På emnets første dag får hver gruppe en vitenskapelig artikkel som danner grunnlaget for en Power Point-presentasjon som gruppen skal presentere den siste dagen. De første to dagene lærer studentene å lese og vurdere en vitenskapelig artikkel. De neste dagene får studentene muligheten til å se hvordan forskning utføres (bilder, in-vitro og in-vivo-studier med små og store dyremodeller) og det blir tid til å arbeide med presentasjonen i gruppene.
Den siste dagen skal studentene gi en kort presentasjon av artikkelen på 6-8 slides (per gruppe), og studentene må presenterer en del hver. Presentasjonen bør ikke vare mer enn 8 minutter (ca. 1 minutt per slide/person), og etterfølges av 3 minutter med spørsmål til hele gruppen.
Kriterier ved muntlig presentasjon:
- Den vitenskapelige artikkelen må presenteres klart og tydelig
- Presentasjonen må følge en logisk struktur (f.eks. bakgrunn, problemstilling, metode, hovedresultater/funn, oppsummering og konklusjon)
- Oversikt over metode og resultater må presenteres, og begrensninger må diskuteres
- Studentene må vise at de har forstått artikkelen og kunne vurdere kvaliteten på studien som presenteres
Ikke-bestått gis hvis kandidaten ikke er aktiv deltager i den muntlige presentasjonen, ikke har bidratt tilstrekkelig til gruppens presentasjon eller ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene som er satt i emnet.