Sensorveiledning/vurderingskriterier MED3064 - nyere medisinsk historie - kjønn, rus og sosialmedisin

Eksamensformen ved denne eksamen er muntlig presentasjon i gruppe, og presentasjonen er visning av og refleksjon rundt en film som gruppen har laget i løpet av kurset. Gruppearbeidet som danner grunnlaget for presentasjonen er en sentral del av kurset. Studentene deles inn i grupper som består av 3-5 personer.

Fra første kursdag får studentene utdelt et historiske emne for filmen de skal lage, fortrinnsvis basert på deres egne preferanser. Studentene skal i grupper i løpet av kurset jobbe med å utforme en avgrenset problemstilling innenfor emnet, inkludere litteraturen de har lest og møtene de har hatt, identifisere bilder og lage en ca 5 minutters film rettet mot et allment publikum. Filmen presenteres for resten av kursdeltakerne og lærerne på kursets siste dag. Alle gruppas medlemmer må da si noe om sitt bidrag til filmen. Hver gruppe har 15 min til rådighet til presentasjonen. I tillegg svarer de på spørsmål i 5-10 minutter fra medstudenter og to eksaminatorer.

Presentasjonen og filmen må dokumentere

• at studenten har fordypet seg i et tema og forstår det godt nok til å formidle faglig innsikt videre til seeren av filmen
  • godt begrunnet problemstilling og tydelig tematisk fokus i filmen
  • at filmen er informert av relevant/kvalitetssikret litteratur innenfor tematikken som er valgt
  • at rettighetsspørsmål knyttet til film og bilder er avklart
  • evne til analyse og kritisk refleksjon, inkludert refleksjon over mulige etiske problemstillinger
  • at studenten forstår hva som utgjør en historisk tilnærming
  • at påstander/utsagn bygger på relevant empiri, gjerne med lenker.
  • at studenten har tatt ansvar for egen læring og utvikling, og hatt evne til å inngå i samarbeid
  • at hver student har tatt en likeverdig del av gruppearbeidet, og at gruppa reflekterer over hvordan samarbeidet har fungert
  • at filmen og presentasjonen av den holder seg innenfor den definerte tidsramme

Karakteren ikke-bestått gis hvis studenten:

• ikke deltar i den muntlige presentasjonen og/eller ikke har deltatt i utarbeidelsen av filmen
  • åpenbart ikke evner å bidra til gruppens presentasjon,
  • ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene som er satt i emnet (se punktene ovenfor).
Publisert 19. des. 2019 12:28 - Sist endret 19. des. 2019 12:28