Vurderingskriterier ved objektiv strukturert klinisk eksamen (OSKE)

Ved en objektiv strukturert klinisk eksamen (OSKE) er oppgavene standardisert slik at alle kandidatene får de samme oppgavene. Eksamen består av stasjoner, og alle kandidater går gjennom alle stasjoner. Ingen hjelpemidler er tillatt. På hver stasjon får kandidaten tildelt en eller flere oppgaver som skal løses innen en nærmere angitt tid. Studentene vil før eksamen få oppgitt hvor mange minutter man har til rådighet på hver stasjon. Det foretas nøyaktig tidskontroll, og det er en kort pause mellom hver stasjon slik at man rekker å forflytte seg fra stasjon til stasjon. Det er lagt inn hvilestasjoner.

OSKE tester medisinske kunnskaper og kliniske ferdigheter slik som klinisk vurderingsevne, undersøkelsesmetodikk, evne til resonnering, samt problemløsning. Videre testes kommunikasjonsferdigheter inklusive atferd overfor pasienten, og språklig formidlings- og oppfattelsesevne. Kandidatenes kompetanse om utredning og behandling av sykdom testes også. Spørsmålene kan integreres eller være relatert til kliniske situasjoner som kan hentes fra alle fagene det har vært undervist i, men spørsmålene må være forankret i læringsutbyttene.

 

På hver stasjon skal det være en eksaminator/fagansvarlig lærer som vurderer kandidaten etter bestemte kriterier. I vurderingen vektlegges følgende elementer hos kandidaten:

  • vurderingsevne
  • undersøkelsesmetodikk
  • evne til resonnering, samt problemløsning
  • kommunikasjonsferdigheter inklusive atferd overfor pasienten
  • språklig formidlings- og oppfattelsesevne
  • kompetanse om utredning og behandling av sykdom

Ikke-bestått gis hvis kandidaten ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene i sine vurderinger, resonneringer, problemløsninger, kommunikasjons- og språkferdigheter og undersøkelsesmetodikk, eller hvis kandidaten ikke tilfredsstiller de faglige kunnskapskravene innen sentrale deler av fagfeltene.

Publisert 22. mai 2018 10:40 - Sist endret 25. apr. 2022 11:59