Støtte til utviklingsprosjekter

Seksjon for Helsevitenskapelig Pedagogikk (HELP) kan gi støtte til utviklingsprosjekter ved fakultetet i form av teknisk og pedagogisk støtte samt finansiering (timebetaling av studenter, frikjøp av vitenskapelige etc.) som kommer inn under tre definerte satsingsområder 

Det er et mål at porteføljen av større og mindre utviklingsprosjekter til sammen skal gi en systematisk utvikling innenfor satsingsområdene.

Interesserte fagmiljøer som ønsker å utvikle undervisningen innenfor satsningsområdene kan søke om støtte fra HELP.

Vi ber om at dere setter dere inn i kriteriene før dere søker.

I søknaden ber vi om at det oppgis formål og plan for gjennomføring, en foreløpig tidsplan og hva pengestøtten skal brukes til.

Kriterier for tildeling av midler til utvikling av prosjekter

  1. Prosjektet skal være innenfor gjeldende satsingsområder
  2. Søknaden skal inneholde formål og plan for gjennomføring og hvilken støtte det søkes om
  3. Søknaden skal beskrive hvordan prosjektet skal integreres og forankres i den ordinære studiemodellen ved aktuell utdanning
  4. Søknaden skal ha en beskrivelse av hvordan prosjektleveransene skal videreføres og vedlikeholdes etter prosjektslutt

Satsningsområder

Satsingsområde 1: Systematisk ferdighetstrening

Fokus på undervisningsformer som sikrer studenter muligheter til å anvende kunnskap til virkelighetsnære problemstillinger, kombinert med formative tilbakemeldinger. Eksempler kan være:

Utvikling av undervisningsformer

Omvendt klasserom og TBL (Team-Based Learning) er arbeidsformer hvor studenter får anvendt kunnskap til å løse problemstillinger etter definerte pedagogiske metoder som har dokumentert effekt.

HELP kan bidra til å gjøre om tradisjonelle forelesninger og andre undervisningsformer til aktive læringsformer der det er relevant.

Dette inkluderer metode ved omvendt klasserom og TBL, samt enkle quizer til bruk i e-læring, repetisjonsøkter og tilsvarende. HELP kan støtte utprøving av nye undervisningsformer, for eksempel der ferdigheter må anvendes for å løse komplekse prekliniske eller kliniske problemstillinger i diskusjonsgrupper. 

Mengdetrening av kliniske og diagnostiske «mikroferdigheter»

Kliniske «mikroferdigheter» kan være diagnostikk eller behandlingsvalg i avgrensede situasjoner.

«Diagnostiske mikroferdigheter» er å bruke en eller noen få prøvesvar rutinemessig i diagnostikk eller annet behandlingsarbeid, for eksempel hvordan en bestemt blodprøve, bildemodalitet eller klinisk funn skal tolkes.

Det er et mål at studenter på fakultetets utdanninger skal få systematisk trening i alle kliniske og diagnostiske mikroferdigheter som er relevant for diagnostikk og oppfølging av vanlige samt akutte tilstander i helsevesenet.

Bruk av formative tester og andre systematiske verktøy for tilbakemelding til studenter

HELP ønsker å legge til rette for systematikk rundt formative tester og andre verktøy som legger til rette for studenttilpasset tilbakemelding.

Relevante utviklingsprosjekter er tekniske strukturer tilpasset fakultetets utdanninger, organisering og bruk av læringsassistenter, interaktive repetisjonsøkter eller arbeidskrav med fokus på ikke-tekniske eller tekniske ferdigheter 

Satsingsområde 2: Simuleringsbasert trening og case-øving

Fokus på undervisningsformer som sikrer studenter systematisk opplæring i og mengdetrening i virkelighetsnære problemstillinger slik som pasienthistorier og scenario-basert trening. Eksempler kan være: 

Simulering

Systematisk trening, uten bias av etterpåklokskap, i å ta avgjørelser basert på studentens egne vurderinger i yrkessituasjon etter studiet, som for eksempel legevakt, akuttmottak eller fastlegepraksis for medisinstudenter og tilsvarende for andre helsefagutdanninger. 

Scenario-basert læring

Trening i å håndtere virkelighetsnære scenarier i bachelor- og masterstudier der kunnskap og ferdigheter fra undervisning må anvendes direkte.

Satsingsområde 3: Generell og spesifikk stordata/kunstig intelligens (KI)

Utvikling av generell modul for opplæring i stordata og KI til bruk for alle fakultetets studier, og utvikling av spesifikke opplegg for å integrerer bruk av KI i eget fagfelt (f.eks. ved bildediagnostisering).

Har du spørsmål rundt søknaden? 

Ta kontakt med Kristin Wium

Søk om støtte til utviklingsprosjekt

Publisert 2. feb. 2024 10:51 - Sist endret 8. apr. 2024 13:43