Episode 59: Mind the gap

00:00.000 --> 00:08.440
Hei og velkommen til en ny episode av Psykopoden.

00:08.440 --> 00:13.640
Jeg heter Jan Ivar Østberg og er professor ved Universitetet i Oslo.

00:13.640 --> 00:20.560
Mange mennesker som opplever en psykisk lydelse begynner å streve allerede i barneungdomstiden.

00:20.560 --> 00:25.200
Ofte vedvarer disse plagene når de blir voksne.

00:25.680 --> 00:34.040
Da har vi en overgang mellom voksenfeltet og barne- og ungdomsfeltet som kan være problematisk.

00:34.040 --> 00:40.480
I denne episoden har vi fått med en som har doktorert på nettopp det, nemlig Veronica Lokkertsen.

00:40.480 --> 00:45.120
Du er psykiatrisk sykepleier, du er postdok ved Nord-universitetet,

00:45.120 --> 00:55.720
og har faktisk skrevet til en doktorgrad om denne problemstillingen, overgangen i psykisk helsefeltet mellom barne- og ungdomsfeltet og voksenfeltet.

00:55.720 --> 01:00.560
Kan ikke du fortelle litt om hvorfor du ble interessert i akkurat den problemstillingen?

01:00.560 --> 01:12.640
Det er mange fasiliteter, men noen av grunnen til at det ble sånn var fordi jeg jobbet som sykepleier i en akutsykiatrisk avdeling på Ulvål.

01:12.680 --> 01:23.080
Der får vi inn folk i akutte kriser, og etter å ha møtt mange av dem ser man at folk har slittet lenge.

01:23.080 --> 01:29.640
De har slittet lenge med å få hjelp. Jeg hadde en tanke om at dette systemet ikke snakket noe godt sammen.

01:29.640 --> 01:32.120
Det var min kliniske erfaring.

01:32.160 --> 01:43.160
Jeg var heldig fordi jeg ble kontaktet av Liv Nilsen, som jobbet som forskningssykepleier på en forskningsavdeling på Gaustad,

01:43.160 --> 01:49.240
som hadde kontakt med en mamma som var brukerrepresentant på Ulvål.

01:49.240 --> 02:05.480
Moren der hadde vært med Liv og laget et prosjekt som gikk på opplevelser med denne overgangen mellom barn- og ungdomssykeatriske tjenester og voksenpsykiatriske tjenester.

02:05.480 --> 02:14.280
For det er ikke bare vi som jobber i systemet som synes at det er en knotet overgang. Det synes pasientene, og det synes familien rundt.

02:15.080 --> 02:20.040
Så man vet allerede at det er en knotet overgang som du sier. Hva er det som går galt?

02:21.160 --> 02:27.200
Det er mye. Hvor skal vi starte?

02:27.200 --> 02:35.880
Det går galt ofte fordi at de ikke får hjelp tidlig nok. Det tenker jeg er en ting.

02:35.960 --> 02:41.640
Det er en ting at folk går hjemme og sliter veldig og prøver å få hjelp.

02:41.640 --> 02:53.000
De går til fastlegen og får hjelp med å henvise til ulike instanser, men får ikke innpass i spesialiserte psykiatriske tjenester.

02:53.320 --> 03:02.440
De nyeste tallene jeg så var fra 2017 til 2021, så har henvisningen til BUP økt med 40 prosent.

03:02.440 --> 03:06.440
Det er 20 prosent av de henvisningene som ikke blir vurdert en gang.

03:06.440 --> 03:17.320
Så det sier noe om at gangen fra fastlegekontakt med primærhelsetjenest til spesialisthelsetjenest er veldig utfordrende.

03:17.400 --> 03:23.800
Det er et veldig kunstig skille mellom hva som blir sett på som sykt og hva som oppleves som sykt.

03:23.800 --> 03:40.200
Der av blir folk dårligere. De går hjemme og mister muligheten til å følge skole, venner, til å ha et normalt ungdomlig liv.

03:40.280 --> 03:47.240
Det gjør de også dårligere. Symptomene deres blir forverret i løpet av den tiden.

03:47.240 --> 03:51.800
I psykisk helsevelte er det veldig mange overganger.

03:51.800 --> 03:56.600
Nå begynner du med den fra primærhelsetjenesten til spesialisthelsetjenesten.

03:56.600 --> 04:04.120
Det går for lang tid før de får spesialisthjelp og ofte blir avvist av mange forskjellige grunner.

04:04.120 --> 04:05.640
De kommer sent i hjelp.

04:05.720 --> 04:10.600
Når de kommer inn i barne- og ungdomsfeltet og skal over til voksenfeltet,

04:10.600 --> 04:12.600
hva tenker du?

04:12.600 --> 04:20.120
Når du studerte det, du hadde jo fokus på pasienter med anoreksianervosa.

04:20.120 --> 04:28.680
Hva fortalte dine informanter og pasienter om den overgangen?

04:28.680 --> 04:30.680
Og hva som gjorde det vanskelig.

04:30.680 --> 04:32.680
Ja, og hva som gjorde det vanskelig.

04:33.080 --> 04:36.120
Vi så på den overgangen fra tre ulike perspektiver.

04:36.120 --> 04:39.240
Både fra pasientens perspektiv, behandlerne og pårørende.

04:39.240 --> 04:45.000
De har litt ulike forklaringer, samtidig som teorien har sin egen forklaring.

04:45.000 --> 04:56.040
Mye av det handler om at den overgangen skjer basert på at folk har blitt 18 år.

04:56.040 --> 05:01.000
Vi følger en juridisk, kronologisk repetisjon av hva det er å være voksen.

05:01.080 --> 05:03.080
Så når du er 18 år, må du overbli voksenpsykiatrit?

05:03.080 --> 05:06.040
Ja, og ganske ofte er den overgangen lite planlagt.

05:06.040 --> 05:09.160
Tross for at alle vet at de skal bli 18 år,

05:09.160 --> 05:13.480
så vil BUP holde på dem så lenge som mulig.

05:13.480 --> 05:20.200
De mener selv at de har en god allians, en god terapeutisk relasjon,

05:20.200 --> 05:22.760
og vil holde på dem nettopp fordi de ser en bedring.

05:22.760 --> 05:27.800
Men de skjønner at de må over til voksenpsykiatriske tjenester

05:27.880 --> 05:30.280
nettopp muligens av ressursens syn,

05:30.280 --> 05:34.200
og muligens fordi det har gått seg litt tomme også.

05:34.200 --> 05:37.000
Det er mange ulike forklaringer på det.

05:37.000 --> 05:45.240
Men ofte skjer det uforberedt på flere nivåer.

05:45.240 --> 05:47.640
Det er uforberedt fordi det kan komme plutselig i tid.

05:47.640 --> 05:53.240
De er ikke forberedt på at de skal avslutte den relasjonen de er i.

05:53.240 --> 05:56.440
Og så er de uforberedt på hva det vil si.

05:56.520 --> 06:00.280
Hva vil det si for meg å være en pasient i en voksenpsykiatrisk avdeling?

06:00.280 --> 06:06.120
Det er store kulturelle og filosofiske forskjeller rundt hvordan man møter folk

06:06.120 --> 06:08.440
i disse behandlingstjenestene.

06:08.440 --> 06:14.200
I barn- og ungdomspsykiatriske tjenester har man en veldig sterk omsorgsfilosofi,

06:14.200 --> 06:16.120
og man møter dem der de er,

06:16.120 --> 06:21.240
tar utgangspunkt i dems mer psykologiske utvikling,

06:21.240 --> 06:23.640
hvis jeg kan bruke et sånt type uttrykk.

06:24.360 --> 06:30.440
De kommer over et system som tar utgangspunkt i at de har blitt voksne i jordes retteforstand.

06:30.440 --> 06:32.840
De er ansvarlige der av,

06:32.840 --> 06:39.000
uten å i så stor grad ta hensyn til forutsetningene for å være voksne og leve et voksent ansvarlig liv,

06:39.000 --> 06:42.840
og ta ansvar for å møte opp til behandling,

06:42.840 --> 06:48.040
og at man har et gjensidig ansvar i en behandlingsrelasjon.

06:49.000 --> 06:54.200
Ofte detter de av i den overgangen.

06:54.200 --> 06:58.600
Det var noe du fant, og som er litt kjent fra litteraturen,

06:58.600 --> 07:05.240
at uansett om det gjelder anoreksi, psykoser, depresjoner eller utviklingsforstyrrelser,

07:05.240 --> 07:07.720
så er den overgangen vanskelig.

07:07.720 --> 07:11.880
Også nevner du disse kulturelle forskjellene i behandling

07:11.880 --> 07:15.560
mellom barnefeltet og voksenfeltet.

07:15.640 --> 07:18.600
Den er ganske problematisk. Kan du utdype det litt?

07:18.600 --> 07:26.440
Hvordan blir barn og ungdom møtte i barne- og ungdomsfeltet kontra voksenfeltet?

07:26.440 --> 07:32.840
Nå har ikke jeg klinisk erfaring fra barne- og ungdomsarbeid selv.

07:32.840 --> 07:36.840
Bare med utgangspunkt i de menneskene jeg møter,

07:36.840 --> 07:41.640
så er det både fra behandlingsperspektiv og for pasientene,

07:41.720 --> 07:45.400
da blir de hegnet om, de blir følt opp.

07:45.400 --> 07:49.400
Hvis pasientene eksempelvis ikke møter til avtaltid,

07:49.400 --> 07:52.600
blir de ringt etter og følt opp, og man blir bekymret for dem.

07:52.600 --> 07:56.600
Man prøver å hente dem inn på ulike måter,

07:56.600 --> 08:01.000
og har et fleksibel tilbud i høy grad.

08:01.000 --> 08:06.120
Man prøver å møte dem på den måten de profiterer på,

08:06.120 --> 08:07.160
hvis jeg kan si det sånn.

08:07.720 --> 08:09.720
Noen møter og kjører tur med dem,

08:09.720 --> 08:11.960
noen har samtale på andre arenaer,

08:11.960 --> 08:14.520
nettopp fordi de skjønner at det er vanskelig for den unge

08:14.520 --> 08:19.320
å møtes på den måten man gjør i voksen.

08:19.320 --> 08:22.840
Ofte er det en enkel ting som,

08:22.840 --> 08:25.160
hvordan man sitter i et rom, kan være forskjell.

08:25.160 --> 08:28.920
De beskriver det som at i barne- og ungdomspsykiatrin

08:28.920 --> 08:31.880
satt behandleren ved siden av meg,

08:31.880 --> 08:34.440
når jeg kom inn til behandling i voksen,

08:34.440 --> 08:35.640
så satt de tvers over,

08:35.720 --> 08:37.720
og jeg måtte svare ut i mye større grad.

08:37.720 --> 08:42.840
Så bare en så enkel ting er en stor symbolisk forskjell

08:42.840 --> 08:47.080
for disse folka som kommer inn i de rommene

08:47.080 --> 08:48.440
vi skal ta dem imot i.

08:48.440 --> 08:52.120
En annen forskjell som du også beskriver i anvendningen din

08:52.120 --> 08:54.280
er dette med involvering av pårørende,

08:54.280 --> 08:59.160
som også har veldig stor betydning for behandlingen.

08:59.160 --> 09:00.680
Ja, den har betydning på mange måter.

09:00.760 --> 09:07.080
Jeg tenker at barn og bupp, hvis man kan si det sånn,

09:07.080 --> 09:11.320
de har ganske konsekvent en tanke om at familien er viktig.

09:11.320 --> 09:15.160
De tar inn og ser på mennesket i det systemet

09:15.160 --> 09:16.760
det mennesket lever i.

09:16.760 --> 09:20.200
De tenker at det er viktig at familien også er involvert

09:20.200 --> 09:21.800
og hjelper til med å følge opp.

09:21.800 --> 09:26.200
Det kan man jo si er ansvarlig for familien,

09:26.200 --> 09:29.480
og de får jo også en mye større innsikt i

09:29.480 --> 09:31.480
det menneskes lidelse.

09:31.480 --> 09:38.360
Og kanskje også derav får man en pedagogisk visjon

09:38.360 --> 09:42.760
i tillegg til en type omsorg og sikkerhetsfunksjon.

09:42.760 --> 09:44.520
Men når de kommer over i voksen,

09:44.520 --> 09:47.400
så har vi en mye mer individualisert tilnærming.

09:47.400 --> 09:50.440
Vi tenker at mennesket er nok i seg selv på en vis.

09:50.440 --> 09:53.480
Vi kan kanskje ringe til pårørende og holde det inn,

09:53.480 --> 09:55.800
men det er jo for det første veldig opp til

09:55.800 --> 09:59.400
hva pasienten selv vil når man har blitt 18.

09:59.400 --> 10:02.440
Og mange av de behandlerne som jeg møtte

10:02.440 --> 10:05.800
sa også at det var et slags ressursspørsmål.

10:05.800 --> 10:08.680
Hvis jeg bruker tid på å snakke med familien,

10:08.680 --> 10:11.480
så går det av pasientens individuelle tid.

10:11.480 --> 10:15.000
At det var en slags kalkulering av hvordan de skulle

10:15.000 --> 10:15.800
bruke ressursene sine.

10:15.800 --> 10:16.600
I voksenfeltet?

10:16.600 --> 10:17.560
I voksenfeltet.

10:17.560 --> 10:19.720
Men den var ikke tilstede i barne- og ungdomsfeltet?

10:19.720 --> 10:21.240
Nei, ikke på samme måte.

10:21.240 --> 10:25.800
Da var det mer en sånn naturlig nok bevissthet

10:25.800 --> 10:28.440
rundt når skal familien slippe, når skal det ikke,

10:28.520 --> 10:30.440
og at man har en sånn tank om at

10:34.840 --> 10:38.680
her må vi også gjøre dette mennesket selvstendig,

10:38.680 --> 10:39.960
og hvordan skal det skje.

10:39.960 --> 10:43.080
Og det er vel kanskje noe av det som skaper et veldig stort

10:45.080 --> 10:46.840
hull mellom disse to tjenestene.

10:46.840 --> 10:51.160
Det er det at det ofte så får jo ikke BUP godt nok til det

10:51.160 --> 10:53.720
å hjelpe pasienten til å stå på egne bein

10:53.720 --> 10:56.840
i løpet av det behandlingsopplegget som de er en del av der.

10:56.840 --> 11:00.600
Så de helt frem til utskrivelse ofte blir en sånn,

11:00.600 --> 11:02.680
de får like mye helt frem til slutt

11:02.680 --> 11:05.480
i stedet for å trappe ned disse tjenestene

11:05.480 --> 11:08.840
i en slags forberedelse på at de kommer til å trenge

11:08.840 --> 11:12.440
voksensykt senere, og de vet noe om at de ikke får

11:12.440 --> 11:14.280
det samme tilbudet der.

11:14.280 --> 11:18.200
Ja, så de blir hegnet om i BUP-feltet i mye større grad.

11:18.200 --> 11:20.280
De får mye behandling, de blir følt opp grunnig,

11:20.280 --> 11:23.720
de inkluderer familie og nære pårørende,

11:23.720 --> 11:26.200
og så blir de 18 år, og så er det liksom stopp,

11:26.280 --> 11:30.200
og så skal de begynne å gå alene til poliklinikken

11:30.200 --> 11:32.280
i voksenfeltet, alene.

11:32.280 --> 11:33.000
Ja.

11:33.000 --> 11:35.320
Det er ikke vanskelig å tenke seg at det er en ganske stor overgang.

11:35.320 --> 11:37.080
Nei, det kan man tenke seg veldig lett.

11:37.080 --> 11:41.000
Jeg synes i hvert fall det er veldig lett å leve seg inn i at det er vanskelig,

11:41.000 --> 11:46.280
og det er også vanskelig å skjønne hva som forventer seg,

11:46.280 --> 11:50.520
for det er også en ting som vi fant til den studien som vi hadde,

11:50.520 --> 11:55.960
at det er lite eksplisitt kunnskap om hvordan dette systemet fungerer,

11:56.120 --> 12:01.080
hva er det vi forventer av deg, hva er det du kan gi, hvor er du hen?

12:01.080 --> 12:07.480
Dette her er lett for at vi får en type diagnostisk tilnærming

12:07.480 --> 12:10.680
til den hjelpen de skal få, hva sliter du med?

12:10.680 --> 12:14.840
Man skårer det ut kanskje, og bruker de første timene på det,

12:14.840 --> 12:19.960
i stedet for å kanskje bruke de første timene til å lage og danne en relasjon

12:19.960 --> 12:24.920
som gjør at kanskje den pasienten har lettere for å komme andre gang enn den første.

12:25.880 --> 12:28.760
Nå tok du et litt nøkkelor i behandlingen, tenker jeg,

12:28.760 --> 12:33.080
dette med relasjonen og alliansen mellom behandlerne og pasientene.

12:33.080 --> 12:39.960
Disse du har spurt med, var det forskjeller der også i buppfeltet og voksenfeltet?

12:39.960 --> 12:41.320
I forhold til tilnærming, tenker du?

12:41.320 --> 12:42.440
Ja, til tilnærming.

12:42.440 --> 12:47.800
Det er jo en ganske eksplisitt forskjell med at noen ikke blir fulgt opp

12:47.800 --> 12:49.800
hvis de trekker seg fra behandling, tenker jeg.

12:49.880 --> 12:56.840
Bare der er det en stor symbolisk handling, i tillegg til at den får store praktiske betydninger.

12:56.840 --> 13:02.120
Hvis du ikke møter opp til timen, så ringer jeg deg kanskje og setter opp en ny time,

13:02.120 --> 13:06.680
men møter du ikke opp til den, eller til den tredje, så er du ute av systemet.

13:06.680 --> 13:11.960
For her er det trykk på at de som vil ha hjelp, de må få.

13:11.960 --> 13:16.440
Men problemet er jo at mange av disse kommer ikke til behandling

13:16.520 --> 13:20.920
nettopp fordi de er for dårlige eller for lite kapable,

13:20.920 --> 13:25.720
eller har ikke de verktøyene til å skjønne dette.

13:25.720 --> 13:31.240
De ligger bak sine jevnandrene, mange, nettopp fordi de har vært dårlige over tid.

13:31.240 --> 13:39.160
De har mistet mange av disse mer normale funksjoner som andre friske 18-åringer har.

13:39.160 --> 13:44.280
De er vant til å tenke at de må møte på skolen, hvis ikke får de en travarse.

13:44.360 --> 13:49.080
Mange av disse har ikke levd i den samme type virkeligheten som de andre.

13:49.080 --> 13:53.560
Og så blir de kastet over i voksenverden uten å være forberedt på noe.

13:53.560 --> 13:57.080
Kunne man tenkt seg at systemet kunne gjort noe annerledes her?

13:57.080 --> 14:02.040
Ja, det kan man jo absolutt tenke at systemet kunne gjort noe annerledes.

14:02.040 --> 14:07.800
Men jeg tenker også at noe av det som jeg har hengt meg litt opp i personlig,

14:07.800 --> 14:10.840
og det er nettopp det som jeg synes er overraskende,

14:10.840 --> 14:15.800
det er at vi bryr oss mye om hva slags behandling vi gir.

14:15.800 --> 14:21.000
Vi har et bevisst forhold til det, men ofte har vi ikke et bevisst forhold til hvem som gir det.

14:21.000 --> 14:27.800
Det er veldig lite oversikt i systemet hvor mange behandlere har dette menneskeverden hatt.

14:27.800 --> 14:31.480
Hvor mange ganger har dette menneske må fortelle sin historie?

14:31.480 --> 14:33.240
Hva har den måtte fortelle?

14:33.320 --> 14:39.400
Må man hver gang starte med det såreste i livet for å lage den relasjonen man trenger?

14:39.400 --> 14:45.240
Må behandlernes behov for å få komplett oversikt over symptomer være det viktigste?

14:45.240 --> 14:51.000
Det er jeg veldig nysgjerrig på, hvordan det har blitt rett.

14:51.000 --> 14:52.680
Det er ganske interessant, synes jeg også.

14:52.680 --> 14:57.560
Det er nok enda verre i somatikken, tenker jeg, hvor du møter enda flere behandlere.

14:57.640 --> 15:03.640
Jeg husker at jeg hadde en pasient jeg følte i et forskningsprosjekt i et år.

15:03.640 --> 15:08.760
Han hadde hatt åtte behandlere på Poliklinikken i løpet av et år.

15:08.760 --> 15:11.560
Det er ganske mye, og det gjør noe med behandlingen.

15:11.560 --> 15:21.560
Det gjør noe med behandlingen, og det gjør noe med den etterhvert mindre muligheten man får til å lage en terapeut og opprette en terapeutisk relasjon,

15:21.560 --> 15:25.560
hvis ikke man vet noe om behandlingshistorien til pasientene.

15:25.560 --> 15:37.560
En pasient som jeg har intervjuet som selv skal bli lege, hadde ventet og ventet på å få behandling,

15:37.560 --> 15:39.560
og sått på venteliste.

15:39.560 --> 15:44.440
Hun hadde kommet inn i april, møtt sin behandler tre ganger, så var det sommerferie.

15:44.440 --> 15:51.560
Når hun kom tilbake var det mennesket ute av behandlingen, for da skulle den i permisjon eller videre neste spesialisering.

15:51.560 --> 15:59.560
Vi bygger ikke relasjonene. Vi tar ansvar for at vi skal være gode i de møtene vi har.

15:59.560 --> 16:07.560
Jeg er veldig tro på at her er det mange gode klinikere som vil det aller beste for de menneskene som de er ansatt for å hjelpe.

16:07.560 --> 16:09.560
Det har jeg ingen tvil om.

16:09.560 --> 16:17.560
Men jeg synes at vi må bry oss om litt andre ting enn akkurat disse møtene.

16:17.560 --> 16:23.560
Det er noe av det som jeg synes var det mest overraskende,

16:23.560 --> 16:31.560
det at veldig ofte når pasienter kommer inn til behandling i voksenpsykiatriske tjenester,

16:31.560 --> 16:35.560
så bryr man seg veldig lite om sjånålen fra BUP.

16:35.560 --> 16:37.560
Ofte så ser man ikke tilbake.

16:37.560 --> 16:39.560
Får de den?

16:39.560 --> 16:41.560
Man får overlevert det, det blir kriser og sånt,

16:41.560 --> 16:45.560
men veldig mange av pasientene, og det har jeg hørt fra andre foreldre også,

16:45.560 --> 16:47.560
de forholder seg ikke til den kunden.

16:47.560 --> 16:51.560
Nå skal vi lage en ny relasjon, nå skal du fortelle meg hva.

16:51.560 --> 16:57.560
Det kan man tenke innlært, du skal få fortelle det på dine premisser,

16:57.560 --> 17:01.560
man skal tenke at man starter med blanke erk.

17:01.560 --> 17:05.560
Men mange av de pasientene som jeg møtte, og familien deres,

17:05.560 --> 17:09.560
opplevde det nesten som en grov for mistillit.

17:09.560 --> 17:13.560
Hva i alle dager har jeg kommet med, vet jeg ikke hva jeg har stått i,

17:13.560 --> 17:17.560
må jeg fortelle dette igjen, det er det vanskeligste for meg å fortelle.

17:17.560 --> 17:24.560
Så tenkte jeg på at vi tvinger frem sykdomshistorier, det er det vi gjør.

17:24.560 --> 17:27.560
Fordi når man skal gjennfortelle en historie om igjen og om igjen,

17:27.560 --> 17:30.560
så spisser man fortellingen til det som er sykt,

17:30.560 --> 17:33.560
for å formidle lidelsesrykker.

17:33.560 --> 17:37.560
Det er ikke en helt naturlig prosess, tenker i hvert fall jeg.

17:37.560 --> 17:44.560
Men tenk på alt man mister på veien, når man må spisse historien sin på den måten.

17:44.560 --> 17:54.560
Det gjør noe med selvforståelsen til disse unge, tenker jeg.

17:54.560 --> 17:57.560
Ja, sa de noe om det?

17:57.560 --> 18:03.560
Ja, de sa noe om det, og kanskje spesielt,

18:03.560 --> 18:05.560
vi intervjuer helsesykepleiere også,

18:05.560 --> 18:08.560
og de var veldig på dette at det er det de får høre,

18:08.560 --> 18:17.560
for helsesykepleiere er en nøkkelfunksjon i disse overgangene, tenker jeg.

18:17.560 --> 18:20.560
Veldig mange av disse unge voksne har brukt helse.

18:20.560 --> 18:21.560
Så de tar ansvar altså?

18:21.560 --> 18:23.560
De har hjulpet til i mange situasjoner,

18:23.560 --> 18:26.560
og de hjelper også til på den måten at de,

18:26.560 --> 18:28.560
i hvert fall i de intervjuer som jeg hadde,

18:28.560 --> 18:31.560
var veldig sånn at vi må få det til sånn at de ikke trenger å fortelle,

18:31.560 --> 18:35.560
disse unge trenger ikke å fortelle historien sin hele tiden,

18:35.560 --> 18:40.560
for å bli definert som syke nok.

18:40.560 --> 18:43.560
Nettopp fordi at til forskjell fra somatikken,

18:43.560 --> 18:48.560
så er kanskje ikke din mest private ting en hjertefeil.

18:48.560 --> 18:51.560
Det er kanskje noe som er helt sagt,

18:51.560 --> 18:57.560
vi etterspør de svåreste fortellingene, vi etterspør traumer,

18:57.560 --> 19:04.560
vi etterspør symptomer som folk veldig ofte skammer seg over å ha.

19:04.560 --> 19:11.560
Så jeg er litt usikker på om jeg tenker at det er rett at vi skal få de til å skamme seg så mange ganger,

19:11.560 --> 19:14.560
og at vi starter relasjonene med det,

19:14.560 --> 19:20.560
og i hvert fall med tanke på at mange får ikke ha disse langvarige relasjonene,

19:20.560 --> 19:23.560
mange har veldig korte relasjoner,

19:23.560 --> 19:27.560
og må være etter mitt skjønt for sårbare for mange ganger.

19:27.560 --> 19:31.560
Det tenker jeg er en systemisk feil,

19:31.560 --> 19:35.560
som jeg tenker det kan rutinmessig lett la seg løse.

19:35.560 --> 19:40.560
Men jeg tenker som behandler at du vil få en forståelse,

19:41.560 --> 19:45.560
å bruke den forståelsen når du får sykehistorien,

19:45.560 --> 19:49.560
for å sette deg inn i hvordan det andre mennesket har det.

19:49.560 --> 19:51.560
Er ikke det litt viktig da?

19:51.560 --> 19:56.560
Jo det er viktig, men hvorfor spør vi ikke i større grad hvis man tenker at det skal være en overgang da,

19:56.560 --> 20:00.560
hvis man tenker at det ikke bare er et bytte av systemer,

20:00.560 --> 20:02.560
hvis vi tenker at det skal være en overgang,

20:02.560 --> 20:06.560
så stemmer jeg for at pasienten er med på å skrive denne epikrisen,

20:06.560 --> 20:13.560
at pasienten vet hva slags fortelling behandleren har gitt videre.

20:13.560 --> 20:17.560
For det er jo også en ting at folk gruer seg og lurer på,

20:17.560 --> 20:19.560
hvordan er det den nye behandleren ser meg,

20:19.560 --> 20:21.560
hva er det den vet,

20:21.560 --> 20:24.560
hva er det forrige behandler har sagt om meg,

20:24.560 --> 20:26.560
og hvordan forstår det menneske meg.

20:26.560 --> 20:31.560
Det synes jeg er noe man kan hoppe over.

20:31.560 --> 20:35.560
Det burde pasientene få vite når de skrives ut fra et sted,

20:35.560 --> 20:38.560
hvordan det mennesket har blitt sett av det menneske som skriver det.

20:38.560 --> 20:40.560
Ja, få en kopi og skrive sammen eventuelt.

20:40.560 --> 20:45.560
Ja, skrive sammen, og i hvert fall få en forklaring på hva som står,

20:45.560 --> 20:47.560
og at man får snakket gjennom det skrivet,

20:47.560 --> 20:51.560
sånn at den vet hva slags blikk den blir møtt med når den kommer,

20:51.560 --> 20:54.560
at den i hvert fall har oversikt over hva den har vært i før,

20:54.560 --> 20:56.560
den begynner det på noe nytt da.

20:56.560 --> 21:01.560
Jeg husker en studie som jeg ble veldig overrasket over,

21:01.560 --> 21:04.560
vi har jo mange overganger i sykeskelseveren,

21:04.560 --> 21:06.560
fra akutt til poliklinikk,

21:06.560 --> 21:14.560
fra somatisk sykehus til psykiatrien,

21:14.560 --> 21:16.560
det er mange forskjellige overganger.

21:16.560 --> 21:21.560
Da så jeg at en studie viste at den enkleste måten for å hindre at

21:21.560 --> 21:23.560
de pasientene som er innlagt akutt,

21:23.560 --> 21:28.560
den viktigste årsaken, og som hindret det i veldig stor grad

21:28.560 --> 21:29.560
at pasientene droppet ut,

21:29.560 --> 21:31.560
var at den behandleren de skulle ha på politikriken

21:31.560 --> 21:34.560
hadde besøkt pasienten mens de var innlagt,

21:34.560 --> 21:38.560
bare helt kort, sånn at den kjente den personen.

21:38.560 --> 21:40.560
Gjør man ikke noe sånt i BUP,

21:40.560 --> 21:43.560
kunne man ikke bare hatt et felles møte,

21:43.560 --> 21:46.560
og så møtte behandleren du skal få,

21:46.560 --> 21:48.560
de behandleren du har hatt i to-tre år,

21:48.560 --> 21:51.560
og så hadde ikke det hjulpet, tror du?

21:51.560 --> 21:52.560
Jo, jeg tror det absolutt,

21:52.560 --> 21:55.560
og jeg tror ikke det er noe fasesvar om hva BUP gjør og ikke.

21:55.560 --> 21:58.560
Jeg vil ikke sitte her og si at BUP ikke gjør det.

21:58.560 --> 21:59.560
Eller WOP.

21:59.560 --> 22:01.560
Eller WOP, eller hva man skal si.

22:01.560 --> 22:03.560
Men jeg tror kanskje det er sånn at

22:03.560 --> 22:08.560
jeg tror at veldig mange behandlere i BUP tenker sånn,

22:08.560 --> 22:13.560
og vil det og gjør det, hvis de vet hva den andre får.

22:13.560 --> 22:15.560
Man kan jo stå på ventliste,

22:15.560 --> 22:17.560
eller man kan få en time i hånden, kanskje,

22:17.560 --> 22:20.560
og så inn på en poliklinikk.

22:20.560 --> 22:22.560
Men ganske ofte, etter min erfaring,

22:22.560 --> 22:25.560
er det sånn at da får ikke pasienten,

22:25.560 --> 22:29.560
BUP-behandleren, møte den behandleren den da får.

22:29.560 --> 22:31.560
Det er ikke starten på det,

22:31.560 --> 22:35.560
det er starten på etablering av at dette DPS'et hører du til på.

22:35.560 --> 22:37.560
Da kommer det kanskje en enhetsleder,

22:37.560 --> 22:39.560
eller kanskje en koordinat fra ulik slag.

22:39.560 --> 22:42.560
Så det er ikke nødvendigvis sånn at man der og da,

22:42.560 --> 22:44.560
en måned før man skal inn,

22:44.560 --> 22:47.560
får vite nødvendigvis hvem behandlet man får.

22:47.560 --> 22:49.560
Det skal man på en måte,

22:49.560 --> 22:50.560
det tror jeg i hvert fall,

22:50.560 --> 22:51.560
bare ta imot.

22:51.560 --> 22:54.560
For da tar man imot behandling,

22:54.560 --> 22:56.560
ikke av en spesiell behandler.

22:56.560 --> 22:58.560
De som har ledig kapasitet.

22:58.560 --> 23:00.560
Ja, jeg tenker at det her er,

23:00.560 --> 23:03.560
dette er min erfaring,

23:03.560 --> 23:05.560
det betyr ikke at det alltid er sånn,

23:05.560 --> 23:08.560
men jeg tenker at det ganske ofte er sånn.

23:08.560 --> 23:10.560
Og da kan man si at,

23:10.560 --> 23:13.560
ja, det er fint systemet har tatt deg imot,

23:13.560 --> 23:17.560
men man får ikke nødvendigvis opprettet en relasjon,

23:17.560 --> 23:21.560
eller gjort det tryggere for dette unge mennesket,

23:21.560 --> 23:23.560
å møte opp det første time.

23:23.560 --> 23:26.560
Og så gjør det det heller ikke lettere,

23:26.560 --> 23:28.560
for unge mennesker å møte det første time,

23:28.560 --> 23:30.560
hvis man møter en behandler som,

23:30.560 --> 23:33.560
har en veldig skematisk tilnærming til hva de skal snakke om.

23:33.560 --> 23:35.560
Det er jo også noe de sier at man starter.

23:35.560 --> 23:37.560
Det fortalte de også.

23:37.560 --> 23:39.560
Jeg synes det var litt sånn beskrivene,

23:39.560 --> 23:40.560
det du sa,

23:40.560 --> 23:42.560
i bupp så satt de ved siden av meg,

23:42.560 --> 23:45.560
i våpp så satt de ovenfor meg.

23:45.560 --> 23:46.560
Det er ganske fint.

23:46.560 --> 23:48.560
Men tilbake til,

23:48.560 --> 23:51.560
du har sagt mange spennende ting som jeg har lagt merke til i ironika.

23:51.560 --> 23:54.560
Men det ene var dette med modenheten.

23:54.560 --> 23:55.560
Når du er 18 år,

23:55.560 --> 24:01.560
så skal du automatisk oppover til behandling i våpp.

24:01.560 --> 24:04.560
Og så nevnte du litt dette med autonomi.

24:04.560 --> 24:07.560
Det kanskje ikke hadde så mye du hadde alle rundt deg,

24:07.560 --> 24:09.560
når du var i barne- og ungdomsfeltet,

24:09.560 --> 24:12.560
så vet du jo i alle at vi skal bli autonome mennesker.

24:12.560 --> 24:13.560
Tenker du at,

24:13.560 --> 24:17.560
så sa du kanskje noe om at bupp burde ha forberedt deg litt

24:17.560 --> 24:20.560
på den vokstentilværelsen i større grad?

24:21.560 --> 24:22.560
Jeg skjønner jo,

24:22.560 --> 24:24.560
hvem er det som bør,

24:24.560 --> 24:28.560
av alle den kunnskapen du har fått gjennom disse studiene dine,

24:28.560 --> 24:30.560
hva kan vi si til behandlerne?

24:30.560 --> 24:35.560
Skal de forberede disse til den verden at i våpp så er det mer autonomi,

24:35.560 --> 24:38.560
du er litt mer ansvarlig for å ta imot behandlingen du får?

24:38.560 --> 24:43.560
Eller skal vi fortsette med den samme behandlingen vi har fått i bupp?

24:44.560 --> 24:46.560
Ja, hva blir rett?

24:46.560 --> 24:47.560
Ja, hva blir rett?

24:47.560 --> 24:48.560
Det er jo vanskelig dette her også.

24:48.560 --> 24:51.560
Ja, og det er jo det som gjør det litt knotete,

24:51.560 --> 24:54.560
for det er jo nettopp at vi behandler veldig forskjellig folk,

24:54.560 --> 24:58.560
og det er jo noe av det som kanskje er kjernen i det,

24:58.560 --> 25:01.560
at det er en for strikt indeling,

25:01.560 --> 25:08.560
at det er bestemt at man skal videre,

25:08.560 --> 25:10.560
når man har riktig nok bupp,

25:10.560 --> 25:12.560
det sa jeg kanskje det,

25:12.560 --> 25:15.560
i forhold til at de har muligheten til å holde

25:16.560 --> 25:19.560
spesielt trengende mennesker opp til de er 23.

25:19.560 --> 25:21.560
Ikke sant, men det gjøres i veldig liten grad.

25:21.560 --> 25:23.560
Du nevnte det, jeg skjønner det, for det er jo litt viktig,

25:23.560 --> 25:24.560
jeg tenkte jeg skulle komme til det.

25:24.560 --> 25:28.560
De har jo muligheten til å behandle de som er i barne- og ungdomsfeltet

25:28.560 --> 25:30.560
til de er 23 år.

25:30.560 --> 25:32.560
Men det gjøres i veldig liten grad.

25:32.560 --> 25:33.560
I veldig liten grad, nettopp.

25:33.560 --> 25:34.560
Hvorfor tror du det er sånn?

25:34.560 --> 25:37.560
Nei, for det er ikke sikkert,

25:37.560 --> 25:41.560
jeg vet ikke om jeg synes det er rett at de skal behandle de til de er 23,

25:41.560 --> 25:42.560
bare så det er sagt,

25:42.560 --> 25:44.560
men de har den muligheten,

25:44.560 --> 25:48.560
og i alle fall i følge av hva jeg vet,

25:48.560 --> 25:52.560
så handler det om ressurser.

25:52.560 --> 25:54.560
Det gjør det.

25:54.560 --> 25:56.560
Og ganske ofte, og det kan man tenke seg,

25:56.560 --> 26:02.560
hvis det har vært et ungt menneske som sliter

26:02.560 --> 26:06.560
av ulike årsaker med skjelas i barne- og ungdomsfeltet,

26:06.560 --> 26:09.560
så sliter det også i den relasjon de er i.

26:09.560 --> 26:12.560
Mange av disse har langvarige behandlingsrelasjoner bak seg,

26:12.560 --> 26:17.560
og man kan tenke at man blir litt trøtt begge veier,

26:17.560 --> 26:19.560
både behandlerne er litt trøtte av dette,

26:19.560 --> 26:24.560
og pasienten også kan tenke at det her går ikke i veien,

26:24.560 --> 26:29.560
her er det riktig å bytte arener for behandling,

26:29.560 --> 26:33.560
og kanskje også få et opprudd i de mer destruktive tingene

26:33.560 --> 26:36.560
som kan skje i uhensiktsmessige behandlingsforhold.

26:36.560 --> 26:38.560
Det er jo litt interessant å avbryte av det her,

26:38.560 --> 26:39.560
for det er så interessant det du sier.

26:39.560 --> 26:42.560
Var det noen av disse pasientene du intervjuet

26:42.560 --> 26:44.560
som har vært gjennom denne overgangen,

26:44.560 --> 26:47.560
fra barne- og ungdom til voksenfeltet,

26:47.560 --> 26:51.560
som sa at det var dette de trengte nå?

26:51.560 --> 26:54.560
Ja, de sa nettopp det.

26:54.560 --> 26:56.560
De sa det?

26:56.560 --> 26:58.560
Ja, i hvert fall sånn.

26:58.560 --> 27:03.560
Men hvorfor? De sa vel noe om hvorfor?

27:03.560 --> 27:06.560
Ja, for det handler om nettopp det som jeg innledde med,

27:06.560 --> 27:11.560
i forhold til at bup har en veldig ...

27:11.560 --> 27:17.560
noen av de pasientene sa noe om at bup kan ha en barnlig tilnærming,

27:17.560 --> 27:24.560
at de ikke får det spennende de trenger for å utvikle seg heller.

27:24.560 --> 27:31.560
Det er mye omsorg, det er mye å passe på fra behandlernes siden,

27:32.560 --> 27:37.560
og derav var det flere som følte at det var rett med en overgang,

27:37.560 --> 27:39.560
men overgangen var ikke rett.

27:39.560 --> 27:41.560
Nei. Hva mener du?

27:41.560 --> 27:48.560
At de hadde behov for å gå over og få et mer voksen perspektiv på sine egne,

27:48.560 --> 27:52.560
og få mer ansvar, og trengte den selvstendiggjøringen

27:52.560 --> 27:55.560
som en sånn type overgang impliserer.

27:56.560 --> 28:02.560
Men behandlerne bør fort bytte ut, det ble avlistninger av timer,

28:02.560 --> 28:06.560
det var sommerferie, det var det ene og det andre som gjorde at

28:06.560 --> 28:09.560
overgangen ble uheldig likevel.

28:09.560 --> 28:12.560
Ja, de ville ha overgangen, men den var ikke så heldig,

28:12.560 --> 28:15.560
fordi de måtte bytte behandlere når de kom i voksenfeltet,

28:15.560 --> 28:18.560
og fikk ikke noen stabil oppfølging der.

28:19.560 --> 28:24.560
Jeg er usikker på, men jeg tenker at buppe ...

28:27.560 --> 28:35.560
Det er en ekstrem stor forskjell å behandle en fireåring opp til en 23-åring,

28:35.560 --> 28:39.560
og jeg tenker at det krever sin erfarne behandling

28:39.560 --> 28:43.560
å stå i så mange skifter i tilnærming.

28:44.560 --> 28:47.560
Så jeg er usikker på ...

28:49.560 --> 28:53.560
Men det som jeg er sikker på, det er at vi er for kategoriske,

28:53.560 --> 28:58.560
og for lite åpne for å se hvert enkelt menneske for det det er,

28:58.560 --> 29:01.560
og hvordan de ligger an i sin egen psykologiske utvikling,

29:01.560 --> 29:04.560
og hvor klare de er for det ansvar som det faktisk er

29:04.560 --> 29:08.560
å bytte over til voksenpsykiatriske avdelinger.

29:08.560 --> 29:18.560
En annen ting de sier noe om, det er at i buppe har man et veldig fremtidssyn.

29:18.560 --> 29:21.560
Der har man støttet til å gå på skole,

29:21.560 --> 29:29.560
man blir pushet til å følge opp i idrett,

29:29.560 --> 29:31.560
eller whatever som er sunt for det mennesket.

29:31.560 --> 29:33.560
Da får de hjelp til å få det til.

29:33.560 --> 29:37.560
De får følge dit, de får tilpasset skolegang, og så videre.

29:37.560 --> 29:39.560
Og så var det flere som erfarte det at

29:39.560 --> 29:44.560
når de kom over i voksenpsykiatring og hadde slitt i en stund,

29:44.560 --> 29:48.560
så var det som at det fremtidshåpet ble ikke holdt oppe av noen andre enn seg selv.

29:48.560 --> 29:52.560
Det var flere som sa at de opplevde at behandlerne var litt sånn

29:52.560 --> 29:55.560
«ja, ja, men hvis du har slitt, da klarer du det vel ikke? Skal du ha ufuret?»

29:55.560 --> 29:59.560
Det kom mange sånne temaer som for dem ble symbolisk veldig viktige.

29:59.560 --> 30:02.560
At «her er det ingen som håper noe på mine vegne,

30:02.560 --> 30:04.560
dette måtte de gjøre helt selv».

30:04.560 --> 30:08.560
Det er klart at i et system som er fylt av andre,

30:08.560 --> 30:12.560
av ordentlig syke mennesker innlagt på akuttpsykiatriske avdelinger i dag,

30:12.560 --> 30:15.560
så er det … folk er ordentlig dårlige.

30:15.560 --> 30:18.560
Og det er klart at hvis du kommer inn der som 18-åring

30:18.560 --> 30:22.560
og aldri sett så syke folk før,

30:22.560 --> 30:25.560
og ser de som er 20, 30, 40 år eldre enn deg,

30:25.560 --> 30:29.560
og plutselig tenker du «er dette mitt liv?»,

30:29.560 --> 30:33.560
så har jeg veldig respekt for hva det betyr for den enkelte.

30:33.560 --> 30:38.560
Det var noen av disse pasientene du intervjuet som hadde vært innlagt på en akuttavdeling ganske unge.

30:38.560 --> 30:41.560
Ja, rett og slett fra 18.

30:41.560 --> 30:44.560
Og det har jeg møtt selv og ikke i denne sammenhengen.

30:44.560 --> 30:48.560
Men som klinisk sett er det … man er jo forsiktig med å ta de …

30:48.560 --> 30:52.560
man prøver å hegne om der og ta de imot på litt andre premisser

30:52.560 --> 30:56.560
enn man gjør med mer erfarne pasienter, hvis man kan bruke et sånt uttrykk.

30:56.560 --> 31:01.560
Men det er klart at vi har ikke et veldig stort repertoire.

31:01.560 --> 31:03.560
Og jeg synes ikke vi har …

31:03.560 --> 31:09.560
Nå kan det hende at folk er veldig mye bedre enn meg til å ha tenkt på dette,

31:09.560 --> 31:15.560
men jeg tenker at ganske ofte så blir det sånn at du er voksen,

31:15.560 --> 31:19.560
og man tar ikke dette fokuset så veldig på alvor,

31:19.560 --> 31:24.560
at de faktisk ikke er så kapable.

31:24.560 --> 31:26.560
Jeg sitter også og tenker på den at …

31:26.560 --> 31:30.560
i hvilken grad du involverer pårørende.

31:30.560 --> 31:32.560
Du snakket jo også med pårørende.

31:32.560 --> 31:36.560
Når du begynner å bli 16, 17, 18 år,

31:36.560 --> 31:40.560
da er det jo sånn at du skal frigjøre deg litt fra foreldrene dine.

31:40.560 --> 31:42.560
Var det noen som sa noe om det?

31:42.560 --> 31:44.560
Sånn at de var med i behandlingen hele tiden.

31:44.560 --> 31:46.560
Ville de at de skulle være med, eller var det …?

31:46.560 --> 31:50.560
Og så godt å komme over til boppfeltet, hvor de ikke i samme grad var med, da.

31:50.560 --> 31:53.560
Absolutt. Og det her er begge deler.

31:53.560 --> 31:54.560
Og så er det jo sånn at …

31:54.560 --> 31:58.560
Nå har jo jeg intervjuet pasienter med anoreksi,

31:58.560 --> 32:06.560
og en kjernekomponent i den typen lidelse er jo en type ambivalens til å kvitte seg med sin egen lidelse.

32:06.560 --> 32:12.560
Så mange av disse var jo veldig glad for å slippe å ha foreldrene der,

32:12.560 --> 32:16.560
for da stod de friere til å følge sitt eget lidelsestrykk, kan du si,

32:16.560 --> 32:21.560
og leve livet på sin måte, som innebar at de ble sykere.

32:22.560 --> 32:24.560
Men jeg tenker …

32:26.560 --> 32:30.560
På mange måter er det helt sunt og fint at foreldrene ikke skal være med.

32:30.560 --> 32:34.560
Det er en del av prosessen.

32:34.560 --> 32:39.560
Men så er jo kanskje en kjerne her at disse folka her, de bor hjemme, de.

32:39.560 --> 32:44.560
De kommer hjem til sine egne foreldre, og foreldrene ligger våkne om natta

32:44.560 --> 32:46.560
og skjønner ikke hva som skjer, for de får ikke noe informasjon,

32:46.560 --> 32:50.560
hverken av sykehuset eller pasienten selv.

32:50.560 --> 32:59.560
Så det er jo en ekstrem stor mengde angst rundt disse pasientene våre i tillegg,

32:59.560 --> 33:03.560
som har sine helt egne konsekvenser.

33:04.560 --> 33:08.560
Og anoreksi rammer jo også ofte før de er 18 år, sånn at de er i bupp,

33:08.560 --> 33:11.560
de behandles i starten ofte.

33:11.560 --> 33:16.560
Og jeg tenker, hva man vet av god behandling for anoreksi,

33:16.560 --> 33:18.560
så er det jo familieterapi.

33:18.560 --> 33:21.560
Det er vel den best dokumenterte behandlingen for anoreksi, i hvert fall.

33:21.560 --> 33:26.560
Sånn at de blir med der, men den blir ikke med oppover i voksenfeltet i samme grad.

33:26.560 --> 33:33.560
Men jeg tenker på mennesker som sliter med ulike psykotiske episoder,

33:33.560 --> 33:38.560
vi får jo på mange måter kun behandlet de som syns.

33:38.560 --> 33:43.560
Ofte har jo folk blitt dårlige veldig lenge alene inne på et rom

33:43.560 --> 33:47.560
med foreldre som sliter rundt og prøver å skjønne at noe er gærent,

33:47.560 --> 33:50.560
men vi får ikke innpass.

33:50.560 --> 33:57.560
Så jeg tenker jo det at når disse folkene blir så veldig dårlige at de faktisk får hjelp,

33:57.560 --> 34:03.560
og får innpass, så tror jeg kanskje behandlingsapparater undervurderer

34:03.560 --> 34:07.560
hvor belastende det har vært, over hvor lang tid det har vært.

34:07.560 --> 34:09.560
Før de har fått plass.

34:09.560 --> 34:10.560
Før de har fått plass.

34:10.560 --> 34:16.560
Også det at hvis de får plass, så sier man ja, du kan få et opphold her på X antall dager

34:16.560 --> 34:23.560
eller X antall uker, så er jo det ikke til forklæring for den behandlingen.

34:23.560 --> 34:28.560
Så klart skal det være, så har det helt praktiske årsaker.

34:28.560 --> 34:33.560
Men det å bli møtt med det som foreldre er vanskelig.

34:33.560 --> 34:43.560
Og det er helt vondt å tenke tilbake på den opplevelsen som mange av disse familiene

34:43.560 --> 34:49.560
fortalte om, og de konsekvensene som det fører med seg,

34:49.560 --> 34:53.560
også på siden av så alvorlig lidelse det er.

34:53.560 --> 34:57.560
Kjempeflott, Veronica.

34:57.560 --> 35:01.560
Vi må snart avslutte, men nå har du snakket med helsesøstre,

35:01.560 --> 35:08.560
du har snakket med behandlerne i VUP og VOP, som behandler personer med syke sklilser.

35:08.560 --> 35:12.560
Du har snakket med pasientene som har hatt en overgang fra barne- og ungdom.

35:12.560 --> 35:16.560
Hvis du skulle summere opp hva som er så viktig å ha med, du har ikke snakket med politikere,

35:16.560 --> 35:18.560
det er kanskje der det ligger, vil man mer penger.

35:18.560 --> 35:27.560
Men hva skulle du sagt er hovedpunktet for å klare å endre dette til en bedre overgang?

35:27.560 --> 35:30.560
Går det an å samle det? Det er ganske vanskelig kanskje.

35:30.560 --> 35:34.560
Det er noe med at hver enkelt behandler prøver så godt han kan,

35:34.560 --> 35:42.560
og så er det noe med at man ofte føler seg maktesløs i et system som ikke har helt åpenbare rammer og ressurser.

35:42.560 --> 35:51.560
Men jeg tror at når du møter pasienter, føler at du har et ansvar som ikke bare er for den timen du har denne pasienten,

35:51.560 --> 35:54.560
du har et ansvar for at den skal komme seg videre til noe.

35:55.560 --> 36:00.560
Å tenke at du er et lim for dette mennesket, det er noe av det verste i sånne overganger,

36:00.560 --> 36:08.560
at man mister limet sitt, man mister det som holder en fast i det håpet og i det miljøet man er i.

36:08.560 --> 36:14.560
Hvis du kan tenke at du skal ikke gjøre mer, men du skal bare være litt smartere,

36:14.560 --> 36:19.560
og tenke at du har et ansvar for mer enn akkurat den tiden du har med det enkelte mennesket,

36:19.560 --> 36:21.560
så tror jeg du gjør mye.

36:21.560 --> 36:25.560
Det er noe som du kan bestemme helt selv, det er ingen leverer.

36:25.560 --> 36:27.560
Ingen systemiske faktorer.

36:27.560 --> 36:32.560
Ikke noen ting, det kan du bare tenke at det er det jeg er sånn behandler og jeg har lyst til å bli og være,

36:32.560 --> 36:34.560
så tror jeg mye er gjort.

36:34.560 --> 36:43.560
Man kan ta utgangspunkt i at for å få noe til, så må det starte med å skjønne hvordan den andre har hatt det og har det.

36:43.560 --> 36:46.560
Så hvertfall de to tingene tenker jeg.

36:46.560 --> 36:49.560
Veldig fine avslutningsord, tenker jeg.

36:49.560 --> 36:56.560
Vi får avslutte nå, Veronica. Vi kunne holdt på lenger med denne samtalen, men tusen takk for at du kom.

36:56.560 --> 36:57.560
Selv takk.

36:57.560 --> 37:00.560
Og takk for at du lyttet. Vi høres.

Publisert 13. mars 2024 11:54 - Sist endret 13. mars 2024 11:54