Kvaliteten på selve innholdet i undervisningen er også av selvsagt betydning. Mål, innhold, arbeidsformer og evalueringsmåter må være gjenstand for reflekterte valg og må speile egenarten i de ulike studieemner.
Det medisinske fakultet har offensive ambisjoner når det gjelder studiekvalitet, og ønsker at studenter og vitenskapelige ansatte skal stille høye krav til hverandre. Fakultetet vil bestrebe seg på å være i front når det gjelder bruk av digitale læremidler, og ønsker dessuten å bidra med systematisert innsikt om hva som gir god kvalitet i undervisning.
I tråd med Kvalitetssystemet ved UiO er alle studieprogrammer og emner pålagt felles rammer for kvalitetssikringsarbeid og systematisering av evalueringsrutiner. Hensikten er å identifisere indikatorer på manglende eller god kvalitet, og er et ledd i et kontinuerlig arbeid med å kontrollere, sikre og forbedre kvaliteten på studietilbudet. Med jevne mellomrom, og minst hvert 6. år eller ved tegn på kvalitetssvikt, vil det bli gjennomført en periodisk evaluering av programmene som helhet. Her er studentenes tilbakemeldinger av stor betydning.