Episode 3: Selvmord

00:13.000 --> 00:16.000
Hei og velkommen til en ny episode av psykopodden

00:16.000 --> 00:21.000
En podcast serie for medisinstudenter ved Universitetet i Oslo

00:21.000 --> 00:25.000
Mitt navn er Lindstrøm Galsdjur, jeg er lege- og klinisk stipendiater

00:25.000 --> 00:29.000
og er den som skal lede dagens episode av podcasten

00:29.000 --> 00:33.000
Dagens tema er selvmord og selvmordsfargeplomatikk

00:33.000 --> 00:37.000
Med oss har vi Lars Melum, velkommen til deg

00:37.000 --> 00:38.000
Takk

00:38.000 --> 00:43.000
Du er senterleder og professor ved, det er alltid litt vanskelig

00:43.000 --> 00:48.000
disse lange betegnelsene, men Nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging, stemmer det?

00:48.000 --> 00:49.000
Det stemmer

00:49.000 --> 00:52.000
NSFF? NSSF?

00:52.000 --> 00:53.000
Ja

00:53.000 --> 00:56.000
Utrolig vanskelig, men velkommen til deg i hvert fall Lars

00:57.000 --> 01:01.000
Det jeg tenkte vi skulle begynne med, og det hadde vært fint om du kunne sagt litt innledningsvis

01:01.000 --> 01:08.000
Selvmordsomtoméen er jo noe som har vært med oss i samfunnet over lang, lang tid

01:08.000 --> 01:10.000
Jeg vet ikke om du kunne si litt om det innledningsvis

01:10.000 --> 01:17.000
Ja, det har lange historiske røtter, så det har fulgt menneskeheten så lenge vi har skriftlige kilder

01:18.000 --> 01:30.000
Det er ikke bare i vår vestlige kulturkreds, men det er fra nesten alle verdens hjørner så kjenner vi til forskjellige fasonger av det her

01:30.000 --> 01:37.000
For eksempel i Mexico, i meksikansk mytologi, så har de hatt en egen gutt inne for selvmord

01:37.000 --> 01:38.000
Tenk på det

01:39.000 --> 01:47.000
Eller i romersk tenkning, atensk, gresk tenkning, eller kristentenkning, det har vært mange varianter av det

01:47.000 --> 01:57.000
Så vi må bare si at dette har fulgt menneskeheten og er et paradoks, men også et fenomen som vi vet mye om fra gammeltid

01:58.000 --> 02:08.000
Er det sånn at jeg hørte du nevner ulike kulturer, at det kan være ganske store kulturelle forskjeller når det gjelder selvmordsproblematikk?

02:08.000 --> 02:14.000
Det er jo veldig forskjell på hvordan de forskjellige kulturene har håndtert det her

02:14.000 --> 02:23.000
For eksempel i østasiatisk kultur så har selvmord i periode vært ansett for å være aktverdig

02:23.000 --> 02:28.000
En måte å komme ut av en vanskelig livssituasjon på med æren i behold

02:28.000 --> 02:38.000
Mens i en stor del av vår kristne kulturarv så ble selvmordet sterkt fordømt som en syndig handling

02:38.000 --> 02:43.000
Det samme merker vi jo med folk som i dag lever i muslimske land

02:43.000 --> 02:51.000
De lever under veldig sterk fordømmelse av selvmord og selvmordshandlinger

02:51.000 --> 02:54.000
Som gjør at det ofte går under radaren

02:54.000 --> 02:59.000
Det blir vanskelig å forholde seg til, det er fordi fordømmelsen fortsatt er så sterk

02:59.000 --> 03:00.000
Ja, nettopp

03:00.000 --> 03:07.000
Det påvirker sikkert disse ulike tallene som er på hvor vanlig dette er i ulike kulturer også

03:08.000 --> 03:16.000
Hvis vi tar et langt steg og fram til nå-tiden så er det jo også selvmord dykker opp i samfunnsdebatten nå

03:16.000 --> 03:20.000
Særlig kanskje fordi det av og til dykker opp i populærkulturen

03:20.000 --> 03:27.000
For eksempel denne serien som var på Netflix på et år eller to siden, 13 Reasons Why

03:27.000 --> 03:33.000
Og andre, YouTube, der folk live-streamer, at de skader seg selv

03:33.000 --> 03:42.000
Det er jo, for å si det brutalt, et populært tema både i kunsten, i litteraturen og i film og i musikk

03:42.000 --> 03:44.000
Har vært det i mange, mange år

03:44.000 --> 03:46.000
Du kan jo bare gå tilbake igjen til Ibsen

03:46.000 --> 03:52.000
Det var ikke veldig mange av hans sentrale skuespill som ikke hadde minst ett selvmord

03:52.000 --> 03:59.000
Det kan vi si mye om, det er skrevet artikler i analyser av Ibsens selvmordere

04:00.000 --> 04:03.000
Men det fortsetter å være et sterkt dramaturgisk grep

04:03.000 --> 04:08.000
Man høyner angstnivå og spenningsnivå ved å ta med det elementet der

04:08.000 --> 04:10.000
Og det gjør man veldig mye fortsatt

04:10.000 --> 04:16.000
Dessverre så er visse deler av dette her er problematisk

04:16.000 --> 04:19.000
Fordi det kan være smitteflørende

04:19.000 --> 04:25.000
Særlig for unge mennesker som er veldig mye mer påvirkelige enn eldre

04:25.000 --> 04:29.000
Så kan de bli inspirert til å ta sitt eget liv

04:29.000 --> 04:32.000
Blant annet du har jo nevnt Netflix

04:32.000 --> 04:38.000
Den serien med de 13 grunnene vakter jo stor bekymring

04:38.000 --> 04:40.000
Både i Norge og i mange andre land

04:40.000 --> 04:47.000
Så jeg har selv vært med på å skrive sterke oppfordringer til Netflix

04:47.000 --> 04:53.000
Om å besinne seg og ta med nå når vi skal ha den neste sesongen snart på lyfta

04:53.000 --> 04:58.000
En beredskap for å motvirke disse smitteeffektene

04:58.000 --> 05:00.000
Det ser ut som om vi blir hørt

05:00.000 --> 05:05.000
Er det sånn at man har sett det og observert

05:05.000 --> 05:10.000
At det kan være sånn at selvmord har en tendens til å kløstre seg eller oppstå

05:10.000 --> 05:13.000
Det vet vi, det er kunnskapsbasis for det

05:13.000 --> 05:17.000
Jeg vil regne med at mellom 5 og 7 prosent av alle selvmord

05:17.000 --> 05:21.000
Blant unge er sterkt assosiert med smitteeffekter

05:21.000 --> 05:23.000
Jeg vil ikke påstå at det gjelder Netflix

05:23.000 --> 05:26.000
Det er ikke videnskapelige studier som har vist det

05:26.000 --> 05:31.000
Men vi har mange enkeltobservasjoner som kan tyde på det

05:33.000 --> 05:36.000
Så dette er et vanskelig tema

05:36.000 --> 05:40.000
Og et tema som har lange historiske linjer som vi skal snakke om i dag

05:40.000 --> 05:42.000
Jeg tenkte å høre med deg litt innledende

05:42.000 --> 05:44.000
Hvis vi går litt videre

05:44.000 --> 05:48.000
Man hører selvmord, selvskading og ville til egenskap

05:48.000 --> 05:51.000
Er alt selvskading selvmordsproblematikk?

05:51.000 --> 05:58.000
Selvskading, slik som vi prøver å definere begrepet i norsk sammenheng

05:58.000 --> 06:04.000
Norsk språkbruk, det er den delen av ville til egenskade problematikken

06:04.000 --> 06:08.000
Som ikke handler om å ville dø, men andre ting

06:08.000 --> 06:12.000
For eksempel når en ungdom kutter seg på armen

06:12.000 --> 06:15.000
Så handler det ofte om helt andre ting enn å dø

06:15.000 --> 06:17.000
Da kaller vi det selvskading

06:17.000 --> 06:21.000
Hvilke funksjoner kan det ha for den enkelte?

06:21.000 --> 06:27.000
I de aller fleste tilfellene handler det om å regulere sterk negative følelser

06:27.000 --> 06:31.000
Altså enten få ned den sterke negative følelsen

06:31.000 --> 06:34.000
Eller få den nærstattet med noe annet

06:34.000 --> 06:38.000
Og faktisk, for de som har effekt av selvskading

06:38.000 --> 06:40.000
Så har den helt slående effekt

06:40.000 --> 06:42.000
Øyeblikkelig, rask altså

06:42.000 --> 06:44.000
Sterk effekt, kortvarig

06:44.000 --> 06:50.000
Men dog så sterk effekt at folk blir ofte hektet på det

06:50.000 --> 06:54.000
Akkurat som når du kan bli hektet på å ta en pille

06:54.000 --> 06:55.000
Eller drikke

06:55.000 --> 07:00.000
Kan man kalle det en mer uensiktsmestig mestringstrategi?

07:00.000 --> 07:02.000
Ja, det er en lært anfall

07:02.000 --> 07:06.000
Det er en lært måte å mestre negative følelser på

07:06.000 --> 07:07.000
Når du ikke har noe annet

07:07.000 --> 07:09.000
Når du har funnet denne metoden

07:09.000 --> 07:11.000
Så er det veldig lett å bare fortsette med det

07:11.000 --> 07:13.000
Sånn er det med de fleste av oss

07:13.000 --> 07:15.000
Altså uvaner

07:15.000 --> 07:18.000
Er det vanskelig å kvitte seg med

07:18.000 --> 07:21.000
Hvis du ikke vet hva annet du kan gjøre

07:21.000 --> 07:23.000
Sånn er det også for ungdommer

07:23.000 --> 07:28.000
Men det er vanskelig og umulig

07:28.000 --> 07:31.000
Å behandle selvskading på akkurat den samme måten

07:31.000 --> 07:33.000
Som genuin suisidal anfall

07:33.000 --> 07:35.000
Der det handler om at man vil dø

07:35.000 --> 07:37.000
Det er en annen type anfall

07:37.000 --> 07:39.000
Og den skal behandles på en annen måte

07:39.000 --> 07:42.000
Det er så viktig at helsearbeidere skjønner forskjellen

07:42.000 --> 07:45.000
Så det å få tak i når vi møter pasienter som kommer

07:45.000 --> 07:48.000
Hvor selvskading eller selvmordsproblematikk

07:48.000 --> 07:50.000
Er et sentralt

07:50.000 --> 07:53.000
Så er det viktig å prøve å skille disse

07:53.000 --> 07:55.000
Det har livsviktig betydning

07:55.000 --> 07:57.000
At vi kan det der

07:57.000 --> 08:02.000
Hvis vi går til selvmordsproblematikk

08:02.000 --> 08:05.000
Hvor vanlig er selvmord i Norge i dag?

08:05.000 --> 08:07.000
Selvmord er sjelden

08:08.000 --> 08:12.000
På en måte er det alt for vanlig

08:12.000 --> 08:14.000
Det er mer enn et halvt tusen

08:14.000 --> 08:17.000
Oppi 600-650 per år

08:17.000 --> 08:19.000
Som dør av selvmord

08:19.000 --> 08:22.000
Men det er altså mindre enn 1% av disse fallene per år

08:22.000 --> 08:24.000
Så de aller fleste av oss

08:24.000 --> 08:27.000
I alle aldersgrupper kommer til å dø av andre grunner

08:27.000 --> 08:29.000
Jeg må skynde meg å si

08:29.000 --> 08:31.000
For ungdommer er det likevel ikke 1%

08:31.000 --> 08:34.000
Men kanskje oppimot 25% av de som dør

08:34.000 --> 08:36.000
De dør av selvmord

08:37.000 --> 08:39.000
Altså for ungdommer

08:39.000 --> 08:41.000
Men og kvinner, gutter og jenter under 25

08:41.000 --> 08:45.000
Er det den viktigste enkelstående dødsforsaken

08:47.000 --> 08:51.000
Men for alle andre er det en veldig liten del

08:51.000 --> 08:53.000
Av alle dødsfall

08:53.000 --> 08:56.000
Og det må vi huske på

08:58.000 --> 09:01.000
Jeg har jobbet en del på legevakt

09:01.000 --> 09:03.000
Når du sier 500 mennesker i året

09:03.000 --> 09:06.000
Så tenker jeg at det er en relativt liten andel

09:06.000 --> 09:08.000
Av de som kommer til legevakt

09:08.000 --> 09:10.000
Med selvmordstanker

09:10.000 --> 09:13.000
Og da er det en helt annen størrelsesorden

09:13.000 --> 09:15.000
Da snakker vi om for eksempel

09:15.000 --> 09:17.000
Gjenblant ungdommer

09:17.000 --> 09:20.000
Der er det ikke noen ganske få

09:20.000 --> 09:22.000
Per år som dør

09:22.000 --> 09:24.000
Men det er

09:24.000 --> 09:27.000
Vi regner med 10-12% av alle unge

09:27.000 --> 09:29.000
Under 17-års alder

09:29.000 --> 09:32.000
Hvis du spør om de noen gang har gjort forsøk

09:32.000 --> 09:34.000
For å ta sitt eget liv

09:34.000 --> 09:36.000
Eller skade seg selv med vilje

09:36.000 --> 09:38.000
Så vil jeg svare ja på det

09:38.000 --> 09:40.000
Minst en gang

09:40.000 --> 09:42.000
Og en god del har gjort det flere ganger

09:42.000 --> 09:44.000
10-12% av alle

09:44.000 --> 09:46.000
Og da er det snakk om

09:46.000 --> 09:48.000
At i hver klasse i en videregående skolesamling

09:48.000 --> 09:50.000
Så er det minst en

09:50.000 --> 09:52.000
Det er ikke uvanlig

09:52.000 --> 09:54.000
Det er ganske uvanlig

09:54.000 --> 09:56.000
Og så er det da det store spørsmålet

09:56.000 --> 09:58.000
Når det er tross alt noen få som kommer til å dø

09:58.000 --> 10:00.000
Men så veldig mange som gjør forsøk til å dø

10:00.000 --> 10:02.000
Eller skader seg uten å ville dø

10:02.000 --> 10:04.000
Hvordan skal vi klare

10:04.000 --> 10:06.000
Det store problemet

10:06.000 --> 10:08.000
Med å finne ut hvem er det som kommer til å dø

10:08.000 --> 10:10.000
Og i dag så vet vi ikke

10:10.000 --> 10:12.000
Vi har ingen sikre metode

10:12.000 --> 10:14.000
For å identifisere den igjen

10:14.000 --> 10:16.000
I haugen av de mange

10:16.000 --> 10:18.000
Du sier at det kan vi egentlig ikke

10:18.000 --> 10:20.000
Predikere eller forutsige

10:20.000 --> 10:22.000
Nei, vi kan ikke gjøre det

10:22.000 --> 10:24.000
Det vi da må gjøre

10:24.000 --> 10:26.000
Er å ha en såkalt høyrisikostrategi

10:26.000 --> 10:28.000
Vi prøver å

10:28.000 --> 10:30.000
Få en gruppe som har en økt risiko

10:30.000 --> 10:32.000
For å kunne hjelpe dem

10:32.000 --> 10:34.000
Og øke sikkerheten for dem

10:34.000 --> 10:36.000
Slik at vi faktisk

10:36.000 --> 10:38.000
Favner videre

10:38.000 --> 10:40.000
Og får med oss så mange som mulig av de som

10:40.000 --> 10:42.000
Ellers faktisk ville ha død

10:42.000 --> 10:44.000
Det er det vi kan gjøre

10:44.000 --> 10:46.000
Og det er ikke så verst

10:46.000 --> 10:48.000
Det er en ganske bra strategi

10:48.000 --> 10:50.000
Og sånn er det

10:50.000 --> 10:52.000
Vi driver i veldig mange andre deler av samfunnet

10:52.000 --> 10:54.000
For eksempel

10:54.000 --> 10:56.000
Tenk på den fantastiske suksessen vi har

10:56.000 --> 10:58.000
Vi har bygget trafikk-dødsfall på veiene

10:58.000 --> 11:00.000
Tror det er noen ingeniører

11:00.000 --> 11:02.000
Som vet akkurat hvem som

11:02.000 --> 11:04.000
Ville ha død

11:04.000 --> 11:06.000
Ved en trafikkulike

11:06.000 --> 11:08.000
Hvis ikke de hadde bygget firefelteren gjennom Vestfold

11:08.000 --> 11:10.000
De vet ikke hvem det er

11:10.000 --> 11:12.000
Det er hundre tusener hvert år som kjører der

11:12.000 --> 11:14.000
Men vi vet bare at hvert år

11:14.000 --> 11:16.000
Det er flere som nå redder livet

11:16.000 --> 11:18.000
Mitt del er den store, er det ikke det?

11:18.000 --> 11:20.000
Ja, det er en av de mange

11:20.000 --> 11:22.000
Sikkerhetstiltakene

11:22.000 --> 11:24.000
Som står som forklaring på hvorfor

11:24.000 --> 11:26.000
Så mye færre i dag dør i trafikken

11:26.000 --> 11:28.000
Enn bare for noen år siden

11:28.000 --> 11:30.000
Når du sier disse tingene

11:30.000 --> 11:32.000
Så blir jeg veldig interessert

11:32.000 --> 11:34.000
Hva som finnes av på samfunnsnivå

11:34.000 --> 11:36.000
Hva er det som er de viktigste

11:36.000 --> 11:38.000
Som samfunnet burde gjøre

11:38.000 --> 11:40.000
Hvis man skulle forsøke å forhindre

11:40.000 --> 11:42.000
Eller redusere antall selvmord

11:42.000 --> 11:44.000
Ja, vi må være klare på at

11:44.000 --> 11:46.000
Siden selvmord skyldes mange ting

11:46.000 --> 11:48.000
Så må det også forebygges

11:48.000 --> 11:50.000
På mange fronter samtidig

11:50.000 --> 11:52.000
Det er akkurat som det vi kaller

11:52.000 --> 11:54.000
Interaksjonseffekter

11:54.000 --> 11:56.000
At når vi gjør den ene tingen

11:56.000 --> 11:58.000
Og så den andre tingen

11:58.000 --> 12:00.000
Så kan vi få mer enn 1 pluss 1

12:00.000 --> 12:02.000
Blir altså 3 og ikke 2

12:02.000 --> 12:04.000
Fordi vi får samspillet mellom to faktorer

12:04.000 --> 12:06.000
Så for eksempel

12:06.000 --> 12:08.000
Hvis leger blir flinkere til

12:08.000 --> 12:10.000
Å oppdage det når de får en pasient

12:10.000 --> 12:12.000
På kontoret som har økt risiko

12:12.000 --> 12:14.000
Fordi de er flinkere

12:14.000 --> 12:16.000
Til å spørre etter risiko

12:16.000 --> 12:18.000
Og tegne signaler

12:18.000 --> 12:20.000
Så får du mer effekt ut av det

12:20.000 --> 12:22.000
Når lærere på skolen

12:22.000 --> 12:24.000
Blir mer overvakne

12:24.000 --> 12:26.000
Eller når lærere lever

12:26.000 --> 12:28.000
Hvordan de skal oppdage selv

12:28.000 --> 12:30.000
Hvordan de har det

12:30.000 --> 12:32.000
Eller kameraten sin

12:32.000 --> 12:34.000
Da vil de lettere

12:34.000 --> 12:36.000
Gå til fastlegen

12:36.000 --> 12:38.000
Eller sørge for at noen kommer til kyndig

12:38.000 --> 12:40.000
Grundig vurdering

12:40.000 --> 12:42.000
Og så får du denne interaksjonseffekten

12:42.000 --> 12:44.000
At du i samme område

12:44.000 --> 12:46.000
Får to forskjellige effekter

12:46.000 --> 12:48.000
Som sammen blir mer enn

12:48.000 --> 12:50.000
Summen av enkeltetene

12:50.000 --> 12:52.000
Det er bare et enkelt eksempel på

12:52.000 --> 12:54.000
Hvordan vi kan jobbe

12:54.000 --> 12:56.000
Vi må nok også være klar over at vi må gå

12:56.000 --> 12:58.000
Lenger ut enn bare helsevesenet

12:58.000 --> 13:00.000
Ut i befolkningen

13:00.000 --> 13:02.000
Så akkurat nå så arbeider vi med å få

13:02.000 --> 13:04.000
Til

13:04.000 --> 13:06.000
Mer

13:06.000 --> 13:08.000
Fag i skolen

13:08.000 --> 13:10.000
Som gjør for eksempel en del elever

13:10.000 --> 13:12.000
Som har dårlige hjelpsøkerferdigheter

13:12.000 --> 13:14.000
Bedre i stand til å søke hjelp

13:14.000 --> 13:16.000
Det er et problem

13:16.000 --> 13:18.000
Det er et problem

13:18.000 --> 13:20.000
At en del ungdommer

13:20.000 --> 13:22.000
Og ikke minst unge menn

13:22.000 --> 13:24.000
De søker ikke hjelp

13:24.000 --> 13:26.000
De vil nær sagt heller være døde

13:26.000 --> 13:28.000
Enn å bli sett på venteværelse

13:28.000 --> 13:30.000
Hos en psykiater

13:30.000 --> 13:32.000
For det er så skambelagt

13:32.000 --> 13:34.000
Eller så tabubregget

13:34.000 --> 13:36.000
Det er så lite forenlig

13:36.000 --> 13:38.000
Med det idealet

13:38.000 --> 13:40.000
Av å være en som klarer seg bra selv

13:40.000 --> 13:42.000
I det likestilte Norge

13:42.000 --> 13:44.000
Har vi fortsatt ikke likestilling

13:44.000 --> 13:46.000
Vi har ikke fått noen andre holdninger

13:46.000 --> 13:48.000
Til det å trenge hjelp

13:48.000 --> 13:50.000
Så å ha endret holdninger

13:50.000 --> 13:52.000
Og fokus på å redusere stigma

13:52.000 --> 13:54.000
Det er veldig viktig

13:54.000 --> 13:56.000
Det er fortsatt veldig ukult

13:56.000 --> 13:58.000
Å være bruker av psykiske helsetjenester

13:58.000 --> 14:00.000
Men hvis du da

14:00.000 --> 14:02.000
For eksempel du sier

14:02.000 --> 14:04.000
Om denne helsesøsteren

14:04.000 --> 14:06.000
Eller fastlegen

14:06.000 --> 14:08.000
Som sitter her og så kommer

14:08.000 --> 14:10.000
Med den unge gutten ditt

14:10.000 --> 14:12.000
Kan man spørre om disse tingene?

14:12.000 --> 14:14.000
Ja, det kan man

14:14.000 --> 14:16.000
Man kan for eksempel modellere

14:16.000 --> 14:18.000
For den unge gutten

14:18.000 --> 14:20.000
At det er ok å snakke om sånne ting

14:20.000 --> 14:22.000
Det handler veldig mye om

14:22.000 --> 14:24.000
Hvordan man kommuniserer

14:24.000 --> 14:26.000
Både verbalt og nonverbalt

14:26.000 --> 14:28.000
Er det farlig å spørre om

14:28.000 --> 14:30.000
Man har selvmordstanker for eksempel?

14:30.000 --> 14:32.000
Nei

14:32.000 --> 14:34.000
Vi bør være veldig aktive

14:34.000 --> 14:36.000
Med å skrine

14:36.000 --> 14:38.000
På den unge gutten

14:38.000 --> 14:40.000
Som sitter her

14:40.000 --> 14:42.000
Vi bør være veldig aktive

14:42.000 --> 14:44.000
Med å skrine eller kartlegge

14:44.000 --> 14:46.000
For slike forhold

14:46.000 --> 14:48.000
Hvis vi har den minste

14:48.000 --> 14:50.000
Misstank om at det kan være noe

14:50.000 --> 14:52.000
I psykisk helsegaten

14:52.000 --> 14:54.000
Så skal vi alltid spørre etter selvmordstanker

14:54.000 --> 14:56.000
Vi spør ikke alle pasienter på fastlegkontoret

14:56.000 --> 14:58.000
Etter selvmordstanker

14:58.000 --> 15:00.000
Da vil vi trette oss selv og pasientene

15:00.000 --> 15:02.000
Fullstendig ut

15:02.000 --> 15:04.000
Men hvis pasienten ser ut som det kunne være

15:04.000 --> 15:06.000
Noe i den duren

15:06.000 --> 15:08.000
Altså depresjon, angst, rusavhengighet

15:08.000 --> 15:10.000
Eller en livssituasjon som er veldig stressende

15:10.000 --> 15:12.000
Nå nevner du risikofaktorer

15:12.000 --> 15:14.000
Vi snakker om ting som kunne gjøre det naturlig

15:14.000 --> 15:16.000
Å starte kartlegging av selvmordstanker

15:18.000 --> 15:20.000
Så har vi den minste

15:20.000 --> 15:22.000
Misstank om det

15:22.000 --> 15:24.000
Så bør vi stille kartleggende spørsmål

15:24.000 --> 15:26.000
Du, jeg lurer på

15:26.000 --> 15:28.000
Tenker du på selvmord eller?

15:28.000 --> 15:30.000
Eller noe sånt

15:30.000 --> 15:32.000
Og hvis du synes det er litt ubehagelig

15:32.000 --> 15:34.000
Å stille sånne spørsmål

15:34.000 --> 15:36.000
Bruke sånne ord

15:36.000 --> 15:38.000
Det er ikke noe for deg som lege

15:38.000 --> 15:40.000
Å stå foran speilet og trene på det

15:40.000 --> 15:42.000
Lenge nok

15:42.000 --> 15:44.000
Til du synes det er ok å snakke om det

15:44.000 --> 15:46.000
For det er ingen

15:46.000 --> 15:48.000
Ingen data eller klinisk erfaring

15:48.000 --> 15:50.000
Som tyder på at det å stille

15:50.000 --> 15:52.000
Sånne spørsmål øker risiken for selvmord

15:52.000 --> 15:54.000
At vi setter folk på tanken

15:54.000 --> 15:56.000
Det er bare en myte

15:58.000 --> 16:00.000
Hvis vi da skulle prøve

16:00.000 --> 16:02.000
Hva er det som er de viktigste

16:02.000 --> 16:04.000
Risikofaktorene for selvmord

16:04.000 --> 16:06.000
Selvmord da

16:06.000 --> 16:08.000
Nå har vi vært inne på den første

16:08.000 --> 16:10.000
Det er det med selvmordstanker

16:10.000 --> 16:12.000
Det å tenke på selvmord

16:12.000 --> 16:14.000
Og der er det flere nivåer

16:14.000 --> 16:16.000
Av faregrad

16:16.000 --> 16:18.000
I selve innholdet i selvmordstankene

16:18.000 --> 16:20.000
Så det kan vi kartlegge

16:20.000 --> 16:22.000
Så er det da psykiske

16:22.000 --> 16:24.000
Uhelsesymptomer

16:24.000 --> 16:26.000
Altså på depresjon for eksempel

16:26.000 --> 16:28.000
Vi kunne gå dypere inn i det

16:28.000 --> 16:30.000
Men det er en rekke

16:30.000 --> 16:32.000
Symptomer på depresjon

16:32.000 --> 16:34.000
Som handler om å være fanget

16:34.000 --> 16:36.000
Og det å føle håpløshet

16:36.000 --> 16:38.000
Jeg kan ikke gjøre noe

16:38.000 --> 16:40.000
Og det blir ikke bedre

16:40.000 --> 16:42.000
Og jeg orker bare ikke å ha det sånn

16:42.000 --> 16:44.000
Så da kan vi til den tredje

16:44.000 --> 16:46.000
Psykisk smerte

16:46.000 --> 16:48.000
Det er bare så jævlig

16:48.000 --> 16:50.000
Jeg orker ikke å ha det sånn

16:50.000 --> 16:52.000
Den type psykisk lydelsestrykk

16:52.000 --> 16:54.000
Er veldig viktig

16:54.000 --> 16:56.000
For de som tar livet sitt

16:56.000 --> 16:58.000
De tar jo ikke livet sitt fordi de ønsker å dø

16:58.000 --> 17:00.000
De tar livet sitt

17:00.000 --> 17:02.000
Og de orker ikke å leve

17:02.000 --> 17:04.000
For det er så vondt

17:04.000 --> 17:06.000
Og det er mange symptomer

17:06.000 --> 17:08.000
Vi kunne snakket om

17:08.000 --> 17:10.000
Også rus og rusproblematikk

17:10.000 --> 17:12.000
Må vi ta med der

17:12.000 --> 17:14.000
Psykosesymptomer naturligvis

17:14.000 --> 17:16.000
Hvis vi har en psykotisk pasient

17:16.000 --> 17:18.000
Som snakker om å ta livet sitt

17:18.000 --> 17:20.000
Så er det en farlig og veldig uforutsigbar situasjon

17:20.000 --> 17:22.000
Vi burde da legge inn den pasienten

17:24.000 --> 17:26.000
Så har vi jo naturligvis dette med

17:26.000 --> 17:28.000
Det som kan ha skjedd

17:28.000 --> 17:30.000
Ting som har belastninger i situasjonen

17:30.000 --> 17:32.000
Ofte konflikter

17:32.000 --> 17:34.000
Tap

17:34.000 --> 17:36.000
Eller ting som har gjort det veldig tøft å være meg

17:36.000 --> 17:38.000
Det vil vi ofte kartlegge

17:38.000 --> 17:40.000
Og snakke om

17:40.000 --> 17:42.000
Hva er det som har skjedd som satte dette i gang

17:44.000 --> 17:46.000
Så en nylig opplevd tapsopplevelse

17:46.000 --> 17:48.000
Eller en krenkelse

17:48.000 --> 17:50.000
Det er viktig å få tak i

17:50.000 --> 17:52.000
Og det gir jo mening

17:52.000 --> 17:54.000
Vi kan gjøre akkurat her og nå

17:54.000 --> 17:56.000
For å forandre det

17:56.000 --> 17:58.000
Vi kan gjøre bittelitt

17:58.000 --> 18:00.000
Vi kan starte på en plan for å løse problemene

18:00.000 --> 18:02.000
Og så sier vi til pasienten vår

18:02.000 --> 18:04.000
At det var sannelig godt at du kom

18:04.000 --> 18:06.000
Altså

18:06.000 --> 18:08.000
Fordi at dette høres kjempetøft ut

18:08.000 --> 18:10.000
Men

18:10.000 --> 18:12.000
Hvis du og jeg nå legger en plan

18:12.000 --> 18:14.000
For hvordan vi kan nå prøve

18:14.000 --> 18:16.000
Om vi kan løse noen av de problemene

18:16.000 --> 18:18.000
Så tror jeg vi skal klare det

18:18.000 --> 18:20.000
Men da må du stole på meg

18:20.000 --> 18:22.000
Jeg har jobbet mye med disse tingene før

18:22.000 --> 18:24.000
Men jeg trenger at du stole på meg

18:24.000 --> 18:26.000
Og jeg skal stole på deg

18:26.000 --> 18:28.000
For hvis vi gjør det

18:28.000 --> 18:30.000
Så angriper vi denne overfløsheten

18:30.000 --> 18:32.000
Følelsen av at ingen kan hjelpe meg

18:32.000 --> 18:34.000
Det kommer ikke til å bli bra

18:34.000 --> 18:36.000
For jeg kan ikke hjelpe deg

18:36.000 --> 18:38.000
Jeg tenkte på det du sa

18:38.000 --> 18:40.000
Fordi jeg møter jo av og til noen pasienter

18:40.000 --> 18:42.000
Som sier at de er redd for servos-tankene

18:42.000 --> 18:44.000
At de er skremmende

18:44.000 --> 18:46.000
Hva tenker du om det?

18:48.000 --> 18:50.000
Hvordan vil du tolke det i noen retning?

18:50.000 --> 18:52.000
Det er et interessant og godt spørsmål

18:52.000 --> 18:54.000
Folk som er redde for servos-tankene

18:54.000 --> 18:56.000
Kan kanskje være redde for å miste kontroll

18:56.000 --> 18:58.000
Det må vi vurdere som en egen risikofaktor

18:58.000 --> 19:00.000
Hvor mye impulskontroll har pasienten vår

19:00.000 --> 19:02.000
Vanskelig å vite

19:02.000 --> 19:04.000
Hvis vi ikke har sett denne pasienten før

19:04.000 --> 19:06.000
Så vi treffer pasienten på legevakt

19:06.000 --> 19:08.000
Da er det vanskelig å vite det

19:08.000 --> 19:10.000
Men så mye som mulig

19:10.000 --> 19:12.000
Så ser vi etter litt i sykehistorien

19:12.000 --> 19:14.000
Hvor mye har vi sett

19:14.000 --> 19:16.000
Og hva er det vi har sett

19:16.000 --> 19:18.000
Det er det vi skal gjøre

19:18.000 --> 19:20.000
Så ser vi etter litt i sykehistorien

19:20.000 --> 19:22.000
Hvor mye har det vært av kontrolltap

19:24.000 --> 19:26.000
For det er veldig forskjell fra person til person

19:26.000 --> 19:28.000
Men kjenner du pasienten din godt

19:28.000 --> 19:30.000
Og vet at det er en person som

19:30.000 --> 19:32.000
Er kanskje redd for å miste kontroll

19:32.000 --> 19:34.000
Men har aldri gjort det før

19:34.000 --> 19:36.000
Så er vi kanskje ikke så redde for det

19:38.000 --> 19:40.000
Jeg vil jo ofte tenke at det er et uttrykk

19:40.000 --> 19:42.000
For det er kanskje ikke noe dødsønske der

19:44.000 --> 19:46.000
At de helst ønsker å leve

19:46.000 --> 19:48.000
Er det en viktig å tenke i bivane

19:50.000 --> 19:52.000
Jeg tror at vi som behandlere

19:52.000 --> 19:54.000
Vi skal ikke være så redde for

19:54.000 --> 19:56.000
Folks selvmordstanke

19:56.000 --> 19:58.000
Jeg tror vi skal være glad

19:58.000 --> 20:00.000
Når pasienten vår forteller om selvmordstanke

20:00.000 --> 20:02.000
Da gir vi dem tilbake med å si

20:02.000 --> 20:04.000
Det er sannelig godt at du kan fortelle meg om det

20:04.000 --> 20:06.000
For da kan vi jo gjøre noe med det

20:06.000 --> 20:08.000
Det er en del av våre kolleger

20:08.000 --> 20:10.000
Som friker ut når de hører

20:10.000 --> 20:12.000
At folk snakker om høyen i våre selvmordstaker

20:12.000 --> 20:14.000
Jeg er ikke så redd for det

20:14.000 --> 20:16.000
Jeg vil gjerne ha det på bordet

20:16.000 --> 20:18.000
For da kan vi gjøre noe med det

20:18.000 --> 20:20.000
Og vår jobb er jo å hjelpe folk

20:20.000 --> 20:22.000
Å holde ut av selvmordstanke uten å feile sitt

20:22.000 --> 20:24.000
Til selvmordstankene går ned

20:24.000 --> 20:26.000
For det gjør de

20:26.000 --> 20:28.000
Man begynner nærme å slutte

20:28.000 --> 20:30.000
Men jeg tenkte jeg ville høre med deg

20:30.000 --> 20:32.000
Hvis jeg har forstått det jeg har lært tidligere

20:32.000 --> 20:34.000
Så er det jo dette med at en selvmordsfarverdering

20:34.000 --> 20:36.000
Handler jo om en avveining av

20:36.000 --> 20:38.000
Faktorer som øker risikoen

20:38.000 --> 20:40.000
Og faktorer som senker risikoen

20:40.000 --> 20:42.000
Eller er beskyttende

20:42.000 --> 20:44.000
Kan du si litt om disse beskyttende faktorene?

20:44.000 --> 20:46.000
Kan du kunne si litt om det som nærmer oss litt?

20:46.000 --> 20:48.000
Ja, for de personlige egenskapene

20:48.000 --> 20:50.000
Tåleevnet

20:50.000 --> 20:52.000
Det å klare å holde ut

20:52.000 --> 20:54.000
Smerte og lidelse

20:54.000 --> 20:56.000
Er veldig forskjell fra person til person

20:56.000 --> 20:58.000
Så hvis vi vet at denne personen

20:58.000 --> 21:00.000
Tåler litt av hvert

21:00.000 --> 21:02.000
Har vært ute en vinterdag før

21:02.000 --> 21:04.000
Har opplevd vonde ting før

21:04.000 --> 21:06.000
Har klart seg gjennom det

21:06.000 --> 21:08.000
Så er det en klar person

21:08.000 --> 21:10.000
Som kan senke risikoen

21:10.000 --> 21:12.000
Og har også god impulskontroll

21:12.000 --> 21:14.000
Så har vi disse tingene med

21:14.000 --> 21:16.000
Ansvar for andre mennesker

21:16.000 --> 21:18.000
For eksempel for

21:18.000 --> 21:20.000
Omsorgsoppgaver for barn

21:20.000 --> 21:22.000
Er relativt sett

21:22.000 --> 21:24.000
En faktor som senker risikoen

21:24.000 --> 21:26.000
Fordi folk

21:26.000 --> 21:28.000
Tenker seg ofte om mange ganger

21:28.000 --> 21:30.000
Hvis de har ansvar for andre

21:30.000 --> 21:32.000
Så har vi det vi var inne på

21:32.000 --> 21:34.000
At i noen trosystemer

21:34.000 --> 21:36.000
Så er selvmord ikke tilatt

21:36.000 --> 21:38.000
Og selv om det ikke er for at det er en veldig

21:38.000 --> 21:40.000
Veldig viktig å holde seg unna selvmord på

21:40.000 --> 21:42.000
Så vet vi at den virker

21:42.000 --> 21:44.000
Altså vi skal ikke tro på at disse tingene

21:44.000 --> 21:46.000
Egentlig er beskyttende

21:46.000 --> 21:48.000
Men de kan senke risikoen

21:48.000 --> 21:50.000
For en periode

21:50.000 --> 21:52.000
Vi må bare ikke stole for mye på dem

21:52.000 --> 21:54.000
Også har vi ikke kommet inn på dette her

21:54.000 --> 21:56.000
Med tilgang på metoder

21:56.000 --> 21:58.000
Ja

21:58.000 --> 22:00.000
Det er ikke det som gjør folk suicidale

22:00.000 --> 22:02.000
At de har tilgang på metoder

22:02.000 --> 22:04.000
Men det kan gjøre det så mye raskere

22:04.000 --> 22:06.000
Å gjennomføre en selvmordshandling

22:06.000 --> 22:08.000
I smerte

22:08.000 --> 22:10.000
Og tilbakelig at du vil ta livet ditt

22:10.000 --> 22:12.000
Da vil det være lettere

22:12.000 --> 22:14.000
Å kunne omsette en følelse

22:14.000 --> 22:16.000
Og en tanke i handling

22:16.000 --> 22:18.000
Hvis det bare er å gå og hente et våpen

22:18.000 --> 22:20.000
For eksempel

22:20.000 --> 22:22.000
Så det å spørre pasienten om han har tilgang til våpen

22:22.000 --> 22:24.000
Eller har ikke gjort innkjøp

22:24.000 --> 22:26.000
Altid spørre til det

22:26.000 --> 22:28.000
Fordi i 30% av tilfellene

22:28.000 --> 22:30.000
Så har folk faktisk tilgang på skytevåpen

22:30.000 --> 22:32.000
I heimen

22:32.000 --> 22:34.000
Da skal vi nærme oss sluttene

22:34.000 --> 22:36.000
Er det også våpenlovgivning?

22:36.000 --> 22:38.000
Er det også noe på samfunnsnivå

22:38.000 --> 22:40.000
Som kan være et viktig forebyggende tiltak?

22:40.000 --> 22:42.000
Ja, altså

22:42.000 --> 22:44.000
For ganske mange år siden

22:44.000 --> 22:46.000
I dette bygget

22:46.000 --> 22:48.000
Så skjedde det et møte

22:48.000 --> 22:50.000
Mellom alle som har noe med våpen

22:50.000 --> 22:52.000
Å gjøre, alt fra det frivillige skytevesen

22:52.000 --> 22:54.000
Jæger og fiskeforbundet

22:54.000 --> 22:56.000
Og en haug med frivillige organisasjoner

22:56.000 --> 22:58.000
I politidirekturatet, forsvaret og så videre

22:58.000 --> 23:00.000
Og justisdepartementet

23:00.000 --> 23:02.000
Vi sammenkalte til et møte

23:02.000 --> 23:04.000
Det var da lover og så videre

23:04.000 --> 23:06.000
Vi begynte å diskutere

23:06.000 --> 23:08.000
Våpenforskriften

23:08.000 --> 23:10.000
Og så, hva er vår strategi?

23:10.000 --> 23:12.000
Vi ønsket å legge frem

23:12.000 --> 23:14.000
For alle de her her

23:14.000 --> 23:16.000
Hva er det egentlig som er problemet med våpen

23:16.000 --> 23:18.000
Og fare for død i Norge?

23:18.000 --> 23:20.000
Er det vådeskudd som er problemet?

23:20.000 --> 23:22.000
Nei, det er ingen som dør av våde

23:22.000 --> 23:24.000
Eller en kanskje i året?

23:24.000 --> 23:26.000
Så vi fortalte om hvor mange

23:26.000 --> 23:28.000
Unge mennesker på den tiden

23:28.000 --> 23:30.000
Døde på grunn av selvmord

23:30.000 --> 23:32.000
Ved skytevåpen

23:32.000 --> 23:34.000
Som de ofte hadde funnet hjemme

23:34.000 --> 23:36.000
I huset, unge gutter

23:36.000 --> 23:38.000
Og da kunne du høre

23:38.000 --> 23:40.000
Den berømelige nålen falle

23:40.000 --> 23:42.000
Da vi hadde lagt frem de tallene

23:42.000 --> 23:44.000
De var helt sjokkert og rystet

23:44.000 --> 23:46.000
Og etter den dagen var det ikke noe problem

23:46.000 --> 23:48.000
Å få gehør for endringer i våpenforskriften

23:48.000 --> 23:50.000
Blant annet dette med forsikringsgodkjennskap

23:50.000 --> 23:52.000
Vi har altså ikke fått

23:52.000 --> 23:54.000
Den samme motstanden i Norge

23:54.000 --> 23:56.000
Mot slike lover og endringer

23:56.000 --> 23:58.000
Som i USA for eksempel

23:58.000 --> 24:00.000
For vi fikk det med på laget

24:00.000 --> 24:02.000
De var all for it

24:02.000 --> 24:04.000
Og det har vi berget

24:04.000 --> 24:06.000
Vi har estimert at effekten

24:06.000 --> 24:08.000
Av det, bare det ene tiltaket

24:08.000 --> 24:10.000
Det redder 120 unge mennesker

24:10.000 --> 24:12.000
Hvert år

24:12.000 --> 24:14.000
Og det var det jeg tenkte

24:14.000 --> 24:16.000
Det var en positiv

24:16.000 --> 24:18.000
Enda slutt

24:18.000 --> 24:20.000
En samtale om et ganske vanskelig tema

24:20.000 --> 24:22.000
Så jeg må si takk for at du

24:22.000 --> 24:24.000
Stilt opp Lars

24:24.000 --> 24:26.000
For at vi får ikke bekket alt

24:26.000 --> 24:28.000
Men håper at den samtalen

24:28.000 --> 24:30.000
Kanskje har inspirert folk

24:30.000 --> 24:32.000
Å interessere seg for dette

24:32.000 --> 24:34.000
Og lese mer

24:34.000 --> 24:36.000
Takk for at du kom

24:36.000 --> 24:38.000
Dersom du skulle ha behov for å snakke med noen

24:38.000 --> 24:40.000
Etter å ha hørt på denne podcasten

24:40.000 --> 24:42.000
Så kan du ringe mentalhelse på

24:42.000 --> 24:44.000
116 123

24:44.000 --> 24:46.000
Døgn rundt

Publisert 11. aug. 2023 12:22 - Sist endret 11. aug. 2023 12:22