Vurderingskriterier i muntlig eksamen i anatomi i modul 2

Ved eksamen i anatomi i MED2200 kan kandidatene testes i hele anatomifaget. Eksamen er muntlig, og normal testtid er 45 minutter, fordelt jevnt mellom de tre områdene makroskopisk anatomi, mikroskopisk anatomi og funksjonsundersøkelse/overflateanatomi. Utspørringen ledes av eksaminator, men ekstern sensor kan også stille egne avklarende spørsmål. Hver del av eksamen er normert til 15 minutter, men det kan avvikes fra dette dersom det er behov for noe mer tid for å avklare bestått/ikke-bestått eller dersom praktiske forhold forsinker eksamineringen. Medstudenter og leger kan være til stede i rommet som publikum. Maksimalt antall tilhørere, inkludert medbrakt modell, er begrenset til 10.

Makroskopisk anatomi eksamineres som hovedregel først. Kandidaten får fremlagt ett eller flere anatomiske våtpreparater, eventuelt med tillegg av skjelettdeler eller modeller. Det kan eksamineres i mer enn ett område av kroppen, for å oppnå større testbredde.

• Kandidaten skal kunne gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer med korrekte betegnelser og vise forståelse av vevets oppbygning, kar- og nerveforsyning, lymfedrenasje og funksjonelle sammenhenger.

Mikroskopisk anatomi eksamineres deretter. Det eksamineres på ett eller to snitt. Det kan også være aktuelt å eksaminere på elektronmikroskopibilder som har vært benyttet i kursundervisningen.

• Kandidaten skal undersøke og beskrive snittet ved bruk av vanlig lysmikroskop.
  • Det legges vekt på evne til å gjenkjenne vev og organer, å systematisk observere og beskrive ulike elementer i organet og å forklare sammenhenger mellom mikroskopisk struktur og funksjon.

Funksjonsundersøkelse/overflateanatomi er tredje del av eksamen, og vil normalt eksamineres til sist. Kandidaten har ansvar for å stille med en medbrakt modell for undersøkelsen. Dette er en medstudent eller en lege.

• Kandidaten testes i funksjonsundersøkelse av ett bestemt avsnitt av kroppen.
  • Det legges vekt på forståelse av anatomiske strukturer, fysikalske egenskaper og den funksjonelle betydningen av disse.
  • Det stilles spørsmål om nerveforsyning (forventet funksjonsutfall, dermatomer), karforsyning og karenes forløp samt projeksjoner av underliggende organer og strukturer.
  • Evne til inspeksjon og forståelse av hvordan man praktisk kan teste eksempelvis bevegelighet i ledd eller om anatomiske strukturer som eksempelvis leddbånd, menisker og lignende er intakte.

Kandidatens samlede prestasjon bedømmes etter karakterskalaen A-F, etter følgende kriterier:

A: Bestått. Særdeles god besvarelse, som viser særdeles god kunnskap og forståelse samt særdeles gode ferdigheter og evne til resonnement.

B: Bestått. Meget god besvarelse, som viser meget god kunnskap og forståelse samt meget gode ferdigheter og evne til resonnement.

C: Bestått. God besvarelse, som viser god kunnskap og forståelse samt gode ferdigheter og evne til resonnement.

D: Bestått. Mindre god besvarelse, som viser delvis god og sikker kunnskap og forståelse, samt delvis gode ferdigheter og evne til resonnement, men der det er flere mangler og svakheter i besvarelsen.

E: Bestått. Svak besvarelse med mangler i sentral kunnskap eller forståelse og/eller ferdigheter og evne til resonnement.

F: Ikke bestått. Besvarelsen har betydelige mangler på flere områder med manglende kunnskap og forståelse om sentrale temaer, eller manglende evne til resonnement og anvendelse av kunnskap.

Det gis ikke poengsummer ved bedømmelsen. Karakterer fastsettes etter en omhyggelig skjønnsmessig vurdering, i henhold til de ovenfor angitte kriterier for hvert karaktertrinn.

Publisert 22. mai 2018 10:32 - Sist endret 20. mars 2024 14:45