UiO Campus sør klar for studenter som skal studere i Agder over to år

Kull H21 er det første kullet med medisinstudenter som skal ta både fjerde og femte året ved UiO Campus Sør.

Gruppe studenter og ansatte på en trapp.

(f.v.) Campusleder Halvor Øygarden, Karoline Løvlien, Sverre Gaupås, Campuskoordinator Julie Pihlmann, Zohal Chashti, Abi Sellappah, Irina Thapa, Subrat Wagle (f.v.) Cecilie Holte, Sarah Sandnes og Abbi Mailvaganam.

Ni spente studenter fra kull H21 beøkte UiO Campus sør i Agder. De vurderer å studere både fjerde og femte året av medisinutdanningen på Sørlandet. Mandag morgen da opptaket åpnet klokken 8.00 hadde allerede syv av studentenee søkt.

Nå er snart første gjennomføring av modul 6 ferdig, og UiO Campus Sør forbereder seg til oppstart med modul 4, 5, 6 og 7 fra høsten 2024.

Opptaket er i gang

Opptaket til UiO Campus Sør høsten 2024 er åpent for kull H20 og H21.
Søk opptak innen søknadsfristen 1. desember

Søknadsskjema kull H20 for oppstart høsten 2024 (modul 6 og 7)

Søknadsskjema kull H21 for oppstart høsten 2024 (modul 4 til 7)

Opptak skjer etter «først-til-mølla»-prinsippet.

Bedre innblikk i hvordan desentral utdanning fungerer

Flere av studentene som var på studieturen vurderer å søke seg til UiO Campus Sør. De ble med for å få et bedre innblikk i hvordan desentral utdanning fungerer – og hvordan det er på Sørlandet Sykehus.

Sarah Sandnes og Subrat Wagle har begge søkt om studieplass ved UiO Campus Sør fra høsten 2024 etter studieturen.

– Inntrykket mitt av UiO Campus Sør er utelukkende positivt. For meg virker det veldig nøye gjennomført, samtidig som det er rom for at studentene kan komme med sine ønsker og tilbakemeldinger - for eksempler på undervisningen, sier Sarah Sandnes.

– Allerede på studieturen føler jeg meg både sett og ønsket, og det virker som om de ansatte synes det er gøy å få lære bort til studentene. Miljøet er dessuten upåklagelig. Det var en så fin, samlet og engasjert gjeng vi møtte. En skikkelig god representasjon av det glade Sørlandet.

– Det var en veldig spennende tur der vi møtte mange hyggelige og engasjerte klinikerne som ville ha oss der. Fellesarealet for studentene på Sørlandet sykehus var moderne og gjennomtenkt. Jeg likte at alt var samlet, både kollokvierom, ferdighetssenter og lesesal, sier Subrat Wagle.

Studentene fikk omvisning på sykehuset og innblikk i pasientnær undervisning

– Det var et stort sykehus med mange fine avdelinger, men det nye psykiatribygget gjorde spesielt inntrykk på meg. Designet ivaretar behovet til pasienten, samtidig som det også forsiktig skjermer fra omverden. I tillegg var det fint å høre om musikkterapi og hvor godt det fungerer der.

– Den største fordelen for meg er at det blir 1-til-1 klinisk smågruppe og studentpoliklinikk. Da får vi mer pasientkontakt enn i Oslo. Vi får også være med på prosedyrer og gjennomføre dem selv i mye større grad. Jeg opplever at jeg lærer best når jeg jeg utfordres til å gjøre ting selv, men med flere studenter i smågrupper kan det hende jeg blir passiv, forteller Subrat Wagle.

– Jeg føler at det å være mer selvstendig nå vil være til stor hjelp når jeg skal begynne å jobbe senere. Jeg får muligheten til å komme tettere på undervisere og miljøet på sykehuset på UiO Campus Sør. Jeg synes det er spennende å kunne lære fra klinikere i ulike sykehus.

Smilende gutt og jente.

– Her er det mange å velge mellom, men for meg må nok den største fordelen være at en får gå så tett på legene og de andre ansatte. Man blir automatisk del av en mindre samlet gjeng hvor hver enkelt får en viktig plass og rolle, sier Sarah Sandnes.

– Jeg tror samtidig at vi kommer til å få kjenne på mye ansvar. Her har jeg inntrykket av at vi vil få tilbud om å bli med på mye og virkelig få testet oss selv hver og en av oss - men i trygge og rammer. Jeg ser for meg at vi blir møtt med en skikkelig bratt, men samtidig spennende læringskurve - jeg gleder meg!

Campusleder Halvor Øygarden presenterte studietilbudet ved UiO Campus Sør. Studentene fikk også besøk av Erik Thorstveit (modul 4), Fredrik Garmannslund (modul 5), Unni Mette Stamnes Köpp (modul 6) og Heidi Fidjeland og Eirik Abildsnes (modul 7), som presenterte hver sine moduler.

Etter presentasjonene fikk de omvisning på nevrologisk avdeling, kvinneklinikken, barne- og ungdomsavdelingen og det nye psykiatribygget ved Sørlandet Sykehus.

Evaluerer underveis

Studentene som allerede er i gang går modul 6 og 7, og er ferdige til sommeren 2024. Til felles har medisinstudentene ved Universitetet i Oslo at de er først ute på helt nyopprettede moduler – det vil si at de er i helt unik posisjon til å påvirke hvordan UiO Campus Sør skal bli.

– Det er utrolig kult å være med på et nytt prosjekt som dette. Vi kan være med å forme undervisningen, og merker at våren innspill blir tatt på alvor, sier Iselin Graarud,  tillitsvalgt ved UiO Campus Sør og student på modul 6..

Studentene gjennomfører ukentlige evalueringer av det lokale tilbudet, og deres innspill blir viktige for å utvikle campusen videre. Det er allerede iverksatt flere justeringer fra høst- til vårsemesteret på modul 6 etter tilbakemeldinger fra kull H19.

Velkommen til UiO Campus sør

Av Julie Pihlmann