Studentens forelesning må dokumentere:
- kompetanse i muntlig kunnskapsformidling
- evne til klar og tydelig strukturering av en forelesning
- et klart, relevant og tydelig avgrenset forelesningstema om makt og kunnskap
- godt begrunnede valg av casemateriale, kliniske erfaringer og/eller vitenskapelig evidens
- relevant valg og bruk av teoretisk referanseramme og forståelse for teorien/e
- evne til analyse og kritisk refleksjon
- at forelesningen har en logisk oppbygging og er tilpasset mottagergruppen
- at forelesningen holder seg innenfor den definerte tidsramme
Hvis studentforelesning gjennomføres som gruppeeksamen må dessuten:
- alle gruppemedlemmer bidra aktivt i presentasjonen
- gruppen må vise at og hvordan samarbeidet har fungert
Karakteren ikke-bestått gis for prestasjoner som:
- tydelig viser mangelfull kompetanse i muntlig kunnskapsformidling
- har et uklart tematisk fokus og en mangelfull strukturering av forelesningen
- har begrenset relevans i henhold til forventet læringsutbytte
- viser svak teoretisk forståelse, mangelfull analyse og lavt refleksjonsnivå