Episode 21: Arbeid og psykisk helse

00:13.000 --> 00:17.000
Hei alle sammen, og velkommen til en ny utgave av Psykopodden.

00:17.000 --> 00:20.000
Nå har vi hatt en liten pause pga. koronakrisen,

00:20.000 --> 00:22.000
men nå er vi fullt tilbake,

00:22.000 --> 00:26.000
og det kommer i hvert fall syv episoder til før sommeren.

00:26.000 --> 00:31.000
Jeg heter Jan Ivar Østberg, og er professor og undervisningsleder ved Universitetet i Oslo.

00:31.000 --> 00:37.000
Og i dag skal vi snakke om et spennende tema, nemlig arbeid og psykisk helse.

00:37.000 --> 00:41.000
Gjest som jeg har fått med meg i dag er professor Erik Falkum,

00:41.000 --> 00:49.000
som har en mangeårig karriere i undervisning og formidling og forskning ved Universitetet i Oslo.

00:49.000 --> 00:53.000
Du har spesielt interessert deg for arbeid og psykisk helse, Erik.

00:53.000 --> 00:56.000
Hvorfor kom den interessen?

00:56.000 --> 00:59.000
Det er en interesse som går veldig langt tilbake,

00:59.000 --> 01:05.000
fordi jeg begynte som student på filosofi og samfunnsfag,

01:05.000 --> 01:09.000
og var interessert i medisinsk sosiologi, blant annet,

01:09.000 --> 01:12.000
og jobbet en del med det.

01:12.000 --> 01:14.000
Så var jeg i legeforeningsforskningsinstitutt,

01:14.000 --> 01:18.000
hvor jeg jobbet med arbeid som stressfaktor.

01:18.000 --> 01:24.000
Men på fakultetet har jeg jobbet veldig mye med arbeid som rehabiliteringsfaktor,

01:24.000 --> 01:26.000
og det er det vi skal snakke om.

01:26.000 --> 01:27.000
Ja, liksom.

01:27.000 --> 01:33.000
Jeg bare håper litt, du har jobbet mye med grunnlagsproblemer i psykiatrien også,

01:33.000 --> 01:36.000
og vært aktiv på det feltet der.

01:36.000 --> 01:39.000
Har det noe sammenheng med arbeid og psykisk helse, tenker du,

01:39.000 --> 01:41.000
den modellen vi jobber etter?

01:41.000 --> 01:43.000
Ja, det synes jeg absolutt at det har.

01:43.000 --> 01:48.000
Vi sier jo ofte at vi jobber etter den biopsykosociale modellen,

01:48.000 --> 01:52.000
og den er startet da den kom på 70-tallet,

01:52.000 --> 01:56.000
den såkalt biomedisinske modellen.

01:56.000 --> 02:02.000
Den har tre akser, en psykologisk, en sosial og en biologisk akse.

02:02.000 --> 02:07.000
Men man kan problematisere hvorvidt den modellen virkelig er en operativ modell.

02:07.000 --> 02:12.000
Man jobber vel langs de tre aksene i praktisk psykiatri,

02:12.000 --> 02:17.000
men man kan spørre seg hvem er det som ivaretar helheten,

02:17.000 --> 02:20.000
og er det en riktig balanse mellom de tre aksene.

02:20.000 --> 02:26.000
De siste ti årene har jo blåst en biologisk vind, kan du si, i faget,

02:26.000 --> 02:30.000
og det kan ha gått ut over den balansen, tenker jeg.

02:30.000 --> 02:33.000
Jeg synes det er veldig interessant, for jeg tror vi skal ha helt klart at

02:33.000 --> 02:37.000
den medisinske modellen er ikke den biomedisinske modellen i vårt fag.

02:37.000 --> 02:43.000
Studentene lærer allerede fra dag 1 at den medisinske modellen er den biopsykosociale modellen.

02:43.000 --> 02:51.000
Men du nevnte det med at om vi legger like mye vekt på i psykiatrien og psykisk helsevelte,

02:51.000 --> 02:54.000
på de forskjellige delene, hva tenker du selv?

02:54.000 --> 03:01.000
Jeg tror det varierer veldig mye, og det varierer naturlig i forhold til det praksisvelte man er.

03:01.000 --> 03:05.000
I akutsykiatrien er det veldig naturlig at biologiske felt,

03:05.000 --> 03:12.000
medikamentelle behandlinger er en av gjørende steiner, er grunnleggende.

03:12.000 --> 03:20.000
Men jeg tror man også i det feltet kunne lagt større vekt enn man gjør ofte på relasjonen til pasienten.

03:20.000 --> 03:25.000
For eksempel når man bruker tvang, hva gjør det med relasjonen?

03:25.000 --> 03:33.000
Legger man nok vekt på å avgifte den opplevelsen til pasienten etterpå?

03:33.000 --> 03:37.000
Jeg opplevde da jeg var i klinikken at man ikke gjorde det.

03:37.000 --> 03:44.000
Jeg tror det kanskje er blitt bedre, men det å ha en dialog om opplevelsen av bruk av tvang,

03:44.000 --> 03:51.000
hvor legen er paternalistisk og utgangspunktet for behandlingen er en biologisk tenkning.

03:51.000 --> 03:57.000
Hvis man legger for lite vekt på det, vil relasjonen kunne fryse til,

03:57.000 --> 03:59.000
og samarbeidet blir vanskelig.

03:59.000 --> 04:05.000
Det er et eksempel på en manglende balanse, kanskje i noen settinger.

04:05.000 --> 04:10.000
I hvert fall er det lenger et problem bak din i den akutsykiatriske sammenhengen.

04:10.000 --> 04:14.000
Det du sier er at den biopsykosociale modellen er kjempeviktig,

04:14.000 --> 04:18.000
og det er den vi bruker mest nå for å forstå psykisk lilser og behandle dem.

04:18.000 --> 04:20.000
Så må vi legge like mye vekt på alle.

04:20.000 --> 04:23.000
Men vi kan bli bedre og mindre for ulike behandlingsaspekter.

04:23.000 --> 04:29.000
Da går vi over på dette med arbeid. Hvorfor er det så viktig?

04:29.000 --> 04:35.000
En pasient er aldri bare en pasient.

04:35.000 --> 04:40.000
Vi definerer en pasient i kraft av det han eller hun mangler,

04:40.000 --> 04:45.000
i kraft av symptomene, det som er plagsomt, det som ikke burde være der.

04:45.000 --> 04:54.000
Men personen er jo også et menneske som har tilhørighet i forskjellige grupper,

04:54.000 --> 04:58.000
som har aktiviteter som han eller hun liker å holde på med.

04:58.000 --> 05:05.000
Det innebærer at man tenker om personen som en som har et sett av ressurser.

05:05.000 --> 05:12.000
Jeg tror vi har lagt for lite vekt på det ressursaspektet i vårt behandlingsarbeid.

05:12.000 --> 05:18.000
Det har vært en hovedgrunn til engasjementet i arbeid.

05:18.000 --> 05:22.000
Å komme tilbake til arbeid, er det noe pasienter med alvorlig psykisk lilser,

05:22.000 --> 05:25.000
vi snakker vel mest om alvorlig psykisk lilser nå?

05:25.000 --> 05:29.000
Min erfaring handler om skizofrenililser og psykoselilser.

05:29.000 --> 05:34.000
Hvor mange er det som kommer i arbeid?

05:34.000 --> 05:37.000
Mange ønsker det.

05:37.000 --> 05:42.000
Det er borti mot 70 prosent som ønsker seg en eller annen type jobb,

05:42.000 --> 05:46.000
mens det er bare 10 prosent i Norge som har et arbeidstillbud.

05:46.000 --> 05:47.000
Det var litt av et gap.

05:47.000 --> 05:49.000
Ja, det er et kjempegap.

05:49.000 --> 05:57.000
Jeg tror det vil ha veldig positive behandlingsmessige konsekvenser hvis det gapet blir redusert.

05:57.000 --> 05:59.000
Hvordan da?

05:59.000 --> 06:05.000
Da vil du inn på det konkrete arbeidet vi har gjort med det.

06:05.000 --> 06:11.000
Forsovet ble startet allerede i 2005 med et pilotprosjekt.

06:11.000 --> 06:17.000
Men fra 2010 har vi arbeidet med det prosjektet som ble kalt jobbmestrende oppfølging,

06:17.000 --> 06:22.000
som var både et utviklingsprosjekt og et forskningsprosjekt.

06:22.000 --> 06:29.000
Et utviklingsprosjekt på den måten at vi prøvde å få til et mye mer organisk samarbeid

06:29.000 --> 06:34.000
mellom NAV, velferdsetaten, og helse, altså OAS.

06:34.000 --> 06:41.000
Det konkrete prosjektet gikk ut på å bruke to helsemetoder,

06:41.000 --> 06:44.000
altså kognitivt avførstterapi på den ene siden,

06:44.000 --> 06:47.000
og det som kalles for kognitivt trening på den andre,

06:47.000 --> 06:50.000
i arbeidsreporteringskonteksten.

06:50.000 --> 06:53.000
Det var nytt, kan du si.

06:53.000 --> 06:57.000
Det prosjektet har vært veldig veldyktig.

06:58.000 --> 07:03.000
Da vi startet var det 17-18 prosent som hadde en eller annen type jobb,

07:03.000 --> 07:10.000
og da vi slutta etter ti måneder var det 76 prosent som var ute i en eller annen type arbeid.

07:10.000 --> 07:16.000
Ikke på full tid, men vi hadde et gjennomsnittlig arbeidsantal timer per uke på 12,

07:16.000 --> 07:19.000
men det var en ganske stor variasjonsspredde.

07:19.000 --> 07:23.000
Men det betyr temmelig mye å være i en eller annen form for arbeid.

07:23.000 --> 07:28.000
Det er ikke nødvendig at du er i full jobb for å oppleve at du er verdt noe,

07:28.000 --> 07:30.000
at du kan noe, at du får noe.

07:30.000 --> 07:33.000
Dette vil jo gå inn på, vi kaller det ofte rehabilitering,

07:33.000 --> 07:35.000
men det er jo en behandling også.

07:35.000 --> 07:40.000
Hvis du får en følelse av å bety noe, så går det med symptomer og sånne ting.

07:40.000 --> 07:43.000
Nei, symptomene, det var jo en myte på forhånd der,

07:43.000 --> 07:48.000
at denne gruppa kan ikke jobbe fordi jeg er forsårbare til det.

07:48.000 --> 07:53.000
Vi hørte jo i begynnelsen av prosjektet fra overleger som er i lang erfaring

07:53.000 --> 07:58.000
si at du har noen gang sett en psykotisk pasient.

07:58.000 --> 08:02.000
Det er helt opplagt at disse ikke kan jobbe,

08:02.000 --> 08:07.000
og dere gjør vondt verdre ved å starte et prosjekt der.

08:07.000 --> 08:11.000
Men det forelå allerede en ganske stor litteratur,

08:11.000 --> 08:14.000
internasjonalt i USA og Europa også,

08:14.000 --> 08:19.000
som viste at det var mulig en slik at denne overlegen hadde på en måte ikke satt seg inn i den litteraturen.

08:19.000 --> 08:27.000
Vi viste at det er en myte at du er forsårbar til å være i arbeidslivet.

08:27.000 --> 08:30.000
Vi fikk jo høre denne setningen mange pasienter,

08:30.000 --> 08:32.000
det var litt smertefullt å høre.

08:32.000 --> 08:35.000
De var to og til våre og kom inn som første gang psykotiske,

08:35.000 --> 08:41.000
og fikk høre fra behandlerne at du er alvorlig syk og du kan aldri arbeide.

08:41.000 --> 08:46.000
Det er jo et veldig dramatisk beskjed å få når du er 22 år og har livet foran deg.

08:46.000 --> 08:50.000
Og så er det jo desto verre, fordi det da faktisk ikke er sant.

08:50.000 --> 08:54.000
Men det var jo noen vanvittig gode resultater dere fikk da.

08:54.000 --> 09:01.000
Og det er godt dokumentert at å få dem tilbake til arbeid hjelper de mange studier.

09:01.000 --> 09:05.000
Ja, altså symptomtrykket, det var jo en myte at det symptomtrykket ville øke,

09:05.000 --> 09:07.000
det ligger jo i det jeg har sagt det nå.

09:08.000 --> 09:11.000
Men det som viste seg var at symptomtrykket gikk litt ned.

09:11.000 --> 09:14.000
Det gikk ikke veldig mye ned, men det økte ikke.

09:14.000 --> 09:19.000
Slik at, altså det er vist i en rekke studier i USA og Europa også.

09:19.000 --> 09:24.000
Sånn at vi viser da helt konkret at denne myten holder ikke vann.

09:24.000 --> 09:27.000
Så bra. Det er nyttig å gjøre mer forskning.

09:27.000 --> 09:32.000
Men vi snakker jo ofte om interne barrierer for å komme i arbeid.

09:33.000 --> 09:38.000
Man kan godt tenke seg at hvis du har mange stemmer i hodet som snakker negativt om deg,

09:38.000 --> 09:41.000
eller har mange vrangforestillinger om å bli forfullt og sånn,

09:41.000 --> 09:44.000
at det kan være vanskelig å forholde seg til et arbeid

09:44.000 --> 09:48.000
og være på en arbeidsplass med mange gode kollegaer og sånne ting.

09:48.000 --> 09:52.000
Ja, og derfor er det en viktig ting at når man finner en arbeidsplass,

09:52.000 --> 09:56.000
så må den tilpasses de interessene som personen har.

09:56.000 --> 10:02.000
Og i størst mulig utstrekning også svare til de ressursene som vetkommende har.

10:02.000 --> 10:06.000
Hva han har gjort før, hva slags utdanning vetkommende har, og så videre.

10:06.000 --> 10:10.000
Men det er klart, det er det som kalles de interne barrierene,

10:10.000 --> 10:15.000
sygdomsbarrierene som linger i det som kalles positive symptomer,

10:15.000 --> 10:17.000
altså vrangforestillinger, hallucinasjoner.

10:17.000 --> 10:20.000
Det kan jo åpenbart være et problem.

10:20.000 --> 10:26.000
For eksempel sitter du i et landskap og arbeider med montage,

10:26.000 --> 10:30.000
og så er det en som smiler til deg ved siden av deg,

10:30.000 --> 10:37.000
og så får personen opplevelse av at han trakasserer meg seksuelt.

10:37.000 --> 10:41.000
Det er en type vrangforestilling som blir problematisk,

10:41.000 --> 10:47.000
for da sender hun eller han veldig aggressive signaler til den som har smilt.

10:47.000 --> 10:51.000
Det blir en fullstendig kollisjon av det.

10:51.000 --> 10:57.000
Så det er et eksempel på hvordan positive symptomer kan gjøre det vanskelig.

10:57.000 --> 11:04.000
Negative symptomer som er apati, manglende evne til å føle glede,

11:04.000 --> 11:07.000
det vil også kunne påvirke funksjonen,

11:07.000 --> 11:12.000
at du vegrer deg for å komme, du er for sein,

11:12.000 --> 11:16.000
så det er også masse eksempler på at det fungerer negativt.

11:16.000 --> 11:20.000
Det tredje symptomdimensjonen som vi adresserte i prosjektet,

11:20.000 --> 11:23.000
det var det som kalles for kognitiv svikt,

11:23.000 --> 11:26.000
som er problemer med konsentrasjon og hukommelse,

11:26.000 --> 11:30.000
og eventuelle planer og gjennomføre planer.

11:30.000 --> 11:33.000
Det adresserte vi med det som kalles kognitiv trening,

11:33.000 --> 11:39.000
og vi rett og slett gjennom et dataprogram som hadde spillkarakter,

11:39.000 --> 11:42.000
trente opp disse elementene.

11:43.000 --> 11:47.000
Det viser seg at det også kunne bedres.

11:47.000 --> 11:49.000
Men hvis du da har problemer med å huske,

11:49.000 --> 11:52.000
og jobber på et lager for bildeler for eksempel,

11:52.000 --> 11:58.000
så vil du hele tiden forsinke arbeidet ved at du må slå opp i kataloger hver eneste gang,

11:58.000 --> 12:00.000
selv om alle de andre vet hvor tingene er,

12:00.000 --> 12:03.000
og så blir det irritasjon i arbeidsmiljøet,

12:03.000 --> 12:06.000
for eksempel fordi kollegene føler at du jobber for sent.

12:07.000 --> 12:11.000
Det er lett å gi eksempel på hvordan disse tre symptomtypene

12:11.000 --> 12:15.000
kan gi problem i jobbsammenhengen.

12:15.000 --> 12:21.000
De symptomerne kan gi det, men du har også en del eksterne barrierer.

12:21.000 --> 12:24.000
Tenk på stigma fra samfunnet.

12:24.000 --> 12:27.000
Jeg husker en pasient jeg hadde for noen år siden veldig godt,

12:27.000 --> 12:31.000
som ble veldig frisk og skulle tilbake til arbeid.

12:31.000 --> 12:37.000
Men da fikk hun beskjed om å droppe å tenke på jobb,

12:37.000 --> 12:40.000
fordi hun hadde fått diagnosen skizofreni,

12:40.000 --> 12:43.000
så hun kom aldri tilbake til jobb.

12:43.000 --> 12:45.000
Dette er jo ikke så mange år siden.

12:45.000 --> 12:48.000
Hvordan har dere samarbeidet med NAV,

12:48.000 --> 12:51.000
som er en svær mastodont på den ene siden, og helsevesene?

12:51.000 --> 12:53.000
Er det et gap der også?

12:54.000 --> 13:00.000
Den holdningen jeg beskrev i vår egen helsekontekst,

13:00.000 --> 13:03.000
den finner du igjen i NAV.

13:03.000 --> 13:05.000
Det møtte vi mange ganger.

13:05.000 --> 13:12.000
Vi hadde som en del av prosjektet å undervise arbeidskonsulentene

13:12.000 --> 13:16.000
som var knyttet til NAV, eller til arbeidsmarkedsforriftene,

13:16.000 --> 13:20.000
om hva som kjenner tegneskizofreni-lidelsen.

13:20.000 --> 13:23.000
Alle disse symptometypene som vi nettopp snakket om.

13:23.000 --> 13:29.000
Og om CBT, eller kognitiv anferdsterapi, og denne kognitivt treningen.

13:29.000 --> 13:35.000
De fikk instruksjoner på hvordan disse helsemetodene kan mille symptomer.

13:35.000 --> 13:41.000
Og de fikk også denne grunnleggende undervisningen om lidelsens kjennetegn.

13:41.000 --> 13:46.000
Og det tilbehør vi også ansatte i byråkratien av.

13:46.000 --> 13:49.000
Det var en del av utviklingsprosjektet, kan du si.

13:49.000 --> 13:56.000
For å fremme det samarbeidet, må vi ha et minimum kunnskapsgrunnlag felles.

13:56.000 --> 13:58.000
Og det var det som manglet på forhånd her.

13:58.000 --> 14:07.000
Vi prøvde å få til en kontrollgruppe som skulle få vanlig arbeidsrapportering i NAV.

14:07.000 --> 14:14.000
Det sa NAV at det finnes overalt, men vi fant ikke noen som hadde de kjennetegnene

14:14.000 --> 14:18.000
som vi vanligvis bruker i forhold til psykose eller skizofreni.

14:18.000 --> 14:24.000
Det sier noe om den diagnostiske kunnskapen i byråkratiet, kan du si.

14:24.000 --> 14:26.000
Men det har nok bedret seg en del.

14:26.000 --> 14:31.000
Så dere gikk inn og lærte bedriftene og NAV om hva det vil si

14:31.000 --> 14:34.000
og hvordan det er å ha en psykisk rilse, psykoedukasjon.

14:34.000 --> 14:38.000
Det er kanskje en nytt nøkkel til å få til dette her.

14:38.000 --> 14:45.000
Ja, for det gjorde det lettere for dem å være støttende i forhold til brukerne

14:45.000 --> 14:48.000
for de sto i trøbbeljobben.

14:48.000 --> 14:53.000
Jo mer du vet, jo lettere er det å handle produktivt.

14:58.000 --> 15:00.000
Hvordan må jeg stoppe?

15:00.000 --> 15:03.000
Det er sånn det gjør, vet du.

15:03.000 --> 15:08.000
Du nevnte at det var godt dokumentert,

15:08.000 --> 15:14.000
å få hjelp, arbeid med bistand, enn å komme ut i arbeid igjen.

15:15.000 --> 15:18.000
Dette har vi visst lenge.

15:18.000 --> 15:22.000
Hva tenker du skal til for å øke fokus på det?

15:22.000 --> 15:24.000
At vi tar det mer i bruk?

15:24.000 --> 15:28.000
For jeg tenker mange av de psykosociale behandlingsmetodene blir for lite brukt.

15:28.000 --> 15:32.000
Vi har nok for mye fokus på det biologiske, men hvordan skal vi få opp?

15:32.000 --> 15:36.000
Da tenker jeg på alle psykosociale behandlingsmetoder,

15:36.000 --> 15:42.000
familiearbeid, terapier og dette her jobbmestrene, individuelle jobbstøtte.

15:42.000 --> 15:48.000
Det har skjedd en hel del i velferdesapparatet etter at vi startet vårt prosjekt,

15:48.000 --> 15:53.000
som jeg sa var foretgått av et pilotprosjekt som også var til noen år.

15:53.000 --> 15:59.000
Fokuset i NAV på arbeid for denne gruppen er nå endret ganske mye.

15:59.000 --> 16:06.000
De har nå lansert det amerikanske programmet som er parallelt til vårt,

16:06.000 --> 16:10.000
som kalles for IPS, individuell jobbstøtte på norsk.

16:11.000 --> 16:15.000
Der er det veldig mange av de samme prinsippene som brukes.

16:15.000 --> 16:19.000
Forskjellen var at da vi startet opp var det ingen tradisjon for dette,

16:19.000 --> 16:24.000
så vi hadde en ambisjon om at brukerne skulle ut i ordinære jobber.

16:24.000 --> 16:28.000
Men vi kunne ikke få til det i den sammenhengen, for vi hadde ikke ressurser til det,

16:28.000 --> 16:31.000
så vi brukte arbeidsmarkedsbedriftene.

16:31.000 --> 16:36.000
Det har blitt oppfattet som en forskjell mellom det som kalles IODMO og IPS.

16:36.000 --> 16:40.000
Det var ikke der den vesentlige forskjellen lå.

16:40.000 --> 16:45.000
Forskjellen lå i bruken vi gjorde av helsemetoder i arbeidskonteksten.

16:45.000 --> 16:48.000
Det har vært en liten diskusjon i etterkant,

16:48.000 --> 16:51.000
men nå er det åpning i NAV for å gjøre nettopp dette,

16:51.000 --> 17:00.000
for de har sett at psykosepasientene ikke kommer ut i det ordinære IPS-systemet i noe særlig grad.

17:00.000 --> 17:06.000
Men da kunne de bruke våre resultater for å bedre det slik at

17:06.000 --> 17:10.000
nå er landskapet ute i det ordinære arbeidslivet helt endret.

17:10.000 --> 17:14.000
Vi tar en del av æren for det, faktisk,

17:14.000 --> 17:20.000
fordi vi var et pilotprosjekt, et foregangsprosjekt i en viss forstand,

17:20.000 --> 17:24.000
som på en måte var med å endre dette landskapet i hvert fall.

17:24.000 --> 17:27.000
Jeg tenker litt praktisk.

17:27.000 --> 17:33.000
Dere har brukt kognitiv trening og kognitiv adferdsterapi som en metode.

17:33.000 --> 17:43.000
Dere har lært de som er på arbeidsplassen en del kognitivt arbeidsterapeutiske teknikker.

17:43.000 --> 17:46.000
Hvordan er det fungert, synes du?

17:46.000 --> 17:50.000
Klarer de det? Det er mange års utdannelse med kognitivt adferdsterapi.

17:50.000 --> 17:55.000
Vi lærte på arbeidskonsulentene først og fremst i disse teknikkene.

17:55.000 --> 17:59.000
De ble ikke terapeuter. Det ble veldig ambisjøst.

17:59.000 --> 18:07.000
Men de lærte en del grunnteknikker som de kunne bruke med hell i den konkrete arbeidskonteksten.

18:07.000 --> 18:14.000
Til eksempel sitter en person i kassa på Kiwi

18:14.000 --> 18:23.000
og får problemer med konsentrasjon og litt med vrangforestillinger om at folk så mye på henne.

18:23.000 --> 18:29.000
Fordi det var en arbeidsplass som var veldig positiv på dette området,

18:29.000 --> 18:32.000
så fikk han anledning til å gå inn på bakrommet.

18:32.000 --> 18:38.000
Der var arbeidskonsulenten tilgjengelig, slik at de straks kunne ta opp denne episoden

18:38.000 --> 18:45.000
og prøve å bruke CBT-teknikker for å endre måten de tenkte om denne episoden.

18:45.000 --> 18:48.000
Dette er jo veldig spennende, tenker jeg.

18:48.000 --> 18:53.000
Hvis vi går fra den to-person-psykologien som vi ofte har hatt fra Freud,

18:53.000 --> 18:59.000
hvor man sitter og diskuterer problemer med hva man kan gjøre til kognitiv adferdsterapi,

18:59.000 --> 19:05.000
kan man se på dette som en intervensjon midt i adferdsdelen, skjønner du hva jeg mener?

19:05.000 --> 19:13.000
At du tester ut adferden, eller gjør noe, så har du de kognitive teknikkene der.

19:13.000 --> 19:20.000
Det er jo faktisk ikke sånn som noen kolleger innenfor psykoterapifeltet tenker,

19:20.000 --> 19:25.000
eller som jeg kanskje karikerer litt av, at alt det gode skjer inne på mitt kontor.

19:25.000 --> 19:29.000
Det er jo faktisk ikke sånn, for det er vist i psykoterapiforskningen

19:29.000 --> 19:34.000
at 40 prosent av endringen skjer utenfor kontoret,

19:34.000 --> 19:37.000
og det er blant annet i arbeidskonteksten.

19:37.000 --> 19:42.000
Når det gjelder kognitiv adferdsterapi helt spesifikt,

19:42.000 --> 19:48.000
så har det jo vært en diskusjon om det har noen varige effekter på psykosefeltet.

19:48.000 --> 19:52.000
Mange flere har blitt skeptiske til det etterhvert.

19:52.000 --> 20:00.000
I vårt prosjekt kombinerte vi CBT-teknikkene med adferdseaktivering i arbeid,

20:00.000 --> 20:06.000
og da førte det til en ganske svær endring på realt funksjon.

20:06.000 --> 20:11.000
Tror du ikke det er en fremtid å tenke litt på den typen kombinasjon,

20:11.000 --> 20:18.000
hvor du adresserer symptomene, men samtidig legger vekt på at pasienten

20:18.000 --> 20:23.000
får en opplevelse av å bruke de ressursene han faktisk har tilgjengelig?

20:23.000 --> 20:28.000
Det er interessant. Vi gjorde jo også en studie på dobbelt-diagnose-avsnittet

20:28.000 --> 20:32.000
på Vinneren for mange år siden, og da var det jo faktisk,

20:32.000 --> 20:36.000
at skurtepasientene etterpå var det adferdsdelen de mente de hadde nytta.

20:36.000 --> 20:40.000
Ikke den direkte to-persons-samtalen med å vurdere alternative tanker

20:40.000 --> 20:43.000
og sokratiske spørsmål og sånn. Den var ikke så nyttig, følte de.

20:43.000 --> 20:47.000
Men den adferdsdelen, den å komme i aktivitet, den hadde de nytta.

20:47.000 --> 20:51.000
Samtidig med noen kognitivteknikker når de står opp i situasjonen.

20:53.000 --> 20:57.000
Det gjelder jo på andre områder, også innen depresjonsfeltet,

20:57.000 --> 21:03.000
så har det jo vist at selve adferdsaktiveringen er det sentrale elementet i den adferdsterapien.

21:03.000 --> 21:11.000
Men jeg tenker meg at vi må tenke videre i denne retningen.

21:11.000 --> 21:19.000
I og med at denne kombinasjonen av arbeid og behandling ser ut til å være bedre

21:19.000 --> 21:23.000
enn hvis du tar bare behandling for seg.

21:23.000 --> 21:27.000
Det gjør noe med motivasjonen til pasienten.

21:27.000 --> 21:29.000
Det var veldig viktig for oss.

21:29.000 --> 21:35.000
Hvis pasienten ser at det jeg nå faktisk gjør sammen med min behandler

21:35.000 --> 21:41.000
har helt konkrete konsekvenser for min mulighet til å fungere selvstendig i verden,

21:41.000 --> 21:44.000
blant annet i jobben, i denne konkrete settingen i jobben,

21:44.000 --> 21:48.000
så øker det motivasjonen på en ganske grunnleggende måte.

21:48.000 --> 21:50.000
Det var det vi opplevde.

21:50.000 --> 21:53.000
Ja, og så vil det vel også gjøre noe med identiteten?

21:53.000 --> 21:56.000
Jeg husker du nevnte på en forelesning jeg var på en gang at

21:56.000 --> 21:58.000
det første vi ofte gjør når vi møter et annet menneske,

21:58.000 --> 22:02.000
det er å spørre dem hvor de jobber, eller hva de driver med.

22:02.000 --> 22:06.000
Ja, det ligger jo bakt inn i den opplevelsen av å være en person

22:06.000 --> 22:12.000
som tross alt har noen tilgjengelige ressurser, også i tillegg til problemene.

22:12.000 --> 22:18.000
Det er veldig stor forskjell på, jeg husker det var en barnesamling

22:18.000 --> 22:20.000
som spurte hvor er mammaen din i dag?

22:20.000 --> 22:24.000
Det er stor forskjell på å svare, ja hun er på poliklinikken i dag,

22:24.000 --> 22:26.000
og hun er på jobben.

22:26.000 --> 22:28.000
Det er jo kjempe stor forskjell på det.

22:28.000 --> 22:30.000
Det er stor forskjell.

22:30.000 --> 22:32.000
Det er voksne for den delen.

22:32.000 --> 22:38.000
Du nevnte depresjon og litt de der mer vanlige, hyppige syksklidelsene.

22:38.000 --> 22:42.000
Hvordan er det med jobbmestrene IPS der?

22:42.000 --> 22:48.000
IPS og Iodomo er jo på en måte designet for de med alvorlig syksklidelse,

22:48.000 --> 22:50.000
med psykoseproblemer.

22:50.000 --> 22:58.000
Men i Norge har jo IPS vært brukt i en studie med mye breggere klientell,

22:58.000 --> 23:02.000
altså folk som var deprimerte og hadde angst og personlighetsforsykelser og rus.

23:02.000 --> 23:06.000
Det viser seg jo at det fungerte.

23:06.000 --> 23:10.000
Nå er det ikke nok en god del detaljer i den undersøkelsen som er litt problematiske,

23:10.000 --> 23:12.000
men det bør ikke snakkes om nå.

23:12.000 --> 23:18.000
Poenget er at brukerne som var med i den undersøkelsen var veldig fornøyde,

23:18.000 --> 23:22.000
og de kom også ut i jobb i stor utstrengning.

23:22.000 --> 23:25.000
Spennende. Du tenker at dette er en viktig del av behandlingen,

23:25.000 --> 23:29.000
og som vi må ha mer fokus på i fremtiden?

23:29.000 --> 23:31.000
Ja, definitivt.

23:31.000 --> 23:33.000
Da tror jeg vi må avrunde.

23:33.000 --> 23:36.000
Erik, tusen takk for at du kom.

23:36.000 --> 23:38.000
Takk for at jeg fikk komme.

23:38.000 --> 23:43.000
Det var litt nyttig, og jeg håper også studenter og andre har nytte av å høre på denne podcasten.

23:43.000 --> 23:47.000
Jeg vil også takke Morten Skoglund, sekssjon for medisinsk informatikk,

23:47.000 --> 23:50.000
som holder i spaken og er ansvarlig for det tekniske her.

23:50.000 --> 23:53.000
Så høres vi snart igjen.

23:53.000 --> 23:54.000
Hei!

Publisert 11. aug. 2023 12:22 - Sist endret 11. aug. 2023 12:22