Episode 18: Autisme

00:13.000 --> 00:16.000
Hei, og velkommen til en ny episode av Psykopodden.

00:16.000 --> 00:19.000
I dag skal vi snakke om autisme.

00:19.000 --> 00:23.000
Med meg til å gjøre det har jeg en ekspert.

00:23.000 --> 00:25.000
Velkommen til deg, Kristin Øvegaard.

00:25.000 --> 00:29.000
Du er overlege i barne- og ungdomspsykiatri og forsker ved Oslo Universitets sykehus.

00:30.000 --> 00:31.000
Velkommen.

00:31.000 --> 00:32.000
Takk skal du ha.

00:32.000 --> 00:40.000
Jeg begynner, som vi alltid har gjort, med å spørre deg om hva er egentlig autisme?

00:40.000 --> 00:45.000
Det kan svares på det på mange nivåer.

00:45.000 --> 00:54.000
Men hvis vi tar utgangspunkt i at vi alle sammen forstår hvorfor vi snakkes sammen,

00:54.000 --> 00:59.000
og at vi kan bare være sammen fordi vi synes det er hyggelig,

00:59.000 --> 01:01.000
og snakke om ting som faller oss inn,

01:01.000 --> 01:08.000
så er autisme en tilstand hvor de grunnleggende ikke forstår hvorfor vi mennesker driver med det.

01:08.000 --> 01:10.000
For å si det enkelt.

01:10.000 --> 01:20.000
De mangler en medført egenskap til å følge med på det som krever at du er sosial flikk og mimikk,

01:20.000 --> 01:28.000
og at vi snakker om tullete ting som kanskje ikke betyr noe i et stor sammenheng.

01:28.000 --> 01:32.000
At vi kommer med utstand som ikke krever svar.

01:32.000 --> 01:37.000
Hvis du for eksempel sier det var mye kø til i åpen i dag,

01:37.000 --> 01:45.000
så vil det være sånn at du vil si at det var det, kanskje.

01:46.000 --> 01:50.000
Mens en autist vil ikke nødvendigvis kjette seg at du skal si noe til svaret på det.

01:50.000 --> 01:52.000
Nei, fordi det ikke var et spørsmål.

01:52.000 --> 01:56.000
Så det er problemer med sosial interaksjon, kan man si det?

01:56.000 --> 01:59.000
Ja, både det å ha kommunikative ferdigheter,

01:59.000 --> 02:03.000
å bruke blikk og mimikk og gester,

02:03.000 --> 02:06.000
og å sette det sammen i en sosial sammenheng,

02:06.000 --> 02:10.000
slik at vi både leser det andre har av sosiale ferdigheter,

02:10.000 --> 02:13.000
og bruker sine egne inn i en sosial sammenheng.

02:13.000 --> 02:18.000
Slik at det blir det vi kaller nedsatte ferdigheter, kommunikativt og sosialt.

02:18.000 --> 02:25.000
Og samtidig er det preget av at vi har spesielle interesser,

02:25.000 --> 02:27.000
det vi kaller særinteresser,

02:27.000 --> 02:31.000
og et regid og repetitivt avgjørelsemønster.

02:31.000 --> 02:33.000
Vi liker å gjøre ting igjen og igjen,

02:33.000 --> 02:36.000
oppsatta detaljer, kanskje litt rare ting,

02:36.000 --> 02:44.000
og at vi har intensinteresser som vi holder på med mye mer enn det som er vanlig.

02:44.000 --> 02:48.000
Så på en måte som et syndrom?

02:48.000 --> 02:53.000
Er dette noe som ser likt ut hos alle som har autisme?

02:53.000 --> 02:57.000
Eller har vi snakket om et autismespekter med ulike ytterpunkter?

02:57.000 --> 03:00.000
Det kalles en autismespekterligelse,

03:00.000 --> 03:05.000
fordi det varierer hvilke symptomer man har,

03:05.000 --> 03:09.000
og hvordan det henger sammen totalt sett.

03:09.000 --> 03:15.000
Det er en del sleivete med at man sier at han er sikkert autist,

03:15.000 --> 03:18.000
fordi han er så interessert i metrologi.

03:18.000 --> 03:24.000
Det er fordi vi vet at vi alle sammen kan ha litt varierende egenskaper.

03:24.000 --> 03:29.000
Diagnosen er ganske klart definert på en måte,

03:29.000 --> 03:35.000
samtidig som det ikke er et enkelt symptom som du kan si at du har dårlig blikkontakt,

03:35.000 --> 03:37.000
altså har du autisme.

03:37.000 --> 03:43.000
Du svarte ikke da jeg kom med det utsagene om at jeg stod i køkkenet på veien til jobben,

03:43.000 --> 03:45.000
altså har du autisme.

03:45.000 --> 03:48.000
Vi er jo i varierende grad litt kløte sosiale til de andre også.

03:48.000 --> 03:52.000
Det er jo helt viktig, men er det sånn at hvis man har en autismespekterligelse,

03:52.000 --> 03:57.000
så fluktuerer det.

03:57.000 --> 03:59.000
Er man mer eller mindre autistisk,

03:59.000 --> 04:04.000
eller er det sånn at man hele veien har utfordringer med samspillet?

04:04.000 --> 04:06.000
Er det stabilt?

04:06.000 --> 04:13.000
Hvis man har gjort det riktig,

04:13.000 --> 04:17.000
hvis man har konkludert riktig at det virkelig er en autismespektertilstand,

04:17.000 --> 04:22.000
så er det en tilstand med et kronisk forløp,

04:22.000 --> 04:24.000
sånn at man har de problemene,

04:24.000 --> 04:27.000
og man må lære seg å leve med de problemene.

04:27.000 --> 04:32.000
De rundt må lære seg å forholde seg til at det er sånn,

04:32.000 --> 04:33.000
og til rettelegger for det.

04:33.000 --> 04:36.000
Så det svinger ikke med dagsformen?

04:36.000 --> 04:40.000
Nei, ikke selve ferdighetene.

04:40.000 --> 04:45.000
Noen vil nok være uenige i det ut fra at hvis man kommer inn tidlig,

04:45.000 --> 04:48.000
det er vist i autismeforskningen,

04:48.000 --> 04:54.000
at hvis man kommer inn i førskolealder og trener på ferdigheter,

04:54.000 --> 05:00.000
så kan man oppøve at barn kan lære seg å vise frem noe,

05:00.000 --> 05:03.000
eller å teke på bilder i bok.

05:03.000 --> 05:07.000
Sånn er det mulig å påvirke hvilke ferdigheter man har,

05:07.000 --> 05:13.000
men at man er likevel strevet med kommunikasjon med sosiale ferdigheter,

05:13.000 --> 05:16.000
og et frigid og repetitivt altferdsmester,

05:16.000 --> 05:18.000
det er jo det vanlige.

05:18.000 --> 05:20.000
Men at man selvfølgelig kan bli bedre på noe,

05:20.000 --> 05:26.000
gjennom at noen sier til deg at du må ikke teke på damen på bussen

05:26.000 --> 05:29.000
og si etter noe tykk, for det blir hun lei seg.

05:29.000 --> 05:33.000
Når de skjønner det, så kan de la være å gjøre det.

05:33.000 --> 05:38.000
Men det for dem å generalisere at de ikke skal si det om mannen er bort en annen dag,

05:38.000 --> 05:39.000
det er jo ikke sikkert.

05:39.000 --> 05:43.000
Så det må man ofte bruke kleskemetoden som en motsatt vei.

05:43.000 --> 05:46.000
Ta det igjen og igjen, og med forskjellige situasjoner.

05:46.000 --> 05:49.000
Så man kan lære seg til en del ting.

05:49.000 --> 05:54.000
Nå hoppet jeg litt, for i stedet var vi inne på at det er med artismespektret.

05:54.000 --> 05:57.000
Det er jo en underdiagnos som mange har hørt snakke om,

05:57.000 --> 05:59.000
som er den som heter Asperger.

05:59.000 --> 06:03.000
Hva er det som skiller den fra ...

06:03.000 --> 06:07.000
Hvilke diagnoser har vi i artismespektret?

06:07.000 --> 06:10.000
Skal man se på dette som en diagnos, eller som flere?

06:10.000 --> 06:12.000
Hva er det som skiller?

06:12.000 --> 06:20.000
Hans, Asperger, levde i Wien i sin tid under krigen.

06:20.000 --> 06:29.000
Da beskrev han en gruppe barn som hadde det vi i dag ser på som artisme-symptomene.

06:29.000 --> 06:37.000
Alle disse barna hadde normale evner, så sånn sett var de godt fungerende.

06:37.000 --> 06:42.000
Men likevel hadde de store problemer med å klare seg kommunikativt og sosialt.

06:42.000 --> 06:49.000
Det var en forsker på artisme på hospitalet som tok opp hans navn,

06:49.000 --> 06:57.000
og kalte et syndrom for de barna som har artismesymptomer med normale evner,

06:57.000 --> 07:01.000
og normal språkutvikling.

07:01.000 --> 07:05.000
Så kalte hun dem for Asperger-syndrom,

07:05.000 --> 07:11.000
til forskjell fra de som kategoriseres som har barneartisme,

07:11.000 --> 07:14.000
som ikke har normal språkutvikling,

07:14.000 --> 07:17.000
og hvor to tredje del er psykisk utviklingshendning.

07:17.000 --> 07:19.000
Så veldig mange har lærevansker.

07:19.000 --> 07:25.000
Det har også vært kalt Kanner-syndrom,

07:25.000 --> 07:29.000
fordi det var samtidig som Asperger levde,

07:29.000 --> 07:34.000
samtidig under krigen, og de kjente sannsynligvis ikke til hverandre på grunn av krigen,

07:34.000 --> 07:40.000
så beskrev han en gruppe barn som hadde nedsatte intellektuelle evner,

07:40.000 --> 07:43.000
med de samme symptomene som hans Asperger beskrev.

07:43.000 --> 07:46.000
Så da var det på hver sin sida et lanternt,

07:46.000 --> 07:50.000
så hadde de to ulike grupper som hadde arbeidet med dette.

07:51.000 --> 07:58.000
I de diagnostiske systemene ble det kategorisert forskjellige.

07:58.000 --> 08:02.000
Men nå er man tilbake til det amerikanske DSM-systemet,

08:02.000 --> 08:06.000
så man ikke lenger bruker Asperger-syndrom.

08:06.000 --> 08:11.000
Fordelen med det er at man ikke får en idé om at det er noe annet

08:11.000 --> 08:17.000
enn en autisme-spektrikkersykelse, at det er de samme symptomene.

08:18.000 --> 08:22.000
Ulempen er at mange har blitt litt banten,

08:22.000 --> 08:25.000
og synes at det er en fin gruppe,

08:25.000 --> 08:32.000
som man kan si har en normal evner og en god fungering på mange måter.

08:32.000 --> 08:40.000
Det illustrerer at vi snakker om et spekter av et autisme-spekter.

08:40.000 --> 08:47.000
Hvor vanlig er det å ha et autisme-spekter lidelser?

08:47.000 --> 08:53.000
Det er et eget foredrag, for der har det gjorts utrolig mye studier

08:53.000 --> 08:55.000
for å prøve å finne ut av det.

08:55.000 --> 09:01.000
Det er veldig avhengig av definisjon og hvem man inkluderer.

09:01.000 --> 09:05.000
Tradisjonelt har det vært regnet for en sjelden lidelse,

09:05.000 --> 09:08.000
så har det bare økt på.

09:08.000 --> 09:18.000
Den amerikanske store vurderingen var 1 på 68 stykk,

09:18.000 --> 09:20.000
så det er jo mange.

09:20.000 --> 09:25.000
Konservativt, hvis man ser på studien, så regner man på ca. 1%.

09:25.000 --> 09:28.000
Er dette en medfødt tilstand?

09:28.000 --> 09:31.000
Hvis du beskriver det som psykisk utvikling, er det medfødt,

09:31.000 --> 09:34.000
eller er det noe man erverver seg?

09:34.000 --> 09:36.000
Hva er årsakene?

09:36.000 --> 09:39.000
Det er medfødt tilstand.

09:39.000 --> 09:44.000
Det som er fascinerende med de nye studiene er at

09:44.000 --> 09:49.000
søsken av barn med autisme har kunnet gå inn veldig tidlig

09:49.000 --> 09:51.000
og ha vurdert barn.

09:51.000 --> 09:54.000
Da har man funnet ut at det er mulig å vurdere dette

09:54.000 --> 09:57.000
med ganske god sikkerhet av 2 års alder.

09:57.000 --> 10:05.000
Det første man ser etter er om barnet føler blikket til foreldrene,

10:05.000 --> 10:10.000
eller om de kan følge noen peker i en bok

10:10.000 --> 10:17.000
og se tilbake på den som peker for å sjekke om de ser på dette sammen,

10:17.000 --> 10:23.000
eller å vise frem noe de har holdt på med, en leke for eksempel.

10:23.000 --> 10:28.000
Kunne ha delt oppmerksomhet om et fokus sammen med noen andre.

10:28.000 --> 10:33.000
Så tydelig kan man oppdage at det er noe som barnet strever med.

10:33.000 --> 10:37.000
Siden du sier at man ser på det hos søsken,

10:37.000 --> 10:41.000
så sier du kanskje at dette har en arvelig komponent?

10:41.000 --> 10:43.000
Ja, nettopp. Det er det.

10:43.000 --> 10:46.000
Det er en sterk grad av arvelighet.

10:46.000 --> 10:51.000
Vi snakket opp for tidlig studier oppi 1,90 for autisme.

10:51.000 --> 10:57.000
Derfor har man for å studere barn tidlig,

10:57.000 --> 11:00.000
så har man tatt inn det som en risikopopulasjon.

11:00.000 --> 11:09.000
Hva gjør man da hvis man har en misstanke om at barnet ikke følger helt med?

11:09.000 --> 11:16.000
Hvordan utreder man og diagnostiserer en akutisme spektrelidelse?

11:16.000 --> 11:24.000
Det er viktig for den gruppen barn at vi kommer tidlig til.

11:24.000 --> 11:26.000
På grunn av det jeg sa i sted,

11:26.000 --> 11:29.000
er det viktig å øve opp en del ferdigheter.

11:29.000 --> 11:31.000
Også språk, for en del som er språkkforsynte,

11:31.000 --> 11:33.000
vil man gjerne komme til i barnehagen.

11:33.000 --> 11:38.000
Da er det et blindutneurologisk tillegg at man kan lære mer språk.

11:38.000 --> 11:42.000
Man bør absolutt ikke bare vente og se.

11:42.000 --> 11:48.000
Når man kommer inn i spesialistinssyntesen,

11:48.000 --> 11:52.000
så vurderer man med standardiserte verktøy,

11:52.000 --> 11:54.000
både for foreldreintervju og for barn.

11:54.000 --> 11:57.000
Det går veldig dypt på hvilken ferdighet barnet har.

11:57.000 --> 12:00.000
Spør helt konkret om man kan det, kan hun det?

12:00.000 --> 12:05.000
Følger hun blikket ditt? Giver hun blikkontakt?

12:05.000 --> 12:06.000
Den type spørsmålene.

12:06.000 --> 12:09.000
Man kan også høre en observasjon av barnet,

12:09.000 --> 12:18.000
som består i at man gjør ulike aktiviteter

12:18.000 --> 12:21.000
og ser hvordan barnet reagerer på det.

12:21.000 --> 12:26.000
Det er laget et eget observasjonssystem.

12:26.000 --> 12:30.000
Man har blåst ut en ballong, slipper ballongen og sier

12:30.000 --> 12:35.000
«Se der!» og forventer at barnet skal se der

12:35.000 --> 12:37.000
og le sammen med den som undersøker.

12:37.000 --> 12:42.000
Så ser man hvilke ferdigheter barnet har

12:42.000 --> 12:46.000
på å være kommunikativ og sosial

12:46.000 --> 12:50.000
i en undersøkelse laget for å få fram en system.

12:50.000 --> 12:54.000
For barnet som er underoppssykiater er det lett å se

12:54.000 --> 12:57.000
når man først har barnet i den situasjonen?

12:57.000 --> 13:00.000
Hvis man har et følgeskolebarn hvor det er mistak om

13:00.000 --> 13:02.000
barneautisme og det er veldig klassisk,

13:02.000 --> 13:04.000
så kan det være lett å se.

13:04.000 --> 13:08.000
Da er det ikke nødvendigvis så krevende en diagnos.

13:08.000 --> 13:16.000
Men for den gruppen er det en stor sammenforekomst

13:16.000 --> 13:18.000
med psykisk utbyggingssendning.

13:18.000 --> 13:22.000
En del av de symptomene gjør at du blir dårligere

13:22.000 --> 13:24.000
sosialt og kommunikativt.

13:24.000 --> 13:27.000
Det er en viktig differensialdiagnostikk.

13:27.000 --> 13:31.000
Hvis barnet ikke forstår hva du holder på med,

13:31.000 --> 13:33.000
så er det klart at du responderer til noen

13:33.000 --> 13:34.000
sosialt passende.

13:34.000 --> 13:36.000
Det er noe man tenker på.

13:36.000 --> 13:41.000
Men for de som er bedre fungerende og har evner

13:41.000 --> 13:44.000
innenfor normalområdet, så tar det ofte lenger tid

13:44.000 --> 13:47.000
før de kommer inn i hjelpeapparatet.

13:47.000 --> 13:50.000
Da snakker vi om at de kommer inn når de har vært

13:50.000 --> 13:52.000
på skolen i flere år.

13:52.000 --> 13:54.000
Såpass sent, ja.

13:54.000 --> 13:58.000
Da har de kanskje alltid sett på som litt unnblige

13:58.000 --> 14:01.000
og litt unntilsette sosiale ting.

14:01.000 --> 14:05.000
Noen kjenner på at de er annerledes,

14:05.000 --> 14:08.000
mens andre ikke tenker på det.

14:08.000 --> 14:11.000
Men det er en del bekymring rundt at de ikke fungerer

14:11.000 --> 14:13.000
sosialt.

14:13.000 --> 14:17.000
Du var inne på det tilstede med at er diagnosen korrekt sagt,

14:17.000 --> 14:21.000
så er autismespektilidelse noe som er kronisk.

14:21.000 --> 14:25.000
Man kan få noe bedre funksjon og lære seg en del ting.

14:25.000 --> 14:28.000
Vi pleier alltid å snakke om behandling

14:28.000 --> 14:31.000
av de tilstede vi har med å være syke på den dag.

14:31.000 --> 14:36.000
Hva gjør man behandlingsmessig med personer

14:36.000 --> 14:38.000
med autismespektilidelse?

14:39.000 --> 14:44.000
Det viktige er å forstå hva barnet strever med.

14:44.000 --> 14:48.000
Da må man forklare både foreldre, barn selv,

14:48.000 --> 14:52.000
og de som arbeider med barnet, hva dette innebærer.

14:52.000 --> 14:56.000
Det må man gjøre konkret for akkurat det individet.

14:56.000 --> 14:59.000
Man kan ikke bare snakke generelt om gruppen,

14:59.000 --> 15:03.000
men man må også fortelle akkurat hva barnet strever med.

15:03.000 --> 15:06.000
Så må man lage en plan hvor man tilrettelegger

15:06.000 --> 15:09.000
for de aremer hvor barnet er,

15:09.000 --> 15:13.000
og sørge for at man får de hjelpetekstaten man trenger.

15:13.000 --> 15:18.000
La seg at man ikke har noen ender eller fritidsaktiviteter,

15:18.000 --> 15:21.000
så kan det være det som er den veldig rikte kvaliteringen.

15:21.000 --> 15:24.000
Det må man gjøre over år,

15:24.000 --> 15:27.000
tenke fremover, ha ansvarsgruppe,

15:27.000 --> 15:32.000
lage planer og passe på at man får

15:32.000 --> 15:35.000
opp mat rettlagt hver dag for å få frem

15:35.000 --> 15:39.000
både sine sterkesidene og hjelp med de tingene man strever med.

15:39.000 --> 15:45.000
Tilrettelegging, det vil vel være noen som vil trenge mer av det,

15:45.000 --> 15:49.000
og kanskje andre på andre siden vil klare seg jobb,

15:49.000 --> 15:52.000
og at det er i en stort spekter.

15:52.000 --> 15:58.000
Ja, det går jo best med de med gode evner.

15:59.000 --> 16:03.000
Det er ikke noe generelt svar man kan gi på det,

16:03.000 --> 16:07.000
man må individualisere eller skreddesky tiltakene.

16:07.000 --> 16:11.000
I tillegg kan man for de som har gode evner,

16:11.000 --> 16:17.000
og gjerne vil arbeide selv med sine problemer,

16:17.000 --> 16:23.000
de kan ha glede av å gå gjennom hva tilstanden betyr.

16:23.000 --> 16:27.000
For barn er det et konkret sykehjelperedukasjonsprogram,

16:27.000 --> 16:29.000
hvor man jobber med hvordan barn kan være,

16:29.000 --> 16:31.000
og hvordan er jeg foran dem.

16:31.000 --> 16:35.000
Men man kan også jobbe med for eksempel sosiale situasjoner.

16:35.000 --> 16:40.000
Da Lise var sint på meg i skolegården,

16:40.000 --> 16:42.000
hva sa du da?

16:42.000 --> 16:46.000
Ja, du sa at hun hadde stiget briller.

16:46.000 --> 16:48.000
Hva trodde Lise tenkte da?

16:48.000 --> 16:51.000
Så jobber man for å prøve å få fram at

16:51.000 --> 16:54.000
det er ikke bare hva Lise sier eller gjør,

16:54.000 --> 16:56.000
men også hva Lise tenker og føler,

16:56.000 --> 17:01.000
og hva du kan gjøre for at det ikke blir vanskelig for Lise.

17:01.000 --> 17:06.000
Det er noe som vi må lære, og noe vi må ha fokus på.

17:06.000 --> 17:08.000
Det var et forfeldig eksempel for meg,

17:08.000 --> 17:11.000
men det må passe til barnet.

17:11.000 --> 17:16.000
De som jobber med barnet må bestemme hva de satser på,

17:16.000 --> 17:19.000
og det er viktig at alle prøver å samarbeide

17:19.000 --> 17:23.000
og at alle jobber med det samme.

17:23.000 --> 17:29.000
Den det gjelder kan bli veldig grei mot Lise i skolegården,

17:29.000 --> 17:32.000
og ikke alt for grei, for noen kan overdrive.

17:32.000 --> 17:34.000
Det er kjempegrei mot Lise,

17:34.000 --> 17:40.000
så vi tar helt av tilgjengelser til Lise.

17:40.000 --> 17:45.000
Man må passe på at alle er samtkjørt og ligger på riktig nivå.

17:45.000 --> 17:49.000
Man sier ikke den type ting fordi man er slem eller vil slem,

17:49.000 --> 17:54.000
man må bare bli lært en slags kognitiv empatilæring.

17:54.000 --> 17:58.000
De vil som regel veldig vel, så de blir kjempeleise

17:58.000 --> 18:04.000
hvis de skjønner at det jeg sa eller gjorde ikke var greit.

18:04.000 --> 18:06.000
Det at du ikke svarte det han ble leise for.

18:06.000 --> 18:08.000
Hvorfor det? Jeg sa jo ingenting.

18:08.000 --> 18:13.000
Det blir ofte veldig konkret, og de tar ting veldig bokstavlig.

18:13.000 --> 18:18.000
Når du sier du må være snill med Lise, kan det absolutt misforstås.

18:18.000 --> 18:20.000
Det kan man gjøre på hva man gjør da.

18:20.000 --> 18:23.000
Andre klemmer for eksempel. Det er ikke sikkert Lise det stedet oppå.

18:23.000 --> 18:31.000
Man må være klar over at vi også trenger hjelp til å forstå de sosiale kodene

18:31.000 --> 18:35.000
på et detaljert nivå som vi andre ikke tenker på.

18:36.000 --> 18:41.000
Da beskriver du jo veldig mye psykoedukasjon og læring

18:41.000 --> 18:44.000
i denne typen behandlingssituasjoner, hvis man kan kalle det.

18:44.000 --> 18:46.000
Men medisiner tar ingen plass.

18:47.000 --> 18:51.000
Ikke for autisme-spektralydelsen per se,

18:51.000 --> 18:54.000
men en del har jo last i søvnvansker.

18:54.000 --> 18:58.000
De kan ha andre tilstander som de strever ned.

18:58.000 --> 19:03.000
Det er jo veldig viktig at barn og unge med den tilstanden,

19:03.000 --> 19:06.000
ikke bare at det er sikkert fordi de har autisme.

19:06.000 --> 19:10.000
De kan også ha angstvidelser, de kan bli triste,

19:10.000 --> 19:14.000
de kan få psykose for den del.

19:14.000 --> 19:18.000
Så man må jo hele tiden passe på at man ikke overser noe

19:18.000 --> 19:21.000
og ikke gi den passende behandling for de tingene som dykker opp

19:21.000 --> 19:23.000
i ulike faser av livet.

19:23.000 --> 19:27.000
Så er det vanlig med psykisk komoditet?

19:27.000 --> 19:29.000
Det er veldig vanlig.

19:29.000 --> 19:34.000
Det er også vanlig at det blir overskjøtt fordi man trekker det inn i at

19:34.000 --> 19:37.000
det er bare autisme. Det er jo det. Det vet vi jo.

19:37.000 --> 19:42.000
For eksempel angstvidelser som forekommer opp i 40%

19:42.000 --> 19:51.000
hos barn med autisme, så er det få som vil bli fanget opp med det.

19:51.000 --> 19:54.000
De vil i hvert fall få hjelp med det.

19:54.000 --> 19:58.000
For eksempel med kognitiv avpasserativ som vi vet kan hjelpe.

19:58.000 --> 20:02.000
Så der har vi et stort arbeid å gjøre for å sørge for at

20:02.000 --> 20:09.000
de barna som har dette også får annet hjelp når de trenger det.

20:09.000 --> 20:12.000
Hva med somatisk komoditet?

20:12.000 --> 20:20.000
Det kan vi jo også ha. Eplepsi er jo vanligere for barn og unge med autisme

20:20.000 --> 20:22.000
enn hos andre.

20:22.000 --> 20:27.000
Men det er ikke ingen andre somatiske tilstander som man ser

20:27.000 --> 20:30.000
kastere ved autisme enn ellers?

20:30.000 --> 20:34.000
Det kommer kanskje litt an på hva du definerer som somatisk tilstand.

20:34.000 --> 20:39.000
Men autisme er også søkt med mange syndromer man kan ha i pediatrien.

20:39.000 --> 20:46.000
Så det er jo viktig å ta genprøve for å se om det kan være spesifikke syndromer.

20:46.000 --> 20:49.000
Da kan det være ganske mange andre typer somatiske tilstander

20:49.000 --> 20:55.000
som har det samme med hjertesyndromer, skolioser og sånn.

20:55.000 --> 21:02.000
Så en bred utredning og at man har raus med å ta EG hvis det er noe annerledes

21:02.000 --> 21:10.000
suspekt, og at man passer på å ta genprøve der det er relevant.

21:10.000 --> 21:13.000
Det er det.

21:14.000 --> 21:22.000
Da har vi vært igjennom ganske mye rundt det med Autisme Inspekter Lillestene.

21:22.000 --> 21:27.000
Tusen takk for at du ville komme og dele din ekspertise med oss, Kristian.

21:27.000 --> 21:28.000
Takk for at jeg fikk komme.

21:28.000 --> 21:30.000
Og takk til alle som hørte på.

Publisert 11. aug. 2023 12:22 - Sist endret 11. aug. 2023 12:22