Sensorveiledning/vurderingskriterier MED3055- helseledelse

Etter gjennomført emne skal studenten kunne gjøre rede for forventinger og utfordringer ledere i helsetjenesten møter, og drøfte dilemmaer, paradokser og spenninger i lys av ledelsesteori.

Oppgavene kan være litt ulike fra semester til semester, men vil typisk være en oppgave der studentene bes gjøre rede for begreper eller teoretiske perspektiv innen ledelse (kan være lederroller, lederoppgaver, forskjellen mellom ledelse og administrasjon, teorier om ledelse (motivasjonsteori, teori om organisasjonslæring og teori om kulturens betydning som en uformell forutsetning for ledelse), og hvor studenten bes gjøre rede for en ledelsesutfordring og bes reflektere over denne.

For alle besvarelser er det et krav til karakteren bestått at studenten i sin besvarelse:

1) refererer til og viser kunnskap om litteratur som er listet på pensumlisten til emnet

2) gjør rede for, analyserer og drøfter en ledelsesutfordring

3) reflekterer over ledelsesutfordringer i helsevesenet

Dersom de tre følgende karakteristika ikke er tilstede i besvarelsen vil studenten ikke kunne få bestått i emnet. I en god besvarelse vil studenten typisk bruke begreper eller teoretiske perspektiv som basis for å reflektere om ledelsesutfordringen. Det skal vektlegges i sensuren at kurset gir kompetanse på helt grunnleggende nivå. Det forutsettes ingen tidligere kompetanse innen ledelse eller organisasjonsteori. Kravet til begrepsmessige og teoretiske ferdigheter vil derfor være på et grunnleggende introduksjonsnivå.

Publisert 8. okt. 2018 09:01 - Sist endret 8. okt. 2018 09:03