Episode 56: Krisepakke

00:00.000 --> 00:16.000
Akutt psykiatriske avdelinger tar imot mange pasienter med selskapsproblematikk og vedvarende forhøyet selvmordsfare knyttet til akutte krisereaksjoner.

00:16.000 --> 00:24.000
På Ullevold sykehus har de innført noe som heter krisepakke, Ullevoldsmodellen for pasienter i krise.

00:24.000 --> 00:33.000
Etter det har de erfart at de fleste av disse pasientene blir raskt stabilisert og kan skrives ut i bedring etter 1-2 dager.

00:33.000 --> 00:40.000
I dag skal vi høre mer om hva dette prisbelønte arbeidet i krisepakken dreier seg om.

00:40.000 --> 00:55.000
Med meg til å fortelle om dette har jeg overlege og førstammendensis Ingrid Iseth ved Akutt psykiatriske avdeling på Ullevold sykehus, som er en av primusmotorene som har utviklet denne krisepakken.

00:55.000 --> 00:57.000
Velkommen!

00:57.000 --> 00:58.000
Tusen takk!

00:58.000 --> 01:03.000
Hvor startet dette arbeidet med krisepakkemodellen, Ingrid?

01:03.000 --> 01:13.000
Først må jeg korrigere, vi har ikke kalt oss prisbelønte. Vi har fått én pris og det var vi veldig glad for. Det var akuttpsykiatriprisen vi fikk i høst.

01:13.000 --> 01:15.000
Men det var stas!

01:15.000 --> 01:28.000
Men jeg kan jo begynne med å si litt om, altså nå har jo jeg jobbet som overlege på mottaksposten på akuttpsykiatrisk avdeling på Ullevold i mange, mange år.

01:29.000 --> 01:42.000
I løpet av disse årene har jeg tatt imot mange pasienter som kommer inn i selvmordskriser, og pasienter som også strever mye med selvskadingsproblematikk, som vi kaller det.

01:43.000 --> 01:52.000
Og veldig mange av disse pasientene, de strever sånn grunnleggende med å regulere følelsene sine.

01:52.000 --> 02:08.000
På fagspåket så kaller det noe så kallet emosjonstysregulering, altså det er mange fine ord for det, men i bunn og grunn så handler det om at de har mange svingninger, følelsesmessige svingninger, og ofte voldsomme svingninger.

02:09.000 --> 02:13.000
Og det kan svinge fra høyt til lavt på kort tid.

02:13.000 --> 02:20.000
Noen av disse pasientene har også det vi kaller en diagnos, som vi kaller emosjonelt ustabil personlighetsforskylse.

02:20.000 --> 02:25.000
Det heter også bordline personlighetsforskylse, det er det samme.

02:26.000 --> 02:39.000
Ikke alle har fått den diagnosen, men strever likevel med å håndtere hverdagen, nettopp fordi de har disse hyppige og voldsomme svingningene i humør.

02:39.000 --> 02:49.000
Og så er det mange av de pasientene her som også strever med selvfølelsen eller selvbildet.

02:50.000 --> 02:57.000
De tenker ofte i svart-hvit, enten er du med meg eller mot meg.

02:58.000 --> 03:03.000
Mange er veldig sårbare for avvisning.

03:04.000 --> 03:06.000
Det er vi jo alle.

03:06.000 --> 03:11.000
Det jeg beskriver nå er normale personlighetstrekk som vi alle har på dårlige dager.

03:11.000 --> 03:19.000
Men disse er i større grad og i så stor grad at det går litt utover livskvalitet og funksjonsnivå.

03:19.000 --> 03:29.000
Et enkelt eksempel på det som kan trigge en avålig krisereaksjon hos en som strever med å regulere følelsene sine,

03:29.000 --> 03:33.000
det kan være at en venninne ikke har svart på en sms.

03:33.000 --> 03:39.000
Da kan jeg på en god dag tenke at hun er opptatt.

03:39.000 --> 03:44.000
Eller nå driver hun og legger barna, eller er på kino.

03:44.000 --> 03:51.000
Mens en som har emosjonellt ustabil personlighetsforstyrrelse, eller strever med disse trekkene,

03:51.000 --> 03:56.000
vil veldig fort konkludere med at nå liker ikke den venninnen meg.

03:56.000 --> 04:01.000
Hun liker meg ikke, og det er antagelig ingen andre som liker meg.

04:01.000 --> 04:07.000
Hvordan skal jeg løse det? Ting blir veldig fort mørkt, svart og vanskelig.

04:07.000 --> 04:13.000
Så er det noen som tenker at nå er det ingen annen løsning enn å ta alinne mitt.

04:13.000 --> 04:17.000
Ja, og da kommer de i kontakt med helsevesenet.

04:17.000 --> 04:23.000
Da kan det være at de oppsøker legevakten, eller forteller noen de stoler på.

04:23.000 --> 04:28.000
At nå har jeg det så vondt at jeg tenker på å ta livet mitt.

04:28.000 --> 04:31.000
Det er en av de tingene vi har.

04:31.000 --> 04:40.000
Det er mange typer kriser. Disse kan også oppleve voldsomt vanskelige ting.

04:40.000 --> 04:45.000
Nettopp fordi en del strever med impulsive handlinger.

04:45.000 --> 04:52.000
Mange har rusproblemer og utsetter seg selv for farefulle situasjoner.

04:52.000 --> 04:59.000
De opplever traumatiske ting som gjør at de får disse kriserreaksjonene.

04:59.000 --> 05:07.000
Ikke alle, nå snakker jeg mer i generelle termer.

05:07.000 --> 05:11.000
Det er stor variasjon innenfor denne pasientgruppen.

05:11.000 --> 05:17.000
Men det er noen som synes det blir så vanskelig at de også skader seg selv.

05:17.000 --> 05:21.000
Det er ulike motivasjoner.

05:21.000 --> 05:27.000
Nå har jeg snakket med mange pasienter opp igjennom årene som strever med selvskadingsproblematikk.

05:27.000 --> 05:33.000
Det er nesten like mange grunner til at folk selvskader som det er pasienter.

05:33.000 --> 05:40.000
Noen forteller at det er den eneste måten de klarer å lindre innre smerte på.

05:40.000 --> 05:44.000
Det er så vondt innvendig, og nå er alt så mørkt.

05:44.000 --> 05:50.000
Når jeg skader meg, risper meg for eksempel, så får jeg en fysisk smerte i stedet som er lettere å håndtere.

05:50.000 --> 05:52.000
Den er så mye mer konkret.

05:52.000 --> 05:57.000
På den måten dempes kanskje den indre, emosjonelle smerten litt.

05:58.000 --> 06:09.000
Nå snakket jeg med litt bort de å forklare de psykologiske mekadismene som ligger til grunn for at noen mennesker

06:09.000 --> 06:17.000
ofte kommer opp i situasjoner hvor de tenker på selvmord som en løsning, og eller selvskading som en løsning.

06:17.000 --> 06:22.000
Det var med utgangspunkt i det, jeg synes ikke du snakket bort for så vidt.

06:22.000 --> 06:30.000
Jeg tenker det er et viktig bakgrunns-tipp å ha her, for det du snakker om her, vi kan alle oppleve ulike typer kriser i livet vårt.

06:30.000 --> 06:38.000
Vi er alle utsatt for ulike belastende livshendelser, og så har vi måten vi håndterer dette på.

06:38.000 --> 06:47.000
Du beskriver en pasientgruppe, og en diagnos som har vært litt stigmatisert, og kanskje karakterisert som litt vanskelig å behandle.

06:47.000 --> 06:55.000
Det har vært mye sterke meninger om hvordan man skal behandle disse i akutsykiatriske avdelinger.

06:55.000 --> 07:06.000
Det stemmer. Da jeg begynte på akutsykiatriske avdeling, så hadde vi det vi kalte en krisetraumapost.

07:06.000 --> 07:18.000
Da var det slik at disse pasientene kunne komme opp på krisetraumaposten og typisk ble noen dager med variene hell.

07:18.000 --> 07:26.000
Nå snakker jeg fra et akutsykiatrisk perspektiv.

07:26.000 --> 07:36.000
Det er nok ganske bred faglig enighet, og det har studiet vist at disse pasientene profiterer veldig sjelden på lengre innleggelser.

07:36.000 --> 07:47.000
Det kan virke litt kontraintuitivt, for man må prøve å ivareta pasienter som står i fare for å ta livet sitt.

07:48.000 --> 07:59.000
Det ene er at det oppstår så mange situasjoner der pasienten føler seg avvist på en sengepost.

07:59.000 --> 08:07.000
Vi ser at det ikke skal mer til enn at kontaktsykepleieren må løpe på en alarm eller bli forsinket i en samtale.

08:07.000 --> 08:13.000
Da kan disse pasientene føle at nå er ikke de verdt noe som pasient.

08:13.000 --> 08:25.000
Det er travelt på en akutsykiatrisk andeling, så det er ikke noe godt terapeutisk miljø for disse pasientene i utgangspunktet.

08:25.000 --> 08:37.000
Livet er som det er, og livet skal leves utenfor sykehus. Det gjelder egentlig alle pasienter.

08:37.000 --> 08:51.000
For disse pasientene hvor svingningene kommer jemt og trutt, og det går fort opp og ned, så ser vi at lange sykehusinneleggelser hjelper ikke på sikt.

08:51.000 --> 09:01.000
De gjør en ikke mer robust eller mer i stand til å håndtere livets små og store opp- og nedture der ute.

09:01.000 --> 09:06.000
Da får man oppleve bedring innenpå post, og så kommer man ut og skal leve.

09:06.000 --> 09:17.000
Det kan være lindre noe godt å være innlagt for noen pasienter, for der slipper man å møte daglivets krav og vanskelige relasjonelle utfordringer.

09:17.000 --> 09:21.000
Men det må man jo til syvende og sist.

09:21.000 --> 09:35.000
Det mange nok opplever på sengeposter når disse pasientene er innlagt lenger, er at det blir fryktelig vanskelig å forberede på utskrivelse.

09:35.000 --> 09:46.000
Da oppstår det nye situasjoner hvor man føler at bein raser sammen, og man hamner i en bunn igjen.

09:46.000 --> 09:54.000
Nye trangt og selvmordstanker dukker opp igjen.

09:54.000 --> 10:00.000
Det må man prøve å unngå, at en sykehusinneleggelse virker mot sin hensikt.

10:00.000 --> 10:08.000
Målet vårt er å bidra til at pasientene får det bedre, og blir bedre i stand til å håndtere livet.

10:08.000 --> 10:12.000
Det er det som er det overordnede målet med all behandling.

10:12.000 --> 10:17.000
Det er jo derfor vi jobber i sykehushelseværen, at vi vil at livet skal bli bedre.

10:17.000 --> 10:23.000
Har det ikke også vært sånn i mange år at man har tenkt at disse pasientene skal ikke inn på sykehus i det hele tatt?

10:23.000 --> 10:34.000
Da jeg begynte som overlege, var det litt mantra at innleggelse skal unngås.

10:35.000 --> 10:47.000
Det er nå så. Min holdning er at hvis man klarer å unngå det ved å stabilisere pasienten der ute, så er det kjempefint.

10:47.000 --> 10:52.000
Det er ingenting som er bedre enn det. Det er ikke noe stas å være innlagt hos oss.

10:52.000 --> 10:58.000
Du har vært hos oss, du hund. Det er ikke noe femsternershotell.

10:59.000 --> 11:10.000
Det aller beste er selvfølgelig hvis det er et godt opplegg der ute som klarer å stabilisere pasienten i kriser,

11:10.000 --> 11:14.000
men også et opplegg som forebygger kriser.

11:14.000 --> 11:22.000
Men så er virkeligheten sånn at det ikke alltid fungerer, og vi ser at disse pasientene kommer.

11:22.000 --> 11:29.000
De kommer til oss spesielt på kveld og helg når alt annet er stengt.

11:29.000 --> 11:33.000
Våre andre tjenester eller andre støttespillere er kanskje ikke tilhengelige.

11:33.000 --> 11:39.000
Da kommer de veldig ofte fra legevakt. I Oslo har vi også psykiatrisk legevakt.

11:39.000 --> 11:46.000
De kommer ikke først og fremst derfra, men fra Almenlegevakten som kanskje er på hjemmesøk.

11:47.000 --> 11:57.000
Omtrent 20-30 prosent av innleggelsene vi har på akutsykiatrisk avdeling er disse pasientene som er i en krise.

11:57.000 --> 12:02.000
Det samsvarer med store studier fra andre land som vi kan sammenligne oss med.

12:02.000 --> 12:12.000
I for eksempel Australien har vi gått gjennom et stort materiale retrospektivt og ser at over 20 prosent av akutte innleggelser er denne pasientgruppen.

12:13.000 --> 12:16.000
Det er en stor gruppe.

12:16.000 --> 12:27.000
Da jeg begynte var det sånn at disse pasientene skulle ikke legges inn. De kom likevel.

12:27.000 --> 12:36.000
Vi så at veldig mange hadde strevd litt med å få hjelp, og de følte helt lettmessig at de hadde det helt forferdelig.

12:36.000 --> 12:41.000
De hadde nok forventninger om at nå skulle de få behandling.

12:41.000 --> 12:45.000
Noen hadde kanskje håp om noen uker med traumabehandling.

12:45.000 --> 12:57.000
En del av disse pasientene, ikke alle, men en del av oss opplevde fryktelig traumatiske ting i barndommen og i tennårene som har vært med på å forme denne personligheten de har.

12:58.000 --> 13:11.000
Det var et stort sprik i forventningene mellom det pasientene håpet på å få og det vi tenkte var lurt, som var å skrive ut så fort som mulig.

13:11.000 --> 13:19.000
Virkeligheten for meg som overlege på mottakspossen opplevdes nok så frustrerende.

13:19.000 --> 13:26.000
Pasientene var frustrert, jeg var frustrert, og sykepleierne som jobbet hos oss var også frustrerte.

13:26.000 --> 13:30.000
Vi følte på ingen måte at vi klarte å hjelpe disse pasientene.

13:30.000 --> 13:37.000
De kom på kvelden, ofte er de så aktiverte og så vare for avvisning.

13:37.000 --> 13:43.000
Det er noen ganger vanskelig å få god dialog med dem.

13:43.000 --> 13:52.000
Sykepleierne kunne oppleve at de satt seg ned og prøvde å spørre hvordan de egentlig har det, og fikk som svar etter eksempelvis,

13:52.000 --> 13:58.000
hva bruker du deg, du bare jobber her.

13:58.000 --> 14:09.000
Det var noen forsvarsmekanismer fra pasientens side, for de ville for enhver pris prøve å unngå den vonde følelsen av å bli avvist.

14:09.000 --> 14:18.000
Det ble ofte en dårlig dynamikk som gjorde at personale ble frustrert, noen fikk veldig hjerte for disse pasientene,

14:18.000 --> 14:26.000
andre ble bare provosert og ville helst at noen skulle skrive det ut fortest mulig.

14:26.000 --> 14:31.000
Det var mye drakkamp innen de personalgrupperne også.

14:31.000 --> 14:42.000
Vi har et fagbegrep som heter splitting, som beskriver de interne konfliktene som kan oppstå rundt en pasient,

14:43.000 --> 14:48.000
og hvor det blir veldig stor uenighet om veien videre i kjølevannet.

14:48.000 --> 14:51.000
Det hadde vi mye av da.

14:53.000 --> 14:59.000
Pasienten kom kanskje på kvelden, og så kom jeg som spesialist på jobben morgenen etter.

14:59.000 --> 15:03.000
Mitt mål var å få skrevet ut pasienten.

15:03.000 --> 15:12.000
Det ble en situasjon der pasienten på nytt ble avvist og ytterlig destabilisert.

15:12.000 --> 15:14.000
Det var noe vi opplevde stadig vekk.

15:14.000 --> 15:21.000
Denne kliniske situasjonen har veldig lite tilfredsstillende å jobbe i.

15:21.000 --> 15:25.000
Man får ikke gitt noe hjelp, man får ikke...

15:25.000 --> 15:32.000
Disse pasientene som er veldig sårbare for avvisning, det man gjør er å avvise med tanke på at de egentlig trenger noe annet.

15:32.000 --> 15:41.000
Så det blir veldig lite rom for noe konstruktivt, samarbeid eller behandling i den relasjonen.

15:41.000 --> 15:43.000
Ja, det gjør det.

15:43.000 --> 15:56.000
Det vi så veldig raskt da vi først satt oss ned og bestemte oss for at nå må vi virkelig snu hver stein og se på hva vi kan gjøre for denne pasientgruppen,

15:57.000 --> 16:06.000
så ble det veldig fort klart for oss at det å avklare forventningene på forhånd, det er liksom alfa og omega.

16:06.000 --> 16:17.000
Så punkt 1 for oss var at pasientene var klar over hva rammene og innholdet i oppholdet skulle gå ut på,

16:17.000 --> 16:20.000
og innleggende lege skulle være klar over det.

16:20.000 --> 16:23.000
Men nå er jeg nesten litt ille på å forklare selve krispakten.

16:23.000 --> 16:32.000
Det var en veldig fin innledning til at du har diskusert en klinisk situasjon som er et problem som man ikke har klart å løse,

16:32.000 --> 16:41.000
hvor det er litt uenighet, det er uklare forventninger, det er en ugrei situasjon både for pasientene og også for de som jobber i posten,

16:41.000 --> 16:49.000
som opplever at de ikke får til å hjelpe, eller eventuelt kjenner på at de er litt splittet i miljøen om hvordan man best skal hjelpe denne pasienten.

16:50.000 --> 17:00.000
Da begynte du å snakke litt om dette med forventingsavklaring, og da er du litt inne på at dere satt ned og jobbet og lagde denne såkalt krispakken.

17:00.000 --> 17:03.000
Kan du ikke si litt om hva den inneholder?

17:03.000 --> 17:07.000
Det kan jeg gjøre. Det startet rundt 2019.

17:11.000 --> 17:17.000
Som alt annet i helsevesen startet man med et litt prosjekt, en liten prosjektgruppe, og det gjorde vi også.

17:19.000 --> 17:25.000
Vi prøvde på en måte å identifisere problemområdene, og hva er det vi har av ressurser.

17:25.000 --> 17:32.000
Det er også et dilemma i helsevesenet alltid. Vi føler hvertfall selv at vi alltid har litt skrint med ressurser.

17:32.000 --> 17:38.000
På mottaksposten for eksempel der jeg jobber så er vi to spesialister, punktum.

17:38.000 --> 17:43.000
Det er to spesialister som i løpet av året skal vurdere de over tusen pasientene som kommer innom.

17:44.000 --> 17:51.000
Vi er der stort sett bare på dagtid. Da har jeg vakt, men da er jeg ofte hjemme og blir ringt til.

17:51.000 --> 17:53.000
Og da er det også mange andre poste man skal ta vare på.

17:53.000 --> 18:01.000
Det er det. Når disse pasientene kom på ettene av kveld og helg så var det kun noen spesialister.

18:01.000 --> 18:08.000
Da måtte vi se litt på hvor vi kunne hente inn kapasitet.

18:08.000 --> 18:13.000
Da hadde vi den flotte sykepleiegruppen, så kompetente i utgangspunktet.

18:13.000 --> 18:27.000
En krisesnatur, det er ikke sånn at du kan si til en pasient i krisen at du må vente en dag til, så skal vi se om vi får gjort noe med den krisereaksjonen.

18:27.000 --> 18:31.000
Det er en kris her og nå, og det innså vi jo da.

18:31.000 --> 18:41.000
Når du kommer og er i en krise og tenker at den eneste utveien er å ta livet sitt, så handler det om å komme til med tiltak så raskt som mulig.

18:41.000 --> 18:51.000
Så det vi gjorde var å peke ut sykepleiegruppen som den store utnytterressursen vi hadde.

18:51.000 --> 18:59.000
Sykepleierne våre er kjempeflinke, patiske, faglig flinke folk, så her lå det et kjempesort potensial.

18:59.000 --> 19:09.000
Det andre var å utarbeide innholdet i det som har blitt hette krisebakken.

19:09.000 --> 19:19.000
Det var da jeg begynte å virkelig undersøke hva det er som finnes av forskningslitteratur.

19:20.000 --> 19:24.000
Når det gjelder akutte intervensjoner, spesielt hos denne pasientgruppen,

19:24.000 --> 19:28.000
og det var altså skremmende lite.

19:28.000 --> 19:39.000
Til tross for at de utgjør en så stor andel av den akutte psykiatriske populasjonen, så er det ekstremt lite som er testet ut av akutte intervensjoner.

19:39.000 --> 19:44.000
Det finnes veldig mange gode polikliniske behandlingstillærminger,

19:44.000 --> 19:51.000
ord av to kognitiv adferdsterapi, som dere sikkert har snakket om i podkassen her før,

19:51.000 --> 19:59.000
og noe som heter dialektisk adferdsterapi, som har vist seg spesielt effektivt for denne pasientgruppen.

19:59.000 --> 20:06.000
Det som er felles, i tillegg, er en del andre mentaliseringsbasert terapi, skjemabasert terapi.

20:06.000 --> 20:09.000
Jeg kan snakke lenge om det, men det er ikke det som er tema her.

20:09.000 --> 20:14.000
Poenget mitt er bare at det finnes veldig mange gode polikliniske tilnærminger,

20:14.000 --> 20:23.000
men disse går jo over tid og er basert på litt lengre polikliniske forløp og gruppeterapi og så videre.

20:23.000 --> 20:31.000
Så en hel terapeutisk retning som pakket, det passer ikke på en akutt psykiatrisk avdeling.

20:31.000 --> 20:38.000
Men det vi gjorde, da vi undersøkte litt videre, så prøvde vi på en måte,

20:38.000 --> 20:44.000
og da ble vi litt inspirert av Jan-Iva Røssberg, som dere kjenner godt her i psykopoden.

20:44.000 --> 20:47.000
Som sitter bak spasen og smiler akkurat nå.

20:47.000 --> 20:55.000
Han er jo kjempegod på miljøterapi, og jeg har hørt på Jan-Iva mange ganger,

20:55.000 --> 21:00.000
og han har latt meg veldig inspirert av at han sier alltid at man må tenke enkelt.

21:00.000 --> 21:03.000
Ting trenger ikke være så veldig komplisert.

21:03.000 --> 21:09.000
Vi tenkte at vi må tenke enkelt.

21:09.000 --> 21:17.000
Så vi så at her har du en krise, og en krise er en krise, uavhengig om du har en emotionellt ustabil personlighetsforstyrrelse,

21:17.000 --> 21:19.000
eller om du har det ene eller det andre.

21:19.000 --> 21:24.000
Jeg har også kriser i livet mitt, og da er det på en måte den samme.

21:24.000 --> 21:29.000
Fysiologiske reaksjoner, det samme emotionelle kaoset som oppstår,

21:29.000 --> 21:33.000
det er liksom likt for alle. Det er ikke noe spesielt med denne gruppen.

21:33.000 --> 21:41.000
Det vi vet er at det kommer tidlig til med psykologisk førstehjelp.

21:41.000 --> 21:45.000
Da snakker vi tidlig til som en gang man kommer inn på post.

21:45.000 --> 21:47.000
Ja, som en gang man kommer inn på post.

21:47.000 --> 21:50.000
Ikke som man venter til neste dag når legerne kommer på jobb.

21:50.000 --> 21:57.000
Ikke sant? Jeg brukte mange ord på å komme inn med tiltak så fort som mulig.

21:57.000 --> 22:04.000
Så det som skjer er når en lege vil legge inn en pasient som har en sånn type krise,

22:04.000 --> 22:09.000
så informerer vi om krisepakken. Det er 1-2 dager, og det er dette innholdet.

22:09.000 --> 22:12.000
Så ber vi legen gå tilbake og fortelle det til pasienten,

22:12.000 --> 22:15.000
så kan pasienten selv velge å ta imot det eller ikke.

22:15.000 --> 22:17.000
Så pasienten er klar over det når det kommer.

22:18.000 --> 22:22.000
Så er det vanlig innkomstsamtale som alle i helsevesenet kjenner til,

22:22.000 --> 22:27.000
hvor en legespesialisering tar innkomst, men da skal alt kartlegges.

22:27.000 --> 22:35.000
Allergier, medisiner, hereditet, rus, you name it.

22:35.000 --> 22:46.000
Men så er det da rett etter innkomst, så er det i krisepakken helt obligatorisk med det vi kaller krisesamtale 1.

22:46.000 --> 22:49.000
Det skal skje så fort som mulig etter innkomst.

22:49.000 --> 22:54.000
Så flott, for det du beskriver nå er en avklaring før de kommer i det hele tatt.

22:54.000 --> 22:59.000
Også er jo den situasjonen for veldig mange når de tar imot pasienten at det går veldig fort,

22:59.000 --> 23:04.000
det er veldig schematisk, og pasienten får kanskje ikke alltid sagt alt den har på hjerte,

23:04.000 --> 23:08.000
eller hva som egentlig feiler. Og da kommer dere inn med?

23:08.000 --> 23:10.000
Da kommer vi inn med krisesamtale 1.

23:10.000 --> 23:13.000
Og det er det kontaktsykepleier som skal gjennomføre.

23:14.000 --> 23:21.000
Og det ser jeg nå, det er helt guld på en måte det som kommer av informasjon i krisesamtale 1.

23:21.000 --> 23:26.000
For da setter vi av tid, og det skal være ro.

23:26.000 --> 23:33.000
Og i krisesamtale 1 så skal bare pasienten få prate.

23:33.000 --> 23:37.000
Sykepleien skal lytte, validere, lytte, validere.

23:37.000 --> 23:44.000
Skal ikke komme med noen gode forslag til å løse, ikke noe sånn, jo men gjør noe bare sånn.

23:44.000 --> 23:47.000
Det handler kun om å få tømt seg.

23:47.000 --> 23:55.000
Og det er også på en måte det første elementære punkt i psykologisk førstehjelp også,

23:55.000 --> 23:57.000
ved naturkatastrofer og sånn.

23:57.000 --> 24:03.000
Etter at du har sikret situasjonen, så skal du lage rom til at de som er i en krisereaksjon,

24:03.000 --> 24:08.000
de skal få prate, de skal få lettet på det emosjonelle trykket,

24:08.000 --> 24:15.000
og få lov å fortelle hva det er som foregår, hva er det som har utlast dette.

24:15.000 --> 24:24.000
Og den krisesamtale 1, det er nesten litt så magisk hva som skjer.

24:24.000 --> 24:32.000
Det er som at det er en vulkan på en måte som bare roer seg helt ned.

24:33.000 --> 24:41.000
Og pasienten kommer liksom i en tilstand hvor du faktisk går an og gjør noe.

24:41.000 --> 24:47.000
Det er som at, jeg vet ikke om noen her har snakket om toleransevinduet før,

24:47.000 --> 24:52.000
Det er, vi har jo alle et toleransevinduet,

24:52.000 --> 24:55.000
og det kan være smalt, og det kan være bredere,

24:55.000 --> 24:57.000
men når du er innenfor toleransevinduet,

24:57.000 --> 25:04.000
da tåler du egentlig ganske mye av det som blir kastet på deg av livets store og små utfordringer.

25:04.000 --> 25:09.000
Da klarer du fint å lese eksamen uten å grue deg for mye,

25:09.000 --> 25:18.000
eller du tåler en krangel med barna eller kjæresten uten at alt går helt i ball.

25:18.000 --> 25:22.000
Men så skal du ikke så innmari mye, det kan du sikkert kjenne selv igjen i hund,

25:22.000 --> 25:26.000
hvis du sover dårlig noen netter på rad, for eksempel,

25:26.000 --> 25:33.000
eller hvis man sliter med rus og drikker veldig mye alkohol over en periode,

25:33.000 --> 25:39.000
så blir det toleransevinduet mye smalere, og det skal mindre til før du liksom spretter ut av det.

25:39.000 --> 25:42.000
Og når du er utenfor toleransevinduet,

25:42.000 --> 25:49.000
der da gjerne begynner å sende signaler ned til bygning,

25:50.000 --> 25:54.000
da begynner stresshormonene å aktiveres for den minste ting,

25:54.000 --> 26:01.000
og man mister fort hodet, tar dårlig valg, mistolker situasjoner rundt seg.

26:01.000 --> 26:07.000
Når jeg har en dårlig dag, så er det fort gjort for meg å tenke at alle andre rundt meg er idioter,

26:07.000 --> 26:09.000
for jeg har så kort lunte.

26:09.000 --> 26:14.000
Disse pasientene har ofte et ganske smalt toleransevindue,

26:15.000 --> 26:18.000
i utgangspunktet.

26:18.000 --> 26:22.000
Så den følelsen av å være sånn frynset som du sier at vi kan kjenne oss igjen i,

26:22.000 --> 26:25.000
man går med det veldig, veldig.

26:25.000 --> 26:28.000
Så det handler, den krissamtalen igjen,

26:28.000 --> 26:32.000
det handler om å få dempet det der voldsomme trykket,

26:32.000 --> 26:37.000
slik at pasienten nærmer seg inn i det som er toleransevinduet.

26:37.000 --> 26:42.000
For er du der, så er du så mye mer konstruktiv i din egen tankegang,

26:42.000 --> 26:46.000
og så mye mer mottaklig for oss å jobbe videre.

26:46.000 --> 26:50.000
Men dette er helt nytt i arbeidet med krisepakker,

26:50.000 --> 26:53.000
man jobba ikke sånn tidligere?

26:53.000 --> 26:57.000
Vi er jo opptatt av å se pasienten,

26:57.000 --> 27:00.000
og vi er flinke til å spørre hvordan det går,

27:00.000 --> 27:03.000
men nå har vi satt dette i system.

27:03.000 --> 27:06.000
Er ordnet der like viktig med krissamtale 1,

27:06.000 --> 27:09.000
som å sette depomedikasjon,

27:09.000 --> 27:12.000
eller ta et blodtrykk, er det fortravel på post,

27:12.000 --> 27:15.000
så må vi heller låne personal fra andre poster,

27:15.000 --> 27:18.000
som kan hjelpe til krissamtale 1,

27:18.000 --> 27:22.000
og krissamtale 2, som jeg skal snakke litt mer om etterhvert.

27:22.000 --> 27:25.000
Det er like viktig som all mulig anbehandling.

27:25.000 --> 27:28.000
Sånn at det handler,

27:28.000 --> 27:34.000
det er viktig å legge til rette for at det er en god atmosfære,

27:34.000 --> 27:39.000
at det er ro, og at man har satt av tid til krissamtale 1.

27:39.000 --> 27:42.000
Hvor lang tid snakker man om det?

27:42.000 --> 27:45.000
Cirka 30 minutter.

27:45.000 --> 27:48.000
Så i stedet for at pasienten må gå alene på rommet sitt,

27:48.000 --> 27:53.000
og føle på den raske innkomstsamtalen,

27:53.000 --> 27:56.000
som kan være veldig rask hvis legen er veldig travel,

27:56.000 --> 28:01.000
så får man en veldig klart definert samtale,

28:01.000 --> 28:04.000
som handler om at noen skal validere,

28:04.000 --> 28:07.000
og skal lytte på det du har å komme med.

28:07.000 --> 28:10.000
Lytte og validere.

28:10.000 --> 28:15.000
Jeg kan fortelle litt mer om hvordan vi driver med opplæring i forhold til dette,

28:15.000 --> 28:19.000
men særlig krissamtale 1 kan være litt vanskelig å få i gang.

28:19.000 --> 28:21.000
Noen ganger vil ikke pasienten prate,

28:21.000 --> 28:24.000
andre ganger blir du bare møtt med aggresjon,

28:24.000 --> 28:28.000
eller jeg skal bare dø likevel, hva er vitsen?

28:29.000 --> 28:34.000
Vi trener mye på å få til disse gode samtalene,

28:34.000 --> 28:37.000
med ulike samtale-teknikker,

28:37.000 --> 28:44.000
og simulere situasjoner der det er et vanskelig utgangspunkt.

28:44.000 --> 28:50.000
Men det vi ser med systematisk opptrening og med fokus på dette,

28:50.000 --> 28:53.000
så får vi det alltid til.

28:53.000 --> 28:58.000
Krissamtale 1 ender alltid med å bli en veldig god samtale,

28:58.000 --> 29:02.000
og det blir også en veldig informativ samtale.

29:02.000 --> 29:06.000
Når jeg kommer på jobb dagen etter og skal sjekke innkomstene fra dagen før,

29:06.000 --> 29:12.000
så får jeg ofte veldig mye verdifull informasjon fra nettopp krissamtale 1.

29:12.000 --> 29:15.000
Så sa du det kommer en krissamtale 2.

29:15.000 --> 29:17.000
Det gjorde jeg.

29:17.000 --> 29:19.000
Hvis vi bare spoler tilbake,

29:19.000 --> 29:24.000
og målet er at man skal komme inn for toleransevinduet og finne den rom,

29:24.000 --> 29:30.000
etter krissamtale 1 er det en pause på minimum en halvtime,

29:30.000 --> 29:34.000
noen ganger litt mer, litt avhengig av hva pasientens behov er.

29:34.000 --> 29:39.000
Da kan du ta en kaffekopp eller en røyk hvis du røyker.

29:39.000 --> 29:43.000
Poeng er bare å få et lite mellomrom,

29:43.000 --> 29:46.000
med en pause mellom de to samtalene.

29:46.000 --> 29:49.000
Så er det da tid for krissamtale 2,

29:49.000 --> 29:53.000
som også er på 30-45 minutter der omkring.

29:53.000 --> 29:57.000
Men i krissamtale 2 er fokuset snuddlig.

29:57.000 --> 30:02.000
Da er pasienten forhåpentligvis innenfor toleransevinduet,

30:02.000 --> 30:08.000
så da er fokuset på å mobilisere pasientenes egne ressurser.

30:08.000 --> 30:13.000
Mange av disse pasientene har ressurser.

30:13.000 --> 30:17.000
Det handler om å finne dem.

30:17.000 --> 30:24.000
I krissamtale 2 introduceres toleransevinduet.

30:24.000 --> 30:30.000
Da har vi laget fine figurer med grafer, så det blir veldig visuelt.

30:30.000 --> 30:33.000
Så pasientene opplæres i hva toleransevinduet er,

30:33.000 --> 30:36.000
rent visuelt og med forklaring.

30:36.000 --> 30:38.000
Ja.

30:38.000 --> 30:42.000
Så gjentar vi rammene for krisspakke.

30:42.000 --> 30:46.000
Vi spiller ballen litt tilbake til pasienten.

30:46.000 --> 30:48.000
Det er tross alt deres liv.

30:48.000 --> 30:53.000
Mange av dem har mye erfaring med hva som fungerer og ikke fungerer.

30:53.000 --> 30:55.000
Mange av dem har gått i poliklinisk behandling

30:55.000 --> 30:59.000
og har ganske mye innsikt når det kommer til stykket,

30:59.000 --> 31:02.000
så lenge de er innenfor toleransevinduet.

31:02.000 --> 31:06.000
Da prøver vi å engasjere pasienten litt.

31:06.000 --> 31:10.000
Hvordan skal vi bruke disse 1-2 dagene vi har best mulig?

31:10.000 --> 31:12.000
Hva fungerer for deg?

31:12.000 --> 31:17.000
I tillegg til at vi legger vep på at pasienten skal forstå toleransevinduet,

31:17.000 --> 31:20.000
hvorfor det er så viktig å komme inn,

31:20.000 --> 31:24.000
så introducerer vi det som kalles dags- og kveldsplaner.

31:24.000 --> 31:27.000
Det høres ganske banalt ut.

31:27.000 --> 31:32.000
Men det handler om at når du er selv og ut av balansen,

31:32.000 --> 31:36.000
er det så viktig å få struktur på hverdagen.

31:36.000 --> 31:42.000
Helt basale ting som søvn og mat og passende aktiviteter,

31:42.000 --> 31:46.000
avledende aktiviteter og hvile, det er viktig.

31:46.000 --> 31:52.000
Når det er kaotisk i hodet, er det veldig lurt å skrive det ned,

31:52.000 --> 31:56.000
lage timeplan for både dag og kveld.

31:56.000 --> 31:58.000
Så dere lager timeplan for oppholdet?

31:58.000 --> 31:59.000
For oppholdet.

31:59.000 --> 32:06.000
Når pasientene skjønner hvorfor dette er så viktig,

32:06.000 --> 32:11.000
så er dette noe av det mest populære tildelene vi ofte ser

32:11.000 --> 32:13.000
når vi spør pasientene etter en topphold.

32:13.000 --> 32:16.000
Hva synes du har fungert? Hvordan har krisepakket vært for deg?

32:16.000 --> 32:19.000
Så er det mange som trekker frem dags- og kveldsplaner.

32:19.000 --> 32:25.000
De synes det er så effektivt for å få kontroll på hverdagen.

32:25.000 --> 32:30.000
Veldig mange vil gjerne ha hjelp til å lage dags- og kveldsplaner

32:30.000 --> 32:32.000
til et par uker fremover.

32:32.000 --> 32:35.000
Det kan vi tilby før det skrives ut.

32:35.000 --> 32:42.000
Hvis det er to uker til eksamen, og du er fryktelig sjør og sårbar,

32:42.000 --> 32:47.000
så kan det være kjempelurt å lage detaljerte dags- og kveldsplaner.

32:47.000 --> 32:50.000
Så rett og slett veldig konkrete hjelpemidler,

32:50.000 --> 32:53.000
både i situasjonen post og for tida fremover,

32:53.000 --> 32:56.000
for å få mer kontroll.

32:56.000 --> 33:01.000
Det blir en påminnelse om hvor viktig det er med disse basale tingene

33:01.000 --> 33:03.000
som må være på plass i livet.

33:03.000 --> 33:06.000
Sånn som søvn, mat, nok hvile.

33:06.000 --> 33:10.000
Du kan ikke sitte i 12 timer og lese til eksamen i strekk.

33:10.000 --> 33:13.000
Du må legge inn noen pauser underveis.

33:13.000 --> 33:18.000
Det er viktig at alle som lytter på skriver ned disse rådene.

33:18.000 --> 33:20.000
For de er jo veldig nyttige råd for oss alle.

33:21.000 --> 33:24.000
Det er jo veldig enkle greier.

33:24.000 --> 33:27.000
Men som Jan-Diva sier, det enkle er ofte det beste.

33:27.000 --> 33:30.000
Hematerapi er ofte veldig bra.

33:30.000 --> 33:33.000
Nå snakker jeg med borte i antennes.

33:33.000 --> 33:41.000
I tillegg er vi veldig opptatt av at vi skal begynne å jobbe med det vi kaller kriseplan.

33:41.000 --> 33:43.000
Så tidlig som mulig.

33:43.000 --> 33:46.000
Det er sikkert mange der ute som jobber på psykiatrisk avdeling

33:46.000 --> 33:49.000
som kjenner til kriseplan.

33:50.000 --> 33:54.000
Vi har kjempestort fokus på å jobbe med kriseplan.

33:54.000 --> 34:01.000
Det er ikke planen i seg selv, eller skifteproduktet i seg selv som er så viktig.

34:01.000 --> 34:03.000
Det er viktig det også, men det er prosessen.

34:03.000 --> 34:09.000
I en kriseplan jobber vi veldig med å få pasienten til å gjenkjenne

34:09.000 --> 34:14.000
hva triggerne for sånne type krisereaksjoner er.

34:14.000 --> 34:18.000
Handler det om at veninnen ikke svarer på sms?

34:18.000 --> 34:22.000
Føler du deg avvist i de og de situasjoner?

34:22.000 --> 34:26.000
Utarbeider du mestringsstrategier?

34:26.000 --> 34:33.000
Når du kjenner at noe skjer, vet du erfaringsmessig at det blir veldig ustabilt.

34:33.000 --> 34:35.000
Hva gjør jeg da?

34:35.000 --> 34:39.000
Jeg har en venninne som er ganske lei av å høre hvordan jeg har det,

34:39.000 --> 34:42.000
men hun er fin å gå på kino med.

34:42.000 --> 34:46.000
Da kan jeg ringe Anne og avtale et kinobesøk.

34:46.000 --> 34:51.000
Eller i de situasjoner som hjelper meg å få tømt meg,

34:51.000 --> 35:00.000
kan jeg ringe til Beate som tåler å stå litt i mine store og voldsomme følelser.

35:00.000 --> 35:04.000
Sånn jobber vi, og det begynner vi med så tidlig som mulig,

35:04.000 --> 35:07.000
allerede i krisesamtale nummer to.

35:09.000 --> 35:11.000
Nå må du bare avbryte munnen.

35:11.000 --> 35:14.000
Jeg snakker litt om innpust og utpust når jeg begynner.

35:14.000 --> 35:16.000
Kjempefint, og viktig, Ingrid.

35:16.000 --> 35:20.000
Det er som vi har snakket om flere ganger, at dette er en pasientgruppe

35:20.000 --> 35:23.000
som mange synes har vært vanskelig å behandle i en akutt krisefase.

35:23.000 --> 35:27.000
Det dere har gjort her er jo noe mange kan lære mye av.

35:27.000 --> 35:31.000
Men punkt én var?

35:31.000 --> 35:34.000
Punkt én er å avklare forventninger.

35:34.000 --> 35:40.000
Pasienten skal vite hva de kommer til, og hvor lenge oppholdet er tenkt å være.

35:41.000 --> 35:45.000
Innleggende lege må ta ansvar i å informere pasienten om det.

35:45.000 --> 35:47.000
Punkt to er innkomstsamtalen.

35:47.000 --> 35:50.000
Der tar vi jo stilling til sikkerhet.

35:50.000 --> 35:55.000
Vi bruker å insistere på at dette er et frivillig tilbud.

35:55.000 --> 35:58.000
Pasientene bekommer frivillig innlag.

35:58.000 --> 36:02.000
Det hender jo en gang i blant, men mye sjeldentere enn før,

36:02.000 --> 36:05.000
at det skjærer seg i situasjonen på legevakten,

36:05.000 --> 36:08.000
og så kommer de kanskje på tungen observasjon i stedet.

36:08.000 --> 36:10.000
Det er en veldig uheldig utgangspunkt,

36:10.000 --> 36:13.000
men vi får det som regel til likevel.

36:13.000 --> 36:17.000
Vi tar aldri disse imot til tvunget psykisk helsevern,

36:17.000 --> 36:20.000
eller tungdom, så det gjør vi ikke. Det er frivillig.

36:20.000 --> 36:23.000
Punkt tre.

36:23.000 --> 36:26.000
Rett etter innkomst er da krisesamtale én.

36:26.000 --> 36:29.000
30-45 minutter, ca.

36:29.000 --> 36:31.000
Så en pause.

36:31.000 --> 36:34.000
Så er det da, var vi på punkt fire?

36:34.000 --> 36:36.000
Nei, punkt tre.

36:36.000 --> 36:39.000
I hvert fall er vi da på krisesamtale to.

36:39.000 --> 36:42.000
Inneholdet i krisesamtale to,

36:42.000 --> 36:45.000
det er her vi bruker mye.

36:45.000 --> 36:49.000
Vi har stjålet fritt og friskt fra de ulike

36:49.000 --> 36:52.000
terapeutiske rettingene som fungerer polyklinisk.

36:52.000 --> 36:55.000
Her bruker vi veldig mye samtalteknikker

36:55.000 --> 36:58.000
inspirert av kognitiv andrefersterapi,

36:58.000 --> 37:02.000
og dialektisk andrefersterapi, eller DBT, som det også forkortes.

37:03.000 --> 37:06.000
Da er det mye fokus på

37:06.000 --> 37:12.000
å hjelpe pasienten til å akseptere situasjonen.

37:12.000 --> 37:15.000
Vi får ikke reversert dårlige barndommer,

37:15.000 --> 37:18.000
eller vi kan ikke gå tilbake i tid

37:18.000 --> 37:21.000
og gjøre om på at noen ble voldt.

37:21.000 --> 37:24.000
Det handler om at situasjonen er så nær,

37:24.000 --> 37:27.000
men hvordan skal vi få til en forandring?

37:27.000 --> 37:32.000
Hvordan skal vi få dine tanker rundt hverdagen her og nå

37:32.000 --> 37:37.000
til å endre retningen i mer konstruktiv retning,

37:37.000 --> 37:40.000
eller noe som er mer konstruktivt for deg?

37:40.000 --> 37:43.000
Så er det toleransevinduet, kriseplan,

37:43.000 --> 37:46.000
vi jobber veldig mye med det,

37:46.000 --> 37:49.000
og det jobber vi med gjemt og trutt gjennom hele oppholdet.

37:49.000 --> 37:52.000
Vi har også utviklet det som kalles stoppkort,

37:52.000 --> 37:55.000
som er mer som et hjelpemiddel.

37:55.000 --> 37:58.000
Stoppkort, det høres også ganske bra ut.

37:58.000 --> 38:04.000
Men det handler jo om noen pinelaminerte kort,

38:04.000 --> 38:08.000
hvor det står stopp, som pasienten kan dra fram

38:08.000 --> 38:13.000
når det strammer seg til i situasjoner der ute.

38:13.000 --> 38:18.000
Bare trene på å stoppe opp, trekke pusten,

38:18.000 --> 38:22.000
observere det som skjer rundt den,

38:22.000 --> 38:27.000
forsøke å utfordre seg selv med

38:27.000 --> 38:29.000
«Er det riktig at jeg tolker situasjonen sånn?»

38:29.000 --> 38:32.000
«Kan det være en alternativ forklaring?»

38:32.000 --> 38:35.000
Nå gjenkjenner jeg, det trigger.

38:35.000 --> 38:38.000
Nå er jeg trygget etter meg.

38:38.000 --> 38:41.000
Det sendte meg rett inn i en krise,

38:41.000 --> 38:43.000
og langt utenfor toleransevinduet mitt.

38:43.000 --> 38:45.000
Hva gjør jeg nå?

38:45.000 --> 38:47.000
Det er bare en slags visuell påminnelse

38:47.000 --> 38:50.000
om noen enkle strategier man kan gjøre

38:50.000 --> 38:53.000
når det koker som verst.

38:53.000 --> 39:00.000
Da er vi etter krisesamtale to.

39:00.000 --> 39:06.000
Vi prøver å finne fram til hva som er

39:06.000 --> 39:08.000
egnet utskrivningstidspunkt,

39:08.000 --> 39:11.000
og hva pasientene har av ressurser der ute.

39:11.000 --> 39:15.000
Vi begynner tidlig å planlegge utskrivelse.

39:15.000 --> 39:19.000
Kan vi for eksempel fremsyn en poliklinisk time?

39:19.000 --> 39:24.000
Kan akuttenheten stille opp med en time i hånden?

39:24.000 --> 39:27.000
Kan den psykiatriske sykepleieren i bydelen

39:27.000 --> 39:30.000
muligens svinge inn om en gang ekstra?

39:30.000 --> 39:33.000
Da begynner vi å planlegge.

39:33.000 --> 39:37.000
Det er parallelt med at vi sluttfører denne kriseplanen.

39:37.000 --> 39:40.000
Dette henger jo litt sammen.

39:40.000 --> 39:43.000
Er pasienten med i denne planleggingen

39:43.000 --> 39:45.000
av hva som skal skje etterpå?

39:45.000 --> 39:47.000
Får den noe å si i dette?

39:47.000 --> 39:49.000
Hvor lenge skal man være der?

39:49.000 --> 39:51.000
I aller høyeste grad.

39:51.000 --> 39:54.000
Et helt ufravikelig prinsipp er at

39:54.000 --> 39:57.000
dette må gangne pasienten.

39:57.000 --> 40:00.000
Pasienten må ha godt av dette.

40:00.000 --> 40:03.000
Både pasienten og selv føler at

40:03.000 --> 40:05.000
dette har gått for seg,

40:05.000 --> 40:09.000
og vi må erfare at pasienten blir mer stabilisert.

40:09.000 --> 40:14.000
De aller fleste synes at det er nok

40:14.000 --> 40:16.000
med 1-2 dager.

40:16.000 --> 40:23.000
Noen få har kanskje blitt lagt inn flere ganger enn en.

40:23.000 --> 40:31.000
Vi har en liten gruppe som er ofte innom oss.

40:31.000 --> 40:36.000
Noen få av dem vet at det kanskje kan trenge tre dager.

40:36.000 --> 40:40.000
Vi er ikke supersteile på at det skal være 1-2 dager,

40:40.000 --> 40:43.000
men det er utgangspunktet.

40:44.000 --> 40:59.000
Det å være innlagt er noe som er passifiserende.

40:59.000 --> 41:03.000
Når du kommer forbi et lite nivå og er stabilisert,

41:03.000 --> 41:10.000
er det ikke så mye mer å hente av restriktive omgivelser

41:10.000 --> 41:11.000
som det vi er.

41:11.000 --> 41:14.000
Det er veldig nakne restriktive omgivelser,

41:14.000 --> 41:18.000
for de er på en måte i mottaksposten hele tiden.

41:18.000 --> 41:19.000
Det stemmer.

41:19.000 --> 41:26.000
Men du sa at man jobber for å rigge litt utenfor

41:26.000 --> 41:32.000
med mulige tiltak i psykisk helseværen eller bydelen.

41:32.000 --> 41:35.000
Eller i nettverket.

41:35.000 --> 41:38.000
Det er masse god hjelp å få,

41:38.000 --> 41:41.000
blant venner og på røren.

41:41.000 --> 41:46.000
Når vi lager en krisplan, får vi også ganske god oversikt

41:46.000 --> 41:48.000
over hva man har å spille på der ute.

41:48.000 --> 41:53.000
Da har vi et godt innblikk i det når vi planlegger utskrivelser.

41:53.000 --> 41:56.000
Det høres ut som at pasientene blir veldig godt ivaretatt.

41:56.000 --> 42:00.000
Som jeg sa innledningsvis før jeg sa at dere hadde fått pris

42:00.000 --> 42:03.000
for dette arbeidet, fordi dette arbeidet har du fått pris for,

42:03.000 --> 42:05.000
det er et anerkjent arbeid,

42:05.000 --> 42:09.000
så sa jeg at dere opplever at pasientene er mer fornøyde.

42:09.000 --> 42:11.000
Kan du si noe mer om det?

42:11.000 --> 42:15.000
Nå blir det litt klinisk og anekdotisk,

42:15.000 --> 42:18.000
men jeg sto jo veldig ofte i situasjoner før

42:18.000 --> 42:22.000
hvor pasienten var veldig misfornøyd,

42:22.000 --> 42:27.000
kunne forlate oss med å si at det er siste gang du ser meg.

42:27.000 --> 42:34.000
Vi opplevde noen ganger å stå i trusler om å skade seg selv

42:34.000 --> 42:37.000
eller andre som var fryktelig vanskelig som helsepersonell å bære.

42:37.000 --> 42:40.000
Samtidig så vi visste at det kanskje ville gjøre vondt verre

42:40.000 --> 42:42.000
å holde pasienten.

42:42.000 --> 42:45.000
Det var mange ugreie situasjoner.

42:45.000 --> 42:50.000
Det er kjempevondt å stå for å miste,

42:50.000 --> 42:53.000
vi har jo valgt dette yrket fordi vi ønsker å hjelpe folk.

42:53.000 --> 42:56.000
Så det å stå i en situasjon hvor du virkelig føler at

42:56.000 --> 43:00.000
her får jeg ikke til det, dette mester jeg ikke,

43:00.000 --> 43:03.000
jeg får ikke til å hjelpe disse menneskene,

43:03.000 --> 43:06.000
det er jo en fæl situasjon å være i.

43:06.000 --> 43:11.000
Vi føler oss veldig trygge på at vi klarer å hjelpe disse pasientene,

43:11.000 --> 43:17.000
og vi er veldig stolt av krisepakken og har veldig god tro på det.

43:17.000 --> 43:21.000
Det fanger pasientene opp når de kommer,

43:21.000 --> 43:25.000
de føler seg velkomne og de møter leger og sykepleiere

43:25.000 --> 43:31.000
som har veldig tro på at vi føler oss ganske selvsikre på,

43:31.000 --> 43:33.000
kanskje vi er litt oppessen,

43:33.000 --> 43:36.000
men vi føler oss ganske sikre på at de skal klare å hjelpe deg

43:36.000 --> 43:38.000
å stabilisere denne krisen på 1-2 dager.

43:38.000 --> 43:41.000
Det er seg selv at pasienten føler seg velkommen

43:41.000 --> 43:44.000
og får formidlet sin tro på at jo dette skal vi klare,

43:44.000 --> 43:47.000
det er liksom stabilisering i seg selv.

43:47.000 --> 43:49.000
Og det er noe helt annet enn å komme inn på en følelse av

43:49.000 --> 43:52.000
at du er i veien til å bli ravist og helst ikke skulle vært der.

43:52.000 --> 43:57.000
Ja, og møter en gjeng med litt usikre helsepersonell

43:57.000 --> 43:59.000
som ikke vet sin arm er rå.

44:00.000 --> 44:03.000
Så det er vanskelig å si hva som er hva,

44:03.000 --> 44:10.000
men vi har jo hentet inn det vi kaller brett samtykke

44:10.000 --> 44:14.000
helt fra start, sånn at vi har fått mulighet til å gå igjennom journal

44:14.000 --> 44:21.000
og samlet inn ganske mye data på disse krisepakkeinnleggelsene.

44:21.000 --> 44:26.000
Hadde vi vært litt mer strategiske og smart,

44:26.000 --> 44:29.000
så skulle vi ha samlet inn data før vi startet med det.

44:29.000 --> 44:33.000
Men det er hastet for oss med å gjøre noe med praksisen vår,

44:33.000 --> 44:34.000
at vi satte noe i gang.

44:34.000 --> 44:39.000
Men vi har nå i hvert fall mye data på innleggelsene.

44:39.000 --> 44:43.000
Og det vi ser er at de kommer inn med selvmordstanke,

44:43.000 --> 44:45.000
de kommer inn med selvmordsplaner.

44:45.000 --> 44:48.000
Mange av de i strem selvskading der ute,

44:48.000 --> 44:51.000
de får dette opplegget og vi skriver det ut

44:51.000 --> 44:53.000
uten selvmordstanke og uten selvmordsplaner.

44:53.000 --> 44:57.000
Vi har hatt, fra å være en avdeling der vi hadde mye,

44:57.000 --> 45:00.000
hvor selvskade inne på post var et stort problem,

45:00.000 --> 45:03.000
så har vi nesten ikke det nå lenger.

45:03.000 --> 45:08.000
Så det er ikke minst bra for pasientene,

45:08.000 --> 45:12.000
men også veldig bra for oss som skal jobbe med disse pasientene.

45:12.000 --> 45:15.000
For det er galt utfordrende å stå i.

45:15.000 --> 45:20.000
Det er jo litt det som er det vi ønsker når vi jobber i psykiatrien,

45:20.000 --> 45:22.000
som du sier, å kunne hjelpe folk.

45:22.000 --> 45:25.000
Når dere har laget denne krisepakken,

45:25.000 --> 45:28.000
som da reduserer selvmordstanke, reduserer selvskading

45:28.000 --> 45:32.000
og hjelper mennesker å stabilisere seg når de er i krise,

45:32.000 --> 45:37.000
så må man jo si at pris, stor eller liten,

45:37.000 --> 45:39.000
høres veldig velfortjent ut.

45:39.000 --> 45:45.000
Tusen takk for at du kom til oss og fortalte om krisepakken, Ingrid Iseth.

45:45.000 --> 45:48.000
Og takk til alle som lyttet på. Vi høres.

Publisert 14. feb. 2024 12:46 - Sist endret 14. feb. 2024 12:46