Ernæringslære

Tradisjonelt har man innen ernæringsfaget vektlagt tre hovedområder: Den generelle ernæring fokuserer på opptaket, metabolismen og funksjonen til de enkelte næringsstoffene i kroppen. I den kliniske ernæring er oppmerksomheten rettet dels mot betydningen av kostholdet for kroppens ulike funksjoner og dermed den enkeltes helse, og dels hvordan ulike sykdomstilstander virker inn på den ernæringsmessige situasjonen. Sentralt blir da hvordan og hvilke ernæringsmessige råd som gis til pasienten samt hvordan dette integreres i det helhetlige behandlingstilbudet. Innen samfunnsernæringen belyser man de sosiale, politiske og økonomiske forhold som påvirker kosthold og ernæringsstatus i ulike populasjoner og geografiske områder.

Læringsmål og læringsutbytte i modul 1:

Sykdom relatert til ernæring er en av de aller største utfordringene i dagens helsevesen. Diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreftsykdommer, over- og undervekt er store problemer nasjonalt så vel som globalt. For å kunne forstå hvordan kosten kan forebygge og behandle disse sykdommene kreves kunnskap om cellulære, biokjemiske og fysiologiske prosesser.

Læringsutbytte i ernæringslære i blokk 1

Sykdom relatert til ernæring er en av de aller største utfordringene i dagens helsevesen. Diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreftsykdommer, over- og undervekt er store problemer nasjonalt så vel som globalt. For å kunne forstå hvordan kosten kan forebygge og behandle disse sykdommene kreves kunnskap om cellulære, biokjemiske og fysiologiske prosesser.

Læringsutbytte i ernæringslære i blokk 2

Læringsmål og læringsutbytte i modul 2:

Etter fullført modul 2 skal studenten kunne forklare den humane fordøyelse og omsetning av næringsstoffer og kunne anvende denne kunnskapen til å drøfte ernærings betydning for helse.

Læringsutbytte i  ernæringslære i modul 2

Læringsmål og læringsutbytte i modul 3:

Ved fullført modul skal studentene ha tilegnet seg kunnskaper om diagnostisering og ernæringsmessig behandling av pasienter med livsstilssykdommer som diabetes og overvekt/fedme.  Det legges vekt på at studentene skal kunne gi praktiske livsstilsråd og følge opp disse, og kunne samarbeide med annet relevant helsepersonell som for eksempel kliniske ernæringsfysiologer.

Læringsutbytte i  ernæringslære i modul 3

Læringsmål og læringsutbytte i modul 8:

Etter fullført modul 8 skal studentene ha tilegnet seg kunnskaper om ernæringsmessig diagnostikk og behandling av pasienter med underernæring, sykdommer i fordøyelsessystemet, endokrinologiske sykdommer og nyresykdommer. Det legges vekt på at studentene skal kunne gi praktiske livsstilsråd samt oppfølging av disse, og kunne samarbeide med annet relevant helsepersonell som for eksempel kliniske ernæringsfysiologer.

Læringsutbytte i  ernæringslære i modul 8

Publisert 4. apr. 2016 15:00 - Sist endret 11. des. 2020 14:56