Eksamen gjennomføres i plenum, det vil si at studentene presenterer for hverandre i tillegg til eksaminator og sensor. Ca 20 minutter er satt av til å gjennomføre presentasjonen, og ca 10-15 minutter er satt av til oppfølgingsspørsmål.
Det er hvert enkelt kandidat som vurderes. Det forventes derfor at hvert enkelt gruppemedlem bidrar til presentasjonen. Samtidig forventes det at presentasjonen har en logisk og sammenhengende oppbygning.
Problemstillingene som danner grunnlaget for presentasjonene hentes fra et større utvalg av temaer som studentene kan velge mellom på kursets første dag, inkludert, men ikke begrenset til, emnets fire temaer: transnasjonale helsetrusler, medisinsk nødhjelp under humanitære kriser, utfordringer knyttet til universell helsetjenestetilgang i lav- og mellominntektsland, og tilgang til medisiner og vaksiner. Andre temaer kan eksempelvis være antibiotikaresistens, reproduktiv helse, barnehelse, mødrehelse, og klimaendringer og helse.
I vurderingen vektlegges kandidatens evne til å:
- identifisere en global helseutfordring, formulere en problemstilling, og anvende forskningsbasert kunnskap for å formulere og drøfte tiltak rettet mot problemstillingen
- Presentere innholdet med en logisk oppbygning
- Å klargjøre for og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for påstander som fremføres
- Drøfte konklusjonene i lys av det valgte temaets faglige premisser og eksisterende kunnskapsgrunnlag om løsningene som fremføres
- Holde seg innenfor den definerte tidsrammen for presentasjonen
I vurderingen vektlegges også gruppens evne til å:
- Vise at de har lært sammen, og har samarbeidet i gjennomføringen av gruppeoppgaven og leverer en presentasjon hvor kandidatenes bidrag utfyller hverandre
Ikke-bestått gis hvis kandidaten ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene som er satt i emnet.