetene der som utdanner leger.

– Universitetet i Oslo (UiO) og Det medisinske fakultet arbeider nå med å legge til rette for at ti palestinske medisinstudenter ved Al-Azhar-universitetet i Gaza kan komme til UiO i august, slik at de kan fortsette studiene hos oss, sier Hanne Flinstad Harbo, dekan ved Det medisinske fakultet ved UiO.

For helsepersonell har det vært vanskelig å finne måter å hjelpe på i den forferdelige sitasjonen som har oppstått. De medisinske fakultetene her i landet, ledelsen i helseforetakene og Legeforeningen har blitt anklaget for handlingslammelse.

–  Et konkret initiativ vi nå gjør er at Det medisinske fakultet ved UiO vil gi et studietilbud til ti av de mer enn 200 medisinstudentene som har kommet ut av Gaza til Kairo. Al-Azhar-universitetet gjør en fantastisk jobb med å prøve å få på plass studietilbud for sine medisinstudenter til høsten, men det er utfordrende.

Vi oppfordrer kolleger ved andre utdanningsinstitusjoner til å bidra med tilsvarende tiltak og legge til rette for deling av digitale ressurser, sier Flinstad Harbo.

Studentene bør være på plass til studiestart i august

–  Å hente de ti medisinstudentene fra Kairo til Oslo vil både ha en kortsiktig og langsiktig effekt for de enkeltstudentene det gjelder, for Al-Azhar-universitetet i Gaza og for å bidra med helsehjelp i det krigsrammede området, sier professor Anne Kveim Lie ved Institutt for helse og samfunn på Det medisinske fakultetet ved UiO.

Hun har hatt digitale møter med studentene som deler fra sin hverdag i Gaza.

Det eneste som gjenstår nå er oppholdstillatelse. Det haster å løse denne saken, slik at de ti legestudentene fra Gaza kan komme til Oslo og fortsette sine studier ved UiO. Studiestart er allerede 19. august.

— Mange i Norge ønsker å hjelpe i den forferdelige situasjonen som har oppstått i Gaza. Vi ser et økende behov for akademisk nødhjelp, for å bidra til å gjenoppbygge det palestinske samfunnet etter krig. Det er spesielt viktig for helsefeltet, sier Kveim Lie.

De ti medisinstudentene kan med vår hjelp bli leger

–  På UiO har vi et engelskspråklig studietilbud på plass for de ti legestudentene fra Gaza, og utvekslingsavtale mellom UiO og Al-Azhar-universitetet er skrevet under i rekordfart. Studentsamskipnaden i Oslo har reservert hybler. Det er et stort engasjement ved UiO for dette bidraget til å hjelpe befolkningen på Gaza i en forferdelig situasjon, sier professor Anne Kveim Lie ved Institutt for helse og samfunn på Det medisinske fakultetet ved UiO.

For å komme videre garanterer Det medisinske fakultet UiO for at kostnadene dekkes via intern og/eller eksterne kilder, som er nødvendig for å dekke kostnader til visum, reise og livsopphold for alle de ti studentene i ett semester.

Universiteter på Gazastripen har alle blitt bombet. Også Al-Shifa-sykehuset hvor medisinstudentene hadde praksis er lagt i ruiner. Det kan ses på denne videoen fra Verdens helseorganisasjon.

UiO tar imot ti medisin­studenter fra Gaza (Khrono)

Av Christina Heesch
Publisert 28. juni 2024 15:21 - Sist endret 28. juni 2024 15:30