Patologi

Læringsmål og læringsutbytte i modul 3:

Etter fullført introduksjonsblokk skal studentene kunne gjøre rede for og drøfte grunnleggende mekanismer innenfor generell patologi med cellepatologi, betennelseslære, aterosklerose, trombose og emboli med følgetilstander samt tumorlære og kunne kjenne igjen hvordan slike prosesser kommer til uttrykk i celler og vev

Læringsutbytte i introblokken

Etter fullført hjerte/lunge/thorax-blokk skal studentene kunne gjøre rede for patologiske prosesser i hjerte, kar og lunger samt kunne analysere vevsforandringene histologisk.

Læringsutbytte i hjerte/lunge/thorax-blokken

Ved fullført infeksjon/endokrinologi-blokk skal studentene kjenne til hvordan infeksjoner arter seg i kroppen og hvilke histologiske endringer man kan forvente å finne i affiserte organer, spesielt å kunne forstå forskjellen på akutte og kroniske infeksjoner og hvordan det er mulig å skille disse histologisk. Videre skal studentene kjenne til sykdommer som kan oppstå i endokrine organer og hvorledes disse arter seg. Studenten skal også kjenne til de vanligste svulster som kan oppstå i endokrine organer og hvilke symptomer disse kan ha.

Læringsutbytte i infeksjon/endokrinologi-blokken

Ved fullført abdomen/nyre/hud-blokk skal studentene ha tilegnet seg kunnskaper om sykdommer, medfødte misdannelser og svulster i fordøyelsessystemet, og de skal kunne vurdere patologiske funn ved de vanligste infeksjoner, betennelsessykdommer og svulster i fordøyelsessystemet, nyrer og urinveier. Studentene skal også kunne drøfte hva undersøkelser i et patologilaboratorium kan bidra med i utredningen av den enkelte pasient

Læringsutbytte i abdomen/nyre/hud-blokken

Etter fullført bevegelsesapparat/hud-blokk skal studentene kunne redegjøre for og analysere de vanligste inflammatoriske, degenerative og metabolske sykdommene i ben og ledd samt de vanligste inflammatoriske tilstandene og svulstene i hud og underhud.

Læringsutbytte i bevegelsesapparat/hud-blokka

Læringsmål og læringsutbytte i modul 4:

Ved fullført modul 4 skal studentene ha kunnskap om hvordan generelle patologisk anatomiske prosesser som misdannelser/genetisk sykdom, inflammasjon, sirkulasjonsforstyrrelser, vekstforstyrrelser/svulster (neoplasi) og degenerasjon fører til vanlige og/eller klinisk viktige sykdomstilstander i nervesystemet, øyet og øre-nese-halsregionen. De skal også ha tilegnet seg kunnskap om og ha sett utført prosedyrer som sikrer celler og vev til patologisk anatomisk diagnostikk (punksjonscytologi og biopsitaging).

Læringsutbytte i patologi i modul 4

Læringsmål og læringsutbytte i modul 6:

Upon completion of this module, the student should have theoretical knowledge about the most common pathological processes in obstetrics, gynecology and pediatrics, and have acquired an understanding for the diagnostic processes of these conditions.

Læringsutbytte i patologi i modul 6

Læringsmål og læringsutbytte i modul 8:

Etter fullført thorax II-blokk skal studentene kunne gjøre rede for betennelsestilstander, degenerative tilstander og avleiringstilstander i hjerte, kar og lunger samt kunne vurdere vevsforandringer histologisk.

Læringsutbytte i thorax II-blokken

Innen onkologirelatert patologundervisning skal studentene kunne forklare hvilken plass biomarkører har innen diagnostikk, prediksjon og prognose i kreftomsorgen. De skal kjenne til utredning og diagnostikk av betennelsestilstander og svulster i bryst, og kunne redegjøre for sykdommer som rammer hvite blodlegemer, thymus og milt. Videre skal studentene kunne beskrive typiske reaksjonsmåter i vev ved ulike infeksjoner, og kjenne til prinsipper for å påvise infeksiøse agens i celler og vev. Studenten skal også kunne skille mellom akutte og kroniske infeksjoner og betennelsesreaksjoner av annen årsak.

Læringsutbytte i onkologi/infeksjon/blod-blokken & introuke

Studentene skal etter fullført blokk kunne redegjøre for de sykdommer (medfødte, betennelsestilstander og svulster) som opptrer i fordøyelsessystemet, nyrer, urinveier og endokrine organer. Studentene skal videre kunne vurdere og drøfte vevssnitt og makropreparater

Læringsutbytte i abdomen/nyre/urologi/endikrinologi-blokken

Etter fullført blokk skal studentene kunne redegjøre for og analysere histopatologisk de vanligste svulsttypene i ben- og bindevev, utviklingsforstyrrelser i skjelettet samt de vanligste svulsttypene intrakranialt og intraspinalt.

Læringsutbytte i ortopedi/nevrokirurgi/revmatologi-blokken

Publisert 7. apr. 2016 15:28 - Sist endret 12. feb. 2018 12:37