English version of this page

Aktuelle saker

Meld deg på SUSTAINITs e-postliste for å motta nyhetsbrev og invitasjoner til seminarer.

Meld deg på e-postlista her

Publisert 24. juni 2024 11:22

"Jeg innså at antimikrobiell resistens er en av de største truslene vi står overfor i global helse i dag.”

Med sitt forskningsprosjekt “EquityAMR” utforsker professor Sundeep Sahay fra Institutt for informatikk, antimikrobiell resistens (AMR) ettersom det er en av de største truslene vi står overfor i global helse. Gjennom sitt forskningsprosjekt har han som mål å bygge et mer tverrfaglig syn på AMR og styrke offentlige helsesystemer.

Publisert 31. mai 2024 08:00

"Tillit er virkelig samfunnets lim. Det er det som binder oss sammen.”

Med hans forskningsprosjekt "Retorikk om pandemi”, utforsker professor Øyvind Ihlen fra Institutt for medier og kommunikasjon, hvordan tillit bygges under et pandemiutbrudd. i løpet av pandemier. I hans forskning har han som mål å forstå prosessene og forhandlingene som foregår angående risiko og tillit.  I tillegg til å forstå hvordan helsemyndigheter kommuniserer i løpet av en krise.

Publisert 28. mai 2024 13:15

“Vi vet enda mindre om immunsystemet sammenliknet med viruset. Derfor er det der fokuset mitt bør være.”

Gunnveig Grødeland, leder av P1H, utforsker forståelsen av interaksjonen mellom et virus og en vert, og bruken av vaksiner for å modulere immunresponser slik at vaksiner kan gi bedre beskyttelse mot et gitt virus.

Publisert 8. apr. 2024 10:15

Er du interessert i medisinsk overaktivitet og bærekraft i helsetjenesten? Studenter for kloke valg søker flere engasjerte medisinstudenter og ernæringsstudenter til å delta i et nasjonalt program over 15 måneder knyttet til nettopp dette. Søknadsfrist: 1. juni.

Publisert 19. mars 2024 15:03

Vårt første interne forskningsprosjekt, "A Digital Twin for Vaccination Strategies at Geographic Scales", starter dette semesteret. Dette innovative prosjektet har som mål å utvikle en digital tvillingmodell som vil forbedre vår evne til å forutsi smittemønstre under ulike nivåer av vaksineeffektivitet mot nåværende og fremtidige virus.

Publisert 8. mars 2024 12:33

Jens Petter Berg ledet P1H gjennom oppstartsfasen som interim leder. Nå tar Gunnveig Grødeland over som ny leder.

Publisert 4. des. 2023 12:04

Den 4. desember var alle verdens helseministre invitert til klimatoppmøtet for første gang. Underviser Erlend T. Aasheim har laget et kurs for fremtidens helseledere og deres rolle som kan svare ut noen av utfordringene vi står overfor.

Publisert 7. nov. 2023 12:54

En stadig økende grad av antibiotikaresistens er med på å skape store utfordringer for den globale helsen. Sykdommer og infeksjoner som har vært enkle å behandle med antibiotika har i mange tilfeller ikke lenger noen effektiv medisin. Gjennom Antibiotikauka 2023 vil Universitetet i Oslo rette søkelys på viktigheten av bærekraftig håndtering av antibiotika for å redusere resistens.

Publisert 1. nov. 2023 11:17

Professor Nils Chr. Stenseth får ti millioner euro til pestforskning. Nestlederen ved Senter for pandemi- og én-helseforskning har blitt tildelt et ERC Synergy Grant sammen med tre andre forskere.

Publisert 6. okt. 2023 09:57

Epidemiologen Larry Brilliant har sagt om smittsomme sykdommer at «outbreaks are inevitable, but pandemics are optional». Men et reelt valg for å hindre at en lokal epidemi blir til en pandemi krever forskningsbasert kunnskap. Ved Universitetet i Oslo er det en rekke forskere og forskningsgrupper som bidrar til dette.

Publisert 29. sep. 2023 14:39

Til alle studenter, akademikere, forskere og helsearbeidere i Norge! Vi inviterer deg til å delta i en bildekonkurranse om en verden uten antibiotika – en spennende mulighet til å vise frem din kreativitet og dine evner. Frist 20. oktober.

Publisert 20. sep. 2023 15:26

1. november er søknadsfristen for ny utdanning i bærekraftig helse. Honours Certificate Education for Sustainable Health er et fag du kan ta samtidig med øvrige master- og profesjonsstudier ved Universitetet i Oslo.