00:13.000 --> 00:16.000
Hei og velkommen til en ny episode av psykopodden
00:16.000 --> 00:21.000
En podcast serie for medisinstudenter ved Universitetet i Oslo
00:21.000 --> 00:25.000
Mitt navn er Lindstrøm Galsdjur, jeg er lege- og klinisk stipendiater
00:25.000 --> 00:29.000
og er den som skal lede dagens episode av podcasten
00:29.000 --> 00:33.000
Dagens tema er selvmord og selvmordsfargeplomatikk
00:33.000 --> 00:37.000
Med oss har vi Lars Melum, velkommen til deg
00:37.000 --> 00:38.000
Takk
00:38.000 --> 00:43.000
Du er senterleder og professor ved, det er alltid litt vanskelig
00:43.000 --> 00:48.000
disse lange betegnelsene, men Nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging, stemmer det?
00:48.000 --> 00:49.000
Det stemmer
00:49.000 --> 00:52.000
NSFF? NSSF?
00:52.000 --> 00:53.000
Ja
00:53.000 --> 00:56.000
Utrolig vanskelig, men velkommen til deg i hvert fall Lars
00:57.000 --> 01:01.000
Det jeg tenkte vi skulle begynne med, og det hadde vært fint om du kunne sagt litt innledningsvis
01:01.000 --> 01:08.000
Selvmordsomtoméen er jo noe som har vært med oss i samfunnet over lang, lang tid
01:08.000 --> 01:10.000
Jeg vet ikke om du kunne si litt om det innledningsvis
01:10.000 --> 01:17.000
Ja, det har lange historiske røtter, så det har fulgt menneskeheten så lenge vi har skriftlige kilder
01:18.000 --> 01:30.000
Det er ikke bare i vår vestlige kulturkreds, men det er fra nesten alle verdens hjørner så kjenner vi til forskjellige fasonger av det her
01:30.000 --> 01:37.000
For eksempel i Mexico, i meksikansk mytologi, så har de hatt en egen gutt inne for selvmord
01:37.000 --> 01:38.000
Tenk på det
01:39.000 --> 01:47.000
Eller i romersk tenkning, atensk, gresk tenkning, eller kristentenkning, det har vært mange varianter av det
01:47.000 --> 01:57.000
Så vi må bare si at dette har fulgt menneskeheten og er et paradoks, men også et fenomen som vi vet mye om fra gammeltid
01:58.000 --> 02:08.000
Er det sånn at jeg hørte du nevner ulike kulturer, at det kan være ganske store kulturelle forskjeller når det gjelder selvmordsproblematikk?
02:08.000 --> 02:14.000
Det er jo veldig forskjell på hvordan de forskjellige kulturene har håndtert det her
02:14.000 --> 02:23.000
For eksempel i østasiatisk kultur så har selvmord i periode vært ansett for å være aktverdig
02:23.000 --> 02:28.000
En måte å komme ut av en vanskelig livssituasjon på med æren i behold
02:28.000 --> 02:38.000
Mens i en stor del av vår kristne kulturarv så ble selvmordet sterkt fordømt som en syndig handling
02:38.000 --> 02:43.000
Det samme merker vi jo med folk som i dag lever i muslimske land
02:43.000 --> 02:51.000
De lever under veldig sterk fordømmelse av selvmord og selvmordshandlinger
02:51.000 --> 02:54.000
Som gjør at det ofte går under radaren
02:54.000 --> 02:59.000
Det blir vanskelig å forholde seg til, det er fordi fordømmelsen fortsatt er så sterk
02:59.000 --> 03:00.000
Ja, nettopp
03:00.000 --> 03:07.000
Det påvirker sikkert disse ulike tallene som er på hvor vanlig dette er i ulike kulturer også
03:08.000 --> 03:16.000
Hvis vi tar et langt steg og fram til nå-tiden så er det jo også selvmord dykker opp i samfunnsdebatten nå
03:16.000 --> 03:20.000
Særlig kanskje fordi det av og til dykker opp i populærkulturen
03:20.000 --> 03:27.000
For eksempel denne serien som var på Netflix på et år eller to siden, 13 Reasons Why
03:27.000 --> 03:33.000
Og andre, YouTube, der folk live-streamer, at de skader seg selv
03:33.000 --> 03:42.000
Det er jo, for å si det brutalt, et populært tema både i kunsten, i litteraturen og i film og i musikk
03:42.000 --> 03:44.000
Har vært det i mange, mange år
03:44.000 --> 03:46.000
Du kan jo bare gå tilbake igjen til Ibsen
03:46.000 --> 03:52.000
Det var ikke veldig mange av hans sentrale skuespill som ikke hadde minst ett selvmord
03:52.000 --> 03:59.000
Det kan vi si mye om, det er skrevet artikler i analyser av Ibsens selvmordere
04:00.000 --> 04:03.000
Men det fortsetter å være et sterkt dramaturgisk grep
04:03.000 --> 04:08.000
Man høyner angstnivå og spenningsnivå ved å ta med det elementet der
04:08.000 --> 04:10.000
Og det gjør man veldig mye fortsatt
04:10.000 --> 04:16.000
Dessverre så er visse deler av dette her er problematisk
04:16.000 --> 04:19.000
Fordi det kan være smitteflørende
04:19.000 --> 04:25.000
Særlig for unge mennesker som er veldig mye mer påvirkelige enn eldre
04:25.000 --> 04:29.000
Så kan de bli inspirert til å ta sitt eget liv
04:29.000 --> 04:32.000
Blant annet du har jo nevnt Netflix
04:32.000 --> 04:38.000
Den serien med de 13 grunnene vakter jo stor bekymring
04:38.000 --> 04:40.000
Både i Norge og i mange andre land
04:40.000 --> 04:47.000
Så jeg har selv vært med på å skrive sterke oppfordringer til Netflix
04:47.000 --> 04:53.000
Om å besinne seg og ta med nå når vi skal ha den neste sesongen snart på lyfta
04:53.000 --> 04:58.000
En beredskap for å motvirke disse smitteeffektene
04:58.000 --> 05:00.000
Det ser ut som om vi blir hørt
05:00.000 --> 05:05.000
Er det sånn at man har sett det og observert
05:05.000 --> 05:10.000
At det kan være sånn at selvmord har en tendens til å kløstre seg eller oppstå
05:10.000 --> 05:13.000
Det vet vi, det er kunnskapsbasis for det
05:13.000 --> 05:17.000
Jeg vil regne med at mellom 5 og 7 prosent av alle selvmord
05:17.000 --> 05:21.000
Blant unge er sterkt assosiert med smitteeffekter
05:21.000 --> 05:23.000
Jeg vil ikke påstå at det gjelder Netflix
05:23.000 --> 05:26.000
Det er ikke videnskapelige studier som har vist det
05:26.000 --> 05:31.000
Men vi har mange enkeltobservasjoner som kan tyde på det
05:33.000 --> 05:36.000
Så dette er et vanskelig tema
05:36.000 --> 05:40.000
Og et tema som har lange historiske linjer som vi skal snakke om i dag
05:40.000 --> 05:42.000
Jeg tenkte å høre med deg litt innledende
05:42.000 --> 05:44.000
Hvis vi går litt videre
05:44.000 --> 05:48.000
Man hører selvmord, selvskading og ville til egenskap
05:48.000 --> 05:51.000
Er alt selvskading selvmordsproblematikk?
05:51.000 --> 05:58.000
Selvskading, slik som vi prøver å definere begrepet i norsk sammenheng
05:58.000 --> 06:04.000
Norsk språkbruk, det er den delen av ville til egenskade problematikken
06:04.000 --> 06:08.000
Som ikke handler om å ville dø, men andre ting
06:08.000 --> 06:12.000
For eksempel når en ungdom kutter seg på armen
06:12.000 --> 06:15.000
Så handler det ofte om helt andre ting enn å dø
06:15.000 --> 06:17.000
Da kaller vi det selvskading
06:17.000 --> 06:21.000
Hvilke funksjoner kan det ha for den enkelte?
06:21.000 --> 06:27.000
I de aller fleste tilfellene handler det om å regulere sterk negative følelser
06:27.000 --> 06:31.000
Altså enten få ned den sterke negative følelsen
06:31.000 --> 06:34.000
Eller få den nærstattet med noe annet
06:34.000 --> 06:38.000
Og faktisk, for de som har effekt av selvskading
06:38.000 --> 06:40.000
Så har den helt slående effekt
06:40.000 --> 06:42.000
Øyeblikkelig, rask altså
06:42.000 --> 06:44.000
Sterk effekt, kortvarig
06:44.000 --> 06:50.000
Men dog så sterk effekt at folk blir ofte hektet på det
06:50.000 --> 06:54.000
Akkurat som når du kan bli hektet på å ta en pille
06:54.000 --> 06:55.000
Eller drikke
06:55.000 --> 07:00.000
Kan man kalle det en mer uensiktsmestig mestringstrategi?
07:00.000 --> 07:02.000
Ja, det er en lært anfall
07:02.000 --> 07:06.000
Det er en lært måte å mestre negative følelser på
07:06.000 --> 07:07.000
Når du ikke har noe annet
07:07.000 --> 07:09.000
Når du har funnet denne metoden
07:09.000 --> 07:11.000
Så er det veldig lett å bare fortsette med det
07:11.000 --> 07:13.000
Sånn er det med de fleste av oss
07:13.000 --> 07:15.000
Altså uvaner
07:15.000 --> 07:18.000
Er det vanskelig å kvitte seg med
07:18.000 --> 07:21.000
Hvis du ikke vet hva annet du kan gjøre
07:21.000 --> 07:23.000
Sånn er det også for ungdommer
07:23.000 --> 07:28.000
Men det er vanskelig og umulig
07:28.000 --> 07:31.000
Å behandle selvskading på akkurat den samme måten
07:31.000 --> 07:33.000
Som genuin suisidal anfall
07:33.000 --> 07:35.000
Der det handler om at man vil dø
07:35.000 --> 07:37.000
Det er en annen type anfall
07:37.000 --> 07:39.000
Og den skal behandles på en annen måte
07:39.000 --> 07:42.000
Det er så viktig at helsearbeidere skjønner forskjellen
07:42.000 --> 07:45.000
Så det å få tak i når vi møter pasienter som kommer
07:45.000 --> 07:48.000
Hvor selvskading eller selvmordsproblematikk
07:48.000 --> 07:50.000
Er et sentralt
07:50.000 --> 07:53.000
Så er det viktig å prøve å skille disse
07:53.000 --> 07:55.000
Det har livsviktig betydning
07:55.000 --> 07:57.000
At vi kan det der
07:57.000 --> 08:02.000
Hvis vi går til selvmordsproblematikk
08:02.000 --> 08:05.000
Hvor vanlig er selvmord i Norge i dag?
08:05.000 --> 08:07.000
Selvmord er sjelden
08:08.000 --> 08:12.000
På en måte er det alt for vanlig
08:12.000 --> 08:14.000
Det er mer enn et halvt tusen
08:14.000 --> 08:17.000
Oppi 600-650 per år
08:17.000 --> 08:19.000
Som dør av selvmord
08:19.000 --> 08:22.000
Men det er altså mindre enn 1% av disse fallene per år
08:22.000 --> 08:24.000
Så de aller fleste av oss
08:24.000 --> 08:27.000
I alle aldersgrupper kommer til å dø av andre grunner
08:27.000 --> 08:29.000
Jeg må skynde meg å si
08:29.000 --> 08:31.000
For ungdommer er det likevel ikke 1%
08:31.000 --> 08:34.000
Men kanskje oppimot 25% av de som dør
08:34.000 --> 08:36.000
De dør av selvmord
08:37.000 --> 08:39.000
Altså for ungdommer
08:39.000 --> 08:41.000
Men og kvinner, gutter og jenter under 25
08:41.000 --> 08:45.000
Er det den viktigste enkelstående dødsforsaken
08:47.000 --> 08:51.000
Men for alle andre er det en veldig liten del
08:51.000 --> 08:53.000
Av alle dødsfall
08:53.000 --> 08:56.000
Og det må vi huske på
08:58.000 --> 09:01.000
Jeg har jobbet en del på legevakt
09:01.000 --> 09:03.000
Når du sier 500 mennesker i året
09:03.000 --> 09:06.000
Så tenker jeg at det er en relativt liten andel
09:06.000 --> 09:08.000
Av de som kommer til legevakt
09:08.000 --> 09:10.000
Med selvmordstanker
09:10.000 --> 09:13.000
Og da er det en helt annen størrelsesorden
09:13.000 --> 09:15.000
Da snakker vi om for eksempel
09:15.000 --> 09:17.000
Gjenblant ungdommer
09:17.000 --> 09:20.000
Der er det ikke noen ganske få
09:20.000 --> 09:22.000
Per år som dør
09:22.000 --> 09:24.000
Men det er
09:24.000 --> 09:27.000
Vi regner med 10-12% av alle unge
09:27.000 --> 09:29.000
Under 17-års alder
09:29.000 --> 09:32.000
Hvis du spør om de noen gang har gjort forsøk
09:32.000 --> 09:34.000
For å ta sitt eget liv
09:34.000 --> 09:36.000
Eller skade seg selv med vilje
09:36.000 --> 09:38.000
Så vil jeg svare ja på det
09:38.000 --> 09:40.000
Minst en gang
09:40.000 --> 09:42.000
Og en god del har gjort det flere ganger
09:42.000 --> 09:44.000
10-12% av alle
09:44.000 --> 09:46.000
Og da er det snakk om
09:46.000 --> 09:48.000
At i hver klasse i en videregående skolesamling
09:48.000 --> 09:50.000
Så er det minst en
09:50.000 --> 09:52.000
Det er ikke uvanlig
09:52.000 --> 09:54.000
Det er ganske uvanlig
09:54.000 --> 09:56.000
Og så er det da det store spørsmålet
09:56.000 --> 09:58.000
Når det er tross alt noen få som kommer til å dø
09:58.000 --> 10:00.000
Men så veldig mange som gjør forsøk til å dø
10:00.000 --> 10:02.000
Eller skader seg uten å ville dø
10:02.000 --> 10:04.000
Hvordan skal vi klare
10:04.000 --> 10:06.000
Det store problemet
10:06.000 --> 10:08.000
Med å finne ut hvem er det som kommer til å dø
10:08.000 --> 10:10.000
Og i dag så vet vi ikke
10:10.000 --> 10:12.000
Vi har ingen sikre metode
10:12.000 --> 10:14.000
For å identifisere den igjen
10:14.000 --> 10:16.000
I haugen av de mange
10:16.000 --> 10:18.000
Du sier at det kan vi egentlig ikke
10:18.000 --> 10:20.000
Predikere eller forutsige
10:20.000 --> 10:22.000
Nei, vi kan ikke gjøre det
10:22.000 --> 10:24.000
Det vi da må gjøre
10:24.000 --> 10:26.000
Er å ha en såkalt høyrisikostrategi
10:26.000 --> 10:28.000
Vi prøver å
10:28.000 --> 10:30.000
Få en gruppe som har en økt risiko
10:30.000 --> 10:32.000
For å kunne hjelpe dem
10:32.000 --> 10:34.000
Og øke sikkerheten for dem
10:34.000 --> 10:36.000
Slik at vi faktisk
10:36.000 --> 10:38.000
Favner videre
10:38.000 --> 10:40.000
Og får med oss så mange som mulig av de som
10:40.000 --> 10:42.000
Ellers faktisk ville ha død
10:42.000 --> 10:44.000
Det er det vi kan gjøre
10:44.000 --> 10:46.000
Og det er ikke så verst
10:46.000 --> 10:48.000
Det er en ganske bra strategi
10:48.000 --> 10:50.000
Og sånn er det
10:50.000 --> 10:52.000
Vi driver i veldig mange andre deler av samfunnet
10:52.000 --> 10:54.000
For eksempel
10:54.000 --> 10:56.000
Tenk på den fantastiske suksessen vi har
10:56.000 --> 10:58.000
Vi har bygget trafikk-dødsfall på veiene
10:58.000 --> 11:00.000
Tror det er noen ingeniører
11:00.000 --> 11:02.000
Som vet akkurat hvem som
11:02.000 --> 11:04.000
Ville ha død
11:04.000 --> 11:06.000
Ved en trafikkulike
11:06.000 --> 11:08.000
Hvis ikke de hadde bygget firefelteren gjennom Vestfold
11:08.000 --> 11:10.000
De vet ikke hvem det er
11:10.000 --> 11:12.000
Det er hundre tusener hvert år som kjører der
11:12.000 --> 11:14.000
Men vi vet bare at hvert år
11:14.000 --> 11:16.000
Det er flere som nå redder livet
11:16.000 --> 11:18.000
Mitt del er den store, er det ikke det?
11:18.000 --> 11:20.000
Ja, det er en av de mange
11:20.000 --> 11:22.000
Sikkerhetstiltakene
11:22.000 --> 11:24.000
Som står som forklaring på hvorfor
11:24.000 --> 11:26.000
Så mye færre i dag dør i trafikken
11:26.000 --> 11:28.000
Enn bare for noen år siden
11:28.000 --> 11:30.000
Når du sier disse tingene
11:30.000 --> 11:32.000
Så blir jeg veldig interessert
11:32.000 --> 11:34.000
Hva som finnes av på samfunnsnivå
11:34.000 --> 11:36.000
Hva er det som er de viktigste
11:36.000 --> 11:38.000
Som samfunnet burde gjøre
11:38.000 --> 11:40.000
Hvis man skulle forsøke å forhindre
11:40.000 --> 11:42.000
Eller redusere antall selvmord
11:42.000 --> 11:44.000
Ja, vi må være klare på at
11:44.000 --> 11:46.000
Siden selvmord skyldes mange ting
11:46.000 --> 11:48.000
Så må det også forebygges
11:48.000 --> 11:50.000
På mange fronter samtidig
11:50.000 --> 11:52.000
Det er akkurat som det vi kaller
11:52.000 --> 11:54.000
Interaksjonseffekter
11:54.000 --> 11:56.000
At når vi gjør den ene tingen
11:56.000 --> 11:58.000
Og så den andre tingen
11:58.000 --> 12:00.000
Så kan vi få mer enn 1 pluss 1
12:00.000 --> 12:02.000
Blir altså 3 og ikke 2
12:02.000 --> 12:04.000
Fordi vi får samspillet mellom to faktorer
12:04.000 --> 12:06.000
Så for eksempel
12:06.000 --> 12:08.000
Hvis leger blir flinkere til
12:08.000 --> 12:10.000
Å oppdage det når de får en pasient
12:10.000 --> 12:12.000
På kontoret som har økt risiko
12:12.000 --> 12:14.000
Fordi de er flinkere
12:14.000 --> 12:16.000
Til å spørre etter risiko
12:16.000 --> 12:18.000
Og tegne signaler
12:18.000 --> 12:20.000
Så får du mer effekt ut av det
12:20.000 --> 12:22.000
Når lærere på skolen
12:22.000 --> 12:24.000
Blir mer overvakne
12:24.000 --> 12:26.000
Eller når lærere lever
12:26.000 --> 12:28.000
Hvordan de skal oppdage selv
12:28.000 --> 12:30.000
Hvordan de har det
12:30.000 --> 12:32.000
Eller kameraten sin
12:32.000 --> 12:34.000
Da vil de lettere
12:34.000 --> 12:36.000
Gå til fastlegen
12:36.000 --> 12:38.000
Eller sørge for at noen kommer til kyndig
12:38.000 --> 12:40.000
Grundig vurdering
12:40.000 --> 12:42.000
Og så får du denne interaksjonseffekten
12:42.000 --> 12:44.000
At du i samme område
12:44.000 --> 12:46.000
Får to forskjellige effekter
12:46.000 --> 12:48.000
Som sammen blir mer enn
12:48.000 --> 12:50.000
Summen av enkeltetene
12:50.000 --> 12:52.000
Det er bare et enkelt eksempel på
12:52.000 --> 12:54.000
Hvordan vi kan jobbe
12:54.000 --> 12:56.000
Vi må nok også være klar over at vi må gå
12:56.000 --> 12:58.000
Lenger ut enn bare helsevesenet
12:58.000 --> 13:00.000
Ut i befolkningen
13:00.000 --> 13:02.000
Så akkurat nå så arbeider vi med å få
13:02.000 --> 13:04.000
Til
13:04.000 --> 13:06.000
Mer
13:06.000 --> 13:08.000
Fag i skolen
13:08.000 --> 13:10.000
Som gjør for eksempel en del elever
13:10.000 --> 13:12.000
Som har dårlige hjelpsøkerferdigheter
13:12.000 --> 13:14.000
Bedre i stand til å søke hjelp
13:14.000 --> 13:16.000
Det er et problem
13:16.000 --> 13:18.000
Det er et problem
13:18.000 --> 13:20.000
At en del ungdommer
13:20.000 --> 13:22.000
Og ikke minst unge menn
13:22.000 --> 13:24.000
De søker ikke hjelp
13:24.000 --> 13:26.000
De vil nær sagt heller være døde
13:26.000 --> 13:28.000
Enn å bli sett på venteværelse
13:28.000 --> 13:30.000
Hos en psykiater
13:30.000 --> 13:32.000
For det er så skambelagt
13:32.000 --> 13:34.000
Eller så tabubregget
13:34.000 --> 13:36.000
Det er så lite forenlig
13:36.000 --> 13:38.000
Med det idealet
13:38.000 --> 13:40.000
Av å være en som klarer seg bra selv
13:40.000 --> 13:42.000
I det likestilte Norge
13:42.000 --> 13:44.000
Har vi fortsatt ikke likestilling
13:44.000 --> 13:46.000
Vi har ikke fått noen andre holdninger
13:46.000 --> 13:48.000
Til det å trenge hjelp
13:48.000 --> 13:50.000
Så å ha endret holdninger
13:50.000 --> 13:52.000
Og fokus på å redusere stigma
13:52.000 --> 13:54.000
Det er veldig viktig
13:54.000 --> 13:56.000
Det er fortsatt veldig ukult
13:56.000 --> 13:58.000
Å være bruker av psykiske helsetjenester
13:58.000 --> 14:00.000
Men hvis du da
14:00.000 --> 14:02.000
For eksempel du sier
14:02.000 --> 14:04.000
Om denne helsesøsteren
14:04.000 --> 14:06.000
Eller fastlegen
14:06.000 --> 14:08.000
Som sitter her og så kommer
14:08.000 --> 14:10.000
Med den unge gutten ditt
14:10.000 --> 14:12.000
Kan man spørre om disse tingene?
14:12.000 --> 14:14.000
Ja, det kan man
14:14.000 --> 14:16.000
Man kan for eksempel modellere
14:16.000 --> 14:18.000
For den unge gutten
14:18.000 --> 14:20.000
At det er ok å snakke om sånne ting
14:20.000 --> 14:22.000
Det handler veldig mye om
14:22.000 --> 14:24.000
Hvordan man kommuniserer
14:24.000 --> 14:26.000
Både verbalt og nonverbalt
14:26.000 --> 14:28.000
Er det farlig å spørre om
14:28.000 --> 14:30.000
Man har selvmordstanker for eksempel?
14:30.000 --> 14:32.000
Nei
14:32.000 --> 14:34.000
Vi bør være veldig aktive
14:34.000 --> 14:36.000
Med å skrine
14:36.000 --> 14:38.000
På den unge gutten
14:38.000 --> 14:40.000
Som sitter her
14:40.000 --> 14:42.000
Vi bør være veldig aktive
14:42.000 --> 14:44.000
Med å skrine eller kartlegge
14:44.000 --> 14:46.000
For slike forhold
14:46.000 --> 14:48.000
Hvis vi har den minste
14:48.000 --> 14:50.000
Misstank om at det kan være noe
14:50.000 --> 14:52.000
I psykisk helsegaten
14:52.000 --> 14:54.000
Så skal vi alltid spørre etter selvmordstanker
14:54.000 --> 14:56.000
Vi spør ikke alle pasienter på fastlegkontoret
14:56.000 --> 14:58.000
Etter selvmordstanker
14:58.000 --> 15:00.000
Da vil vi trette oss selv og pasientene
15:00.000 --> 15:02.000
Fullstendig ut
15:02.000 --> 15:04.000
Men hvis pasienten ser ut som det kunne være
15:04.000 --> 15:06.000
Noe i den duren
15:06.000 --> 15:08.000
Altså depresjon, angst, rusavhengighet
15:08.000 --> 15:10.000
Eller en livssituasjon som er veldig stressende
15:10.000 --> 15:12.000
Nå nevner du risikofaktorer
15:12.000 --> 15:14.000
Vi snakker om ting som kunne gjøre det naturlig
15:14.000 --> 15:16.000
Å starte kartlegging av selvmordstanker
15:18.000 --> 15:20.000
Så har vi den minste
15:20.000 --> 15:22.000
Misstank om det
15:22.000 --> 15:24.000
Så bør vi stille kartleggende spørsmål
15:24.000 --> 15:26.000
Du, jeg lurer på
15:26.000 --> 15:28.000
Tenker du på selvmord eller?
15:28.000 --> 15:30.000
Eller noe sånt
15:30.000 --> 15:32.000
Og hvis du synes det er litt ubehagelig
15:32.000 --> 15:34.000
Å stille sånne spørsmål
15:34.000 --> 15:36.000
Bruke sånne ord
15:36.000 --> 15:38.000
Det er ikke noe for deg som lege
15:38.000 --> 15:40.000
Å stå foran speilet og trene på det
15:40.000 --> 15:42.000
Lenge nok
15:42.000 --> 15:44.000
Til du synes det er ok å snakke om det
15:44.000 --> 15:46.000
For det er ingen
15:46.000 --> 15:48.000
Ingen data eller klinisk erfaring
15:48.000 --> 15:50.000
Som tyder på at det å stille
15:50.000 --> 15:52.000
Sånne spørsmål øker risiken for selvmord
15:52.000 --> 15:54.000
At vi setter folk på tanken
15:54.000 --> 15:56.000
Det er bare en myte
15:58.000 --> 16:00.000
Hvis vi da skulle prøve
16:00.000 --> 16:02.000
Hva er det som er de viktigste
16:02.000 --> 16:04.000
Risikofaktorene for selvmord
16:04.000 --> 16:06.000
Selvmord da
16:06.000 --> 16:08.000
Nå har vi vært inne på den første
16:08.000 --> 16:10.000
Det er det med selvmordstanker
16:10.000 --> 16:12.000
Det å tenke på selvmord
16:12.000 --> 16:14.000
Og der er det flere nivåer
16:14.000 --> 16:16.000
Av faregrad
16:16.000 --> 16:18.000
I selve innholdet i selvmordstankene
16:18.000 --> 16:20.000
Så det kan vi kartlegge
16:20.000 --> 16:22.000
Så er det da psykiske
16:22.000 --> 16:24.000
Uhelsesymptomer
16:24.000 --> 16:26.000
Altså på depresjon for eksempel
16:26.000 --> 16:28.000
Vi kunne gå dypere inn i det
16:28.000 --> 16:30.000
Men det er en rekke
16:30.000 --> 16:32.000
Symptomer på depresjon
16:32.000 --> 16:34.000
Som handler om å være fanget
16:34.000 --> 16:36.000
Og det å føle håpløshet
16:36.000 --> 16:38.000
Jeg kan ikke gjøre noe
16:38.000 --> 16:40.000
Og det blir ikke bedre
16:40.000 --> 16:42.000
Og jeg orker bare ikke å ha det sånn
16:42.000 --> 16:44.000
Så da kan vi til den tredje
16:44.000 --> 16:46.000
Psykisk smerte
16:46.000 --> 16:48.000
Det er bare så jævlig
16:48.000 --> 16:50.000
Jeg orker ikke å ha det sånn
16:50.000 --> 16:52.000
Den type psykisk lydelsestrykk
16:52.000 --> 16:54.000
Er veldig viktig
16:54.000 --> 16:56.000
For de som tar livet sitt
16:56.000 --> 16:58.000
De tar jo ikke livet sitt fordi de ønsker å dø
16:58.000 --> 17:00.000
De tar livet sitt
17:00.000 --> 17:02.000
Og de orker ikke å leve
17:02.000 --> 17:04.000
For det er så vondt
17:04.000 --> 17:06.000
Og det er mange symptomer
17:06.000 --> 17:08.000
Vi kunne snakket om
17:08.000 --> 17:10.000
Også rus og rusproblematikk
17:10.000 --> 17:12.000
Må vi ta med der
17:12.000 --> 17:14.000
Psykosesymptomer naturligvis
17:14.000 --> 17:16.000
Hvis vi har en psykotisk pasient
17:16.000 --> 17:18.000
Som snakker om å ta livet sitt
17:18.000 --> 17:20.000
Så er det en farlig og veldig uforutsigbar situasjon
17:20.000 --> 17:22.000
Vi burde da legge inn den pasienten
17:24.000 --> 17:26.000
Så har vi jo naturligvis dette med
17:26.000 --> 17:28.000
Det som kan ha skjedd
17:28.000 --> 17:30.000
Ting som har belastninger i situasjonen
17:30.000 --> 17:32.000
Ofte konflikter
17:32.000 --> 17:34.000
Tap
17:34.000 --> 17:36.000
Eller ting som har gjort det veldig tøft å være meg
17:36.000 --> 17:38.000
Det vil vi ofte kartlegge
17:38.000 --> 17:40.000
Og snakke om
17:40.000 --> 17:42.000
Hva er det som har skjedd som satte dette i gang
17:44.000 --> 17:46.000
Så en nylig opplevd tapsopplevelse
17:46.000 --> 17:48.000
Eller en krenkelse
17:48.000 --> 17:50.000
Det er viktig å få tak i
17:50.000 --> 17:52.000
Og det gir jo mening
17:52.000 --> 17:54.000
Vi kan gjøre akkurat her og nå
17:54.000 --> 17:56.000
For å forandre det
17:56.000 --> 17:58.000
Vi kan gjøre bittelitt
17:58.000 --> 18:00.000
Vi kan starte på en plan for å løse problemene
18:00.000 --> 18:02.000
Og så sier vi til pasienten vår
18:02.000 --> 18:04.000
At det var sannelig godt at du kom
18:04.000 --> 18:06.000
Altså
18:06.000 --> 18:08.000
Fordi at dette høres kjempetøft ut
18:08.000 --> 18:10.000
Men
18:10.000 --> 18:12.000
Hvis du og jeg nå legger en plan
18:12.000 --> 18:14.000
For hvordan vi kan nå prøve
18:14.000 --> 18:16.000
Om vi kan løse noen av de problemene
18:16.000 --> 18:18.000
Så tror jeg vi skal klare det
18:18.000 --> 18:20.000
Men da må du stole på meg
18:20.000 --> 18:22.000
Jeg har jobbet mye med disse tingene før
18:22.000 --> 18:24.000
Men jeg trenger at du stole på meg
18:24.000 --> 18:26.000
Og jeg skal stole på deg
18:26.000 --> 18:28.000
For hvis vi gjør det
18:28.000 --> 18:30.000
Så angriper vi denne overfløsheten
18:30.000 --> 18:32.000
Følelsen av at ingen kan hjelpe meg
18:32.000 --> 18:34.000
Det kommer ikke til å bli bra
18:34.000 --> 18:36.000
For jeg kan ikke hjelpe deg
18:36.000 --> 18:38.000
Jeg tenkte på det du sa
18:38.000 --> 18:40.000
Fordi jeg møter jo av og til noen pasienter
18:40.000 --> 18:42.000
Som sier at de er redd for servos-tankene
18:42.000 --> 18:44.000
At de er skremmende
18:44.000 --> 18:46.000
Hva tenker du om det?
18:48.000 --> 18:50.000
Hvordan vil du tolke det i noen retning?
18:50.000 --> 18:52.000
Det er et interessant og godt spørsmål
18:52.000 --> 18:54.000
Folk som er redde for servos-tankene
18:54.000 --> 18:56.000
Kan kanskje være redde for å miste kontroll
18:56.000 --> 18:58.000
Det må vi vurdere som en egen risikofaktor
18:58.000 --> 19:00.000
Hvor mye impulskontroll har pasienten vår
19:00.000 --> 19:02.000
Vanskelig å vite
19:02.000 --> 19:04.000
Hvis vi ikke har sett denne pasienten før
19:04.000 --> 19:06.000
Så vi treffer pasienten på legevakt
19:06.000 --> 19:08.000
Da er det vanskelig å vite det
19:08.000 --> 19:10.000
Men så mye som mulig
19:10.000 --> 19:12.000
Så ser vi etter litt i sykehistorien
19:12.000 --> 19:14.000
Hvor mye har vi sett
19:14.000 --> 19:16.000
Og hva er det vi har sett
19:16.000 --> 19:18.000
Det er det vi skal gjøre
19:18.000 --> 19:20.000
Så ser vi etter litt i sykehistorien
19:20.000 --> 19:22.000
Hvor mye har det vært av kontrolltap
19:24.000 --> 19:26.000
For det er veldig forskjell fra person til person
19:26.000 --> 19:28.000
Men kjenner du pasienten din godt
19:28.000 --> 19:30.000
Og vet at det er en person som
19:30.000 --> 19:32.000
Er kanskje redd for å miste kontroll
19:32.000 --> 19:34.000
Men har aldri gjort det før
19:34.000 --> 19:36.000
Så er vi kanskje ikke så redde for det
19:38.000 --> 19:40.000
Jeg vil jo ofte tenke at det er et uttrykk
19:40.000 --> 19:42.000
For det er kanskje ikke noe dødsønske der
19:44.000 --> 19:46.000
At de helst ønsker å leve
19:46.000 --> 19:48.000
Er det en viktig å tenke i bivane
19:50.000 --> 19:52.000
Jeg tror at vi som behandlere
19:52.000 --> 19:54.000
Vi skal ikke være så redde for
19:54.000 --> 19:56.000
Folks selvmordstanke
19:56.000 --> 19:58.000
Jeg tror vi skal være glad
19:58.000 --> 20:00.000
Når pasienten vår forteller om selvmordstanke
20:00.000 --> 20:02.000
Da gir vi dem tilbake med å si
20:02.000 --> 20:04.000
Det er sannelig godt at du kan fortelle meg om det
20:04.000 --> 20:06.000
For da kan vi jo gjøre noe med det
20:06.000 --> 20:08.000
Det er en del av våre kolleger
20:08.000 --> 20:10.000
Som friker ut når de hører
20:10.000 --> 20:12.000
At folk snakker om høyen i våre selvmordstaker
20:12.000 --> 20:14.000
Jeg er ikke så redd for det
20:14.000 --> 20:16.000
Jeg vil gjerne ha det på bordet
20:16.000 --> 20:18.000
For da kan vi gjøre noe med det
20:18.000 --> 20:20.000
Og vår jobb er jo å hjelpe folk
20:20.000 --> 20:22.000
Å holde ut av selvmordstanke uten å feile sitt
20:22.000 --> 20:24.000
Til selvmordstankene går ned
20:24.000 --> 20:26.000
For det gjør de
20:26.000 --> 20:28.000
Man begynner nærme å slutte
20:28.000 --> 20:30.000
Men jeg tenkte jeg ville høre med deg
20:30.000 --> 20:32.000
Hvis jeg har forstått det jeg har lært tidligere
20:32.000 --> 20:34.000
Så er det jo dette med at en selvmordsfarverdering
20:34.000 --> 20:36.000
Handler jo om en avveining av
20:36.000 --> 20:38.000
Faktorer som øker risikoen
20:38.000 --> 20:40.000
Og faktorer som senker risikoen
20:40.000 --> 20:42.000
Eller er beskyttende
20:42.000 --> 20:44.000
Kan du si litt om disse beskyttende faktorene?
20:44.000 --> 20:46.000
Kan du kunne si litt om det som nærmer oss litt?
20:46.000 --> 20:48.000
Ja, for de personlige egenskapene
20:48.000 --> 20:50.000
Tåleevnet
20:50.000 --> 20:52.000
Det å klare å holde ut
20:52.000 --> 20:54.000
Smerte og lidelse
20:54.000 --> 20:56.000
Er veldig forskjell fra person til person
20:56.000 --> 20:58.000
Så hvis vi vet at denne personen
20:58.000 --> 21:00.000
Tåler litt av hvert
21:00.000 --> 21:02.000
Har vært ute en vinterdag før
21:02.000 --> 21:04.000
Har opplevd vonde ting før
21:04.000 --> 21:06.000
Har klart seg gjennom det
21:06.000 --> 21:08.000
Så er det en klar person
21:08.000 --> 21:10.000
Som kan senke risikoen
21:10.000 --> 21:12.000
Og har også god impulskontroll
21:12.000 --> 21:14.000
Så har vi disse tingene med
21:14.000 --> 21:16.000
Ansvar for andre mennesker
21:16.000 --> 21:18.000
For eksempel for
21:18.000 --> 21:20.000
Omsorgsoppgaver for barn
21:20.000 --> 21:22.000
Er relativt sett
21:22.000 --> 21:24.000
En faktor som senker risikoen
21:24.000 --> 21:26.000
Fordi folk
21:26.000 --> 21:28.000
Tenker seg ofte om mange ganger
21:28.000 --> 21:30.000
Hvis de har ansvar for andre
21:30.000 --> 21:32.000
Så har vi det vi var inne på
21:32.000 --> 21:34.000
At i noen trosystemer
21:34.000 --> 21:36.000
Så er selvmord ikke tilatt
21:36.000 --> 21:38.000
Og selv om det ikke er for at det er en veldig
21:38.000 --> 21:40.000
Veldig viktig å holde seg unna selvmord på
21:40.000 --> 21:42.000
Så vet vi at den virker
21:42.000 --> 21:44.000
Altså vi skal ikke tro på at disse tingene
21:44.000 --> 21:46.000
Egentlig er beskyttende
21:46.000 --> 21:48.000
Men de kan senke risikoen
21:48.000 --> 21:50.000
For en periode
21:50.000 --> 21:52.000
Vi må bare ikke stole for mye på dem
21:52.000 --> 21:54.000
Også har vi ikke kommet inn på dette her
21:54.000 --> 21:56.000
Med tilgang på metoder
21:56.000 --> 21:58.000
Ja
21:58.000 --> 22:00.000
Det er ikke det som gjør folk suicidale
22:00.000 --> 22:02.000
At de har tilgang på metoder
22:02.000 --> 22:04.000
Men det kan gjøre det så mye raskere
22:04.000 --> 22:06.000
Å gjennomføre en selvmordshandling
22:06.000 --> 22:08.000
I smerte
22:08.000 --> 22:10.000
Og tilbakelig at du vil ta livet ditt
22:10.000 --> 22:12.000
Da vil det være lettere
22:12.000 --> 22:14.000
Å kunne omsette en følelse
22:14.000 --> 22:16.000
Og en tanke i handling
22:16.000 --> 22:18.000
Hvis det bare er å gå og hente et våpen
22:18.000 --> 22:20.000
For eksempel
22:20.000 --> 22:22.000
Så det å spørre pasienten om han har tilgang til våpen
22:22.000 --> 22:24.000
Eller har ikke gjort innkjøp
22:24.000 --> 22:26.000
Altid spørre til det
22:26.000 --> 22:28.000
Fordi i 30% av tilfellene
22:28.000 --> 22:30.000
Så har folk faktisk tilgang på skytevåpen
22:30.000 --> 22:32.000
I heimen
22:32.000 --> 22:34.000
Da skal vi nærme oss sluttene
22:34.000 --> 22:36.000
Er det også våpenlovgivning?
22:36.000 --> 22:38.000
Er det også noe på samfunnsnivå
22:38.000 --> 22:40.000
Som kan være et viktig forebyggende tiltak?
22:40.000 --> 22:42.000
Ja, altså
22:42.000 --> 22:44.000
For ganske mange år siden
22:44.000 --> 22:46.000
I dette bygget
22:46.000 --> 22:48.000
Så skjedde det et møte
22:48.000 --> 22:50.000
Mellom alle som har noe med våpen
22:50.000 --> 22:52.000
Å gjøre, alt fra det frivillige skytevesen
22:52.000 --> 22:54.000
Jæger og fiskeforbundet
22:54.000 --> 22:56.000
Og en haug med frivillige organisasjoner
22:56.000 --> 22:58.000
I politidirekturatet, forsvaret og så videre
22:58.000 --> 23:00.000
Og justisdepartementet
23:00.000 --> 23:02.000
Vi sammenkalte til et møte
23:02.000 --> 23:04.000
Det var da lover og så videre
23:04.000 --> 23:06.000
Vi begynte å diskutere
23:06.000 --> 23:08.000
Våpenforskriften
23:08.000 --> 23:10.000
Og så, hva er vår strategi?
23:10.000 --> 23:12.000
Vi ønsket å legge frem
23:12.000 --> 23:14.000
For alle de her her
23:14.000 --> 23:16.000
Hva er det egentlig som er problemet med våpen
23:16.000 --> 23:18.000
Og fare for død i Norge?
23:18.000 --> 23:20.000
Er det vådeskudd som er problemet?
23:20.000 --> 23:22.000
Nei, det er ingen som dør av våde
23:22.000 --> 23:24.000
Eller en kanskje i året?
23:24.000 --> 23:26.000
Så vi fortalte om hvor mange
23:26.000 --> 23:28.000
Unge mennesker på den tiden
23:28.000 --> 23:30.000
Døde på grunn av selvmord
23:30.000 --> 23:32.000
Ved skytevåpen
23:32.000 --> 23:34.000
Som de ofte hadde funnet hjemme
23:34.000 --> 23:36.000
I huset, unge gutter
23:36.000 --> 23:38.000
Og da kunne du høre
23:38.000 --> 23:40.000
Den berømelige nålen falle
23:40.000 --> 23:42.000
Da vi hadde lagt frem de tallene
23:42.000 --> 23:44.000
De var helt sjokkert og rystet
23:44.000 --> 23:46.000
Og etter den dagen var det ikke noe problem
23:46.000 --> 23:48.000
Å få gehør for endringer i våpenforskriften
23:48.000 --> 23:50.000
Blant annet dette med forsikringsgodkjennskap
23:50.000 --> 23:52.000
Vi har altså ikke fått
23:52.000 --> 23:54.000
Den samme motstanden i Norge
23:54.000 --> 23:56.000
Mot slike lover og endringer
23:56.000 --> 23:58.000
Som i USA for eksempel
23:58.000 --> 24:00.000
For vi fikk det med på laget
24:00.000 --> 24:02.000
De var all for it
24:02.000 --> 24:04.000
Og det har vi berget
24:04.000 --> 24:06.000
Vi har estimert at effekten
24:06.000 --> 24:08.000
Av det, bare det ene tiltaket
24:08.000 --> 24:10.000
Det redder 120 unge mennesker
24:10.000 --> 24:12.000
Hvert år
24:12.000 --> 24:14.000
Og det var det jeg tenkte
24:14.000 --> 24:16.000
Det var en positiv
24:16.000 --> 24:18.000
Enda slutt
24:18.000 --> 24:20.000
En samtale om et ganske vanskelig tema
24:20.000 --> 24:22.000
Så jeg må si takk for at du
24:22.000 --> 24:24.000
Stilt opp Lars
24:24.000 --> 24:26.000
For at vi får ikke bekket alt
24:26.000 --> 24:28.000
Men håper at den samtalen
24:28.000 --> 24:30.000
Kanskje har inspirert folk
24:30.000 --> 24:32.000
Å interessere seg for dette
24:32.000 --> 24:34.000
Og lese mer
24:34.000 --> 24:36.000
Takk for at du kom
24:36.000 --> 24:38.000
Dersom du skulle ha behov for å snakke med noen
24:38.000 --> 24:40.000
Etter å ha hørt på denne podcasten
24:40.000 --> 24:42.000
Så kan du ringe mentalhelse på
24:42.000 --> 24:44.000
116 123
24:44.000 --> 24:46.000
Døgn rundt