Ledelse handler om å engasjere medarbeidere til å yte en innsats for å nå et felles mål. Ledelse er en funksjon - en oppgave som noen må ta ansvar for. Å inneha en formell posisjon - å være "sjef" - fører ikke i nødvendigvis til effektivt lederskap. Blir jobben gjort? Trives folk med å bidra i arbeidet?
Helsetjenesten kjennetegnes av at medarbeiderne har høy faglig kompetanse, og erfaringsmessig vil en leder komme lenger ved å motivere og mobilisere medarbeidere enn kun å gi instruksjoner og styre gjennom kontrollsystemer (selv om dette også kan være nødvendig). En viktig lederegenskap er evnen til å få ansatte til å ta ansvar og lede seg selv.
Hva innebærer ledelse i klinikken?
Viktige egenskaper for en leder:
- Personlig kompetanse (rolleforståelse, personlig integritet, kunne lede seg selv)
- Samarbeide med andre (utvikle nettverk, arbeide i team, motivere andre)
- Lede tjenestene (planlegge bruk av ressurser/personale)
- Forbedre tjenestene (sikre pasientsikkerhet, evaluere, fremme innovasjon, støtte endring)
- Peke ut kurs/legge strategi (se muligheter for endring, bruke kunnskap, ta beslutninger og evaluere effekter)
Alle medarbeidere vil ha bedre forutsetninger for å bidra konstruktivt til organisasjonen de er del av dersom de har en viss innsikt i hva ledelse handler om - de vil da ha bedre forutsetninger for å være gode "medledere".
Teamarbeid blir dessuten viktigere og viktigere i helsetjenesten, og evne til å jobbe godt i sammen er noe alle må kunne. I noen sammenhenger kan lederfunksjonen gå på omgang og alle som er leger må være forberedt på å ta lederskap.
Endringsledelse
Det er lederens oppgave å ha en visjon og sette klare mål som vedkommende må kunne formidle til medarbeiderne. Lederen må ha innsikt i utfordringer med å gjennomføre endringsprosesser i en organisasjon. Vanlige årsaker til at endring mislykkes er:
- Det er ikke etablert tilstrekkelig forståelse for at endring er nødvendig
- Det er ikke etablert en gruppe som stiller seg bak endringen
- Målet man ønsker å oppnå er ikke tydelig nok formulert eller kommunisert
- Forhold som hindrer endring er ikke fjernet
- Endringsprosessen er ikke planlagt tilstrekkelig
- Det mangler mål på kort sikt som kan skape engasjement
- Man oppnår ikke varig endring fordi endringen ikke er godt nok forankret i organisasjonen
John F. Kotter har formulert åtte råd for en vellykket endringsprosess som kan være nyttig å tenke over i det man planlegger et kvalitetsforbedringsprosjekt:
- Skap en forståelse for at endringen er nødvendig
- Etabler en gruppe av personer med myndighet til å gjennomføre endringen
- Formuler en klar visjon (hvor vi skal) og en strategi for hvordan målet kan nås
- Kommuniser visjonen og strategien med ulike virkemidler
- Fjern hindringer og gjør folk i stand til å arbeide på nye måter
- Skap tidlig suksess - synliggjør fremgang
- Ikke ta seieren på forskudd, men fokuser på det som gjenstår
- Endringen må forankres i ny organisasjonskultur
Les mer om ledelse:
- Bang H. Effektivitet i lederteam - hva er det, og hvilke faktorer påvirker det? Tidsskrift for Norsk Psykologforening 2008; 45: 2-16.
- Batalden P. Making improvement interventions happen - the work before the work: four leaders speak. BMJ Qual Saf 2014; 23: 4-7.
- Grol R, Grimshaw J. From best evidence to best practice: effective implementation of change in patients' care. Lancet 2003; 362: 1225-30.
- Ham C. Improving the performance of health services: the role of clinical leadership. Lancet 2003: 361:1978-80.
- Øvretveit J. Improvement leaders: what do they and should they do? A summary of a review of research. Qual Saf Helath Care 2010; 19: 490-2.