Undervisningsprisen på modul 8 til professor Espen Dietrichs

Han får prisen for å være en kunnskapsrik, pedagogisk og engasjerende underviser med glimt i øyet.

Bildet kan inneholde: engineering, elektriske ledninger, service, vitenskap, elektrisk forsyning.

– Jeg mener at det aller viktigste er å sørge for at studentene får et generelt kunnskapsmessig grunnlag, sier professor Espen Dietrichs, vinner av undervisningsprisen på modul 8 våren 2024. Foto: Øystein Horgmo, UiO

Det er avgangskullet på medisinstudiet som stemmer frem undervisningsprisen på modul 8. Denne våren var det professor og nevrolog Espen Dietrichs ved Nevrologisk avdeling som fikk flest stemmer av studentene.

– Studenter er forskjellige og kan både ha forskjellige behov og forskjellige ønsker om hvordan de vil lære, sier Dietrichs.

– Men en slik pris tyder på at jeg har funnet en stil som i alle fall passer for en god del av studentene. Så dette er stas!

Viktig med et godt kunnskapsgrunnlag

Professoren underviser studentene i faget nevrologi, altså om sykdommer i nervesystemet. Studentene skryter blant annet av at han formidler en kombinasjon av fakta, egen erfaring og kliniske betraktninger til stor glede og nytte for dem.

– Jeg mener at det aller viktigste er å sørge for at studentene får et generelt kunnskapsmessig grunnlag, sier han, og legger til:

– Det er også viktig å lære dem hvordan de kan gjøre en ordentlig klinisk undersøkelse, og hvordan de kan bruke den i differensialdiagnostikken.

Differensialdiagnostikk handler om å komme frem til en nøyaktig diagnose, for å sikre at pasienter mottar riktig behandling og omsorg.

Praktisk rettet undervisning for yrkeslivet

Studentene setter også pris på at undervisningen er praktisk rettet og lærerik med tanke på hva de skal kunne som nyutdannede leger.

– De trenger en forståelse for medisinske problemstillinger som de kan ta med seg videre i yrkeslivet, påpeker Dietrichs.

Selv håper han at han klarer å stimulere interessen for faget.

– Jeg håper jeg klarer å velge ut det mest sentrale og forklare det på en forståelig måte. Klarer man å skape entusiasme for faget, tror jeg det er svært verdifullt og et godt utgangspunkt for god læring, sier han.

Utredning og behandling av pasienter med bevegelsesforstyrrelser

Dietrichs forsker på nevrologiske bevegelsesforstyrrelser, som Parkinsons sykdom og lignende sykdommer hvor pasientene opplever skjelving eller andre ufrivillige bevegelser som chorea og dystoni. I tillegg forsker han på lillehjerneforstyrrelser.

Han er tilknyttet Bevegelsesenheten ved Nevrologisk avdeling på Rikshospitalet.

– En viktig oppgave for Bevegelsesenheten er second opinion-vurderinger av vanskelige bevegelsesforstyrrelser, forteller Dietrichs.

– Vi utreder og følger også opp pasienter som behandles med dyp hjernestimulering, sier han.

Han forklarer at det er elektroder som er implantert dypt inne i hjernen.

– De demper bevegelsesforstyrrelsene ved å stimulere nervebaner og hjerneceller med svake, høyfrekvente elektriske impulser, forklarer han.

Undersøker bivirkninger av parkinsonmedisiner

Som professor er han involvert i mange forskjellige prosjekter.

– Ett av de viktigste prosjektene akkurat nå er en klinisk og farmakologisk multisenterstudie vi har startet for å se på hvorfor noen medisiner mot Parkinsons gir bivirkninger med impulskontrollforstyrrelse, forteller han.

– Dette kan være spillegalskap, handlemani, spiseforstyrrelse eller hyperseksualitet.

Studien har allerede fått betydning for hvilken behandling som anbefales mot Parkinsons sykdom. Dette kan du lese mer om på Medisinbloggen.

Kontakt

Emneord: undervisningsprisen, nevrologi, Parkinsons sykdom, Espen Dietrichs Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 21. juni 2024 10:56 - Sist endret 21. juni 2024 10:56