Episode 17: ADHD

00:12.000 --> 00:16.000
Hei og velkommen til en ny episode av Psykopodden.

00:16.000 --> 00:21.000
Jeg heter Erling Strang-Karstjord og skal lede denne episoden.

00:21.000 --> 00:24.000
Med oss i dag har vi Kristin Øvegaard.

00:24.000 --> 00:28.000
Du er overlege, skolossek, barn- og ungdomspsykiater

00:28.000 --> 00:33.000
og forsker ved Oslo Universitetssikkerhøys og ekspert på ADHD-prognostikk.

00:33.000 --> 00:39.000
Det er veldig flott at du er her i dag, for det er nettopp ADHD som er dagens tema.

00:39.000 --> 00:41.000
Velkommen hit.

00:41.000 --> 00:42.000
Takk skal du ha.

00:42.000 --> 00:46.000
Jeg tenkte at vi får begynne som vi pleier og bare undre oss.

00:46.000 --> 00:50.000
Hva er egentlig ADHD for noe, Kristin?

00:51.000 --> 00:59.000
ADHD, som vi definerer det i dag, er en sammensetning av visse symptomer.

00:59.000 --> 01:05.000
Noe som man kan se ved å se barn, unge eller voksne som har det.

01:05.000 --> 01:08.000
Da viser det seg mye uro.

01:08.000 --> 01:16.000
Det kan være at man springer omkring, kletter ved trappen eller henger opp etter lyset i kronen.

01:16.000 --> 01:23.000
Det kan være finmotoreskurer, man flikrer og plukker og vikter opp på stolen.

01:23.000 --> 01:35.000
Det er også symptomer som at man ikke venter på tur, at man avbryter eller gjør ting uten å drøfte.

01:35.000 --> 01:40.000
Man hopper i vannet uten å sjekke om det er vann der, hvis man er på sendkanten.

01:40.000 --> 01:49.000
Eller det kan være at man er uoppmerksom på at man ikke følger med på hva som blir sagt.

01:49.000 --> 01:52.000
Man ikke klarer å holde fokus på de oppgavene man skal gjøre.

01:52.000 --> 01:59.000
Man blir avlent av de andre livet som ikke er det man skal følge med på.

01:59.000 --> 02:05.000
Dette henger sammen med at man har litt avgjengelig av hvor gammel man er.

02:05.000 --> 02:07.000
Så blir symptomer mer eller mindre tydelige.

02:07.000 --> 02:14.000
For det minste er det gjerne mye overaktiv ulo og løp omkring i stor domper.

02:14.000 --> 02:23.000
Etter hvert som man blir endret blir det mindre av det, mer fikkring og rastløshet og uoppmerksomhet.

02:23.000 --> 02:29.000
ADHD er som navnet sier, en oppmerksomhetsproblem.

02:29.000 --> 02:32.000
Attention deficit disorder.

02:32.000 --> 02:42.000
Det er alle de tre symptomene i samspill.

02:42.000 --> 02:47.000
I det amerikanske systemet bruker man den kombinerte typen.

02:47.000 --> 02:51.000
Da har man alle tre symptomgruppene.

02:51.000 --> 02:55.000
Så kan man dele inn i ADHD som er bare uoppmerksomhet.

02:55.000 --> 03:01.000
En utraktig, impulsiv type som bare har ulo og impulsivitet.

03:01.000 --> 03:06.000
I det europiske systemet er det mer slått sammen i en stor gruppe.

03:06.000 --> 03:13.000
Det kan være litt varierende hvor mye man er plaget med en og slik type aktivitet og oppmerksomhet.

03:13.000 --> 03:16.000
Det er det du sier, fra individ til individ.

03:16.000 --> 03:19.000
Jeg prøvde å si at det er en del av en utvikling.

03:19.000 --> 03:21.000
Barn og unge utvikler seg jo.

03:21.000 --> 03:27.000
Det er en utviklingsforstyrrelse, så det skal jo komme ting hyggelig i livet.

03:27.000 --> 03:36.000
Det har ikke nok i det amerikanske systemet hele aldersgrensen til 12.

03:36.000 --> 03:42.000
Ellers har det jo tradisjonelt vært en tidlig barnealder, før skolestart.

03:42.000 --> 03:44.000
Man har vært i byggealder.

03:44.000 --> 03:46.000
Man må se tegn på dette.

03:46.000 --> 03:49.000
Det kan komme utslipp når man er 15.

03:50.000 --> 03:57.000
Da ender det i takt med at barn utvikler seg, ender jo også symptomet i byggealder.

03:57.000 --> 04:03.000
I tillegg til at det skal være symptomer til stedet, så skal det være til stedet flere steder.

04:03.000 --> 04:09.000
Ikke bare i en situasjon hvor du er engstig, eller ensere.

04:09.000 --> 04:15.000
Det skal være flere situasjoner, og det skal være funksjonsredsetelse.

04:15.000 --> 04:22.000
Hvis du føler at du har en uoppmerksomhet, men du klarer å få gjort for deg i alle eksamenene dine,

04:22.000 --> 04:31.000
og ingen merker at du har noen problemer med det, så kan vi si at du har en ung ADHD.

04:31.000 --> 04:33.000
Så utfør en uoppmerksomhet.

04:33.000 --> 04:42.000
Dette er jo interessant, fordi de fleste mennesker kan jo kjenne seg igjen i dette med rastløshet og oppmerksomhetsproblemer.

04:43.000 --> 04:49.000
Hva er de tingene du vektlegger hvis du skal gjøre en grensoppgang mot normalitet?

04:49.000 --> 04:54.000
Hva tenker du er de tingene vi vektlegger diagnostisk?

04:54.000 --> 05:04.000
Det er jo for så vidt strenge kriterier at du skal telle hvor mange symptomer som for barn, særlig for ellere, rapporterer at er til sted.

05:04.000 --> 05:13.000
Da går du gjennom de symptomer som er, og så skal du komme over at det var et visst antall.

05:13.000 --> 05:18.000
Så skal du i tillegg ha det flere steder enn ett.

05:18.000 --> 05:22.000
For barn og unge er det helt vanlig å dra.

05:22.000 --> 05:27.000
Det er Google, dra til skolen og observere, eller man får inn informasjon fra lærere.

05:27.000 --> 05:31.000
Så skal det være funksjonsredsetelse.

05:31.000 --> 05:34.000
Det er de tre tingene du sammen må vurdere.

05:34.000 --> 05:41.000
Det kan være litt vanskelig, for barn oppfører seg litt forskjellig i like sammenheng.

05:41.000 --> 05:46.000
Jenter kan være ganske gode på å tilpasse seg sosialt i skolen.

05:46.000 --> 05:50.000
Det kan være vanskelig for lærere å se at de sitter og ser et avgjenger og tenker på andre ting.

05:50.000 --> 05:58.000
De sier at det ikke er noe problem, så får kanskje ikke jenta hjelp for de problemer som likevel er der.

05:58.000 --> 06:05.000
Vi er jo alle sammen litt sårbare for å ikke være så gode observatører.

06:05.000 --> 06:07.000
Ikke sant.

06:07.000 --> 06:13.000
Man tenker at dette er en utviklingsforstyrrelse.

06:13.000 --> 06:21.000
Det er det særlig av utviklingen av sentralnærmessystemet som man tenker at det er komplisert her.

06:21.000 --> 06:27.000
Kan du si litt om årsaksfaktorer?

06:28.000 --> 06:39.000
Først og fremst er det en gynetisk faktor som betyr hvorfor det går av.

06:39.000 --> 06:46.000
Det er familien som sier at det er en arbeidskrav under 70.

06:46.000 --> 06:48.000
Det er det viktigste.

06:48.000 --> 06:55.000
Det er helt vanlig når du har utredinger av barn med at du kan spørre om det er noen andre i familien som har strev med dette.

06:55.000 --> 06:59.000
Det er ikke far eller mor og pommes, men det er onkel Ditt og onkel Datt.

06:59.000 --> 07:04.000
Det er jo det aller viktigste.

07:04.000 --> 07:11.000
Det er som koronasykiatriske dyliser et samspill med miljøfaktorer.

07:11.000 --> 07:18.000
Men det har vært vanskelig å finne sikre miljøfaktorer.

07:18.000 --> 07:28.000
For undergrupper er det klart at hvis man har fortidlig født, vil det være en gruppe som har høyere risiko for å få ADHD.

07:28.000 --> 07:35.000
Eller syndromer som man kan ha på barntid.

07:35.000 --> 07:38.000
Det er det også flere som har det.

07:38.000 --> 07:47.000
Andre neurobiologiske tilstander, som psykosyker, er det også noen som er veldig aktive og som også vil ikke trene for ADHD.

07:48.000 --> 07:55.000
Men selv om vi vet at dette er en sykdom eller en lydelse med en høy grad arvelighet,

07:55.000 --> 08:02.000
og at den også har sitt sannsynlige årsak i neuroutviklingen,

08:02.000 --> 08:08.000
har vi funnet noen neurobiologiske korrelater til dette?

08:08.000 --> 08:14.000
Er det et tegn som vi vet at er typisk for ADHD, eller sliter vi med det?

08:14.000 --> 08:22.000
Dessverre. Vi vil gjerne ha noen utredninger som oppgiver et mål, men det har vi ikke.

08:22.000 --> 08:26.000
Det er fortsatt ADHD-beskrivelser som gjelder.

08:26.000 --> 08:35.000
Det er ulike og varierende funnene i neurobiologiske studier som man kan se på.

08:35.000 --> 08:43.000
Men det er ikke sånn at hvis du finner litt større ventrikelsøvelse, så må det være det.

08:44.000 --> 08:48.000
Det er ikke noe hjelp å få fra blodfløde eller biliggenn, så det er ikke noe.

08:48.000 --> 08:52.000
Som de fleste andre psykiatriske diagnoser.

08:52.000 --> 08:54.000
Hvor vanlig er det?

08:54.000 --> 09:02.000
5% er det som er det beste estimatet vi har, som er gjort i store meta-analyser.

09:04.000 --> 09:10.000
Hvor gammel er typisk norske barn som har ADHD-diagnosen?

09:11.000 --> 09:21.000
Man blir registrert i det norske pasientregisteret når man er 8 år gjennomsnitt.

09:21.000 --> 09:37.000
Det synes jeg er litt størselig, for når jeg har jobbet med barn med dette, så er det typisk at foreldre sier at dette har jeg visst siden han var god.

09:38.000 --> 09:41.000
Jeg har tatt opp så mange ganger, og så langt ut.

09:41.000 --> 10:00.000
Når vi kommer inn i god tid etter skolestart, og det er problemer på alle kanter, så er det jo leikt å høre at foreldre sier at de har tatt kontakt og ikke fått hjelp på 6 år eller mer.

10:01.000 --> 10:08.000
Det er mange barn som går med tegn på dette ganske lenge før de får hjelp.

10:09.000 --> 10:26.000
ADHD er jo også noe som debatteres en del. Er det samfunnet som er sykt, eller er det barna som er syke?

10:26.000 --> 10:31.000
Tilbake til ettersåk, hvilke tanker har dere om denne debatten?

10:32.000 --> 10:46.000
Når du har jobbet i myndighet og hd-problematikk i klinikken, og har sett barn som har den tilstand, så kommer de inn på kontoret og klatrer opp på skapet.

10:46.000 --> 10:49.000
Alle står og roper for å få dem ned.

10:49.000 --> 10:56.000
Du hører historier om at foreldre er livredde for at de skal løpe ut og ta på bilen i veien,

10:56.000 --> 11:05.000
eller at de har fått så mye klager fra lærerne i alle år for at de ikke oppfører seg eller bare løper inn til skolebarnet og skal sitte i klassen.

11:05.000 --> 11:19.000
Fra det perspektivet, når du vet hvor mye de strever, så er det veldig leit at det blir sånn at det er bare et skulpturfenomen,

11:19.000 --> 11:31.000
og bare skolen blir bedre, eller vi presser barna inn for å lære at samfunnet har skyllet i vår struktur for at denne tilstanden er der.

11:31.000 --> 11:38.000
Det er ikke noe nytt. Det har jo vært beskrevet i mange år.

11:38.000 --> 11:46.000
Hvis man skal se på vitenskapelig publikasjon om ADHD, så kan man se på Lancet i 1902,

11:46.000 --> 11:58.000
og det var en som heter George Steele som beskrev ADHD-symptomer, sånn som vi ser i dag med uoppmerksomhet og infektivitet.

11:58.000 --> 12:05.000
Han kalte det da en gang en dårlig moralskontroll fordi de klarte ikke å oppføre seg.

12:05.000 --> 12:14.000
Så har vi gradvis fått en forståelse av at de faktisk ikke klarer. Det er ikke at de ikke vil, men at de ikke klarer.

12:14.000 --> 12:19.000
På sånn sett er det jo også ekstra stigmatiserende for den gruppen.

12:19.000 --> 12:28.000
Vi er jo alle litt ADHD, så vi får bare skjerpe deg. Det synes jeg er problematisk.

12:28.000 --> 12:37.000
Samtidig ser jeg at vi alle sammen kan være uoppmerksom i forskjellig grad, og rastløse i forskjellig grad.

12:37.000 --> 12:42.000
Så det kan jo være vanskelig å bestemme seg for akkurat hvor grensen går.

12:42.000 --> 12:52.000
Men det kan være litt sånn at også ved ADHD som med de fleste andre syke skrivelser, så er det typebeskrivelser der hvor noen passer veldig godt med den beskrivelsen.

12:52.000 --> 13:01.000
Og så er det noen der hvor de har tegn til det, men hvor det er mye vanskeligere å sette grensen opp mot både normalitet eller andre tilstander.

13:01.000 --> 13:12.000
Bør vi tenke oss sånn om ADHD? Sånn at det er en kjerne av gjengen her hvor beskrivelsen passer veldig tydelig og godt,

13:12.000 --> 13:17.000
mens det er andre hvor det kan være vanskeligere å si om dette er ADHD eller om vi skal kalle det noe annet.

13:17.000 --> 13:20.000
Er det riktig å tenke sånn?

13:20.000 --> 13:24.000
Det er absolutt noen ganger lettere enn andre ganger.

13:24.000 --> 13:31.000
Det kan virkelig være krevende, både på grunn av at det kan være andre problemer,

13:31.000 --> 13:38.000
de kan være engstelig i tillegg, eller de kan ha store sosiale vansker på grunn av at de har sin autismetilstand.

13:38.000 --> 13:45.000
Eller det kan være store problemer i familien, kanskje barnet har nettopp kommet til fosterhjem.

13:45.000 --> 13:56.000
Sånn at det er noen ganger virkelig vanskelig å finne ut av hva oppi alt dette er eventuelt til noe ADHD-problematikk.

13:56.000 --> 14:05.000
Så det er ingen som sier at dette er lett, eller at det er hostreken i svaret med at vi skal sikre et aktivt.

14:05.000 --> 14:20.000
Da er du inne på de viktigste differentialdiagnosen, hva er det vi må vurdere når man jobber med å finne ut om barnet er ADHD?

14:20.000 --> 14:27.000
Hva er det vi må vurdere av andre aktuelle diagnoser, og hvilke ting vil du nevne?

14:28.000 --> 14:43.000
For barn er det jo mulig å bli urolig i situasjoner hvor det er engstelig, og uoppmerksomhet er forbundet med mange forskjellige typer engosjer.

14:43.000 --> 14:55.000
Både at man har angsttidse, eller at man er deprimert, eller at man er utsatt for noe som gjør at man må være veldig oppmerksom.

14:55.000 --> 14:58.000
Typisk trængel, eller.

14:58.000 --> 15:08.000
Man kan ha veldig store lærebansker, som vil jo absolutt påvirke oppmerksomhet og evne til sitt ro.

15:09.000 --> 15:24.000
En autisme-tilstand kan jo påvirke i hvilken grad man kan holde oppmerksomheten, fordi man blir opptatt av andre ting enn det folk forventer at man skal opptatt av.

15:24.000 --> 15:27.000
Da vil man se etter året at det er uoppmerksomhet.

15:27.000 --> 15:31.000
Men det kan jo bare handle om at du synes at det er noe du saker om, eller at det er uoppersatt.

15:31.000 --> 15:37.000
Det er klart at det er nødt for oss å også vurdere andre tilstander.

15:37.000 --> 15:43.000
Særlig lærebansker er jo obligatorisk i en utredning av ADHD.

15:45.000 --> 15:48.000
Vi må bruke litt tid på behandling også.

15:48.000 --> 15:53.000
Kunne du si litt om behandlingen av ADHD?

15:53.000 --> 15:58.000
Hva er det vi støtter for hvis du har et barn som stryter med ADHD?

15:58.000 --> 16:00.000
Hva slags hjelp finnes?

16:00.000 --> 16:14.000
Grunnen til at det er viktig å få hjelp for dette er fordi det i utgangspunktet skaper veldig store problemer for individet og familien og i de sammenhengene hvor barnet er.

16:14.000 --> 16:24.000
Det finnes hjelp å få, og det aller viktigste er å få en forståelse av hva som er vanskelig.

16:24.000 --> 16:35.000
Får man en forståelse kan man få tilrettelagt for at barnet får en bedre situasjon.

16:35.000 --> 16:45.000
I timen kan det helt konkret dreie seg om å sitte på en sted i klasserommet, ha andre urok råk rundt seg, få oftere pauser,

16:45.000 --> 16:54.000
ha mer kontakt med lærer eller assistent som hjelper til å få bøker, knal eller peker i boka når du er der,

16:54.000 --> 17:02.000
eller konkret rett leying i arbeidet.

17:02.000 --> 17:17.000
Det kan være at noen kan trenge støttekontakt eller et fulgt utforbud som passer for dem og hvor de kan få å leve og mest ting.

17:17.000 --> 17:23.000
Det viktige er å få til et samarbeid mellom de mange instansene som er utenfor barns og strømmene.

17:23.000 --> 17:28.000
Det kan være mange forskjellige typer som kan gjøre at barnet får det veldig mye bedre.

17:28.000 --> 17:35.000
Alle de som er med for å hjelpe til, må ha en grunnleggende forståelse av hva barns strømmer er for å kunne tilrettelegge optimalt.

17:35.000 --> 17:45.000
Det å gi psykoedukasjon og fortelle familier og barnet, hvis de er gamle nok selv, hva dette dreier seg om og hvordan man skal leve med det, er kjempeviktig.

17:45.000 --> 17:52.000
Sånn at man kan få større forståelse og ikke bare ender med at du er umulig og du hører ikke etter.

17:52.000 --> 18:05.000
Og så er det medlementell behandling som kjøres regelmessig og som er en valgmulighet for å få dempe symptomene.

18:05.000 --> 18:17.000
Da er det mange barn som selv kan si at før var det som om de hadde satt på melkruer, men nå kjenner de at det er mye bedre og roligere.

18:17.000 --> 18:26.000
Nå kan jeg oppføre meg på skolen, jeg får ikke så mye kjeft. Jeg har ikke noen konkrete tilbakemeldinger som de kan gi.

18:26.000 --> 18:28.000
Men så bør ikke alle.

18:28.000 --> 18:31.000
Hvilke medisiner er det du snakker om her nå?

18:31.000 --> 18:38.000
Førstehåndspreparatet som vi sier i Norge er sintetastaminerende ritalin.

18:38.000 --> 18:43.000
Det er det man prøver først.

18:43.000 --> 18:47.000
Man begynner med lav blodsukker, så blir man snart opp til sevannværme.

18:47.000 --> 18:55.000
Hvor stor andel av de som sliter med ADHD, er det som nyttiger seg av det?

18:55.000 --> 18:58.000
Nei, man snakker opp i 70%.

18:58.000 --> 19:05.000
Hvor lenge er det anbefalt at man skal bruke det?

19:06.000 --> 19:11.000
Det gjelder å individualisere behandlingen for ADHD.

19:11.000 --> 19:21.000
Man begynner med en utdøving, som gjerne er treforskjerm, i opptrakt med doser, hvor man får informasjon fra hverandre og lær fra om det har effekt.

19:21.000 --> 19:26.000
Hvis man er usikker, hender det at man får lengre utdøvingsperiode.

19:26.000 --> 19:34.000
Man kan bytte til atomoxetin eller stratera hvis det ikke har effekt.

19:34.000 --> 19:42.000
Man må også vurdere om det har bivirkninger, sammen med andre tiltak og motivasjon til familien.

19:42.000 --> 19:49.000
Har man et forslag som har effekt og ikke har mye bivirkninger, kan man stå på det i flere år.

19:50.000 --> 19:58.000
Men de fleste er av og på, som går lei eller ikke synes at det hjelper i perioder de ikke har lyst til å stå på medisiner.

19:58.000 --> 20:02.000
Det varierer veldig.

20:02.000 --> 20:05.000
Hvilke bivirkninger er det man skal være oppmerksom på?

20:05.000 --> 20:13.000
Det vanligste er nedsatt matlyst og forverring av søvnmansker.

20:13.000 --> 20:17.000
Det har vi gjort oss opp på søvnmansk.

20:17.000 --> 20:20.000
Det er de to vanligste.

20:20.000 --> 20:24.000
Man kan føle seg særlig starten ugnet.

20:24.000 --> 20:29.000
Man kan bli stillet av en influensa.

20:29.000 --> 20:32.000
Man er stille og ugnet i kroppen.

20:32.000 --> 20:34.000
Så går det gjerne over.

20:34.000 --> 20:39.000
Nedsatt matlyst og søvnmansker er de to vanligste bivirkningene.

20:40.000 --> 20:48.000
Jeg husker at det var en myte før at vi kunne teste om noen hadde hd-iid i sentralstimulerene.

20:48.000 --> 20:50.000
Hvis de ble hyperaktive, hadde de ikke hd-iid.

20:50.000 --> 20:53.000
Hvis de ble rolig, hadde de hd-iid.

20:53.000 --> 20:56.000
Men den myten er at den ikke stemmer.

20:56.000 --> 21:01.000
Kan du nå komme med svar på det?

21:01.000 --> 21:05.000
Det stemmer nok ikke.

21:06.000 --> 21:12.000
Vi vil alle ha en effekt av en tilføyende dat.

21:12.000 --> 21:17.000
Men hvis man skal måle effekt, må man i utgangspunktet ha et problem.

21:17.000 --> 21:21.000
Det blir som å ta antidepressivt, hvis du ikke er reprimert.

21:21.000 --> 21:25.000
Da blir det kanskje ikke vondt verre, men du får ikke noe effekt heller.

21:25.000 --> 21:30.000
Skulle jeg ha god til å konsentrere det, er det rart at medisinene skal gjøre det enda bedre.

21:30.000 --> 21:35.000
At du skal merke det, men at det gir deg litt, det gjør det nok.

21:35.000 --> 21:39.000
Du blir ikke omfattet en paradoxal effekt som du er inne på.

21:39.000 --> 21:42.000
Nei, det er ikke bare...

21:42.000 --> 21:44.000
Det må ta tilberedt utenpå et annet vis.

21:44.000 --> 21:48.000
At noen kan ha paradoxal effekt, det skal jeg ikke uttrykke.

21:48.000 --> 21:52.000
Men at det skulle være så for de som ikke har hd-iid på sikt, det er det ikke.

21:52.000 --> 21:56.000
Hvordan går det med hd-pasientene på sikt?

21:56.000 --> 21:59.000
Det kommer litt an på hvem du spør.

21:59.000 --> 22:08.000
Hvis man spør hvem det gjelder, er det 50 prosent som sier at de har det i nødvendigvoksende alder.

22:08.000 --> 22:14.000
Men hvis man spør familien deres, er det to-tre møn som har det i nødvendigvoksende alder.

22:14.000 --> 22:22.000
Det avhenger litt av hva slags livssituasjon man har når man blir voksen.

22:22.000 --> 22:32.000
Hvis man jobber for seg selv og har god støttespillere, som kan rydde papirene, minne opp oppgaver og den type ting.

22:32.000 --> 22:40.000
At mange likevel kan kjenne at de har symptomene, men at det fungerer godt med det.

22:40.000 --> 22:50.000
Men for gruppen totalt sett, så viser det seg at de med hd har litt dårligere prognoser enn andre på viktige livsmål.

22:50.000 --> 22:57.000
For eksempel at de gjør det litt dårligere på skolen, og de får litt dårligere utdannelse og dårligere grønnsbefingelser.

22:57.000 --> 23:03.000
Mer arbeidsledighet og den type mål.

23:03.000 --> 23:08.000
Så det er noe som er viktig å være oppmerksom på.

23:08.000 --> 23:18.000
At vi ikke bare begrenser tiltaket til barnealder, men også at man kan huske på noe inni voksenlivet.

23:18.000 --> 23:22.000
Absolutt, og at de vil være samfunnsnyttige.

23:22.000 --> 23:29.000
De bringer noe veldig viktig inn i samfunnet gjennom å være veldig brutale og driftige mennesker.

23:29.000 --> 23:35.000
Men de må også ha litt hjelp til å rette aktiviteten sånn at den blir nyttig.

23:35.000 --> 23:42.000
Hvis man klarer å få til det, så tror jeg man kan gjøre oss alle en god tjeneste.

23:42.000 --> 23:44.000
Klart.

23:44.000 --> 23:50.000
Det var en fin avslutning, ikke sant? Takk for at du kom. Vi lærte mye om ADHD.

23:50.000 --> 23:52.000
Takk for at jeg fikk komme.

Publisert 11. aug. 2023 12:22 - Sist endret 11. aug. 2023 12:22