Referat instituttrådsmøte Helsam 24. januar 2017

Referat fra instituttrådsmøte 24. januar 2017, kl 9 - 10.50 på møterom 123, Fredrik Holsts hus

Tilstede: Nina Vøllestad, Eli Feiring, Ingrid Christina Foss, Heidi Fjeld, Karen Synne Groven, Kaja Kvaale, Line Løw (fra 9.15), Lone Krüger

I tillegg; Irene Auke, Jørund Straand, Knut Tore Stokke (referent)

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til referatet fra sist eller innkallingen

Det var ingen kommentarer til dagsorden eller referatet fra møtet 23. november.

 

Diskusjonssaker

   
Organisering av instituttet

Instituttleder innledet med en oppsummering av arbeidet så langt; saken har vært behandlet i avdelingsledergruppa over flere møter. Det er gjort justeringer i forslaget til prosessplan underveis som har medført at vi ikke fikk ferdigstilt et forslag til prosessplan til rådet før jul. Underveis har det også dukket opp spørsmål om å stanse prosessen. Det er forståelse for motstanden mot en eventuell endring i avdelingsstrukturen. Samtidig bør det være mulig å frikoble utenfrablikket om at vi bør omorganisere, fra behovet for å se på hvordan vi best kan nå våre mål. Det vurderes ikke hensiktsmessig å avvente med det siste til en samlokalisering er på plass.

Etter innledningen ble et revidert forslag til prosessplan delt ut  og gjennomgått. Tilbakemeldingene fra rådet var at de var bekymret for at hastighet og tidspunkt for denne prosessen vil skape uro og konflikt i organisasjonen, men at den kanskje viktigste utfordringen er en manglende tydelighet på hva som er målene for prosessen. Hva er utfordringene våre som begrunner at vi går inn i dette arbeidet?

Instituttleder viste til at fakultetet er opptatt av at vi utnytter vår samlede kompetanse enda bedre inn mot satsningene på primærhelsetjenesten slik det blant annet er skrevet fram i HO21-strategien. Erfaringen så langt er også at vi lykkes dårligere enn ønskelig inn mot NFRs nye helseprogrammer, og at dagens avdelingsstruktur har mye ulikhet i seg.

I diskusjonen som fulgte var det tilslutning til at målene for prosessen og utfordringsbildet må tydeliggjøres for å kunne sette i gang. Det var tilslutning til å sette ned en arbeidsgruppe som forsøker å tydeliggjøre dette.

Et annet sentralt moment i diskusjonen var verdien av en behandling av saken i fakultetsstyret. Det var delte oppfatninger av om det er hensiktsmessig at saken behandles i fakultetsstyrets møte i mars. Vi kommer tilbake til denne vurderingen i det ekstra rådsmøtet i februar.

Det settes ned en arbeidsgruppe med instituttleder og representanter fra instituttrådet som forsøker å tydeliggjøre mål og utfordringsbildet. Resultatene fra dette arbeidet behandles på et ekstra instituttrådsmøte medio februar.
Rapportering 3. tertial 2017

Hovedpunktene fra forslaget til økonomi- og virksomhetsrapport ble presentert. Det var ingen kommentarer til forslagene.

Endelig versjon av rapportene ettersendes.
Årsplan 2017 - 2019 og Budsjett 2017 - 2021

Det var ingen kommentarer til årsplan eller budsjett.

 

Informasjonssaker

   

Vitenskapelig panel

Det ble orientert om oppstartsmøte med panelet 18. januar. Mandatet til panelet er å identifisere Helsams potensiale og å hjelpe oss å nå dette potensialet. I oppstartsmøte fikk panelet presentert virksomheten vår, og på bakgrunn av dette gitt noen overordnete tilbakemeldinger og spørsmål.

Det videre arbeidet vil bestå i at vi lager en oppsummering fra møtet og trekker fram spørsmål/områder som vi vil prioritere for det videre arbeidet. Panelet gir deretter en mer strukturert tilbakemelding på dette.

Oppnevningsbrevet til panelet sendes ut.
Administrativ organisering

Det ble orientert om at flyttingen av ansatte til nye stedkoder var blitt litt forsinket, men at dette var i ferd med å komme på plass, og at vi sender ut et informasjonsbrev til alle ansatte når justeringene er på plass. Det mangler også tilsetting i stillingen som avdelingsstøtte samfunnsmedisin og administrativ oppfølging av phd-programmet, men vi venter snarlig avklaring av dette.

 

Mastergradsporteføljen

Det ble orientert om at det er utarbeidet en nyttig rapport over samfunnets etterspørsel etter våre utdanninger. Oversikt over ressursinnsats er ferdigstilt for bachelor og masterprogrammene. Vi vil også se på ressursinnsats i profesjonsstudiet og phd-programmet for å sikre rett dimensjonering av ressursene samlet sett. I begynnelsen av februar kommer det en analyse av likheter og forskjeller i porteføljen.

 
HMS

Ingen aktuelle saker

 

Informasjon om aktuelle saker

Det ble orientert om at en gjennomgang av de registrerte forskningsprosjektene våre opp mot kvalitetssystemet, avdekket ett prosjekt med avvik i håndteringen av data. For de øvrige prosjekter var det ingen avvik mot lovkravene i helseforskningsloven og personopplysningsloven. For noen prosjekter var det avvik mot UiOs kvalitetssystem, men altså ikke mot lovkravene.

Fakultetet vil fortsette kvalitetssikringen av prosjekter med en tilsvarende gjennomgang for alle phd-kandidater, og de er i ferd med å gjennomføre opplæringsmøter pr avdeling og ferdigstilling av et e-læringsprogram for alle prosjektledere.

 

Eventuelt

   
Publisert 17. jan. 2017 17:39 - Sist endret 4. feb. 2017 11:47