English version of this page

ERC Synergy Grant til Nils Chr. Stenseth

Professor Nils Chr. Stenseth får ti millioner euro til pestforskning. Nestlederen ved Senter for pandemi- og én-helseforskning har blitt tildelt et ERC Synergy Grant sammen med tre andre forskere.

Bilde av Nils Chr. Stenseth.

Nils Chr. Stenseth.

Foto: Eva C. Simensen

Klima og jordbunnsforhold inn i pestforskningen

Stenseth og hans tre kolleger har blitt tildelt ti millioner euro over seks år for prosjektet «Reconstructing the environmental, biological, and societal drivers of plague outbreaks in Eurasia between 1300 and 1900 CE (Synergy-Plague)».

Målet med prosjektet er å rekonstruere de miljømessige, biologiske og samfunnsmessige driverne bak pestutbrudd i Eurasia mellom 1300 og 1900 e.Kr.

– Vi skal bringe klima og jordbunnsforhold inn i pestforskningen, forteller Stenseth til Titan.

Styrking av Senter for pandemi- og én-helseforskning

Prosjektet vil være tett knyttet til Senter for pandemi- og én-helse-forskning (P1H) ved SUSTAINIT, men ha base ved Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved Institutt for biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Prosjektet er også med på å vise viktigheten av pest- og pandemiforskning og vil være med på å styrke det relativt nye P1H-senteret ved SUSTAINIT.

Les intervjuet med Stenseth om prosjektet på Titan.uio.no.

Les mer om de vitenskapelige spørsmålene prosjektet skal ta for seg på Stenseths personpresentasjon.

Prosjektgruppa

Stenseth har fått tildelingen sammen med tre andre forskere. Disse er:

Av Trine Schneider Jess
Publisert 1. nov. 2023 11:17 - Sist endret 2. nov. 2023 10:27