Felles skriftlig deleksamen i medisin - et samarbeidsprosjekt

Målet med nasjonal delprøve i medisin er å imøtekomme utdanningspolitiske ønsker om sterkere samordning og kvalitetssikring innen en utdanning.

Prøven kan gi nyttig informasjon om studentenes kompetanse og gi fagmiljøene mulighet til utveksling, og sammenligning mellom læresteder. Tilbakemeldingene til undervisningsmiljøene gjør det mulig å standardisere og videreutvikle undervisningen.

Studentens læring har hele veien vært et sentralt mål. Gjennom å utvikle kvalitetssikrede eksamensoppgaver som også inneholder begrunnelser for de ulike svaralternativene kan studentene få relevante treningsoppgaver å øve seg på, som viser hva en nyutdannet lege i Norge bør kunne.

Sammen kan kreftene ved lærestedene lage en eksamen som er bedre enn de ville klart hver for seg.

Prosjektet nasjonal delprøve i medisin fra 2015-2020

Mandat for utredning av mulighetene for samarbeid om en felles prøve, og eventuelt en felles eksamen, ble gitt av studiestedene i 2014. Utredningen viste at det er rom i læringsutbytter og studieplaner for et slikt samarbeid. 

Mellom 2017 og 2020 ble det gjennomført 5 piloter der studentene hadde prøven som en oblig i andre termin av siste studieår. I 4 av pilotene hadde en studentene ved UiO deler av prøven som en del av sin eksamen. Pilotene hadde god oppslutning fra studentene ved alle studiestedene (oppmøteprosent mellom 97% og 99%). Til sammen la dette grunnlaget for beregning av antall spørsmål, tidsbruk per spørsmål og varighet samt sensurering. I perioden ble også opplegget for utvikling og kvalitetssikring av oppgaver etablert.  

Studentene har hele veien vært en viktig drivkraft i arbeidet gjennom deltagelse i prosjektgrupper, sensurkomite og med sine innspill til hvordan utformingen av eksamen kan fremme læring. 

Fra vår 2021 ble prøven innført som en skriftlig deleksamen for alle medisinstudenter i Norge. Eksamen gis både vår og høst, slik at både høst- og vårkull har en lik skriftlig deleksamen. 

NOKUTs Utdanningskvalitetspris

Prosjektet nasjonal delprøve i medisin ble tildelts NOKUTs Utdanningskvalitetspris i 2017. Juryen begrunnet valget med blant annet

"Dette er et tiltak der læring står i fokus, for studenter, ansatte og organisasjon, og hvor kontrollfunksjonen er satt i andre rekke. Bruk av digitale verktøy gjør det mulig å gi rask tilbakemelding i stort volum, noe som gjør at studentene har mulighet til å utvikle egen kunnskap i god tid før endelig eksamen. Studentene har i tillegg mulighet til å påvirke prøven i flere ledd, også etter at prøven er besvart. De gis mulighet for å utfordre begrunnelsene som gis i fasiten, og prøven blir således en ny læringsarena for studentene."