English version of this page

SUSTAINIT-leder Eivind Engebretsen utnevnt til dekan for Circle U. Open Campus

Circle U. skal utvikle en felles virtuell campus for studenter og ansatte, Circle U. Open Campus. SUSTAINIT-leder Eivind Engebretsen har blitt utnevnt til dekan og skal lede arbeidet.

Bildet kan inneholde: smil, lykkelig, dress, blazer, kjole skjorte.

Eivind Engebresen, professor og enhetsleder ved Enhet for bærekraftig helse (SUSTAINIT).

Foto: Øystein Horgmo, UiO

– Vi er veldig glade for å ha fått midler til dette prosjektet. Jeg ser frem til å lede utviklingen av den nye Open Campus, sier Eivind Engebretsen. Han tiltrer offisielt den 1. november 2023.

De ni universitetene som samarbeider om Circle U. fikk i sommer en bevilgning på til sammen 12,8 millioner euro. Dette skal brukes til å utvikle studietilbud, forskningssamarbeid og samarbeid med eksterne partnere. Målet er at Circle U. 2030 skal være en tverrfaglig og inkluderende allianse med tydelige koblinger mellom utdanning, forskning og innovasjon. Som en del av dette vil alliansen bygge en felles virtuell campus for studenter og ansatte, Circle U. Open Campus.

Digital læringsplattform

– Circle U. Open Campus er ikke bare en nettbasert plattform. Det er en revolusjonerende virtuell universitetscampus. Det vil være inngangsporten for studenter som søker utdanningsmuligheter innenfor universitetsalliansen. Circle U. Open Campus er et symbol på vår felles visjon og omfatter et mangfoldig utvalg av utdanningstilbud utviklet av Circle U.-fellesskapet, forklarer Engebretsen.

Open Campus vil fungere som inngangsport til alle utdanningsmulighetene i Circle U. og knytte de ulike plattformene sammen. Den vil også omfatte tjenester som støtter mobilitet og forenkler den administrative og tekniske implementeringen.

Variert kurstilbud

Alle aktivitetene som tilbys gjennom Open Campus reflekterer Circle U.'s unike visjon: å kombinere forskning med utdanning samt å fremme innovative og studentdrevne tilnærminger for å løse viktige samfunnsutfordringer.

– Tilbudet vårt er stort og variert. For studenter vil vi tilby ulike sommer- og vinterskoler om global helse, klima og demokrati, bachelormoduler om bærekraft, og fellesemner i tillegg til fulle masterprogrammer. For forskere som er i begynnelsen av karrieren sin, vil vi tilby kurs i generiske ferdigheter, interaktive workshops og møteplasser. I tillegg vil Circle U. Open Campus tilby nettbaserte kurs, webinarer og Circle U.-samtaler som vil være åpne for alle.

Eget diplom fra Circle U.

Circle U. Open Campus vil tilby utdannings- og forskningstreningsmuligheter for studenter og forskere fra alle de ni Circle U.-universitetene. Noen av disse tilbudene vil foregå fysisk på ett av partneruniversitetene, andre vil skje digitalt. Studietilbudene i Open Campus skal gi en eget Circle U.-diplom. Som dekan har Eivind Engebretsen det faglige ansvaret for Circle U.s samlede utdanningstilbud.

Av Trine Schneider Jess
Publisert 20. sep. 2023 13:20 - Sist endret 22. sep. 2023 09:12