Sensorveiledning/vurderingskriterier MED3002 - Kvalitative metoder i helseforskning

Eksamensformen ved denne eksamen er muntlig presentasjon i gruppe. Gruppearbeidet som danner grunnlaget for presentasjonen er en sentral del av kurset. Studentene deles inn i grupper som består av max. fem personer.

På emnets første dag deles det ut bulletiner fra Verdens helseorganisasjon som beskriver aktuelle helseproblemer. Studentene skal sammen i gruppene utvikle et kvalitativt metodedesign relevant til de definerte helseproblemene. Studentene jobber frem konkrete forslag i sitt design, inkludert forskningsspørsmål, utvalg, observasjon og samtaledata, analyser, etikk, og validitet, som tilsammen utgjør et helhetlig metodisk design. Når prosjektets deler er utviklet, forbereder studentene presentasjonen sammen. Eksamineringen foregår på emnets siste dag hvor hver enkelt student presenterer en del hver. Hver gruppe har 15 min til rådighet til presentasjonen. I tillegg svarer de på spørsmål i 5-10 minutter fra medstudenter og to eksaminatorer.

Kriterier ved muntlig presentasjon av et kvalitativt metodisk design:

1. Forskningsspørsmålene må være relevante og kunne besvares med kvalitative metoder
  2. Valgte metoder må begrunnes og studentene må kunne reflektere over fordeler og ulemper ved valgte metoder
  3. Studentene må kunne reflektere over etiske problemstillinger ved det valgte design
  4. Presentasjonen har en logisk oppbygning og holdes innenfor 15 minutter

Ikke-bestått gis hvis kandidaten ikke er aktiv deltager i den muntlige presentasjonen, ikke har bidratt tilstrekkelig til gruppens presentasjon eller ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene som er satt i emnet.

Publisert 2. okt. 2018 22:01 - Sist endret 2. okt. 2018 22:01