Viktige mål for helsetjenesten
Helsetjenestens overordnede mål er å fremme helse, gi gode erfaringer med å bruke tjenestene, forvalte samfunnets ressurser på en god måte - samt være en arbeidsplass som ivaretar og forvalter medarbeidernes kompetanse på en god måte.
Kvalitet på helsetjener måles gjennom indikatorer og sentrale spørsmål knyttet til kvaliteten i helsetjenestene er:
- Blir pasienten bedre?
- Blir pasienten skadet av å være i kontakt med helsetjenesten?
- Blir pasienters valg og verdier respektert?
- Vet ulike tjenesteytere hva de andre gjør? Finnes en plan?
- Sløser man med tid eller ressurser?
- Må pasienten vente for lenge? Er det urettmessig forskjellsbehandling?
Et godt kunnskapsgrunnlag for beslutninger, god ledelse og kontinuerlig kvalitetssikring og forbedring er viktige premisser for å kunne tilby helsetjenester som:
- er virkningsfulle
- er trygge og sikre
- involverer brukerne og gir dem innflytelse
- er samordnet og preget av kontinuitet
- utnytter ressursene på en god måte
- er tilgjengelig og rettferdig fordelt
Dette er helsepolitiske målsettinger som kommer til uttrykk bl.a. i kvalitetsstrategien for den norske helsetjenesten, og som er noe av bakgrunnen for KLoK-faget.