Studentene er inndelt i grupper på 3-5 personer og eksamen for hver gruppe varer i 45 minutter. Alle eksamenskandidatene skal aktivt bidra i presentasjonen ved at de deler denne mellom seg. Selve presentasjonen varer i ca. 30 minutter, de siste 15 minuttene er avsatt til spørsmål fra tilhørerne (øvrige studenter, lærerne på kurset og andre interesserte) og eksaminator. Studentene vurderes både individuelt og som gruppe.
I vurderingen legges det vekt på at studentene:
- presenterer bakgrunnen for problemstillingen i et historisk og samfunnsmessig perspektiv.
- definerer og spesifiser problemstillingen:
- Hvorfor er studien av interesse?
- Hva vet vi om problemstillingen fra før (i litteraturen, media)?
- Hva vet vi ikke?
- forklarer hvilke materialer og metoder de har benyttet og hvorfor.
- presenterer resultatene på en tydelig og systematisk måte og understreker hvordan de besvarer forskningsspørsmålet.
- kritisk diskuterer resultatene:
- Hva er styrker og svakheter ved analysen (f.eks. generaliserbarhet og validitet)?
- Hvordan passer resultatene med det som er vist fra før (eksisterende kunnskap)?
- Hva slags praktiske implikasjoner har funnene? / Hva kan de brukes til?
- Presenterer en tydelig konklusjon – hva er «the take home message» (2-4 punkter).
- Legger ved en oversiktlig kildehenvisning / referanseliste
Ikke-bestått gis hvis kandidaten ikke har deltatt i gruppas arbeid med å forberede eksamenspresentasjonen, ikke deltar aktivt i den muntlige presentasjonen, eller ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene som er satt for emnet.