Referat instituttrådsmøte Helsam 20. januar 2021

Referat fra instituttrådsmøte 20. januar 2021, kl 9 - 11 på Zoom

Tilstede; Terje P. Hagen, Eline Aas, Kåre Moen, Heidi Fjeld, Kaja Kvaale, Kirsti Langvatn, Line Løw, Henry Ramana

I tillegg; Ragnhild Hellesø, Irene Auke og Knut Tore Stokke (referent)

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til innkallingen

Vi hadde en kort gjennomgang av de to innspillene til formulering av referatet fra møtet 25. november. 

 

 

Et justert forslag til referat sendes på sirkulasjon til instituttrådets medlemmer. 

Diskusjonssaker

   
Virksomhetrapportering T3 2020

Instituttleder gikk gjennom forslaget til virksomhetsrapportering. Et hovedpoeng som ble trukket fram var at vi vurderer behov for raskere opptrapping på bemanningen enn i prognosen som ble levert i desember. 

Rådet ga innspill på at det er viktig å rapportere de tegnene vi ser på slitasje hos staben. Videre ble det trukket fram at avhengigheten av nettobidrag gjør den økonomiske situasjonen veldig følsom for svingninger i eksternt finansierte forskningsprosjekter. Det ble også spilt inn at rapporten bør skille tydeligere mellom effektene av økte inntekter og innsparing i form av å holde igjen på nytilsetninger. 

Utover selv virksomhetsrapporten ga rådet innspill på at de ønsker å bidra til strategiske diskusjoner om nye faste stillinger ved Helsam. 

Virksomhetsrapportene ferdigstilles med innspill fra diskusjonen. 

 

Møteplan 2020

I tillegg til de fire møtene som er satt opp for 2021 kaller vi inn til ett ekstra møte per semester. 

For vårens ekstramøte ble det gitt innspill om å ta opp en strategisk diskusjon rundt nytilsetninger og de tegnene vi ser på slitasje blant de ansatte. 

 

Vi kaller inn til møte 17. mars og 27. oktober. 
Koronasituasjonen

Vi diskuterte aktuelle oppfølgingspunkter etter spørreundersøkelsen blant ansatte om koronasituasjonen.

Det er behov for en avklaring av løsninger for utstyr til hjemmekontor inklusiv finansiering av dette. Det ble også trukket fram at digitale sosiale møteplasser er noe som etterspørres.

I tillegg til tiltak for å håndtere arbeid hjemmefra ble det spilt inn et ønske om proaktivitet for å legge til rette for mer bruk av kontorer og igjen å kunne gi fysisk undervisning.  

 

Vi følger opp med hyppigere informasjon til ansatte. Utstyrsspørsmålet avklares med fakultetet.

Informasjonssaker

   
Instituttleder orienterer om aktuelle saker
  • Flytteprosess; det ble orientert om status i arbeidet med internflytting. Det skjer en gradvis innflytting fra Avdeling for sykepleievitenskap i Forskningsveien 2b
  • KLoK-evalueringen er avsluttet, og konklusjonen er at det ikke gjøres noen organisatoriske endringer nå. Vi vil følge opp med å se på hvordan vi kan bedre interaksjonen mellom KLoK-miljøet og resten av avdelingen.
  • Det er satt i gang en utreding om master i folkehelsevitenskap som en oppfølging av fakultetets utredning av ivaretakelse av det sykepleiefaglige miljøet. Mandat for arbeidet
 

Eventuelt

Heidi hadde meldt inn en sak om organisering av fordeling av undervisning i den enkelte avdeling. Det ble foreslått å sette ned en arbeidsgruppe som kan se på hvordan det jobbes med fordelingen av oppgaver i den enkelte avdeling og om det ville være mer hensiktsmessig å samle disse oppgavene og løfte de ut fra avdelingsleders ansvar (ettersom det allerede ligger mange oppgaver på avdelingslederne). Behovet ble eksemplifisert gjennom praksis hvor den enkelte ansatte selv får et ansvar for å finne egne erstattere ved frikjøp eller forskningstermin og at det tilsynelatende er ulikheter i fordelingen av undervisningsoppgaver.  Vi tar med oss saken til avdelingsledermøtet og ser på hvordan vi kan sette i gang et slikt arbeid. 
Publisert 1. feb. 2021 14:01 - Sist endret 1. feb. 2021 14:01